Streamz gör hörlurar med inbyggd ARM-processor och Android

Permalänk
Melding Plague

Streamz gör hörlurar med inbyggd ARM-processor och Android

Vad som sägs vara världens första "smarta" hörlurar ska ge nya möjligheter för musiklyssning och spel, helt utan trilskande sladdar. Detta med inbyggd processor och tillhörande appar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant, men dyrt.

Permalänk
Medlem

Lite väl saftig prislapp, inget jag skulle våga testa iallafall för den summan.

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem

Nej, tack. Håller mig till smartphone + bra lurar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite väl tilltäppt i huvudet av min förkylning, men vad fan ska man använda dessa till? Jag kan se poängen ifall man inte har en smartphone och fortfarande vill lyssna genom vissa appar och så, men om man har en smartphone då? Känns som en väldigt meningslös produkt på något sätt :S

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Köper hellre Två momentum än en av dessa...

Permalänk
Medlem

Intressant men förstår inte varför hörlurar idag ska proppas fulla med massa för det mesta onödig elektronik.

Permalänk
Medlem

Så nu kan man även få pruttappar och malware i lurarna?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

20Hz? Jo visst...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

De väger endast 500g...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ser ungefär ut som något som folk som köper beats skulle kunna köpa.

Tack men nej tack.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Next upp: Smarta sexleksaker Nä men faktiskt, vissa saker ska bara fylla en funktion eller?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte vara så negativa! Kommer ni ihåg för länge sedan när man undrade varför man skulle ha pekskärmar? Se det inte som en misslyckad produkt, se det som ett första steg mot framtidens hörlurar! Jag välkomnar dem med öppna armar, även om jag inte kommer att köpa dem.

Skrivet av Shinjed:

Next upp: Smarta sexleksaker Nä men faktiskt, vissa saker ska bara fylla en funktion eller?

Roligt att du säger det som skämt, för det finns redan! Koppla det till iPhonen så kan din partner från sin telefon styra vibration osv. Antar att det är för distansförhållanden. Hoppas det kommer 'Smartbilar' snart också, älskar allt det här med att göra vardagsprylar 'smarta'.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Rekordmedlem

Skum produkt som måste låta väldigt bra för att vara intressant för det priset, undrar om de kommer med individuellt kalibrerad mjukvaru eq och vad är vitsen att ha en androidenhet i hörluren, den kräver ändå en kontroll typ en telefon för att gå att manövrera och då kan man förmodligen klara sig med telefonen som intelligens, vi får väl se vad det kommer för applikationer till dem och om de låter bra eller om det bara är en produkt för att lura av ungdomar pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känn som en ganska onödig leksak, skulle nog skaffa en par bra bluetooth hörlurar istället.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Next upp: Smarta sexleksaker Nä men faktiskt, vissa saker ska bara fylla en funktion eller?

Som ovanför mig så kommer jag ihåg reklam för underkläder som du eller partnern styrde med mobilen ska leta upp länken om jag orkar

Edit: Här är länken
http://feber.se/pryl/art/270084/vibrerande_underklder_frn_dur...

Permalänk
Avstängd

Cpu i hörlurarna, lägg av. Det är inte speciellt jobbigt med sladdar och man kan aldrig få samma ljud i trådlösa lurar. Köp istället ett par Sennheiser för 1500 så har man 3000kr kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Ser ungefär ut som något som folk som köper beats skulle kunna köpa.

Tack men nej tack.

Håller med, beats var ju samma onödiga ide.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

20Hz? Jo visst...

De kan nog klara 20 Hz men frågan är vilken volym...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Cpu i hörlurarna, lägg av. Det är inte speciellt jobbigt med sladdar och man kan aldrig få samma ljud i trådlösa lurar. Köp istället ett par Sennheiser för 1500 så har man 3000kr kvar.

Jag är lite nyfiken, var ligger begränsningen för trådlösa hörlurar jämfört med tråd i mån om kvalité? Alltså vad är det som gör att trådlösa aldrig kan ge samma ljud som trådade?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Stackars människor som lägger ner massa tid i R&D på sånt här, när varenda nisse förstår att en produkt som denna inte kan slå sig in på en marknad där alla som kan tänkas intresserade redan har både bra hörlurar och smartphones.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Jag är lite nyfiken, var ligger begränsningen för trådlösa hörlurar jämfört med tråd i mån om kvalité? Alltså vad är det som gör att trådlösa aldrig kan ge samma ljud som trådade?

Utan att vare varken audiofil eller över huvud taget påläst om hörlurar gissar jag att det är av liknande anledningar som det faktum att du aldrig får samma kvalité på den bästa trådlösa nätverkslösningen som du kan få på den bästa trådade. Ljudöverföring borde väl vara tämligen känsligt för störningar i transportmediet, och då är det ju lönlöst att försöka skicka riktigt hög ljudkvalité genom luften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

De kan nog klara 20 Hz men frågan är vilken volym...

säkert vid 0 dB och en massa missljud!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Utan att vare varken audiofil eller över huvud taget påläst om hörlurar gissar jag att det är av liknande anledningar som det faktum att du aldrig får samma kvalité på den bästa trådlösa nätverkslösningen som du kan få på den bästa trådade. Ljudöverföring borde väl vara tämligen känsligt för störningar i transportmediet, och då är det ju lönlöst att försöka skicka riktigt hög ljudkvalité genom luften.

Det där tvivlar jag på, med tillräckligt mycket processorkraft och tolerans för fördröjningar bör det fungera precis som alla andra scenarion där man för över filer digitalt, med andra ord helt utan förluster eller förvrängningar. De flesta "bra" trådlösa hörlurar nuförtiden har 480kbit/s som max bandbredd om jag minns rätt, vilket borde räcka ganska långt. Dock vet jag inte om det tillkommer någon extra komprimering i bluetooth-protokollet som kan sabba kvalitén, det är förstås möjligt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Undrar när smarta användare kommer....

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lollol7:

Jag är lite nyfiken, var ligger begränsningen för trådlösa hörlurar jämfört med tråd i mån om kvalité? Alltså vad är det som gör att trådlösa aldrig kan ge samma ljud som trådade?

Det finns ingen teknisk begränsning av ljudkvaliten bara för att det är trådlöst, tex har Sennheiser byggt seriösa trådlösa lurar, IS/HDI 850, som var en HD 580 med bra högklassig drivelektronik inbyggt i huvudbandet men de kostade runt 10 000kr nya när de tillverkades och det är det som är problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av vompen:

Nu kanske jag är lite väl tilltäppt i huvudet av min förkylning, men vad fan ska man använda dessa till? Jag kan se poängen ifall man inte har en smartphone och fortfarande vill lyssna genom vissa appar och så, men om man har en smartphone då? Känns som en väldigt meningslös produkt på något sätt :S

vissa personer som tex jag, använder sin mobil till mycket under en dag, spela, lyssna på musik, ringa smsa osv. Det leder till att mobilen har slut batteri i slutet av dagen, och det absolut viktigaste är musiken! då kan det vara bra att kunna lyssna på musik även om batteriet är dött eller bara för att batteriet inte ska ta slut.

Visa signatur

PC specs: PSU: Corsair cx750m chassi: corsair carbide 500r CPU: intel i5 4670K GPU: MSI Gaming gtx 770 2 gb
Ram: 8 gb kingston hyperX 1600 mhz cl9 HDD1: kingston SSDnow v300 120 gb HDD2: seagate baracuda 1tb
MOTHERBOARD: MSI z87 G43

Permalänk

Kommer man kunna använda spotify med dom så kommer jag då köpa ett par när prislappen går ner lite

Visa signatur

PC specs: PSU: Corsair cx750m chassi: corsair carbide 500r CPU: intel i5 4670K GPU: MSI Gaming gtx 770 2 gb
Ram: 8 gb kingston hyperX 1600 mhz cl9 HDD1: kingston SSDnow v300 120 gb HDD2: seagate baracuda 1tb
MOTHERBOARD: MSI z87 G43

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reaperschoice:

vissa personer som tex jag, använder sin mobil till mycket under en dag, spela, lyssna på musik, ringa smsa osv. Det leder till att mobilen har slut batteri i slutet av dagen, och det absolut viktigaste är musiken! då kan det vara bra att kunna lyssna på musik även om batteriet är dött eller bara för att batteriet inte ska ta slut.

Det låter som MW 1 är det du behöver.
http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/smart-wirel...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

20Hz? Jo visst...

Varför skulle det vara så konstigt?
Eftersom att 20Hz är på gränsen till hörbart kommer det inte att bli samma uppleverlse som med högtalare som kan ge tillräckligt tryck för att det ska kännas mer än höras, men det är absolut inga problem för hörlurar att spela upp 20Hz. Jag hör/känner tydligt en sinuskurva på 20Hz med mina K550. Enligt mätningar ligger de på +2dB vid 20Hz och -3dB vid 10Hz.
Vilken nivå lurarna i artikeln har vid 20Hz ska jag låta vara osagt, men med element på 50mm är det iaf fullt möjligt att prestera något slags ljud ner till 20Hz.

Skrivet av lollol7:

Jag är lite nyfiken, var ligger begränsningen för trådlösa hörlurar jämfört med tråd i mån om kvalité? Alltså vad är det som gör att trådlösa aldrig kan ge samma ljud som trådade?

Idag, när det är en relativt smal sak att skicka okomprimerat CD-ljud trådlöst finns det eg inga tekniska begränsningar som så. Det ska till någon form av överföringsprotokoll. Det som normalt används är blåtand, men det har, om jag inte är helt ute och cyklar, inte stöd för ljud med så hög kvalitet, så det blir väl något slags proprietärt överföringsprotokoll. Därtill ska man ha elektronik av hög kvalitet i själva lurarna. Både en högkvalitativ DAC och en högkvalitativ förstärkare. I sig inte några begränsningar som så, men det kommer att kosta lite och kanske kräva lite mer batterier än önskvärt.