Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD: "Inga nya FX-processorer under 2014"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

FX-8350 är det inget fel på just nu Tråkigt bara att man får uppgradera till Intel sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är övertygad om attt den är bättre än 965BE, men jag hade hellre tagit en 1100t om det hade funnits att köpa till rimligt pris... Fast jag vet inte. Kanske bara jag som fått för mig att Phenom II har bättre IPC och är strömsnålare än Piledriver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandorr:

Dags att börja stödköpa AMD...

Så får det bli.
Nästa HTPC får bli en AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

väntar fortf på att deras konsollmarknadsdominering ska ge en boost i denna marknad...

Man kan hoppas det.
Åtminstonde bör de fokusera på att få ner TDPn.

Permalänk

Jag har alltid haft AMD processorer men det mesta tyder på att min nästa prolle blir en Intel AMD är helt enkelt inte med i matchen längre.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att steamroller krävde oförutsedda uppdateringar av AM3+-sockeln för att bli helt bra? Och istället för att göra en onödig AM3++ som bara lever ett år till så la de ner Steamroller till AM3+. De fokuserar kanske hellre på Excavator och AM4 eller FM3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Visst, det är finare teknologiska finesser och så men jag tvivlar på att Kaveri's CPU-prestanda springer om FX 6300/8350/9590.
Men den som lever den 14:e Januari 2014 får väl se

Ja, vi får väl se. Men om förbättringarna i singeltråds-prestanda visar sig finnas där så kommer den slå allt vad FX heter på fingrarna. Ja, även svårt övervoltad 8350, dvs 9590. Förhoppningsvis har den inte den svårt irriterande AVX-buggen som Piledriver har, den som gör AVX i stort sett meningslöst, ingen prestandavinst över SSE.

Jag har läst mycket av AMD:s material och såg de flesta webcast:sen ifrån APU13. De verkar inte bry sig alls särskilt om CPU prestanda, det är GPU som gäller för tunga beräkningar, och det man inte kan köra på GPU är ointressant. Så vi får väl se om Kaveri verkligen har någon förbättrad CPU-prestanda egentligen. Det som kommit fram så verkar den ha lägre klockfrekvens och förhållandevis låg energi-förbrukning. Så vem vet.

Och vad gäller grafik-prestanda med dGPU som kommer Kaveri säkerligen vara bättre än 8350. Jag har svårt att tro att de misslyckats så kapitalt med sin PCIe 3.0 implementation i Kaveri så den är sämre än CPU till NB till PCIe2-kedjan som AM3+ har. Den borde vara märkbart bättre. Sedan kom det fram radikala förbättringar att köra den speciella sortens Crossfire med den integrerade grafiken i Kaveri med diskret GPU under APU13 också. Det ska också bli intressant att se hur det fungerar.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Jag är övertygad om attt den är bättre än 965BE, men jag hade hellre tagit en 1100t om det hade funnits att köpa till rimligt pris... Fast jag vet inte. Kanske bara jag som fått för mig att Phenom II har bättre IPC och är strömsnålare än Piledriver.

IPC är något högre för Phenom II, men eftersom klockan för Pildriver är högre, presterar Piledriver lika bra per kärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kikade själv just på 8530n, och det var inte stor skilldnad mot min Phenom IIa i något spel, och är endast något speciellt i vissa program, så som 7-Zip. Sedan verkar den dra mera ström för endast marginellt bättre prestanda. Känns rätt tråkig.

Men har du tittat på begagnat marknaden, eller lagt upp en annons? Finns säkert rätt många som har sina gamla Tubor som ligger och skräpar.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Så får det bli.
Nästa HTPC får bli en AMD.

Till HTPC och annat lär ju AMD vara jätte intressanta med sin APU. Det är endast om man ska ha någon high-end maskin med flera GPUer som en starkare Intel processor behövs i dagsläget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan det vara så att steamroller krävde oförutsedda uppdateringar av AM3+-sockeln för att bli helt bra? Och istället för att göra en onödig AM3++ som bara lever ett år till så la de ner Steamroller till AM3+. De fokuserar kanske hellre på Excavator och AM4 eller FM3.

Tror det är en kostnadsfråga. De har väldigt ansträngd ekonomi och det är mer försvarbart att satsar på APU:erna. Nu har ju AMD dementerat uppgifterna om att det ska sluta med "big cores" vilket i så fall borde innebära en efterträdare till Vishera. Frågan är om AMD själva vill att deras high end grafikkort ska paras ihop med en mainstream APU. Annars måste de fortsätta satsa på prestandaprocessorer om de inte vill att användarna ska köpa Intelprocessorer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag kikade själv just på 8530n, och det var inte stor skilldnad mot min Phenom IIa i något spel, och är endast något speciellt i vissa program, så som 7-Zip. Sedan verkar den dra mera ström för endast marginellt bättre prestanda. Känns rätt tråkig.

Men har du tittat på begagnat marknaden, eller lagt upp en annons? Finns säkert rätt många som har sina gamla Tubor som ligger och skräpar.

Till HTPC och annat lär ju AMD vara jätte intressanta med sin APU. Det är endast om man ska ha någon high-end maskin med flera GPUer som en starkare Intel processor behövs i dagsläget.

Jodå. Jag kollar regelbundet tradera, ebay och sweclockers marknad, och det händer ju ibland att det dyker upp annonser för 1100t eller 1090t, och det blev mer intressant i och med den här artikeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De kanske ska sluta med tuffa namn som Bulldozer och Steamroller och döpa nya serien till Mosquito eller Wasp, som sedan spöar Broadwell:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

Ba-dum-tss. Det var ju det jag sa.

Skrivet av Tivook:

Det hade jag oxå gärna sett. Tror dock att AMD fått press från sig från sina investerare att dom måste lägga ner olönsamma projekt och satsa på det som är lönsamt.

Jag misstänker att det är någon av dom två nedanstående alternativen som gäller:

1. Det blir ingen ny steamroller/excavator då den inte hade varit konkurrenskraftig mot kommande / nuvarande intel plattformar och AMD vill således bespara oss ännu en besvikelse som inte säljer särskilt bra. Tekniken förs över till FM2+

2. Steamroller/excavator kommer men AMD ligger otroligt lågt med detaljerna för att sedan chocka marknaden med något helt otroligt. Dom kanske går rakt på excavator för AM3+/ny sockel då steamroller blivit försenad. Tiden går fort men det är faktiskt över ett år sedan FX 8350 kom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

De finns ju inte en chans i h-vette att AMD kan komma ikapp om de ska vänta till 2015, då kommer Intel vara så långt före så det är löjligt. Möjligtvis kan de konkurrera med Pentium och Celeron, men inte Core i3/i5/i7. Även om de skulle satsa alla sina resurser på prestandasegmentet idag så skulle det bli väldigt svårt. Jag tycker AMD gör helt rätt i att fokusera på det de är bra på, dvs HSA/Fusion.

Det vet vi inte.. Det kan vara att Excavator kommer ut som FX med en ny sockel och DDR3/4. Vi har inte hört något om Excavator heller vilket antingen kan betyda att det tänker lägga ner hela modulkonceptet som infördes med Bulldozer eller att det arbetar febrilt på det och istället för att skjuta ut en ny processor med Steamroller så satsar de mer på att få färdigt excavator till 2015.

Vi kommer nog få mer information om vilka fundamentala ändringar det gjort i excavator under 2014!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Fördelen är ju i alla fall att man inte behöver köpa ny CPU oftare än vart 5'e år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

8350 är mer energieffektiv än alla Phenom. Inte med stor marginal, men det är vederlagt.

Speciellt i mer dynamiska scenarion där användandet inte är ständigt 100%, men även där får du mer prestanda per watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det vet vi inte.. Det kan vara att Excavator kommer ut som FX med en ny sockel och DDR3/4. Vi har inte hört något om Excavator heller vilket antingen kan betyda att det tänker lägga ner hela modulkonceptet som infördes med Bulldozer eller att det arbetar febrilt på det och istället för att skjuta ut en ny processor med Steamroller så satsar de mer på att få färdigt excavator till 2015.

Vi kommer nog få mer information om vilka fundamentala ändringar det gjort i excavator under 2014!

Lite rykten pekar mot att det kommer göra om hela FPU delen. Vilket tar tid och kommer innebära rätt så stora prestandavinster om det är sant

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20131018224745_AMD_E...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är övertygad om attt den är bättre än 965BE, men jag hade hellre tagit en 1100t om det hade funnits att köpa till rimligt pris...

Ja, begagnat-priserna för sex-kärning Phenom är helt uppåt väggarna. Mans kulle kunna tro att de är gjorda av guld.

Citat:

Fast jag vet inte. Kanske bara jag som fått för mig att Phenom II har bättre IPC och är strömsnålare än Piledriver.

Ph2 har lite bättre IPC, men Piledriver har så mycket högre klocka att det inte har någon praktisk betydelse. Prestanda per Watt är inte heller bättre för Ph2 jämfört med Piledriver, se tex:
http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-revi...

Visa signatur

--

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

För att göra en lång historia kort är det vad som hänt med Kaveri, därav FM2+. Vid lanseringen av Trinity lovade AMD att sockel FM2 skulle hålla ytterligare två generationer, men det blev bara en (Richland). Tidigare under våren var det dock obestämt om Kaveri skulle använda FM2 eller kräva en reviderad sockel.

Skrivet av Viceroy:

Tror det är en kostnadsfråga. De har väldigt ansträngd ekonomi och det är mer försvarbart att satsar på APU:erna. Nu har ju AMD dementerat uppgifterna om att det ska sluta med "big cores" vilket i så fall borde innebära en efterträdare till Vishera. Frågan är om AMD själva vill att deras high end grafikkort ska paras ihop med en mainstream APU. Annars måste de fortsätta satsa på prestandaprocessorer om de inte vill att användarna ska köpa Intelprocessorer istället.

Kaveri använder ju "Big cores", vilket innebär att AMD:s dementi stämmer överens även med de uppdaterade produktplanerna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ja, vi får väl se. Men om förbättringarna i singeltråds-prestanda visar sig finnas där så kommer den slå allt vad FX heter på fingrarna. Ja, även svårt övervoltad 8350, dvs 9590. Förhoppningsvis har den inte den svårt irriterande AVX-buggen som Piledriver har, den som gör AVX i stort sett meningslöst, ingen prestandavinst över SSE.

Jag har läst mycket av AMD:s material och såg de flesta webcast:sen ifrån APU13. De verkar inte bry sig alls särskilt om CPU prestanda, det är GPU som gäller för tunga beräkningar, och det man inte kan köra på GPU är ointressant. Så vi får väl se om Kaveri verkligen har någon förbättrad CPU-prestanda egentligen. Det som kommit fram så verkar den ha lägre klockfrekvens och förhållandevis låg energi-förbrukning. Så vem vet.

Och vad gäller grafik-prestanda med dGPU som kommer Kaveri säkerligen vara bättre än 8350. Jag har svårt att tro att de misslyckats så kapitalt med sin PCIe 3.0 implementation i Kaveri så den är sämre än CPU till NB till PCIe2-kedjan som AM3+ har. Den borde vara märkbart bättre. Sedan kom det fram radikala förbättringar att köra den speciella sortens Crossfire med den integrerade grafiken i Kaveri med diskret GPU under APU13 också. Det ska också bli intressant att se hur det fungerar.

Jo, de har verkligen slutat prata om CPU-prestandan i Steamroller helt. Det kan vara det tråkigare alternativet till att det inte blir något till AM3+. Steamroller presterar kanske inte bättre helt enkelt. Då är det bättre att köra vidare på Piledriver. Men till Kaveri så är det för sent, så där får de helt enkelt köra med Steamroller även ifall den skulle vara dålig.
Hoppas att det inte är så, men det är en av två förklaringar jag kan se.

Skrivet av Viceroy:

Nja, nog för att det är en kostnad, men själva Steamroller är ju utvecklat, där den stora kostnaden finns, sen är ju bara sista biten kvar där. Det känns som att det är något mer som gör att de inte släpper till AM3+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

För att göra en lång historia kort är det vad som hänt med Kaveri, därav FM2+. Vid lanseringen av Trinity lovade AMD att sockel FM2 skulle hålla ytterligare två generationer, men det blev bara en (Richland). Tidigare under våren var det dock obestämt om Kaveri skulle använda FM2 eller kräva en reviderad sockel.

Jo det är ju sant. Lär väl vara det som hände för AM3+ också då. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jag tror, och hoppas att de helt enkelt hoppade över Steamroller för att lansera Excavator under 2015. Det hade varit trist om de beslutade sig för att dra sig ur det segmentet helt och hållet och inte bara "tillfälligt". Sedan att de skulle lägga ned modulkonceptet känns inte som att det borde vara aktuellt med tanke på att de fortsätter lansera sådana processorer med sockel FM2/FM2+ under låg- och mellanklassegmentet.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Att tekniken förbättrats, betvivlar jag inte.

Men finns det några belägg för, att detta i praktiken innebär någon begränsning?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Åt vilket håll kommer detta gå? Kommer Intel höja sina priser på de nuvarande processorerna och avvakta med nysläpp då de inte har någon riktigt konkurens? påminner lite om grafikkortsmarknaden för ~2 månader sedan när nvidia var ohotade..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Kaveri använder ju "Big cores", vilket innebär att AMD:s dementi stämmer överens även med de uppdaterade produktplanerna.

Det är inte det som avses. Dementin kom till en nyhet som rörde nedläggning av FX-serien och har inget med APU:erna att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Tror det är en kostnadsfråga. De har väldigt ansträngd ekonomi och det är mer försvarbart att satsar på APU:erna. Nu har ju AMD dementerat uppgifterna om att det ska sluta med "big cores" vilket i så fall borde innebära en efterträdare till Vishera.

"Big cores" betyder kärnor som är i segmentet över Atom-klass av kärnor. Kaveri har "big cores" och är på det sättet en efterträdare.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

"Big cores" betyder kärnor som är i segmentet över Atom-klass av kärnor. Kaveri har "big cores" och är på det sättet en efterträdare.

Nja inte direkt någon efterträdare till Vishera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ja, begagnat-priserna för sex-kärning Phenom är helt uppåt väggarna. Mans kulle kunna tro att de är gjorda av guld.

Ph2 har lite bättre IPC, men Piledriver har så mycket högre klocka att det inte har någon praktisk betydelse. Prestanda per Watt är inte heller bättre för Ph2 jämfört med Piledriver, se tex:
http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-revi...

Får nog bli en 8350 då, det verkar ju värt det om man ser till "total cost of ownership" också.. Om nu inte jag hittar en 1100t under 700Kr, och det lär ju inte hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äntligen har jag faktiskt lyckas köpa nåt i ganska rätt timing, verkar som 8350 kommer vara kvar som topp amd ett tag

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nja, nog för att det är en kostnad, men själva Steamroller är ju utvecklat, där den stora kostnaden finns, sen är ju bara sista biten kvar där. Det känns som att det är något mer som gör att de inte släpper till AM3+.

Finns andra kostnader än enbart för utveckling. Men det kan såklart vara flera samverkande faktorer till att de fattat det beslut de har gjort. Ser fram emot en uppdaterad roadmap under första kvartalet nästa år som förhoppningsvis bjuder på en överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får nog bli en 8350 då, det verkar ju värt det om man ser till "total cost of ownership" också.. Om nu inte jag hittar en 1100t under 700Kr, och det lär ju inte hända.

Om jag får ändan ur vagnen och byter till en 8350 nån gång så får du min för en femhundring... men sen var det de där med ändan..