Lumnia 800 dricker inte kaffe....

Permalänk
Medlem

Lumnia 800 dricker inte kaffe....

Hej!
Fick kaffe på min stackar lumnia 800 idag och därefter har touchen slutat fungera.

har testat dessa metoder:
- soft reset (hålla ner power knappen)
- hard reset (fabriksåterställning)
- den ligger nu på topputblåset på en dator som matar folding@home för fullt. (så testar värme metoden där)

vill då har fler förslag på vad jag kan göra.

har samtliga mina kontakter (tror jag, har de viktigaste i vart fall...)
samt alla bilder och videor.
Men jag har ju problemet att jag blivit riktigt fäst vide den här telefonen så skulle bra gärna villa ha den fungerande igen.
helst ASAP, men om det inte går får det bli att vänta.

/Telefon lös stackare...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det första man gör är att stänga av telefonen! direkt! lägg telefonen i en påse med ris 24-72tim för att få ur all väta!
Sedan lägga den på nåt element ett dygn för att vara säger att få ur all väta helt om det finns nåt kvar.

Det sämsta man kan göra är att starta den gång på gång för att se om den funkar.

Permalänk
Datavetare

Xperia Z1 är nog rätt för dig

Annars så är telefon i ugn på ~50°C under hela natten något du kan testa.
Annat alternativ är att lägga den i en påse med okokt ris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

låter som om ni är eniga om ris, den fick inte direkt mycket fukt på sig.
men det verkar ha räckt, låter den alltså ligga med ris nånstans där det är varmt.

(så kanske jag kan få ha den några dagar till )

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Att lägga den i ris (och liknande metoder) funkar ju dock bara om man gör det direkt när det har hänt. Har du startat telefonen efter det är det stor risk att något har kortslutits och då är det kört.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Att lägga den i ris (och liknande metoder) funkar ju dock bara om man gör det direkt när det har hänt. Har du startat telefonen efter det är det stor risk att något har kortslutits och då är det kört.

ajdå, kanske har någon knapptelefon liggande i nån låda.
fram tills man fixar en ny telefon då... :/
gillade i princip allt med lumnian utom en sak, batteri "flärpen" som man var tvungen att fälla upp.
sen saknade jag vissa appar, men en nya nokia i wp8 familjen kanske kan var något för mig då?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

kan infromera att ca 90% av touchen är återställd, finns en som i mitten ute till höger ca 1cm2 stor som inte vill sig än däremot :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

ajdå, kanske har någon knapptelefon liggande i nån låda.
fram tills man fixar en ny telefon då... :/
gillade i princip allt med lumnian utom en sak, batteri "flärpen" som man var tvungen att fälla upp.
sen saknade jag vissa appar, men en nya nokia i wp8 familjen kanske kan var något för mig då?

Gick från en 800 till en 920 för en dryg månad sedan och det var ett klart lyft. Visst, om samma funktionalitet (minus trådlös laddning, den kan jag avstå) fanns i formatet av en 800 hade jag föredragit det men 920 funkar bra och jag vande mig snabbt vid det lite större formatet. Känns 920 (den är utgående men kan fyndas till bra pris) väl stor så titta på 925.

Men vi kan ju alltid hoppas att du får igång din 800!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14084303']Gick från en 800 till en 920 för en dryg månad sedan och det var ett klart lyft. Visst, om samma funktionalitet (minus trådlös laddning, den kan jag avstå) fanns i formatet av en 800 hade jag föredragit det men 920 funkar bra och jag vande mig snabbt vid det lite större formatet. Känns 920 (den är utgående men kan fyndas till bra pris) väl stor så titta på 925.

Men vi kan ju alltid hoppas att du får igång din 800!

jo den är igång men inte till 100% knaske en 90% då det är aningen seg touch i några zoner...
så kan kanske bli ett ny inköp men kollade faktiskt på 920/25 och båda såg braut, särskilt det där med att de inte har en cr*pig lucka man måste fälla upp för att ladda...
det är nämligen den enda delen som gått sönder på den genom slitage :/ resten tog kaffet hand om...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.