Svart skärm vid spelande med PowerColor R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attben:

Nu har jag gjort några ändringar efter tips jag fått och lyckats spela BF4 i ca 10h utan att få en svart skärm (rekord).
Det jag gjorde var att:
1 - Sänka minnesklockan med 5%
2 - Ökade strömstyrkegränsen med 5%
3 - Sänkte Mål-GPU-temperatur med 5 grader (från 95 till 90)
Allt detta gjorde jag i CCC. Ni med samma problem kan ju testa detta och sedan berätta om det hjälpte er:) Känner mig inte riktig 100% att svartskärmarna är borta, men jag återkommer igen efter ca 10h BF4 till och berättar om jag fortfarande inte har fått någon ny.

Underrätta oss om hur det går TS, har ni betalat för korten skall ni inte nöja er förrän det fungerar.

Skrivet av Flopper:

ny driver kommer med svart skärm för 290 serien i dagarna.

Skulle inte förvåna mig om den nya drivaren med ytterliggare en CCC verision,
gör exakt samma sak som TS gjorde.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Trodde de skulle släppa drivisar som tog bort svart skärm. Inte MED svart skärm

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

hum, samma problem här med ett Sapphire Radeon R9 290... Hänger sig random i både bf4 och vid vanligt surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxa:

hum, samma problem här med ett Sapphire Radeon R9 290... Hänger sig random i både bf4 och vid vanligt surfande

har du laddat ner dom senaste beta versionen av drivrutiner?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Trist detta , köpa deras top kort också funkar inte drivrutiner o kort som det ska. Precis sånna här problem hade amd förr i tiden med, därav jag undviker amd o kommer göra framöver ett bra tag, om inte för gott.

Oavsett pris på en komponent så ska det fungera!

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag har inge problem med mitt Gigabyte 290 kort klockat till 1102mhz o minnes klock 5108mhz med Asus gpu tweak.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Innan fick jag blackscreen nu får jag RED screen. Skit bra amd !!! Sista gången man köpte ett amd kort!!!!!

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Jag har inge problem med mitt Gigabyte 290 kort klockat till 1102mhz o minnes klock 5108mhz med Asus gpu tweak.

händer med alla olika märken.
vore mer konstigt om det inte skede nåt vid lansering
skulle se hur en del 780 har coilwhine etc...
eller titans först drivrutin etc..

mitt fungerar också ypperligt.
lite kyla i rummet på luft.
http://www.3dmark.com/fs/1183884

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mitt problem blev iallfall löst genom att byta kort

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma bsod problem "Sapphire R9 290 Elpida minnen". Kunde spela allt emellan 10-60 min, sen låser sig datorn med svartskärm som följd.
Har nu gjort samma inställningar som Attben och jag har faktiskt kunnat spela i över 4 timmar igår kväll utan problem. Men tycker inte att det är en okej lösning i sig. Har man köpt ett kort för 3k så ska man inte behöva klocka ner minnena m.m för att kunna få spela felfritt.
Men jag ger AMD en sista chans att rätta till felet med nya drivare, innan jag skickar tillbaka kortet till komplett och skaffar ett 780 ifrån det gröna laget.

Skrivet av Attben:

Nu har jag gjort några ändringar efter tips jag fått och lyckats spela BF4 i ca 10h utan att få en svart skärm (rekord).
Det jag gjorde var att:
1 - Sänka minnesklockan med 5%
2 - Ökade strömstyrkegränsen med 5%
3 - Sänkte Mål-GPU-temperatur med 5 grader (från 95 till 90)
Allt detta gjorde jag i CCC. Ni med samma problem kan ju testa detta och sedan berätta om det hjälpte er:) Känner mig inte riktig 100% att svartskärmarna är borta, men jag återkommer igen efter ca 10h BF4 till och berättar om jag fortfarande inte har fått någon ny.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K 3,4 - 4,2ghz, Gigabyte GA-Z77X-D3H, Corsair Vengeance 16GB 1600MMz, 1x Sapphire Radeon R9 290, WD Caviar Black 500GB 7200RPM 64MB, A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB,
Corsair SSD Nova 60GB, Antec KÜHLER H2O 620 V4, Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär, BenQ 24'' XL2411T 144Hz

Permalänk
Medlem

I många andra forum har folk skickat tillbaks sina kort på RMA och fått nya och de nya har då fungerat utan problem, så detta kommer nog länkas till någon typ av hårdvarufel antigen till just elpida minnen, eller strömförsörjningen till gpu/mems där powertune antagligen spelar in en del.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Skrivet av sPIDERFLY:

Innan fick jag blackscreen nu får jag RED screen. Skit bra amd !!! Sista gången man köpte ett amd kort!!!!!

Även 7970 hade lite problem i början. Men det löstes några månader efter släpp och vissa hade kvar det 5/6 månader efter (vissa 7970 misstänktes ha hårdvarufel).

Skrivet av Mogwaii:

Trist detta , köpa deras top kort också funkar inte drivrutiner o kort som det ska. Precis sånna här problem hade amd förr i tiden med, därav jag undviker amd o kommer göra framöver ett bra tag, om inte för gott.

Oavsett pris på en komponent så ska det fungera!

Det håller jag med om. 7970 tog några månader innan problemen löses. Sen hade några fel även betydligt längre. Var väll nu som då, något hårdvarufel (misstänktes det på förra gen i alla fall).

Skulle tipsa er båda RMA för ett nytt kort. tydligen kan det ha med minnena på kortet. Lite synd att dom korten missa kvalitéskontrollen eller så är den obefintlig precis som i andra branscher massproduktion och ingen kontroll

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Lider också av detta Black Screen problem med mitt 290 (ej X).
Har fått det i både Warthunder och BF4. Både under aktivt spelande och efter man dött o hamnat i respawn meny.
Har inte haft några som helst problem när datorn är i idle utan det är enbart när jag spelar.
Körde Unigine Valley i kanske 45 minuter för att se om det kanske kunde vara värmerelaterat och man kanske kunde återskapa problemet vid icke-spelande men det flöt på hur fint som helst..
Enligt Memoryinfo så har jag minnen från Elpdia.
Någon som lyckats återskapa en frysning med benchmark program eller liknande?
Funderar starkt på att ringa och felanmäla kortet och lägga pengar imellan för att få ett GTX 780..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Lider också av detta Black Screen problem med mitt 290 (ej X).
Har fått det i både Warthunder och BF4. Både under aktivt spelande och efter man dött o hamnat i respawn meny.
Har inte haft några som helst problem när datorn är i idle utan det är enbart när jag spelar.
Körde Unigine Valley i kanske 45 minuter för att se om det kanske kunde vara värmerelaterat och man kanske kunde återskapa problemet vid icke-spelande men det flöt på hur fint som helst..
Enligt Memoryinfo så har jag minnen från Elpdia.
Någon som lyckats återskapa en frysning med benchmark program eller liknande?
Funderar starkt på att ringa och felanmäla kortet och lägga pengar imellan för att få ett GTX 780..

Eller RMA, det är upp till dig BF4 vet jag inte om det är så stabilt än, många har problem med spelet.

Om det är värt att gå upp ett par hundralappar för 780, även dom korten har det inte gått smärtfritt med drivers och äldre kort som 670 och 580 har haft stora problem med nyare drivers och 580 har dött av dom nyare drivers från nividia. så jag har stannat kvar vid 3.14 .

Vad jag märkt så har AMD´s drivers bara blivit bättre desto längre ett kort varit ute på marknaden. Runt 1/2 månader efter släpp brukar AMD få ordning på dom värsta buggar.

Tur i alla fall AMD har inte fått med flash buggen denna gen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kör med den drivrutinen sedan igår kväll och det har funkat bra än så länge! Körde nyss en timme BF4 utan krasch. Warthunder funkade fint igår med. Håller tummarna

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

nya patchen fungerar

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Skrivet av Nimloths:

nya patchen fungerar

Japp det verkar faktiskt så! Mycket trevligt.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Det funkar INTE för mig iaf ! Nu får jag Screen of RED Death !!! För fan !!! FIXA DET AMD !!

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Fick tyvärr en blackscreen igår kväll igen under spel av BF4, skit grejer

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Fick tyvärr en blackscreen igår kväll igen under spel av BF4, skit grejer

Låter inge bra. Och nu har mitt powertune försvunnit så jag kan inte använda fixen som jag nämnde tidigare. Har den försvunnit för alla er andra som har testat den nya patchen också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attben:

Låter inge bra. Och nu har mitt powertune försvunnit så jag kan inte använda fixen som jag nämnde tidigare. Har den försvunnit för alla er andra som har testat den nya patchen också eller?

Yes, har försvunnit för mig med. Har nu ´"Red" screen istället för black screen. Händer dock inte så ofta som innan.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K 3,4 - 4,2ghz, Gigabyte GA-Z77X-D3H, Corsair Vengeance 16GB 1600MMz, 1x Sapphire Radeon R9 290, WD Caviar Black 500GB 7200RPM 64MB, A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB,
Corsair SSD Nova 60GB, Antec KÜHLER H2O 620 V4, Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär, BenQ 24'' XL2411T 144Hz

Permalänk
Avstängd

Mitt tips till er med problem är att sänka minnesklockan helt enkelt.

Mitt kort blackscreenade endast om jag klockade upp minnet, men vinsten att klocka minnena verkar vara minimal eller obefintlig då jag tjänar 0-1 fps i furmark om jag höjer klockan till 1500 mhz från 1250 dvs stock.

Så, klocka ner minnena till 1200 mhz kanske. Lär inte göra någon större skillnad.

Har ni eftermarknadskyling så som vatten eller arctic accelero och kräver överklockning så är mitt tips att helt låta minnena vara och bara klocka processorn. Maxa core voltage med 100mv och power limit med 50%. I MSI afterburner alltså.