Kylning til XFX 7970Ghz BE DD kort.

Permalänk
Medlem

Kylning til XFX 7970Ghz BE DD kort.

Hallå alla.
Är sjukt trött på att mitt grafikkort låter som det gör så tänkte höra mig för vad för typ av kylare man ska köpa.
Har kollat runt lite och hittade ju Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 vilket nu verkar ha slutat att tillverkas av någon anledning.
Sen så finns ju Arctic Accelero Xtreme III som tydligen inte ska vara helt kompatibelt med HD7970 av någon anledning.
Sista jag hittat är ju PROLIMATECH MK-26 vilken är väldig dyr..
Så min fråga är.. Vad ska man satsa på för en kylare, hade gärna velat haft Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 men verkar ju vara svår att få tag på idag

Någon som har nått bra tips hur man kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hallå alla.
Är sjukt trött på att mitt grafikkort låter som det gör så tänkte höra mig för vad för typ av kylare man ska köpa.
Har kollat runt lite och hittade ju Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 vilket nu verkar ha slutat att tillverkas av någon anledning.
Sen så finns ju Arctic Accelero Xtreme III som tydligen inte ska vara helt kompatibelt med HD7970 av någon anledning.
Sista jag hittat är ju PROLIMATECH MK-26 vilken är väldig dyr..
Så min fråga är.. Vad ska man satsa på för en kylare, hade gärna velat haft Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 men verkar ju vara svår att få tag på idag

Någon som har nått bra tips hur man kan lösa detta?

Värt att kolla är vilken Revision av kortet du har då endast dom första var helt i referensdesign så kylarna kanske inte passar.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hallå alla.
Är sjukt trött på att mitt grafikkort låter som det gör så tänkte höra mig för vad för typ av kylare man ska köpa.
Har kollat runt lite och hittade ju Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 vilket nu verkar ha slutat att tillverkas av någon anledning.
Sen så finns ju Arctic Accelero Xtreme III som tydligen inte ska vara helt kompatibelt med HD7970 av någon anledning.
Sista jag hittat är ju PROLIMATECH MK-26 vilken är väldig dyr..
Så min fråga är.. Vad ska man satsa på för en kylare, hade gärna velat haft Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 men verkar ju vara svår att få tag på idag

Någon som har nått bra tips hur man kan lösa detta?

Jag fick dessa tips när jag ställde samma fråga:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1246699-vattenkyl...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Värt att kolla är vilken Revision av kortet du har då endast dom första var helt i referensdesign så kylarna kanske inte passar.

Vad är det för någon skillnad på dom olika revisionerna? Jag har den utan biosswitch så antar att det inte är vanliga brädan från amd.. Men vad är det för någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vad är det för någon skillnad på dom olika revisionerna? Jag har den utan biosswitch så antar att det inte är vanliga brädan från amd.. Men vad är det för någon skillnad?

Dom har flyttat runt lite saker som t.ex. minneskretsar men sök på google, kan ju vara så att det fungerar bättre med kylare som Accelero då det är väldigt mycket mera "picky" när det kommer till vattenblock:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Dom har flyttat runt lite saker som t.ex. minneskretsar men sök på google, kan ju vara så att det fungerar bättre med kylare som Accelero då det är väldigt mycket mera "picky" när det kommer till vattenblock:)

Har kollat men den kylaren som ska funka säljs ju inte ens längre

Permalänk

Jag har 1 fläkts-varianten på mitt XFX 7770 och har i CCC manuellt ställt in att fläkten ska gå i 37% och är då rätt så tyst, håller i alla fall mitt kort på 70-72 grader.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

En av mina bästa vänner har ett 7970 med accelerokylaren (x3) på. Jag köpte kortet till honom begagnat och då satt det även på massa kylflänsar på minnena. Kylaren väger 0.9 kg och är en treslotsbest. Dock är det typ knäpptyst. Har inte pillat i profilerna, men kan gott och väl tänka mig att kortet kan gå passivt med bra luftflöde i burken. Dock blir kortet 31.5 cm långt med den kylaren på, vilket är värt att tänka på.

Sammanfattning: Bästa kylare jag sett, men tar mycket plats.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

En av mina bästa vänner har ett 7970 med accelerokylaren (x3) på. Jag köpte kortet till honom begagnat och då satt det även på massa kylflänsar på minnena. Kylaren väger 0.9 kg och är en treslotsbest. Dock är det typ knäpptyst. Har inte pillat i profilerna, men kan gott och väl tänka mig att kortet kan gå passivt med bra luftflöde i burken. Dock blir kortet 31.5 cm långt med den kylaren på, vilket är värt att tänka på.

Sammanfattning: Bästa kylare jag sett, men tar mycket plats.

Ja men frågan är ju om den funkar på mitt kort eftersom det inte är referensdesign på mitt kort :/ Sen så finns det ju en 7970 kylare och inte III som har kylaren snurrad lite så att den ska ta kärnan på grafikkortet bättre ju men den verkar inte säljas längre