AMD Radeon R9 280X och R9 270X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Marginellt lägre prestanda än 7970ghz för ersättaren av 7870 är inte speciellt dåligt.
R9 serien har mycket mer att erbjuda med 290 och 290x som kommer utmana 780gtx och titan

Skickades från m.sweclockers.com

Om poängen med R-tjafset var att markera prestandaklass känns det aningen märkligt att placera motsvarande GTX 660 med kommande GTX 780. Dessa borde i så fall placerats i R7-serien kan jag tycka.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Barrash:

Nvidia kommer inte att sänka priser på deras bästa modeller inom den närmsta framtiden iaf. Nvidia sänker inte priset på 770 och inte heller 760 som det ser ut just nu, vilket i sin tur knappast innebär någon prissänkning på 780 heller.

http://hardocp.com/article/2013/10/07/asus_r9_280x_directcu_i...

För mig innebär detta ett köp av r9 280x eftersom det helt enkelt ser ut att ge mest prestanda för pengarna i nuläget
ASUS R9 280X DirectCU II TOP ser riktigt nice ut på de reviews jag läst, och PRISET!

Jahopp... Grattis till AMD då.
Vet inte varför Nvidia har lust att skjuta sig själva i foten men be my guest antar jag!

AMD kommer ju regera nu.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyPakt:

Eftersom du bemödade dig med att motsäga det som jag själv skrev tolkar jag det som att du är för rebranding, hade du tyckt någorlunda som jag skulle jag inte sagt så men nu gör du ju inte det och då bör du ju rimligtvis vara för rebranding.

Du drar väldigt konstiga slutsatser. Jag diskuterade bara valet av nytt namnschema vilket är strikt skiljt från konceptet rebranding. Vidare förklarade jag hur verkligeheten ser ut och varför vi ser rebranding från båda lagen för tillfället. Du missade helt anledningen och valde att spy galla över AMD när de inte kan göra så mycket. De, precis som Nvidia sitter och väntar på att TSMC ska få ordning på sin 20 nm-process. Deras nästa generation bygger på den av allt att döma.

I det här fallet har de i alla fall satt rimliga priser på gamla kort. 2500 kr för ett 7970 är inte en dålig affär. Lite bättre än Nvidia som släppte 770 som är ett 680 fast det kostar lika mycket. Ett Asus 770 kostar ungefär 3500 kr och ett Asus 680 med samma kylare kostade också ungefär 3500 kr innan 770 lanserades. Hela 700-serien är rätt överflödig eftersom det verkar som om de lanserade den enbart för GTX 780 som hade passat bättre som Titan LE.
Rebranding behöver inte vara dåligt utan det beror på hur det görs och om det lurar köparna. Det som både AMD och Nvidia gör på OEM-sidan där de enbart ändrar namnet men behåller både pris och prestanda är lite fult. Fast det är lika mycket datortillverkarnas fel som kräver det som grafikkorttillverkarnas fel som faktiskt gör det. I det här fallet med nytt namn på AMDs kort så ser jag inga direkta problem. Alternativet hade varit att lansera Hawaii som en helt egen serie i stil med Titan. Dock hade det blivit trångt bland namnen för Öland i den befintliga 7000-serien. Att använda 8000 hade blivit lurigt eftersom det redan fanns hos OEM och då hade de fått göra en Nvidia och ha olika kort med samma namn vilket är fult. Resultatet hade då varit att lansera en 9000-serie och då står de ju där med slut på nummer senare. Så varför inte bara lansera ett nytt namnschema nu som dessutom ger lite bättre överblick då de kan integrera APUerna på ett smidigare sätt i form av R5.

Så hur tycker du att AMD skulle gjort istället? Slängt in Hawaii som Radeon Colosus och klämt in fler kort i 7000-serien med skohorn och kallat det nya 260X för 7795? Är det tydligare? Eller hade det blivit ett 7830?

Skrivet av RaZman:

Lägre prestanda än det gamla 7970? Trodde att man kunde vänta sig mer från R9-serien.

Läste du igenom hela artikeln ordentligt? Detta är inte toppkortet utan något som motsvarar 7950. Är det ingen som läser artiklarna? Det har ju stått minst tre gånger att 280X kommer vara i princip identiskt med 7970 GHz fast med lägre pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Varför gnäller folk om att det är rebrandat? Det är 300kr billigare än 7970 och det stöder nya directx, konsumenterna får detta helt "gratis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Fram med 290X Nu!

Fram med konkursutförsäljning

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Bra pris! Prestanda mässigt en gäspning.Maxwell och Amd:s 300 serie kan inte komma fort nog,är väldigt trött på rebranding från båda företagen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jaha var mycket liv för ingenting :/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du drar väldigt konstiga slutsatser. Jag diskuterade bara valet av nytt namnschema vilket är strikt skiljt från konceptet rebranding. Vidare förklarade jag hur verkligeheten ser ut och varför vi ser rebranding från båda lagen för tillfället. Du missade helt anledningen och valde att spy galla över AMD när de inte kan göra så mycket. De, precis som Nvidia sitter och väntar på att TSMC ska få ordning på sin 20 nm-process. Deras nästa generation bygger på den av allt att döma.

I det här fallet har de i alla fall satt rimliga priser på gamla kort. 2500 kr för ett 7970 är inte en dålig affär. Lite bättre än Nvidia som släppte 770 som är ett 680 fast det kostar lika mycket. Ett Asus 770 kostar ungefär 3500 kr och ett Asus 680 med samma kylare kostade också ungefär 3500 kr innan 770 lanserades. Hela 700-serien är rätt överflödig eftersom det verkar som om de lanserade den enbart för GTX 780 som hade passat bättre som Titan LE.
Rebranding behöver inte vara dåligt utan det beror på hur det görs och om det lurar köparna. Det som både AMD och Nvidia gör på OEM-sidan där de enbart ändrar namnet men behåller både pris och prestanda är lite fult. Fast det är lika mycket datortillverkarnas fel som kräver det som grafikkorttillverkarnas fel som faktiskt gör det. I det här fallet med nytt namn på AMDs kort så ser jag inga direkta problem. Alternativet hade varit att lansera Hawaii som en helt egen serie i stil med Titan. Dock hade det blivit trångt bland namnen för Öland i den befintliga 7000-serien. Att använda 8000 hade blivit lurigt eftersom det redan fanns hos OEM och då hade de fått göra en Nvidia och ha olika kort med samma namn vilket är fult. Resultatet hade då varit att lansera en 9000-serie och då står de ju där med slut på nummer senare. Så varför inte bara lansera ett nytt namnschema nu som dessutom ger lite bättre överblick då de kan integrera APUerna på ett smidigare sätt i form av R5.

Så hur tycker du att AMD skulle gjort istället? Slängt in Hawaii som Radeon Colosus och klämt in fler kort i 7000-serien med skohorn och kallat det nya 260X för 7795? Är det tydligare? Eller hade det blivit ett 7830?

Läste du igenom hela artikeln ordentligt? Detta är inte toppkortet utan något som motsvarar 7950. Är det ingen som läser artiklarna? Det har ju stått minst tre gånger att 280X kommer vara i princip identiskt med 7970 GHz fast med lägre pris.

Att 680 låg rätt nära 770 i pris beror ju på att många butiker sänkte priserna för att få sålt sina 680, funkar ju inte att sälja ett äldre sämre kort för mer pengar. 680 låg över 4k väldigt länge å sänktes inte fören ganska nära 770 releasen och på många ställen låg många modeller fortfarande en bit över 4k. 770 var också snabbare än 680 (högre clock och snabbare minnen) det jag tycker är lite konstigt här att de har valt att inte göra kortet snabbare än 7970Ghz utan håller klocken 50Mhz lägre, om vi jämför med Nvidias rebrand så toppade iaf deras kort förra genarationens topkort vilket inte amd gör här. Men ja är ju som du säger att pris spelar större roll än prestanda i det här fallet, så länge det blir bättre prestanda/kr så spelar det ingen större roll om det är refresh när det kommer nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barrash:

Nvidia kommer inte att sänka priser på deras bästa modeller inom den närmsta framtiden iaf. Nvidia sänker inte priset på 770 och inte heller 760 som det ser ut just nu, vilket i sin tur knappast innebär någon prissänkning på 780 heller.

http://hardocp.com/article/2013/10/07/asus_r9_280x_directcu_i...

För mig innebär detta ett köp av r9 280x eftersom det helt enkelt ser ut att ge mest prestanda för pengarna i nuläget
ASUS R9 280X DirectCU II TOP ser riktigt nice ut på de reviews jag läst, och PRISET!

Säker på att Nvidia inte kommer att sänka sina priser?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17704-nvidia-planerar-prissa...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zotamedu:

Nu tänker du inte hela vägen. Det är mycket möjligt att de hade fungerande prototyper ett halvår tidigare men det är just det, en prototyp. Hade de kunnat leverera GK110 ett halvår tidigare hade de gjort det. Oak Ridge satt och väntade på Kepler. De började använda gamla Farmi av den enkla anledningen att det inte fanns några Kepler att tillgå. Så hade Nvidia kunnat tillverka GK110 i mars hade de gjort det. Nu kunde de inte göra det utan det fick vänta till slutet av sommaren då det faktiskt gick att tillverka i tillräckliga volymer. Oak Ridge fick de första exemplaren långt innan någon annan fick titta på korten. Superdatorn Titan var lite av ett pilotprojekt och marknadsföringsplattform. Förstår du var du tänkte fel nu?

Nej hade det kunnat ge GK110 hade dom inte gjort det.

Dom tjänar mer pengar och mer TID på att vänta.
VARFÖR skulle dom släppa GK110 2-4 månader efter 680 serien kom vore helt hål i huvudet.

Jag har kontakter som jobbar med Nvidia och varit på deras huvudkontor som utvecklar Quadro och Tesla.

Det är RENT marknadsföring.

Det finns massa om detta varför man inte kan släppa för bra saker.

Hade dom släppt GK110 till 680 och gått från 580 till 780 / Titan så som då hade blivit 680, den prestanda ökning kan man inte göra idag då det blir dåligt ur marknadsförnings perspektiv.

Förväntan och massa sånt spelar också stor roll.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Att 680 låg rätt nära 770 i pris beror ju på att många butiker sänkte priserna för att få sålt sina 680, funkar ju inte att sälja ett äldre sämre kort för mer pengar. 680 låg över 4k väldigt länge å sänktes inte fören ganska nära 770 releasen och på många ställen låg många modeller fortfarande en bit över 4k. 770 var också snabbare än 680 (högre clock och snabbare minnen) det jag tycker är lite konstigt här att de har valt att inte göra kortet snabbare än 7970Ghz utan håller klocken 50Mhz lägre, om vi jämför med Nvidias rebrand så toppade iaf deras kort förra genarationens topkort vilket inte amd gör här. Men ja är ju som du säger att pris spelar större roll än prestanda i det här fallet, så länge det blir bättre prestanda/kr så spelar det ingen större roll om det är refresh när det kommer nya kort.

Men här har vi ett "problem", att nvidia klämde in 780 och titan på i stort sett samma prestandaplats. 780 är bästa kortet i 700 serien och 290x är bästa i amd 200 serien.. Detta ställer 780 mot 290x, 770 mot 290, 280x mot 760 osv.. Jämför man mot segment i föregående generation är 280x efterföljaren till 7870, vilket är en rätt rejäl bump.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Ge mig ett kort som presterar bättre än 770 och ligger runt eller strax under 3 000 kr. Då finns det köpare att hämta! En bonus vore om de kunde skaka fram en feature liknande "Adaptiv V-sync" som finns hos nvidia korten.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej hade det kunnat ge GK110 hade dom inte gjort det.

Dom tjänar mer pengar och mer TID på att vänta.
VARFÖR skulle dom släppa GK110 2-4 månader efter 680 serien kom vore helt hål i huvudet.

Jag har kontakter som jobbar med Nvidia och varit på deras huvudkontor som utvecklar Quadro och Tesla.

Det är RENT marknadsföring.

Det finns massa om detta varför man inte kan släppa för bra saker.

Hade dom släppt GK110 till 680 och gått från 580 till 780 / Titan så som då hade blivit 680, den prestanda ökning kan man inte göra idag då det blir dåligt ur marknadsförnings perspektiv.

Förväntan och massa sånt spelar också stor roll.

Okej Tvelander, du har en vän som har varit på företagsbesök hos Nvidia.. Skulle det höja din trovärdighet på något sätt? Jag har varit på flera företagsbesök och att man får ta del av företagets marknadsföringsstrategi tillhör inte vanligheterna;)

Men jag håller med dig i att det är ren marknadsföring, folk gick ju uppenbarligen på det också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Går det att flasha ett HD7970 till ett R9 280X mån tro? Om det nu går att köra crossfire med de båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Det här kom oväntat!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Blev lite överraskad när jag såg att många 280X ligger runt 2500 spärre, hade förväntat mig ett högre pris och iom det priset tycker jag det är ett värdigt alternativ mot gtx770 speciellt på högre upplösningar där de presterar likvärdigt.

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

Nyfiken som man blev på ett 260X, blir det ändå teoretiskt piskat av mitt gamla 560Ti. Tråkigt. Det som döljer sig under skalet på denna nykomling verkar vara ett överklockat 7790. 280X kanske blir ett kommande alternativ om man tröttnar på att stabilitetstesta överklockningar.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du drar väldigt konstiga slutsatser. Jag diskuterade bara valet av nytt namnschema vilket är strikt skiljt från konceptet rebranding. Vidare förklarade jag hur verkligeheten ser ut och varför vi ser rebranding från båda lagen för tillfället. Du missade helt anledningen och valde att spy galla över AMD när de inte kan göra så mycket. De, precis som Nvidia sitter och väntar på att TSMC ska få ordning på sin 20 nm-process. Deras nästa generation bygger på den av allt att döma.

I det här fallet har de i alla fall satt rimliga priser på gamla kort. 2500 kr för ett 7970 är inte en dålig affär. Lite bättre än Nvidia som släppte 770 som är ett 680 fast det kostar lika mycket. Ett Asus 770 kostar ungefär 3500 kr och ett Asus 680 med samma kylare kostade också ungefär 3500 kr innan 770 lanserades. Hela 700-serien är rätt överflödig eftersom det verkar som om de lanserade den enbart för GTX 780 som hade passat bättre som Titan LE.
Rebranding behöver inte vara dåligt utan det beror på hur det görs och om det lurar köparna. Det som både AMD och Nvidia gör på OEM-sidan där de enbart ändrar namnet men behåller både pris och prestanda är lite fult. Fast det är lika mycket datortillverkarnas fel som kräver det som grafikkorttillverkarnas fel som faktiskt gör det. I det här fallet med nytt namn på AMDs kort så ser jag inga direkta problem. Alternativet hade varit att lansera Hawaii som en helt egen serie i stil med Titan. Dock hade det blivit trångt bland namnen för Öland i den befintliga 7000-serien. Att använda 8000 hade blivit lurigt eftersom det redan fanns hos OEM och då hade de fått göra en Nvidia och ha olika kort med samma namn vilket är fult. Resultatet hade då varit att lansera en 9000-serie och då står de ju där med slut på nummer senare. Så varför inte bara lansera ett nytt namnschema nu som dessutom ger lite bättre överblick då de kan integrera APUerna på ett smidigare sätt i form av R5.

Så hur tycker du att AMD skulle gjort istället? Slängt in Hawaii som Radeon Colosus och klämt in fler kort i 7000-serien med skohorn och kallat det nya 260X för 7795? Är det tydligare? Eller hade det blivit ett 7830?

Nu tycker jag du är lite väl drastisk när du påstår att jag spyr galla över AMD. Bara för att jag hellre hade sett att de väntade med den nya namngivningen tills de kommer med något som faktiskt är nytt betyder det väl knappast att jag spyr galla över AMD? Men som du hade som alternativ hade jag föredragit om de döpt korten till 7975 eller 7970 G2 eller R2...typ. Hade generation 2 varit en ny krets eller ett större lyft hade de gärna fått använda 9000 och därefter bytt namn då beteckningen ändå varit slut.

Förstår inte riktigt varför du drar in nVidia i debatten med AMD:s namngivning/rebranding? Vad nVidia har för sig är väl irrelevant i detta sammanhang. Om du gör det för att jag råkar köra nVidia i min nuvarande rigg kan jag förklara att det är första gången jag kör nVidia. Anledningen till det är att vid tidpunkten för mitt inköp hade AMD stora problem med micro stuttering vilket jag märkte tydligt när jag körde HD6950 i CrossFire och de som körde nVidia märkte inte av detta problem i lika stor utsträckning. Jag bestämde mig då för att testa GTX 670 SLi och det har fungerat utan att jag noterat MS i de spel jag spelar. Hade AMD inte haft detta problem vid den tidpunkten hade jag fortsatt med AMD eftersom de är billigare. För övrigt antar jag att nVidia anser att "There can only be one TITAN" och därför låter det kortet vara ensam om namnet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Lägre prestanda än det gamla 7970? Trodde att man kunde vänta sig mer från R9-serien.

Prestandan skiljer inte mkt i jämförelse med HD7970 Ghz, Men det som verkligen betyder något är att R9-280X är ~30% snabbare än kortet det ersätter (HD7870) och R9-270X är närmare ~40% snabbare än kortet det ersätter (HD7790)

Skrivet av Q4Rspwn:

Nyfiken som man blev på ett 260X, blir det ändå teoretiskt piskat av mitt gamla 560Ti. Tråkigt. Det som döljer sig under skalet på denna nykomling verkar vara ett överklockat 7790. 280X kanske blir ett kommande alternativ om man tröttnar på att stabilitetstesta överklockningar.

Det är R9-280/280X du ska kolla på om du ska ha en ersättare till 560Ti

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Kollade upp mer noggrant nu, flera sidor skriver q1 2014 men har det här som källa:
http://videocardz.com/45403/nvidia-to-launch-more-cards-this-...
Så nej, ingen bekräftelse tyvärr.

Jepp och läser man lite längre ner på den sidan:

"TSMC will not be ready for mass production till June 2014. Thus, unless my source is wrong the first Maxwell GPUs will not be made in 20nm fabrication process, but if they are expect huge graphics cards shortage and more paper-launches."

Så med andra ord, förmodligen inget prestanda kort med Maxwell förrän tidigast Juni 2014.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så AMD gör rebranding igen? Typ 7970 GigaHertz Edition x2

Ja de gör som nVidia denna gången. Som tur är håller de ju inte på med det i närheten av lika mycket som nVidia.

Skrivet av RaZman:

Om poängen med R-tjafset var att markera prestandaklass känns det aningen märkligt att placera motsvarande GTX 660 med kommande GTX 780. Dessa borde i så fall placerats i R7-serien kan jag tycka.

Så kul detta! Du söker och söker efter anledningar till att klaga, det blir bara dumt!

R9 kort möter GTX-kort, R7-kort möter GT-kort. På ett ungefär, de är ju inte namnsatta efter nVidia. Men nVidia gör PRECIS samma sakm ed GTX och GT som AMD gör med R9 och R7. Är det fel med R9 och R7 så är det fel med GTX och GT.

Det är PRECIS lika märkligt att nVidia sätter GTX 760 tillsammans med GTX 780 eller GTX Titan.

Permalänk
Medlem

Blir så förvirrad när en helt ny generation grafikkort kan prestera sämre än 2,5 år gammalt från Nvidia.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Heinel:

Okej Tvelander, du har en vän som har varit på företagsbesök hos Nvidia.. Skulle det höja din trovärdighet på något sätt? Jag har varit på flera företagsbesök och att man får ta del av företagets marknadsföringsstrategi tillhör inte vanligheterna;)

Men jag håller med dig i att det är ren marknadsföring, folk gick ju uppenbarligen på det också..

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen vän.
Men det är så GPU marknad ser ut nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Blir så förvirrad när en helt ny generation grafikkort kan prestera sämre än 2,5 år gammalt från Nvidia.

Ja, jag blir lika förvirrad när nVidias nya generation också presterar sämre än 2,5 år gammalt från AMD. Lustigt hur det kan bli när man jämför dagens budgetkort med prestandatoppen 2011 tycker du inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Blir så förvirrad när en helt ny generation grafikkort kan prestera sämre än 2,5 år gammalt från Nvidia.

Det är inte en helt ny generation av teknik i korten. Tahiti kretsen är ju fortfarande 2 år gammal. Vad är det som är så hiskeligt svårt att förstå?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är inte en helt ny generation av teknik i korten. Tahiti kretsen är ju fortfarande 2 år gammal. Vad är det som är så hiskeligt svårt att förstå?

Jadu, folk älskar att tycka innan de läst på om sakerna deras åsikter berör. AMDs mellanklass från idag är ju runt 40% snabbare än den snabbaste kärnan nVidia hade 2,5 år sedan. Men kan man vrida på det så gör man väl det. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barrash:

Det var bara rykten som påstod att Nvidia kommer att sänka priser för att tillmötesgå de nya korten från AMD, rykten som hänvisas till i den artikel du länkar till. Den nyare källan jag länkade till påstår att de har varit i direktkontakt med Nvidia som har sagt att de inte kommer att utföra prissänkningar i nuläget. Alltså stämde inte de tidigare ryktena om prissänkningar alls.

http://hardocp.com/article/2013/10/07/asus_r9_280x_directcu_i...

Nu tror jag att dom gör det i alla fall annars blir det stopp i deras försäljning. Klart med att dom inte säger rakt ut att prissänkningar för då väntar ju folk bara tills dess.

Permalänk
Medlem

Prissättningen verkar ju onekligen lovande, ca 500 kr billigare än ett 7970 GHz är ju inte fy skamm. Två 280X i X-fire tuggar nog i sig det mesta

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej hade det kunnat ge GK110 hade dom inte gjort det.

Dom tjänar mer pengar och mer TID på att vänta.
VARFÖR skulle dom släppa GK110 2-4 månader efter 680 serien kom vore helt hål i huvudet.

Jag har kontakter som jobbar med Nvidia och varit på deras huvudkontor som utvecklar Quadro och Tesla.

Det är RENT marknadsföring.

Det finns massa om detta varför man inte kan släppa för bra saker.

Hade dom släppt GK110 till 680 och gått från 580 till 780 / Titan så som då hade blivit 680, den prestanda ökning kan man inte göra idag då det blir dåligt ur marknadsförnings perspektiv.

Förväntan och massa sånt spelar också stor roll.

Man hade mycket väl kunnat lansera dom samtidigt (säger inte att det är så utan att det hade kunnat fungera). Det ena kortet för entusiaster och det andra för snäppet ovanför det, kalla dem va du vill. Det mest logiska är att det krävdes ett par respins att få ordning på GK110, precis som det gjorde med GF100 innan den blev fixad och fick namnet GF110. Det gick ungefär ett år mellan GTX480 och GTX580 (om jag inte minns fel). GTX580 va den produkten de hade velat släppa från början (året innan).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av elajt_1:

Man hade mycket väl kunnat lansera dem samtidigt. Det ena kortet för entusiaster och det andra för snäppet ovanför det, kalla dem va du vill. Det mest logiska är att det krävdes ett par respins att få ordning på GK110, precis som det gjorde med GF100 innan den blev fixad och fick namnet GF110. Det gick ungefär ett år mellan GTX480 och GTX580 (om jag inte minns fel). GTX580 va den produkten de hade velat släppa från början (året innan).

Ja men man får inte släppa för bra saker, det skadar marknaden mer än vad det gynnar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240