Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Kan man byta Switchar på tangentbord?

Tjenare!

Beställde nyligen ett nytt tangentbord, och lyckades väl spilla läsk på det direkt. Lyckades rädda det efter att ha tagit av alla tangenter och tvätta av de med lite vatten, men uppåtknappen är seg. Är de möjligt att byta switchen så att den funkar som vanligt?

EDIT: Det är ett QPAD MK-85 Brown, hade glömt att nämna det!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Avstängd

Kanske. Om du vill ha ett bättre svar kanske du skulle skriva vad det handlar om för keyboard...

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Invänta ett bättre svar från tangentbordsguden huttala, men det ska från vad jag ha hört fungera, finns olika sätt switchen kan vara fäst på (plate-mounted eller pcb-mounted), så du får berätta vad det är för tangentbord för bättre svar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Beror på konstruktionen allt går vissa har 2st tunna plastfilms kort med ett 3e urstansat mellan kontaktytorna så när du pressar ner kontakten sluter du den "knappen" annars vanliga momentana switchar går utmärkt att byta ut.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Kan man byta propeller på viking-line så kan man laga ett tangentbord. Allt går att lösa

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Nu är de ändrat så ni vet vilket tangentbord det handlar om. Ska söka lite mer information få se om man törs försöka byt utan att ha sönder hela tangentbordet!:) Har kollat in Huttalas guide, och verkar ju inte vara alltförsvårt att byta fjädern, (Antar att de är där det har klibbat fast), Men på Qpad MK-85 är det ju lampor också. Så undrar om de är nån skillnad på hur man tar bort brytaren när det är Lampor?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Inaktiv

Antar att brytarna är plate mounted, och då Qpad är ett ganska low-end märke skulle jag tro att du behöver löda loss brytarna för att öppna dem.

Permalänk

Borde gå enkelt att fixa! Eftersom qpad bara är PCB mounted får du helt enkelt skaffa en Brown switch på ebay som ska vara för PCB Mount. Sedan löder du bort switchen som du vill ta bort och löder dit den andra.
Video som förklarar ganska bra själva processen : http://www.youtube.com/watch?v=luHI4UjkyCY
Ställe att köpa switch: http://www.ebay.com/itm/CHERRY-MX-Series-Key-Switches-Brown-A...
Lycka till!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Om du inte vill löda om kan man kanske spraya switchen med elektronikrengöring?

Permalänk
Medlem

Bara öppna strömbrytaren och diska den försiktigt och noga. Låt torka och montera igen.
Behöver inte bytas, bara du får bort sockret.

Permalänk
Medlem

QPAD MK-85 är som nästan alla tangentbord med Cherry MX-brytare "plate mounted", dvs. brytarna är monterade på en stålplatta (se t.ex. denna recension). Detta betyder att brytarna inte kan öppnas eftersom stålplattan spärrar hakarna som håller ihop brytarna, och om du ändå försöker öppna dem så kommer du sannolikt ha sönder dem.

Så om du vill öppna brytaren så är det lödning som gäller. Brytarna är fastlödda i två ben, och ifall de har lysdioder så går dioderna genom brytaren och måste därför också lödas loss. Det är inte särskilt svårt om man bara har lite koll på hur lödning fungerar och kräver ingen avancerad utrustning, jag har t.ex. bytt ut samtliga brytare i ett QFR Rapid med bara en billig biltema-kolv.

Permalänk
Medlem

Vad passande att denna tråd dök upp precis då min flickvän spillt cola på mitt Mk-50, jag kommer att behöva byta switchen för den vänstra controllknappen. Har aldrig lött förut men den kan vara en ny spännande grej att lära sig, om någon vet någon snabbare väg att få tag i en ny röd brytare än ebay så får ni gärna höra av er.

Permalänk
Medlem

Löd loss switchen och lägg den i 96% sprit ngn timme o rör om sen ta ur den o låt torka en stund löd tillbaka allt igen.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska ge mig på mitt gamla Steelseries V6 först och träna lite, sen på mitt nya när jag känner mig säker. Verkar vara riktigt kul att löda!

Google
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats Byta switch, och de gick sjukt bra! Var inte så svårt heller, de svåraste va att få ur Lampan, klarade det inte själv, men med hjälp gick de ganska bra. Jag tycker att alla som spiller läsk och switchen blir sjukt seg ska testa att byta och löda! Så tack för all information!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus18:

Nu har jag lyckats Byta switch, och de gick sjukt bra! Var inte så svårt heller, de svåraste va att få ur Lampan, klarade det inte själv, men med hjälp gick de ganska bra. Jag tycker att alla som spiller läsk och switchen blir sjukt seg ska testa att byta och löda! Så tack för all information!

Kul att höra, står inför samma bekymmer jag med. Jag undrar dock hur du fick tag på nya switchar så fort? Alla ställen jag hittat är det leveranstid på cirka två veckor. Tipsa gärna om var du köpt dina alltså och hur lång tid det tog.