Skrivet av Maximo:
Det säger ju inget alls i nuläget, spelen som är släppta utnyttjar inte dom nya konsollerna ens i närheten av fullt ut och det snyggaste spelet hittils är Ryse på xbone.
Döm inte en konsoll baserat på t.ex. att ett spel som CoD inte går i 1080p på ena konsollen... anledningen är helt och hållet utvecklarnas beslut att dom får inte in mer $ på att lägga in 1080p så dom skiter i det och gör en billig 360port istället.
Att sen kalla Xbone för bästa "multimediamaskin" för att den tar in kabeltv kan ju diskuteras länge...
Att XBO (bästa förkortningen jag sett så här långt på Xbox One) i första hand är en "underhållningskonsol" och inte en "spelkonsol" var inte riktigt mina ord utan det som han i videon använde. Även MS själva trycker ju mer på underhållnings-delen än på speldelen när de presenterat XBO.
Och rent generellt håller jag med: man ska inte dra allt för stora slutsatser redan nu.
Men PS4 och XBO är extremt lika, samma CPU-del, samma GPU-arkitektur fast med olika minnesgränssnitt. Båda konsolerna är också väldigt lik en vanlig PC i hur de ser ut för programmeraren, enda relevanta skillnaden är att en PC är något lättare att jobba med då den har färre men starkare CPU-kärnor.
Det riktigt intressanta är att den relativa skillnaden mellan t.ex. COD & BF4 stämmer för bra med hur den teoretiska prestandaskillnaden är för att vara en slump.
COD:
XBO kör 1280x720 och skalas upp till 1920x1080
PS4 kör 1920x1080 alternativt 1280x720 med AA som skalas upp till 1920x1080
BF4:
XBO kör 1280x720 och skalar upp till 1920x1080
PS4 kör 1600x900 och skalas resultatet upp till 1920x1080.
Vilken del är flaskhals för 3D->2D och även för graden av AA man kan applicera? Faktiskt samma del av GPUn, det som kallas ROP. PS4 har i teorin strax över 80% mer ROP-kapacitet än XBO.
Belastningen på ROP skalar i princip linjärt med antal pixels som ska renderas, så hur stor är då skillnaden i BF4:
1600*900 / (1280*720) = 1.56
Nästa logiska nivå vore att köra 1920x1080, men det är 2.25 gånger så många pixels mot XBO, så det skulle betyda lägre FPS på PS4 mot XBO.
AA är lite svårare att säga hur mycket kraft som går åt då GPUerna "fuskar" typiskt (försöker se vart AA behövs och struntar i att applicera det där det inte behövs) och kör inte den "korrekta" varianter. 2xAA kräver i sin "riktiga" form ungefär 50% mer resurser och 4xAA kräver ungefär 100% mer resurser. Tittar på denna jämförelse i COD
så ser man direkt att PS4 använder AA medan XBO inte gör det, graden av AA är lite svår att gissa. Men kolla t.ex. på ledningarna som går bakom baracken, riktigt bra på PS4 men på XBO ser man rätt mycket "shimmering". Skulle gissa på 2xAA eller 4xAA med någon "smart" algoritm då PS4 helt enkelt inte orkar "riktig" 4xAA om den ska hålla samma FPS som XBO.
Notera också att saker som upplösning och AA är något som inte direkt går att optimera då det är något som helt hanteras inuti GPUn. Det är inte heller mer (eller mindre) overhead på ROP på en PC med Win+DirectX än det är på en konsol.
Så redan nu är det ganska säkert att säga: titlar som kommer på båda konsolerna kommer renderas i högre upplösning på PS4 alt. använda en högre grad av AA då PS4:an är ungefär 80% starkare i den del som sätter gränsen för upplösning samt AA-nivå.