Soundblaster/Xonar VS extern DAC + amp

Permalänk
Inaktiv

Soundblaster/Xonar VS extern DAC + amp

Asus och Creative är två mycket populära tillverkare av ljudkort men hur står deras ljudkort sig mot de externa lösningarna? Alla verkar verkligen avguda till exempel Xonar Essence STX men kan man verkligen få ett så himla bra ljudkort för 1,4kkr? Är verkligen dess headphone-amp så bra som alla säger eller är det bara för att det är okunniga gamers som köper och recenserar dessa?
Säg att man skulle köpa en (extern) DAC + Hörlursförstärkare för ca 2k. Hur hade dessa presterat gentemot STX?

Permalänk
Medlem

Externa delar är oftast bättre men för 2000kr i budget finns det kanske inte så jätteroliga grejer,i de högre prisklasserna så finns det ju en del att välja å vraka på.
STX är ganska dålig headphone amp med bara 10ohm i utgångsimpedans,det funkar inte så optimalt med lågohmiga lurar,riktiga lurstärkare ligger nära 0ohm så de kan i princip driva vad som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har avvecklat mitt Essence kort. Har istället en Argon hörlursförstärkare från hifiklubben som jag trimmat med en ny trafo från Kjell o Co. Den kombinationen kostar ungefär 2 tusen och låter väldans mycket bättre. I alla fall i mina öron. För tillfället spelar jag mest i mina AKG K550.