Behöver tips på bra grafikkort för crossfire

Permalänk

Behöver tips på bra grafikkort för crossfire

Kör med ett äldre grafikkort gigabyte HD6950 2Gb

Allt annat i burken är mycket nyare.

Moderkort ASUS sabertooth Z77

corsair dominator DDR3 16GB 1866MHZ

Intels 120gb ssd

cpu Intel Core i7-3770K Processor 3,5ghz

chassi Fractal Design Define XL (Svart) sjukt stort + att det är ljuddämpande mtrl i den.

nätagg coolermaster silent pro gold 1200w har nog med kraft hoppas jag.

Nu har jag svårt att välja grafikkort som klarar av det mesta för allround användning.

Med den builden jag har så ska jag väl klara av 1 stort grafikkort eller köra med 2 i crossfire ?
Min budget 7000kr för grafikkort.

Förslag tack.

Visa signatur

Nätagg Coolermaster silent pro gold 1200w CPU I7 3770k 3,5ghz, Ram Corsair Dominator 16GB 1866mhz
Grafikkort Radeon R9 290X 4GB crossfire mode Chassi Fractal Define XL titanium grey Moderkort ASUS Sabertooth Z77 1155 socket

Permalänk
Hedersmedlem

Om du måste ha det bästa just nu så är det GTX780Ti som gäller och jag anser att ett kort är bättre än två med allt vad detta innebär.

Vill du köra AMD så är deras R9 290/X de kort som är snabba och bra från dem. Valet är ditt och tänk på att AMD har ett litet ess i rockärmen då de kommer med något som kallas Mantle som är ett alternativ till att använda DirectX.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

GTX 780TI verkar nice men om man är sugen på köra med 2 kort i datorn, läst mycket om att många har problem i crossfire kanse inte värt ?

Bra märken på grafikkort ?

Visa signatur

Nätagg Coolermaster silent pro gold 1200w CPU I7 3770k 3,5ghz, Ram Corsair Dominator 16GB 1866mhz
Grafikkort Radeon R9 290X 4GB crossfire mode Chassi Fractal Define XL titanium grey Moderkort ASUS Sabertooth Z77 1155 socket

Permalänk
Medlem
Skrivet av rödebaron:

GTX 780TI verkar nice men om man är sugen på köra med 2 kort i datorn, läst mycket om att många har problem i crossfire kanse inte värt ?

Bra märken på grafikkort ?

SLI/Crossfire funkar olika bra/dåligt i olika spel, men överlag så är det inga större problem idag, tycker jag.

Du kommer att klara dig med ett 780Ti ett bra tag framöver och sen när de går ner lite i pris...köp ett till!

Asus, Evga, MSI och även detta kort har visat sig vara ett av dom bättre(om inte det bästa av 290x) om du vill ha ett R9 290x eller två:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

tycker du ska köra på ett r9 290 och vattenkyla datorn, de korten är riktiga monster med bra kylning!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

tycker du ska köra på ett r9 290 och vattenkyla datorn, de korten är riktiga monster med bra kylning!

Tycker jag klarar mig gott med min luftkylning jag använder idag, vattenkylning i all ära så har jag tråkigt nog dålig erfarenhet av från ett tidigare bygge.

När det gäller R9 290 och 290X och GTX 780TI är bra förslag.

Bygge med 2 grafikkort av dessa går tråkigt nog över min budget på 7000kr.

När jag väl köpte mitt Gigabyte HD6950 2GB så var det för att köpa ett till i framtiden, tråkigt nog så tog det slut överallt på dom korten fick bra resultat på dom korten mitt 6950 är igentligen ett 6970 bättre shaders

Så för min del lutar det mer åt 2 grafikkort direkt att plocka in i datorn min.

Nån här med erfarenhet om 2st R9 280X i crossfire skulle passa plånboken och mig bättre ? eller nåt annat förslag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rödebaron:

Tycker jag klarar mig gott med min luftkylning jag använder idag, vattenkylning i all ära så har jag tråkigt nog dålig erfarenhet av från ett tidigare bygge.

När det gäller R9 290 och 290X och GTX 780TI är bra förslag.

Bygge med 2 grafikkort av dessa går tråkigt nog över min budget på 7000kr.

När jag väl köpte mitt Gigabyte HD6950 2GB så var det för att köpa ett till i framtiden, tråkigt nog så tog det slut överallt på dom korten fick bra resultat på dom korten mitt 6950 är igentligen ett 6970 bättre shaders

Så för min del lutar det mer åt 2 grafikkort direkt att plocka in i datorn min.

Nån här med erfarenhet om 2st R9 280X i crossfire skulle passa plånboken och mig bättre? eller nåt annat förslag.

Det brukar dyka upp 6950 till salu här på Sweclockers marknad titt som tätt, jag köpte själv ett för några månader sedan.

Själv hade jag nog köpt ett singelkort, troligtvis R9 290, och sedan eventuellt köpt ett till nästa år eller så ifall det inte pallar med de nya spelen med tillfredsställande resultat. Sitter på en crossfire-setup just nu och har inte haft några problem, men det verkar onödigt att chansa med tanke på hur mycket klagomål man läser om det på nätet.

Permalänk
Skrivet av Fruktstund:

Det brukar dyka upp 6950 till salu här på Sweclockers marknad titt som tätt, jag köpte själv ett för några månader sedan.

Själv hade jag nog köpt ett singelkort, troligtvis R9 290, och sedan eventuellt köpt ett till nästa år eller så ifall det inte pallar med de nya spelen med tillfredsställande resultat. Sitter på en crossfire-setup just nu och har inte haft några problem, men det verkar onödigt att chansa med tanke på hur mycket klagomål man läser om det på nätet.

vad för grafikkort kör du med i crossfire setup?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rödebaron:

vad för grafikkort kör du med i crossfire setup?

Ursäkta för sent svar... Jag kör faktiskt med just 6950 2GB! Tycker att det funkar fint. Ska ge mig på att överklocka när jag förmår mig sätta in en fläkt i sidan, för det blir ganska hett i chassit redan nu!