P8Z77-V USB problem?

Permalänk
Medlem

P8Z77-V USB problem?

Hej!

Jag har vad jag tror är ett usb problem med mitt P8Z77-V moderkort.

Allt som oftast vill inte musen fungera ordentligt när jag bootar upp. Den fungerar dock utmärkt i andra moderkort. Samma problematik med två olika möss, dels en Razer Taipan och en Microsoft Sidewinder X3.

Efter att ha dragit ut/satt i usb kontakten fungerar det oftast, men inte alltid, ibland kan det krävas ett par omstarter.

Är detta ett känt problem?

Vill ju inte plocka ut moderkortet i onödan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

Hej!

Jag har vad jag tror är ett usb problem med mitt P8Z77-V moderkort.

Allt som oftast vill inte musen fungera ordentligt när jag bootar upp. Den fungerar dock utmärkt i andra moderkort. Samma problematik med två olika möss, dels en Razer Taipan och en Microsoft Sidewinder X3.

Efter att ha dragit ut/satt i usb kontakten fungerar det oftast, men inte alltid, ibland kan det krävas ett par omstarter.

Är detta ett känt problem?

Vill ju inte plocka ut moderkortet i onödan.

Hej,

1. Händer detta oavsett om du har mössen inkopplade i USB 2.0 eller 3.0-port?
2. Vad kör du för operativsystem?

Om du kör Windows 7 och har mössen inkopplade i USB 3.0-port, har du de senaste drivrutinerna för USB 3.0 installerade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

1. Har dom bara haft inkopplade i USB 2.0 portar
2. Win 7

Ska testa i 3.0 port efter kontroll av drivrutiner.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

I USB 3.0 port uppför sig musen mycket märkligt, stängs av, sätts på, stängs av, sätts på och stängs av. Reagerar sen inte alls om man drar ut/sätter i kontakten. I 2.0 port funkar den dock efter lite trixande ut/in.

Vanligt USB minne (såväl 2.0 som 3.0) funkar dock utmärkt i både 2.0 som 3.0 portar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

I USB 3.0 port uppför sig musen mycket märkligt, stängs av, sätts på, stängs av, sätts på och stängs av. Reagerar sen inte alls om man drar ut/sätter i kontakten. I 2.0 port funkar den dock efter lite trixande ut/in.

Vanligt USB minne (såväl 2.0 som 3.0) funkar dock utmärkt i både 2.0 som 3.0 portar.

Fungerar tangentbordet lika konstigt som mössen? Finns det några drivrutiner till mössen du inte har installerat på datorn med P8Z77-moderkortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med nåt så ålderdomligt som ett PS/2 tangentbord och det har vid enstaka tillfällen uppfört sig lite konstigt. Har senaste drivrutiner till bägge mössen jag testat att köra med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

Kör med nåt så ålderdomligt som ett PS/2 tangentbord och det har vid enstaka tillfällen uppfört sig lite konstigt. Har senaste drivrutiner till bägge mössen jag testat att köra med.

Det finns ju både Intel- och Asmedia-drivrutiner till USB-portarna. Har du båda installerade? Avinstallera i så fall de från Asmedia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske aningen långsökt, men två av BIOS-uppdateringarna till kortet nämner "Enhance compatibility with some USB devices."

Permalänk
Medlem

Har senaste BIOS till MOBO.

Så här ser Device manager ut när musen inte fungerar.

Det hjälpte inte att avinstallera AsMedia drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Såhär såg det ut idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

Har du någon Razer-mjukvara för musen installerad? Testa att köra musen utan Razers mjukvara. Kan du även prova att koppla in en USB-hubb mellan musen och datorn? (verkar kanske udda, men vår serviceavdelning tipsade om detta )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört med musen inkopplad via min skärms usb-hub, det blev om något värre. Har provat att helt avinstallera razer synaps och sedan lagt in det igen och det hjälpte inte. Skall testa helt utan.

Jag är öppen för alla tips som kan lösa problemet, udda eller inte

Problemet är ju inte jättestort och jag är inte sådär jättesugen på att byta moderkort om jag inte måste så min vilja att testa olika lösningar är rätt hög

Permalänk

Musen fungerar felfritt på andra datorer? Så det inte är musen som är konstig.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Ja, om du läser första inlägget så framgår det där

Permalänk
Medlem

Är det ett ASUS-moderkort? Testa å koppla in musen på USB för flash uppdatering. DEn är markerad med nåt grönt har jag för mig..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Woland:

Ja, om du läser första inlägget så framgår det där

Oups, hade glömt vissa av detaljerna när jag väl läst hela tråden.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du någon Razer-mjukvara för musen installerad? Testa att köra musen utan Razers mjukvara. Kan du även prova att koppla in en USB-hubb mellan musen och datorn? (verkar kanske udda, men vår serviceavdelning tipsade om detta )

Avinstallerade synapse, det hjälpte inte, musen uppför sig som om det intermittent blir glapp. Efter att plugga ur/in återkommer full funktion.

Kan tillägga att det bara är vid "cold boot" som problematiken finns, dvs när datorn varit av ett par timmar. Vid omstarter kvarstår alltid full funktion om den uppkommit efter unplug/plugin.

I min icke expertvärld känns det som att usb utgången inte blir fullt initialiserad vid cold boot. Men vad vet jag, min itnörd faktor är ju bara över medel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

I USB 3.0 port uppför sig musen mycket märkligt, stängs av, sätts på, stängs av, sätts på och stängs av. Reagerar sen inte alls om man drar ut/sätter i kontakten. I 2.0 port funkar den dock efter lite trixande ut/in.

Vanligt USB minne (såväl 2.0 som 3.0) funkar dock utmärkt i både 2.0 som 3.0 portar.

Skrivet av Woland:

Har senaste BIOS till MOBO.

Så här ser Device manager ut när musen inte fungerar.

http://img28.imageshack.us/img28/2861/14iz.jpg

Det hjälpte inte att avinstallera AsMedia drivrutinerna.

ASMedia-drivrutinerna rör bara 2 av de bakre USB 3.0-portarna, så om det inte gjorde någon skillnad att avinstallera dem kan du lika gärna installera dem igen. Alla andra USB-portar styrs av Intel Z77-chipsetet.

Skrivet av Woland:

Avinstallerade synapse, det hjälpte inte, musen uppför sig som om det intermittent blir glapp. Efter att plugga ur/in återkommer full funktion.

Kan tillägga att det bara är vid "cold boot" som problematiken finns, dvs när datorn varit av ett par timmar. Vid omstarter kvarstår alltid full funktion om den uppkommit efter unplug/plugin.

I min icke expertvärld känns det som att usb utgången inte blir fullt initialiserad vid cold boot. Men vad vet jag, min itnörd faktor är ju bara över medel.

Hmm, prova det här:
1. I enhetshanteraren, expandera fliken "Universal Serial Bus controllers".
2. Dubbelklicka på den övre av "USB Root Hub" och gå in på "Power Management"
3. Klicka ur "Allow the computer to turn off this device to save power"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hmm, prova det här:
1. I enhetshanteraren, expandera fliken "Universal Serial Bus controllers".
2. Dubbelklicka på den övre av "USB Root Hub" och gå in på "Power Management"
3. Klicka ur "Allow the computer to turn off this device to save power"

http://i.imgur.com/DdJN8Wl.png

Hade ingen effekt.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som vi har samma problem , Har också köpt mig en Taipan,, och installerat drivarna från Razers hemsida startade om datorn ,

då står den och tuggar med denna text se bild

den fryser helt kan varken trycka DEL / F11 ... Drar ja ut musen från usb porten å startar om datorn funkar de klock rent , sen i med musen när win startat........ sittar å koppla i / ur musen varje gång man ska göra en om start är ju rätt SURT!!

Rätt värdelöst att det ska hända på en så pass dyr mus!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon164734:

Verkar som vi har samma problem , Har också köpt mig en Taipan,, och installerat drivarna från Razers hemsida startade om datorn ,

då står den och tuggar med denna text se bild

http://i35.photobucket.com/albums/d169/PBGamedogs/B2/88_zpscc...

den fryser helt kan varken trycka DEL / F11 ... Drar ja ut musen från usb porten å startar om datorn funkar de klock rent , sen i med musen när win startat........ sittar å koppla i / ur musen varje gång man ska göra en om start är ju rätt SURT!!

Rätt värdelöst att det ska hända på en så pass dyr mus!!!

Verkar ju inte alls vara samma problematik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

Om du höger klickar på den "USB Input Device" med varningstriangeln (under Razer Taipan) och väljer Properties och går till Driver-fliken, kan du antingen uppdatera dess drivrutiner eller göra en "Roll Back"? Gör även så för "Universal Serial Bus..." längre ner i Enhetshanteraren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om du höger klickar på den "USB Input Device" med varningstriangeln (under Razer Taipan) och väljer Properties och går till Driver-fliken, kan du antingen uppdatera dess drivrutiner eller göra en "Roll Back"? Gör även så för "Universal Serial Bus..." längre ner i Enhetshanteraren.

Rollback alternativet är inte valbart och den kan inte hitta några nyare drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Några fler förslag?

Permalänk
Inaktiv

Postade just samma problem på Asus forumet

Hoppas på en ny bios uppdatering inom kort, annars får det bli en RMA i stället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

Några fler förslag?

I enhetshanteraren; prova att högerklicka på USB-enheten som är musen, avinstallera den, dra ut musen, starta om datorn (med tangentbordskommandon; borde vara Windowstangent+U, annars Windowstangent och Tab:a dig fram). Starta datorn, koppla i musen och låt enhetens drivrutiner installeras. Låt datorn vara av ett tag och gör en cold boot. Hur funkar musen då?

Visa signatur
Permalänk

På ett P8Z77-V Pro har jag varit med om ett liknade problem. Mus och tangentbord fungerade inte precis efter Windows startat (tror jag körde W7), men de började fungera helt normalt efter ca 30 sekunder och det hände bara vid "cold boot". Löste problemet genom att köra Mus och tangentbord (Logitech G500 & MS Sidewinder X4) på Intels integrerade USB-kontroller, alltså de två USB 3 portarna precis bredvid RJ-45 (nätverks) porten på moderkortet. Efter det hade jag inga problem 😊. Men det låter som att du redan har provat de olika portarna? För övrigt ett konstigt problem...

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är en rejäl necropost, men fick du någon ordning på det hela TS?

Permalänk

USB-problem med P8Z77-v

Jag har också fått problem med mina USB-portar på ett P8z77-v moderkort.
Det började med att allt fungerade relativt problemfritt förutom att mitt USB-ljudkort började dista.
Så jag gjorde en ominstallation av Windows 7 - 64.
Installerade sen alla drivrutiner, chipset etc från CDn som kom med moderkortet.
Och nu vill inte datorn känna igen någonting som har med USB-modem att göra. Mus och tangentbord fungerar via USB.
Kan sätta in en usb-sticka och den hittas och fungerar. Men sätter jag in modemet går den inte att öppna, bara en ikon som dyker upp och försvinner igen om och om igen.
GÄller 2 olika modem som fungerar problemfritt på annan dator.

Provade med att dela internet från mobilen till det trådlösa, fungerar bra. Men att dela via USB totaldött.
Uppenbarligen något märkligt med USB-portarna. Spelar ingen roll vilken jag väljer, samma problem, dock fungerar USB-ljudkortet endast i USB2-portar trots korrekta(?) drivisar.
Har laddat hem nyaste chipset från ASUS. Noll skillnad. Hållit på med detta i 2 dagar och kommer ingenstans. Vad fan gör man nu?
Problemen förvärrades drastiskt med ominstallationenen av Win7 men någon typ av problem fanns tidigare med USB-portarna pga ljudkraset på mitt USB-modem.
Har även provat att reseta mitt BIOS till original.

Någon expert med idéer? Det både fungerar och inte fungerar. I enhetshanteraren är det inga konflikter eller felmeddelanden.

Permalänk
Medlem

På mitt kort är det bara de översta två USB 3.0-portarna.

De har ställt till problem i flera månader, mot slutet så "blinkade" grejerna som var inkopplade i portarna, funkade inte vid omstart osv. Häromdan lade de av helt och hållet, funkar varken i Windows eller BIOS (ej heller efter BIOS-uppdatering).