Vad är budgeten på en väldigt bra dator?

Permalänk
Medlem

Vad är budgeten på en väldigt bra dator?

Jag har suttit och tänkt på en grej på den senaste tiden. Och det är vad är den bästa datorn man kan få? Jag är lite tveksam om jag får en dator för 7,5k. Är den budgeten en riktigt bra speldator? För om jag sparar till nästa år har jag nästan 20k! Eller ska jag passa på och köpa nu en stationär dator? För ett år är ett bra tag......

Sammanfattning:

Om man ska ha en skitbra dator. Hur mycket pengar borde man lägga på en dator då?
Ska jag vänta nästa år isånafall det är mycket pengar för en skitbra dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TedWyl:

Jag har suttit och tänkt på en grej på den senaste tiden. Och det är vad är den bästa datorn man kan få? Jag är lite tveksam om jag får en dator för 7,5k. Är den budgeten en riktigt bra speldator? För om jag sparar till nästa år har jag nästan 20k! Eller ska jag passa på och köpa nu en stationär dator? För ett år är ett bra tag......

Sammanfattning:

Om man ska ha en skitbra dator. Hur mycket pengar borde man lägga på en dator då?
Ska jag vänta nästa år isånafall det är mycket pengar för en skitbra dator?

Det beror på vilken typ av kylning du kommer köra. Extrem luftkylning är inte så dyrt som man tror, så länge man investerar i bra kylare (CPU & GPU), bra fläktar och reducerar antal motstånd mellan fläkt och komponenter. Däremot om du kör extrem vattenkylning lär priset stiga som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det beror på vilken typ av kylning du kommer köra. Extrem luftkylning är inte så dyrt som man tror, så länge man investerar i bra kylare (CPU & GPU), bra fläktar och reducerar antal motstånd mellan fläkt och komponenter. Däremot om du kör extrem vattenkylning lär priset stiga som fan.

Låt oss söga en normal luftkulning. Lite mer gaming och recording vill jag ha mer av.

Permalänk
Medlem

En polares burk jag plockade ihop landade på 11k ungefär. Då hade han redan skärm, tng och sånt. Sätter men en budget runt omkring 11k brukar man få en väldigt kompetent burk som varar några år. Men enda risken att man kan behöva byta grafikkort efter 2 kanske.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

En polares burk jag plockade ihop landade på 11k ungefär. Då hade han redan skärm, tng och sånt. Sätter men en budget runt omkring 11k brukar man få en väldigt kompetent burk som varar några år. Men enda risken att man kan behöva byta grafikkort efter 2 kanske.

Skulle du säga att den datorn var "ultimat"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

En polares burk jag plockade ihop landade på 11k ungefär. Då hade han redan skärm, tng och sånt. Sätter men en budget runt omkring 11k brukar man få en väldigt kompetent burk som varar några år. Men enda risken att man kan behöva byta grafikkort efter 2 kanske.

Håller med ovanstående - brukar rekommendera 10k som en riktlinje och sen blir det +-1500kr~ beroende på om man vill ha SSD, DVD läsare, gå ned i klass på grafikkort etc.

edit: Det här är alltså för en 'okej' presterande dator. Förvänta dig inga 100+ FPS i AAA-titlar! Då får du nog punga ut åtminstone 10k för bara GPU && CPU

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

vad har du idag?
ett alternativ som många brukar strunta i är ju möjligheten att återanvända en del av det du har idag, och sedan uppgradera efterhand.

beroende på användning av burken hade jag i ditt ställe satsat på ett bra moderkort, låda, processor och kylning, återanvänt hårddisk och grafikkort från det du har idag,

efterhand är det sen ganska enkelt att skaffa sig ett saftigare grafikkort och processorn kommer fortfarande hänga med, alternativt, plocka på dig ett ordentligt saftigt grafikkort idag, och skaffa resten senare.

du får en duglig skitbra dator redan iår, och en grym skitbra nästa år.

hur ser din utrustning ut idag?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Håller med ovanstående - brukar rekommendera 10k som en riktlinje och sen blir det +-1500kr~ beroende på om man vill ha SSD, DVD läsare, gå ned i klass på grafikkort etc.

edit: Det här är alltså för en 'okej' presterande dator. Förvänta dig inga 100+ FPS i AAA-titlar! Då får du nog punga ut åtminstone 10k för bara GPU && CPU

Så om jag köper en dator för 7,5k är det inte tillräckligt? Och 20k är överdrivet mycket? Så är 10k en skitbra dator?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 8k brukar ge en dator som är väldigt prisvärd. En "Sweetspot" så att säga, men det blir absolut inget monster.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

vad har du idag?
ett alternativ som många brukar strunta i är ju möjligheten att återanvända en del av det du har idag, och sedan uppgradera efterhand.

beroende på användning av burken hade jag i ditt ställe satsat på ett bra moderkort, låda, processor och kylning, återanvänt hårddisk och grafikkort från det du har idag,

efterhand är det sen ganska enkelt att skaffa sig ett saftigare grafikkort och processorn kommer fortfarande hänga med, alternativt, plocka på dig ett ordentligt saftigt grafikkort idag, och skaffa resten senare.

du får en duglig skitbra dator redan iår, och en grym skitbra nästa år.

hur ser din utrustning ut idag?

Aj, för snål för att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Beror mest på om du bygger själv eller om du låter någon annan bygga åt dig.
Dessutom är frågan lite som "Hur långt är ett snöre??". Det beror ju på vad folk definerar som "skitbra speldator".
Men lite grova drag om man bygger själv och som klarar "det mesta":
PSU: 1500kr (~1000W)
Chassi: 1000kr (typ FD r2)
Fläktar och skit: 500-700kr (kanske vatten till CPU??)
MoBo: ~2300kr (Socket 2011)
CPU: ~5000kr (Intel i7 4930k)
GPU 2xCrossfire/SLI: 10000-12000kr (R9 290X/GTX780Ti)
Systemdisk: 1500kr (120GB SSD)
Lagring: 1000-4000kr (Beroende på SSD eller inte, med SSD ~480GB, utan SSD ~jävla massa TB)
CD/DVD: 500kr (grova drag)

Totalt ca 26500kr. Säkert kan man ju komprmissa och byta ut delar för att få billigare, men du fattar principen för en "skitbra speldator"

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Så om jag köper en dator för 7,5k är det inte tillräckligt? Och 20k är överdrivet mycket? Så är 10k en skitbra dator?

Nej, 10K är inte en ultimat skitbra dator om du ska använda den till gaming och recording. För 20K får du en sån, och en skärm med i det priset.
Men för 10K får du en bra dator, dock inte en ultimat för att använda dina ord.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

För 15k får du en maxad speldator med dubbla grafikkort utan att lägga onödigt mycket pengar på marginell uppgraderingar. För 9000kr kan du få en riktigt bra speldator. Alla delar förutom grafikkort kommer att hänga med i fem år, grafikkort och hårddiskar kan behöva uppgraderas efter 2-3år baserat på behov.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Skulle säga att 8k brukar ge en dator som är väldigt prisvärd. En "Sweetspot" så att säga, men det blir absolut inget monster.

Tack för påminningen! Datorn ska vara ett monster, eller behöver datorn vara ett monster?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

MoBo: ~2300kr (Socket 2011)
GPU 2xCrossfire/SLI: 10000-12000kr (R9 290X/GTX780Ti)

Totalt ca 26500kr. Säkert kan man ju komprmissa och byta ut delar för att få billigare, men du fattar principen för en "skitbra speldator"

Vart får du en Asus Rampage Extreme för 2,300 kronor? Och hur får du två stycken R9 290X till att bli cirka 10,000 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Skulle vara jävligt skönt att ha en 780ti. Men jag tror att 780ti om ett år kostar typ 3000 eller vad vet jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TedWyl:

Skulle vara jävligt skönt att ha en 780ti. Men jag tror att 780ti om ett år kostar typ 3000 eller vad vet jag?

Och då köper man sig ett till

Permalänk
Medlem

Skulle vara bäst att spara till nästa år och kanske lägga 15k på datorn. Åtminstone nVidia kommer med nya och förmodligen mycket bättre grafikkort nästa år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Lite överdrivet att ha en SSD för 3000 kr som inte ens har 1tb.
Men den är ju ruskigt snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Tack för påminningen! Datorn ska vara ett monster, eller behöver datorn vara ett monster?

Datorn bör inte vara ett monster, du kan spara åtskilliga tusenlappar på att välja tillräckligt bra delar för dina behov istället för att köpa onödigt bra delar. En CPU+Moderkort kan du lägga strax över 3000kr på och i majoriteten av alla spel kommer de prestera lika bra som CPU+moderkort för 10,000-20,000kr(dual xenon)

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle vara bäst att spara till nästa år och kanske lägga 15k på datorn. Åtminstone nVidia kommer med nya och förmodligen mycket bättre grafikkort nästa år.

Då kan man ju köpa en Ps4 nu och spara 15k till nästa år Om det är så att jag köper nästa år kommer att antingen köpa en ti eller köra på en crossfire. Nån som vet om i9 kommer komma?

Permalänk
Avstängd

Nej men ärligt, den jag länkade är inte prisvärd om du ser till den FPS du får. Däremot har du högkvalitetsdelar som du betalar mycket mer för extra FPS.

Annars hade jag valt 4670k + 280x Crossfire osv, hade nog kommit under 10000 på snudd om du skippar SSD. Och då presterar den nog bättre än 780ti + 4770k.

Givetvis kan du störas av microstuttering och diverse andra problem. Och sen när du väl behöver uppgradera datorn.. Jag då behövs det uppgrading av hela paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Datorn bör inte vara ett monster, du kan spara åtskilliga tusenlappar på att välja tillräckligt bra delar för dina behov istället för att köpa onödigt bra delar. En CPU+Moderkort kan du lägga strax över 3000kr på och i majoriteten av alla spel kommer de prestera lika bra som CPU+moderkort för 10,000-20,000kr(dual xenon)

Håller med, tycker inte att man ska köpa en onödig CPU och dyrt Moderkort. men om man tar ett Cpu+Moderkort för 3000 kr och sedan köpa en Titan-Grafikkort 6000kr hamnar man på 9000kr. Sedan är det bara att slänga ihop allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nej men ärligt, den jag länkade är inte prisvärd om du ser till den FPS du får. Däremot har du högkvalitetsdelar som du betalar mycket mer för extra FPS.

Annars hade jag valt 4670k + 280x Crossfire osv, hade nog kommit under 10000 på snudd om du skippar SSD. Och då presterar den nog bättre än 780ti + 4770k.

Givetvis kan du störas av microstuttering och diverse andra problem. Och sen när du väl behöver uppgradera datorn.. Jag då behövs det uppgrading av hela paketet

Enligt mig ser jag ingen skillnad på 4670k och 4770k. Men 280x crossfire känns lite tveksamt för en stark speldator.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TedWyl:

Aj, för snål för att uppgradera.

Rent allmänt har man lite begränsat med stålar så är det bäst att köpa komponenterna som är mest "bang for the buck" och helt enkelt sikta på en sweetspot.
Jag anser väl att den ligger mellan 7.500-12.500kr lite beroende på vad man ska satsa på. Oftast i det nedre spannet man kan få de som är mest prisvärda.

Man sparar även mest pengar om man köper komponenter som ligger i medelklassen och uppgraderar varje år än att köpa ett FETT grafikkort och processor och vänta två.

Skrivet av TedWyl:

Då kan man ju köpa en Ps4 nu och spara 15k till nästa år Om det är så att jag köper nästa år kommer att antingen köpa en ti eller köra på en crossfire. Nån som vet om i9 kommer komma?

Nej i9 kommer inte komma. Vad skulle det vara? Trippel Hyperthreading?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rent allmänt har man lite begränsat med stålar så är det bäst att köpa komponenterna som är mest "bang for the buck" och helt enkelt sikta på en sweetspot.
Jag anser väl att den ligger mellan 7.500-12.500kr lite beroende på vad man ska satsa på. Oftast i det nedre spannet man kan få de som är mest prisvärda.

Man sparar även mest pengar om man köper komponenter som ligger i medelklassen och uppgraderar varje år än att köpa ett FETT grafikkort och processor och vänta två.

Nej i9 kommer inte komma. Vad skulle det vara? Trippel Hyperthreading?

i9-frågan var bara en fundering. Men alltså seriöst jag vill ha en ny dator och vill inte uppgradera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Tack för påminningen! Datorn ska vara ett monster, eller behöver datorn vara ett monster?

Generellt sett: Om man frågar sig om man behöver en monsterdator, så behöver man inte det

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Vart får du en Asus Rampage Extreme för 2,300 kronor? Och hur får du två stycken R9 290X till att bli cirka 10,000 kronor?

Jag kan inte se att jag skrev Asus Rampage Extreme. Om man skall ta de dyraste komponenterna man hittar så kan man ju lika gärna ta dual socket 2011 mobo och xeon processor. Nånstans måste man dra gränsen och jag drog den vid det priset då jag inte tycker att prestandan motsvarar pengen längre.
Alldeles utmärkt moderkort som gör jobbet lika bra: http://www.komplett.se/gigabyte-ga-x79-up4-socket-2011-ivy-e/...

MSI Radeon R9 290X, 4990kr: http://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/801555

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Jag har suttit och tänkt på en grej på den senaste tiden. Och det är vad är den bästa datorn man kan få? Jag är lite tveksam om jag får en dator för 7,5k. Är den budgeten en riktigt bra speldator? För om jag sparar till nästa år har jag nästan 20k! Eller ska jag passa på och köpa nu en stationär dator? För ett år är ett bra tag......

Sammanfattning:

Om man ska ha en skitbra dator. Hur mycket pengar borde man lägga på en dator då?
Ska jag vänta nästa år isånafall det är mycket pengar för en skitbra dator?

Definiera "skitbra dator" så är det mycket enklare att hjälpa dig sen.

Skitbra för dig kan vara något helt annat för någon annan.
Skriv hellre vad den ska klara av så är det enklare att hjälpa dig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.