skapa egen kryptovaluta(odincoin)

Permalänk

Principiellt gillar jag ditt upplägg då jag ser "deflationen" som ett stort hot mot Bitcoins framtid. Vem skall verifiera transaktionerna om miningen inte längre är lönsam? Jag har förespråkat en lösning som stöder sig på den sunda graden av inflation de flesta ekonomer pratar om, d.v.s. 1-2%. Problemet är förstås att få en tillräckligt stor användarbas i början…

Däremot startas alltför många pump-n-dump coins för tillfället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HellDildo:

Principiellt gillar jag ditt upplägg då jag ser "deflationen" som ett stort hot mot Bitcoins framtid. Vem skall verifiera transaktionerna om miningen inte längre är lönsam? Jag har förespråkat en lösning som stöder sig på den sunda graden av inflation de flesta ekonomer pratar om, d.v.s. 1-2%. Problemet är förstås att få en tillräckligt stor användarbas i början…

antalet odincoin kommer utvecklas likt 1-e^(at) efterssom ett visst antal procent av alla odincoins kommer försvinna varje år pga transaktionsavgifter och försvunna coins. om vi utgår ifrån att 5% försvinner varje år så kommer antalet coins att vara(i tusental) http://odincoin.boards.net/thread/1/odincoin?page=1&scrollTo=...

_år_ antal
2014 0
2015 558857
2016 1090459
2017 1596134
2018 2077147
2019 2534701
2020 2969940
2030 6310088
2040 8335991
2050 9564763
2060 10310051
2080 11036267
2100 11303427

Jag har funderat på att börja med block reward på 100 och sedan minska succesivt ner till 25 för att få folk att ansluta sig tidigt, det kommer inte att påverka säkerheten förutsatt att minskningarna inte är allt för drastiska.

Permalänk
Avstängd

Jag kan tyvärr konstatera att det inte verkar finnas något större intresse för fler kryptovalutor och att ingen verkar speciellt intresserad av att vara med att bidra, notera att det inte behöver röra sig om programmering. Efterssom jag dess utom egentligen inte har tid med detta så blir lösningen att forka en befintlig valuta och inte göra så mycket ändringar, Quarkcoin är en intressant kryptovaluta där det rör sig om uppenbart pyramidspel då block rewarden halveras var tredje vecka, detta innebär att hälften av alla coins produceras på en månad, perfect för pump n dump.

jag skrev lite om detta på det tillfälliga forumet (som i praktiken används som blogg) och det jag har kommit framtil är att det är en fördel att ha större blockreward i början då hotet mot närverket inte skalar linjärt med priset på valutan, detta märks om man tittar på Quark som trotts minimal blockreward till miners fortfarande har undgått 51% attack, Därför är också quark en intressant valuta att titta på då det ger en fingervisning om hur block rewarden skall förändras med tiden. jag kom up med forumlen

reward = (a+bt)/(1+ct) där t är tiden, (a,b,c) där a är den initial block rewarden, b/c är den slutliga, b och c anger hur snabbt block rewarden sjunker.

Jag funderar på att testa mina ideér med en första valuta, primescoin som baseras på primecoin men med vissa förbättringar och där jag kommer experimentera med 7.5 sekunder blocktid och se hur resultatet blir.

Permalänk
Avstängd

det har skett en viss utveckling sedan jag började detta projektet och två intressanta valutor har släppts, båda dessa ligger hyfsat nära vad jag har tänkt mig
https://bitcointalk.org/index.php?topic=421615.0
https://bitcointalk.org/index.php?topic=404364.0 (vertcoin), hade tänkt jobba vidare med denna
speciellt vertcoin ligger rätt nära det jag är ute efter, de ändringar som behöver göras är
-Nfactorn skall bestämmas av difficulty och inte tid, 4x effektiv difficulty skall krävas för Nfactor++
-block reward skall endast vara tidsberoende enligt http://odincoin.boards.net/post/9/thread
-snabbare och bättre difficulty adjustmeant enligt http://odincoin.boards.net/post/3/thread
-transaktionerna måste säkras emot kvantdatorer, vad jag har läst är det just transaktionerna som är problemet, skycoin verkar ha en lösning på problemet https://bitcointalk.org/index.php?topic=380441.0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag förstod direkt att det var den som man kom till när jag såg xkcd länken, det handlar dock inte om att göra en universell standard liknande AMD dockport utan att konkurrera ut befintliga. I praktiken så är det bara bitcoin, litecoin och peercoin som tävlar nu och mitt mål är att utmana dessa då jag inte tycker om någon av dem.

när det gäller kryptovalutor så är det fajtiskt en fördel med flera stycken som kompletterar varandra, odincoin riktar in sig på GPU mining vilket de flesta altcoins gör, det inns idag en stor efterfrågan på kryptovalutor som är säkra emot asics/fpga då et snart kan komma asics för litecoin.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre med en ASIC säker kryptering, där själva krypteringsmetoden ändras för varje block. Metoden som används räknas ut av föregående blockkedja. Det skulle garantera att folk inte kan ASIC scamma sig genom hela valutan.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hullsc:

Det hade varit bättre med en ASIC säker kryptering, där själva krypteringsmetoden ändras för varje block. Metoden som används räknas ut av föregående blockkedja. Det skulle garantera att folk inte kan ASIC scamma sig genom hela valutan.

Det är alltid enklare att komma med idéer än att faktiskt komma med något konkret, min lösning för att förhindra asic mining är variabel Nfactor och detta kommer antagligen fungera bra lång tid framöver. Detta har redan gjorts och det är också en vältestad metod. Idén du nämner är för övrigt intressant, att ha flera rundor hashing gör det bara svårare att konstruera asics, om man däremot har alternerande typer av hashing så blir det väldigt innefektivt att använda asics.

högre Nfactor innebär att mer snabbt cache minne krävs för bäst prestanda vilket gynnar processorer och GPU mining

Jag försöker hitta mer information om scrypt(N, j. p) då det finns tre variabler och det är möjligt att man hade kunnat göra något intressant med j och p.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det jag läser och hoppas det blir något utav det i slutänden.

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ASICs är miljövänligare an CPU/GPU
Skämt å sido, ser fram emot resultatet! riktigt intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenull:

Glöm inte att ASICs är miljövänligare an CPU/GPU
Skämt å sido, ser fram emot resultatet! riktigt intressant.

Genom att mycket el går åt så får staten mer pengar som kan läggas på bland annat skola och sjukvård, iallafall tills dess att rossis fusionsreaktor kommer till marknaden http://shutdownrossi.com/

Jag personligen tror att ASIC valutor kommer komplettera kryptovaltor som minas med vanliga datorer, de fyller olika funktion och kunkurrerar inte direkt med varandra. En stor anledning till att de flesta kryptovalotor använder scrypt är antagligen för att de vill differentiera sig från bitcoin, andra skäl kan vara säkerhet.