AMD Radeon R9 280X och R9 270X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Sa någon emot?

Oja, du skulle sett trådarna på forumet innan detta släpptes... alla sa emot mig hahaha

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Baseless:

Var inne på ett Sapphire 280x Toxic (normalt köper jag främst asus kort) men blev lite fundersam kring ljudnivån på testkortet. Är det genomgående höga ljudnivåer på sapphires kort? Någon som kanske har pejl på vad man kan förvänta sig av kylaren på toxic kortet?

Vem sjutton bryr sig om fläktkurvan som följer med.
Det var den som var aggressivt satt från början, inte att fläkten i sig är dålig. (om du faktiskt läser utlåtandet i recensionen..)

Använd MSI Afterburner bara å sätt ny fläktprofil, problem solved!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Oja, du skulle sett trådarna på forumet innan detta släpptes... alla sa emot mig hahaha

Okej, jag har varit rätt aktiv i dessa trådar men har inte sett någon säga emot det.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Jag som hade börjat få upp ögonen för AMD, så släpper dom grafikkort med gamla kretsar som är typ samma skrot och korn som 7970ghz. Inte med det sagt dåligt men däremot tråkigt.
Istället för att ta ett steg framåt stannade dom kvar på samma ruta och kommer satsa allt på ett kort - R9 290X.

Skrivet av Orici:

Så AMD gör rebranding igen? Typ 7970 GigaHertz Edition x2

Vad är det konstiga? Nvidias 700 serie är ju också samma krets som 600 serien. (förutom GTX 780)
Finns fler nya kretsar i AMD's nya serie än i Nvidias nya serie.

Nu har vi ju GCN 1.0, 1.5 och 2.0. (typ)
GCN 3.0 kommer väl nästa år..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Oja, du skulle sett trådarna på forumet innan detta släpptes... alla sa emot mig hahaha

Du gjorde ett inlägg där du frågade om 280x var ett rebrandat 7970 och ett inlägg där du sa att det var ett rebrandat 7970. Ingen sa emot dig, Och alla vi här visste redan att det skulle bli ett rebrandat 7970 sedan en tid tillbaka, Förstår inte varför någon skulle säga emot det

Skrivet av MyZk0:

Vad är det konstiga? Nvidias 700 serie är ju också samma krets som 600 serien. (förutom GTX 780)
Finns fler nya kretsar i AMD's nya serie än i Nvidias nya serie.

Nu har vi ju GCN 1.0, 1.5 och 2.0. (typ)
GCN 3.0 kommer väl nästa år..

GTX 780 är ju dessutom samma krets som Titan, (Titan ligger väl någonstans mellan 600 och 700 serierna) så det är ju bara en strypt version av ett äldre kort

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

GTX 780 är ju dessutom samma krets som Titan, (Titan ligger väl någonstans mellan 600 och 700 serierna) så det är ju bara en strypt version av ett äldre kort

De är smarta nvidia, släpper en värsting i Titan först.
Vissa blir lyriska(riktiga entusiaster), vissa köper 2-3 st. Sedan släpper nvidia 780 med en prislapp som är betydligt lägre men med fortsatt riktigt bra prestanda.

Vips har nvidia skapat ett sjukt prisvärt kort, till skillnad mot Titan.
Precis så man ska göra, ett genidrag.

Permalänk

Ser fram emot testerna på 290X 4gb, ser lovande ut!!

Permalänk
Medlem

Ja, AMD vilket skämt:) Så lik HD7970 GHz med lite bättre kylning men ett strömslukande monster, och ändå så är det inte "flaggskeppet"!?
Vad håller ni på med? True Audio och Mantle blev ju JÄTTEskillnad emot 7970 GHz....äh, tacka vet jag nvidia!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Ja, AMD vilket skämt:) Så lik HD7970 GHz med lite bättre kylning men ett strömslukande monster, och ändå så är det inte "flaggskeppet"!?
Vad håller ni på med? True Audio och Mantle blev ju JÄTTEskillnad emot 7970 GHz....äh, tacka vet jag nvidia!

Så du klagar på att 280X är lik 7970. Men nVidia gjorde exakt samma med GTX 680 och GTX 770. Fanboy mycket?
Och du klagar på mantle och trueaudio. Sett det testas ännu eller hittar du bara på för att trolla?

Permalänk
Medlem

Inget fantastik med dessa kort med tanke på att 7000 serien lanserades för ett bra tag sedan och prestandan är liknande som dessa. Visst, pris och strömförbrukning är bra men något extra borde man kunna begära efter denna långa väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inget fantastik med dessa kort med tanke på att 7000 serien lanserades för ett bra tag sedan och prestandan är liknande som dessa. Visst, pris och strömförbrukning är bra men något extra borde man kunna begära efter denna långa väntan.

Begärde du mer av GTX 770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snittfps har inget med MS att göra.

Det blir väl värre och mer märkbart om man har låg FPS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

På exakt samma sätt som nVidia gjorde med 7-serien och GTX780.
(Bortsett från att inte ens GTX780 var helt nytt, utan ett nedbantat Titan.)

Du får fortsätta med stängda ögon...

Fo3

Det var dock 5, respektive 8 månader sen 780 och Titan släpptes, lite trist att Nvidia varit utan konkurrens på tok förlänge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ASUS kortet i jämförelse med Vapor-X kortet (DCII Top) då det verkar kunna gå upp till 1.4v istället för bara 1.3v tillsammans i det här testet :).

Inte o förväntat resultat i testerna dock, ska bli spännande att se hur 290 och 290X presterar senare!

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Tror dom menar att R9-280x ersätter HD7970 och R9-270x ersätter HD7870 på marknaden just nu, efter som korten är i princip identiska, Men senare blir det:

HD7970 - R9-290X
HD7950 - R9-290
HD7870 - R9-280X
HD7850 - R9-270X

Om det inte kommer ett R9-280 utan X, Då ersätter det givetvis 7850

Lite enklare att förstå om man tänker såhär
Ifall de hade hetat Radeon HD 9xxx så hade det blivit ungefär såhär:
HD 9970 = R9-290x
HD 9950 = R9-290
HD 9870 = R9-280x
HD 9850 = R9-280
HD 9770 = R7-270x
HD 9750 = R7-270
HD 9670 = R7-260x
HD 9650 = R7-260
HD 9570 = R7-250x
HD 9550 = R7-250
HD 9470 = R7-240x
HD 9450 = R7-240
...

Så de understrukna siffrorna i båda motsvarar var kortet är placerat och "x" motsvarar att det är det kraftfullare av korten.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Nej hade det kunnat ge GK110 hade dom inte gjort det.

Dom tjänar mer pengar och mer TID på att vänta.
VARFÖR skulle dom släppa GK110 2-4 månader efter 680 serien kom vore helt hål i huvudet.

Jag har kontakter som jobbar med Nvidia och varit på deras huvudkontor som utvecklar Quadro och Tesla.

Det är RENT marknadsföring.

Det finns massa om detta varför man inte kan släppa för bra saker.

Hade dom släppt GK110 till 680 och gått från 580 till 780 / Titan så som då hade blivit 680, den prestanda ökning kan man inte göra idag då det blir dåligt ur marknadsförnings perspektiv.

Förväntan och massa sånt spelar också stor roll.

Klart det inte är. Det dröjde redan flera månader innan allmänheten fick möjlighet att köpa K20. Oak Ridge hade ensamrätt på GK110 flera månader innan någon officiell lansering. Så varför skulle de vänta med att leverera kort till Oak Ridge? Det finns noll och ingen logik i att sitta på korten då. Sen att de skulle väntat ett tag med att lansera Geforce Titan är en helt annan sak. Det är lite vettigt för att inte konkurrera med sig själv. Men Tesla K20 är inte ens i närheten av att konkurrera med Geforce Titan på något plan någonsin. Det är helt skilda marknader vilket även gäller marknadsföringen. Det finns ingen affärsmässig logik i att vänta med att lansera ett beräkningskort till sitt eget pilot- och marknadsföringsprojekt bara för att de lanserat ett spelkort flera månader tidigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Ja, AMD vilket skämt:) Så lik HD7970 GHz med lite bättre kylning men ett strömslukande monster, och ändå så är det inte "flaggskeppet"!?
Vad håller ni på med? True Audio och Mantle blev ju JÄTTEskillnad emot 7970 GHz....äh, tacka vet jag nvidia!

500:- spänn lägre i introduktionspris än 770. 3 Gb vram. Vem bryr sig då ifall det är gammal arkitektur? Vilket ju hela 700-serien inklusive GK110 är nu vid det här laget.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Besviken att korten inte har hdmi 2.0. Verkar som att jag får vänta till nästa generation.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zotamedu:

Klart det inte är. Det dröjde redan flera månader innan allmänheten fick möjlighet att köpa K20. Oak Ridge hade ensamrätt på GK110 flera månader innan någon officiell lansering. Så varför skulle de vänta med att leverera kort till Oak Ridge? Det finns noll och ingen logik i att sitta på korten då. Sen att de skulle väntat ett tag med att lansera Geforce Titan är en helt annan sak. Det är lite vettigt för att inte konkurrera med sig själv. Men Tesla K20 är inte ens i närheten av att konkurrera med Geforce Titan på något plan någonsin. Det är helt skilda marknader vilket även gäller marknadsföringen. Det finns ingen affärsmässig logik i att vänta med att lansera ett beräkningskort till sitt eget pilot- och marknadsföringsprojekt bara för att de lanserat ett spelkort flera månader tidigare.

För att K20 va inte färdig utvecklat.
Och Titan är K6000 defekta med avstängda kluster.

Så varför finns det inga Quadro K6000 ? men massa Titan?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Begärde du mer av GTX 770?

Nej begär mer av AMD korten efter långa mellanrummet Radeon HD7000 - R9, att de bör ligga över Nvidias motsvarande i alla tester för att visa vad skåpet ska stå. Har inte sagt att det är dåliga kort i nya serien på något sätt men jag tycker att nya kort ska sätta nya standarder på något vis.

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Ja, AMD vilket skämt:) Så lik HD7970 GHz med lite bättre kylning men ett strömslukande monster, och ändå så är det inte "flaggskeppet"!?
Vad håller ni på med? True Audio och Mantle blev ju JÄTTEskillnad emot 7970 GHz....äh, tacka vet jag nvidia!

Du är snarare ett skämt 280X stödjer inte True Audio och Mantle kommer inte förens December.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nej begär mer av AMD korten efter långa mellanrummet Radeon HD7000 - R9, att de bör ligga över Nvidias motsvarande i alla tester för att visa vad skåpet ska stå. Har inte sagt att det är dåliga kort i nya serien på något sätt men jag tycker att nya kort ska sätta nya standarder på något vis.

Är det inte det man gör med de nu testade korten?
Man har pressat priset så pass mycket att Nvidia tillsammans med deras partners kommer bli tvungna att sänka priserna även de, vilket givetvis gynnar oss alla.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Fråga: R9 280X CF tester, vart ?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Holy cow, 1200/1600 utan at höja volten?

Detta för ett för tillfället listat pris på 2.5K för tillfället, för folk som inte drar sig för att klocka så måste jag erkänna att detta ser bra ut för tillfället trots att det är en "ny" 7970GHz.. Vad händer längre fram när man väl kan ändra volt reglaget då? Kanske har jag missuppfattat nåt här då jag inte lusläst hela artikeln men just överklockpotentialen är ju snudd på skrämmande och mitt 7970 känns gammalt nu

EDIT: Listat: 2499:- för Dual X OC samt: 2689 för Vapor X men ändå, föreställ er överklockningspotentialen här då volt inte kunde justeras alls och ändå nämner Sweclockers test klocks upp till och jag citerar: "1 225 MHz är snudd på stabil" Utefall detta blir norm för 280x samt att priserna ramlar ner ytterligare så är detta ganska imponerande i min mening! Det skulle ju faktiskt innebära2 x R9 280X i CF för GTX780 pengar.. Fast i slutändan förmodligen läögre priser vilket märke man än handlar då det skapar konkurrens
vilket är super för oss entusiaster.

Visst det är en form av rebranding, Nvidia el AMD samma jxxxa sak då dom gör lika dant båda 2, ni som håller på att trolla kan ni snälla lägga ner om ni absolut inte kan så tillbaka under stenen ni kravlade upp ifrån från första början! Förlåt för att jag tar i men ni förstör ju stämningen för resten här.. Det var bättre förr, iaf vad gäller Sweclockers och inte alls lika vanligt med påhopp och grymt dålig attityd och detta trots fanbois som alltid funnits! Lämna fanboi attityden hemma när ni besöker, snälla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror han mycket väl är medveten om att GK110 fanns i utvecklingsstadiet. Men det fanns inte färdigt för produktion.

vi kanske tolkar existerar på olika sätt

Citat:

GK110 existerade alltså inte när GTX 680 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Du är snarare ett skämt 280X stödjer inte True Audio och Mantle kommer inte förens December.

Ok, mitt fel men kunde man inte begära lite mer utav ett, som de sa, ett helt nytt kort "grundat" på 7970?
Och visst är det bra pris men det är ju fortfarande ett upphottat 7970, nä lite mer kunde man begära men men....

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Till skillnad från dig så har jag ingen emotionell dragning till något märke. Jag kommer köpa ett GTX 660/Ti härnäst eller motsvarande från 700-serien. Detta för att jag inte gillar att AMD har underscan på default över HDMI. Och jag ska stoppa kortet i en HTPC.

Jag må äga ett 760 men jag hoppades att AMD skulle släppa något mer intressant som hade bättre en energi snålare GPU. Men aja tro att jag har en "emotionell dragning" till Nvidia fast jag säger att jag önskat AMD hade kommit med något bättre. Jag rekommenderar för den delen ganska ofta AMD i forumet.

Skrivet av blade80:

Haha, jag undrar vem det är som försöker "försvara sina kort". Du gillar dom inte? Gillar vilka inte och varför?
Kan du förklara?

Jag har typ redan svarat på det i det som står över. Angående "Gillar vilka inte och varför?" antar jag att du inte orkade läsa tidigare inlägg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inget fantastik med dessa kort med tanke på att 7000 serien lanserades för ett bra tag sedan och prestandan är liknande som dessa. Visst, pris och strömförbrukning är bra men något extra borde man kunna begära efter denna långa väntan.

väntan är ju inte över de nya korten kommer ju den 15okt R9 290/290X - 280x är ju inget nytt och det har vi ju vetat ett bra jäkla tag nu.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

I övrigt blev jag glad över detta release då man nu kan få ett 280X vapor x för 2700kr istället för att köpa 7970GHz vapor x för 3300
nästan så jag blir sugen på köpa istället för att vänta på 290 den 15okt - tror inte det kommer att ge så mycket mer prestanda i elderscroll online som är det enda min dator behöver klara av i 1080p

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Är det inte det man gör med de nu testade korten?
Man har pressat priset så pass mycket att Nvidia tillsammans med deras partners kommer bli tvungna att sänka priserna även de, vilket givetvis gynnar oss alla.

Du har rätt, pris/prestanda är det viktigaste.