Microsoft har betalat för positiva omdömen om Xbox One

Permalänk
Avstängd

*** raderat ***

Angående nyheten så gillar jag inte reklam över huvud taget, reklam där man låtsas som att det inte är reklam är värre. Det gäller alla.

§ 1.2
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Angående nyheten så gillar jag inte reklam över huvud taget, reklam där man låtsas som att det inte är reklam är värre. Det gäller alla.

Det enda vettiga är objektiv produktfakta. Reklam i allmänhet är irriterande men man vet i alla fall att det är reklam, att bolaget bakom produkten vinklar saker på ett sätt som de hoppas ska få den såld.

I fallet "astro turfing" så är målet istället att lura konumenten att tro att "vanligt" folk tycker att produkten är bra.

Och det ser jag inte hur det kan vara rätt, eller försvaras av någon, oavsett om det gäller Microsoft eller andra.

Kanske lite OT, men tack för att du håller saker på en sansad nivå. Kanske det kan få både de som alltid tar Microsoft i försvar oavsett vad att tänka till eftersom "inte ens du" gör det.

Och du vet att jag inte tror att du är köpt av Microsoft. Det finns mycket jag inte håller med dig om, men det är olyckligt att folk ska tro att man är köpt så fort man har en åsikt som ligger tillräckligt långt från ens egen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Definiera "bra produkt"!?

Är det en produkt som alla verkligen behöver eller som är livsviktig för människans överlevnad?
Om inte....då är det ingen "bra produkt" enligt mig...

Känns onödigt, tycker att sammanhanget vad det gäller diskussionerna i denna tråd gör det åt mig.

Men okej då.
En bra produkt i konsol sammanhang är hur bra den fungerar, kvaliteten den och dess spel håller samt hur den står sig emot konkurrensen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Olagligt?
Hur tänker du nu?
Hur skulle det vara olagligt?

Det är som att "köpa" en kändis för att marknadsföra sin produkt...för rätt pris kommer en kändis att marknadsföra vilken skitprodukt som helst.
Exempelvis Vitapro kosttillskott som är helt onödig produkt om du redan äter fisk och en balanserad föda. Massor med kändisar som frontar den skiten!
Är det olagligt också?
Zlatan frontar ju numera Volvo...trots att jag aldrig sett honom nära en Volvo tidigare:-)
Tror helt ärligt att Zlatan tyckt att Volvo inte varit tillräckligt cool för honom...kanske även inte lika bra som de bilarna han haft tidigare...men för rätt pris kör han nu gärna Volvo.

Om du läser lite i tråden, så ser du att väldigt många verkar gjort samma liknelse som dig, dvs jämför detta med reklam.
Orkar inte inte repetera vad andra redan svarat på så bra, så läs tråden igen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Verkar som IGN har med denna nyhet i sin daily fix.

Jädrigt bra att sånt uppdagas, man får hoppas på att det avskräcker framtida liknande beteenden.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Win7 är ett riktigt bra system. Gillar de startk.

Win 8 , nja testat lite och det är inge fel på det. Inte lika bra som 7:an då jag är extrem behov av start meny för snabb access till program via sök. Men ett bra system none the less.

Och biased reviews är inte bra men det har funnits länge. Men men....

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Verkar som IGN har med denna nyhet i sin daily fix.

Jädrigt bra att sånt uppdagas, man får hoppas på att det avskräcker framtida liknande beteenden.

http://www.youtube.com/watch?v=VhZ0Auu3FLk

Problemet är att de inte gör det, de lugnar sig ett tag och sedan kör de igen. Dessa historier dyker upp med något års mellanrum och ofta har de då pågått ett tag dock har de senaste läckorna om sådant varit snabba på att spricka men tvivlar på att detta "promotion" program är unikt idag, lär finnas flera aktiva. De tjänar ju på dem så varför sluta? Bra "promo" säljer några fler enheter, dippar för några dagar i PR när det kommer ut men tvivlar på att de märkbart påverkar sales mer eller ens lika mycket negativt som programmet gör positivt.

Konsumenter idag bryr sig inte heller, så länge de får allt de vill ha och speciellt som Sony garanterat har liknande saker som M$ aktiva, så allt du kan göra som konsument är att välja en "sida", köpa båda eller stå utan och nästan ingen idag är beredd att stå utan. Bara kolla på Iphone och andra mobiler, folk vet att mineralerna kommer från barnarbete i slavläger i Afrika, att de monteras ihop av "slavar" i Kina på foxxconn, en arbetsplats där folk tagit livet av sig pga arbetsförhållanden. Hur många överväger sådan info ärligt när de står i butiken? Har vänner som är extremt aktiva djurrättsaktivister, feminister, med i olika grupper för mänskliga rättigheter osv och trots deras sociala medvetande om orättvisor etc så går de gladeligen runt med en Iphone mot örat.

Företagen backar, ber om ursäkt och kunderna säger alltid, ja nu vet de, nu kommer de sköta sig och inte göra dumheter och förtränger det sedan. I 9/10 fall ändrar de sig knappt alls, ibland visar de upp lite nya "mål" de har och säger att de ska bättra sig men när någon väl kollar saken ett tag senare har inget skett, men det blir inte nyheter för den infon är ju gammal och TV profilen Thomas gråter ut över Bloggerskan Saras elaka kommentarer på nätet efter deras breakup.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Definiera "bra produkt"!?

Är det en produkt som alla verkligen behöver eller som är livsviktig för människans överlevnad?
Om inte....då är det ingen "bra produkt" enligt mig...

Väldigt stor skillnad på bra produkt och livsnödvändig produkt

Bra produkt (enligt mig) : funktionell, hållbar, snygg.
Nödvändig produkt: tak över huvudet, mat, kläder.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad igen ***

Jag har raderat ett par onödiga inlägg/delar av inlägg. Orsaken är främst brott mot forumregel § 1.2.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Officiellt tycker inte Microsoft att det här ör OK, tydligen.

http://www.idg.se/2.1085/1.543270/microsoft-tummar-pa-etiken-...

"This partnership between Machinima and Microsoft was a typical marketing partnership to promote Xbox One in December. The Xbox team does not review any specific content or provide feedback on content. Any confidentiality provisions, terms, or other guidelines are standard documents provided by Machinima. For clarity, confidentiality relates to the agreements themselves, not the existence of the promotion."

Och man säger vidare:

"Microsoft was not aware of individual contracts Machinima had with their content providers as part of this promotion and we didn’t provide feedback on any of the videos. We have asked Machinima to not post any additional Xbox One content as part of this media buy and we have asked them to add disclaimers to the videos that were part of this program indicating they were part of paid advertising.”

Om man ska tro gott om Microsoft, så har de alltså aldrig haft för avsikt att kampanjen skulle vara astro-turfing, utan det var menat att det tydligt skulle framgå att det var reklam, vilket i mina ögon då blir OK.

Sedan så finns ju förståss möjligheten att de ändrar sig och skyller ifrån sig nu i efterhand för att rädda sitt ansikte, men det vore mycket roligare om det var ett ärligt misstag. Särskillt som det tydligen finns folk som tycker att astro-turfing är OK och säger att "Microsoft har gjort helt rätt" osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Definiera "bra produkt"!?

Är det en produkt som alla verkligen behöver eller som är livsviktig för människans överlevnad?
Om inte....då är det ingen "bra produkt" enligt mig...

Så om man gör en produkt som bara riktar sig till 1% av konsumenterna, så kan den aldrig vara bra?

Kubansk retorik...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Källa på det?

"Alla" betalar alltså folk för att ge positiva omdömen, förutsatt att de döljer att det är ett betaljobb det handlar om, och uppfyller övriga kriterier satta av företaget?

Något Anti-MS grupprunk känner jag inte till, men jag kan tänka mig att sådanna här artiklar ger viss inspiration.

Men oavsett nyhetsvärdet, tycker du att det är rätt att, enligt dig då "alla" gör såhär? Hur litar du på folk? Eller utgår du helt enkelt ifrån att det folk säger har de förmodligen fått betalt för att säga?

När iPhone 2G släpptes så blev alla anställda på AT&T tvunga att bara säga bra saker om den. Det var helt otillåtet att säga någon nackdel med telefonen och även om konsumenten ville ha en annan telefon men under någon gång av samtalet nämnde iPhone så fick inte den anställde sälja en telefon från någon annan tillverkare. Källa är från många anställda på AT&T som skulle få sparken om dom gjorde annat.

Finns många som letar efter anledningar för att hata på Microsoft men sanningen är att alla gör detta. Det är inte alltid det är lika synligt men det är mycket vanligt.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Hörde/såg det från TotalBiscuit på YouTube. Just när man tror att Microsoft slutat skjuta sig sjäv i foten så gör dom det igen. Genomruttet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

När iPhone 2G släpptes så blev alla anställda på AT&T tvunga att bara säga bra saker om den. Det var helt otillåtet att säga någon nackdel med telefonen och även om konsumenten ville ha en annan telefon men under någon gång av samtalet nämnde iPhone så fick inte den anställde sälja en telefon från någon annan tillverkare. Källa är från många anställda på AT&T som skulle få sparken om dom gjorde annat.

Finns många som letar efter anledningar för att hata på Microsoft men sanningen är att alla gör detta. Det är inte alltid det är lika synligt men det är mycket vanligt.

http://www.youtube.com/watch?v=yxGwkS8R0Ms

Känns som en aning cyniskt och säga att "alla" gör det. Tillock med videon du länkar motsäger ju det.

Utöver det så verkar det faktiskt som det är olagligt.

Total Bisciuits video nedan.. intressanta börjar från 13 minuter in ungefär

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

JA.

Det är ju en "fri marknad" som jämt är allas standardsvar så sjävlklart är det rätt att svina på så länge man inte bryter mot lagar. Finns ingen anledning att hyckla om det.

Permalänk
Avstängd

Inget i-landsproblem va?Kan man inte söka på oberoende recensioner om produkter man skall köpa,eller åka till butik och känna på grejerna så kanske man inte skall köpa nånting alls eller?
Har varken xbone eller ps4.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Officiellt tycker inte Microsoft att det här ör OK, tydligen.

http://www.idg.se/2.1085/1.543270/microsoft-tummar-pa-etiken-...

"This partnership between Machinima and Microsoft was a typical marketing partnership to promote Xbox One in December. The Xbox team does not review any specific content or provide feedback on content. Any confidentiality provisions, terms, or other guidelines are standard documents provided by Machinima. For clarity, confidentiality relates to the agreements themselves, not the existence of the promotion."

Och man säger vidare:

"Microsoft was not aware of individual contracts Machinima had with their content providers as part of this promotion and we didn’t provide feedback on any of the videos. We have asked Machinima to not post any additional Xbox One content as part of this media buy and we have asked them to add disclaimers to the videos that were part of this program indicating they were part of paid advertising.”

Om man ska tro gott om Microsoft, så har de alltså aldrig haft för avsikt att kampanjen skulle vara astro-turfing, utan det var menat att det tydligt skulle framgå att det var reklam, vilket i mina ögon då blir OK.

Sedan så finns ju förståss möjligheten att de ändrar sig och skyller ifrån sig nu i efterhand för att rädda sitt ansikte, men det vore mycket roligare om det var ett ärligt misstag. Särskillt som det tydligen finns folk som tycker att astro-turfing är OK och säger att "Microsoft har gjort helt rätt" osv.

Machinima säger att det var ett misstag.

When asked about this by The Wall Street Journal, Machinima offered a bit more information, suggesting that this was a simple mistake.

"[The inclusion of appropriate legal language in the contracts with video bloggers] didn't happen here and we're evaluating why," Machinima told the publication. "All participants are being asked today to include our standard language going forward. We apologize for the error and any confusion."

Neither party—not Machinima nor the video bloggers—needs to be aware of the law to break it, so Microsoft has requested that Machinima halts its promotion efforts and fix the videos that have already been posted.

"We have asked Machinima to not post any additional Xbox One content as part of this media buy, and we have asked them to add disclaimers to the videos that were part of this program indicating they were part of paid advertising," a Microsoft statement notes.

http://windowsitpro.com/paul-thurrotts-wininfo/microsoft-did-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Machinima säger att det var ett misstag.

When asked about this by The Wall Street Journal, Machinima offered a bit more information, suggesting that this was a simple mistake.

"[The inclusion of appropriate legal language in the contracts with video bloggers] didn't happen here and we're evaluating why," Machinima told the publication. "All participants are being asked today to include our standard language going forward. We apologize for the error and any confusion."

Neither party—not Machinima nor the video bloggers—needs to be aware of the law to break it, so Microsoft has requested that Machinima halts its promotion efforts and fix the videos that have already been posted.

"We have asked Machinima to not post any additional Xbox One content as part of this media buy, and we have asked them to add disclaimers to the videos that were part of this program indicating they were part of paid advertising," a Microsoft statement notes.

http://windowsitpro.com/paul-thurrotts-wininfo/microsoft-did-...

Såklart säger de så nu, det är ju bara för man blivit påkommen

Jag kallar det för bra damage control. Fick mycket uppsving i media, så nu är det bara ett "misstag".

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Machinima säger att det var ett misstag.

When asked about this by The Wall Street Journal, Machinima offered a bit more information, suggesting that this was a simple mistake.

"[The inclusion of appropriate legal language in the contracts with video bloggers] didn't happen here and we're evaluating why," Machinima told the publication. "All participants are being asked today to include our standard language going forward. We apologize for the error and any confusion."

Neither party—not Machinima nor the video bloggers—needs to be aware of the law to break it, so Microsoft has requested that Machinima halts its promotion efforts and fix the videos that have already been posted.

"We have asked Machinima to not post any additional Xbox One content as part of this media buy, and we have asked them to add disclaimers to the videos that were part of this program indicating they were part of paid advertising," a Microsoft statement notes.

http://windowsitpro.com/paul-thurrotts-wininfo/microsoft-did-...

Menar de att Machinima "missat" att deklarera att det handlar om promo-videos?

Lite märklit är det ändå att det står i avtalet som läckt ut att för att få betalt så får man inte tala om att man får betalt eller att det handlar om en promo... Någon ljuger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Så många som inte förstår det här med källkritik och tar youtube och liknande sidor (internet överlag) som absoluta sanningar så... vet jag faktiskt inte vad jag ska rösta.
Blev ett nej pga den omoraliska aspekten i att inte tydliggöra att det är betald reklam det handlar om.

Precis, känner mig lite utav en hycklare. Röstade nej men och andra sidan så får kan MS gott fuska till sig lite då deras rykte är totalt skrotat enligt min åsikt och om folk inte kan använda sunt förnuft samt göra en enkel research.. ja då får folk skylla sig själva *host* .

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En förutsättning för att det ska klassas som reklam är att mottagaren vet om att det är reklam, så är inte fallet.

Vem har den definitionen förutom du? Tex på NE nämner de inget om det.

Citat:

rekla´m (franska réclame, av réclamer 'anropa', 'åkalla', av latin recla´mo, här 'ropa högt', 'genljuda'), vanligen ett av de konkurrensmedel som ett företag använder i sin marknadsföring för att främja försäljningen av en vara eller tjänst. Via betalt utrymme i olika medier förmedlas reklambudskapet, som ofta består av både text och bild, till de potentiella köparna, målgruppen.

Och jag har läst om en del företag som sysslar med marknadsföring utan att kunder är medvetna om det. Ett bra exempel är JL som åkte runt till skolor, hittade de populäraste eleverna och sponsrade dem med gratis JL-tröjor. De andra eleverna var inte medvetna om denna reklam men de ville ha en tröja i vilket fall som helst.

Skrivet av Ozzed:

Men tycker du verkligen att detta är reklam? Man får ju inte tala om att man får betalt, eller ta upp negativa aspekter med produkten.

Är detta ett problem verkligen? Av tex alla de svenska kändisar som har ställt upp i reklamfilmer, hur många av alla dessa har någon gång blivit intervjuad i en tidning eller tv-program och fått frågan "jaha vad har du annars på gång?", varpå de har svarat "Just nu gör jag reklam för företag X"? Hur många av alla andra som är med i reklamfilmer får betalt om de säger dåliga saker om produkten de ska marknadsföra? Ingen. Av allt jag sett på Machinima så gör de ju mest trams på youtube, leker med felsägningar i skyrim osv, så mkt skit att jag inte ens har sett några recensioner om de nu finns(rätta mig gärna) men om de nu inte gör några seriösa recensioner, what's the harm? Mkt värre med tex EA som tog in alla viktiga recensenter och lät dem recensera bf4 på avskild mjukvara som faktiskt fungerade perfekt jämfört med kundernas...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Inget i-landsproblem va?Kan man inte söka på oberoende recensioner om produkter man skall köpa,eller åka till butik och känna på grejerna så kanske man inte skall köpa nånting alls eller?
Har varken xbone eller ps4.

Det är ju det som är hela problemet med folk som inte är öppna med vad som är reklam och ej/döljer vad de får betalt för etc.

Hur skall du kunna veta vilka recensioner som är oberoende och ej?

Skrivet av hersses:

Vem har den definitionen förutom du? Tex på NE nämner de inget om det.

Det handlar alltså om lagstiftning och inget "hittepåtyckande" för att folk vill hata på microsoft.

Exempel när aftonbladet fällts för det. http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3795809.ece

Bör kuna läsa mer här: http://reklamombudsmannen.org/shared-media/media/final_market...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vem har den definitionen förutom du? Tex på NE nämner de inget om det.

Och jag har läst om en del företag som sysslar med marknadsföring utan att kunder är medvetna om det. Ett bra exempel är JL som åkte runt till skolor, hittade de populäraste eleverna och sponsrade dem med gratis JL-tröjor. De andra eleverna var inte medvetna om denna reklam men de ville ha en tröja i vilket fall som helst.

Är detta ett problem verkligen? Av tex alla de svenska kändisar som har ställt upp i reklamfilmer, hur många av alla dessa har någon gång blivit intervjuad i en tidning eller tv-program och fått frågan "jaha vad har du annars på gång?", varpå de har svarat "Just nu gör jag reklam för företag X"? Hur många av alla andra som är med i reklamfilmer får betalt om de säger dåliga saker om produkten de ska marknadsföra? Ingen. Av allt jag sett på Machinima så gör de ju mest trams på youtube, leker med felsägningar i skyrim osv, så mkt skit att jag inte ens har sett några recensioner om de nu finns(rätta mig gärna) men om de nu inte gör några seriösa recensioner, what's the harm? Mkt värre med tex EA som tog in alla viktiga recensenter och lät dem recensera bf4 på avskild mjukvara som faktiskt fungerade perfekt jämfört med kundernas...

Det finns lagar och regler som bestämmer vad som är reklam och inte. Exempelvis får du inte skriva "gratis" om det ligger en motprestation inbäddad, osv... Det finns även regler för att det ska framgå att det är reklam.

Dina synpunkter verkar baseras på att det inte finns några regler alls gällande marknadsföring, men det gör det.

Här är svensk lagstiftning på området. Jag har markerat extra intressanta bitar. Andra länders lagstiftning skiljer sig inte jättemycket

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...

Förbjudna marknadsföringsmetoder

Utöver marknadsföringslagen finns en lista med 31 marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. En så kallad svart lista. Listan gäller i samtliga EU-länder och finns att ladda ner till höger. Det finns även fler överträdelser utöver de som nämns i svarta listan.

Krav som näringsidkare måste följa:

Reklamidentifiering
Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande. Till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

Vilseledande förpackningsstorlekar
En säljare får inte använda förpackningar som exempelvis är mycket större än nödvändigt.

Vilseledande efterbildningar
En säljare får inte härma någon annans kända och särpräglade produkter.

Aggressiv marknadsföring
En säljare får inte använda trakasserier, tvång, våld, hot eller liknande i sin marknadsföring.

Jämförande reklam
En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna.

Köperbjudanden
Om en säljare marknadsför en bestämd produkt tillsammans med en prisangivelse måste också annan information finnas med. Marknadsföringen måste då bland annat innehålla produktens utmärkande egenskaper, pris och betalningsvillkor.

Konkursutförsäljningar
Begreppet "konkurs" får bara användas om produkterna säljs av konkursboet eller för dess räkning.

Utförsäljningar
Begreppet "utförsäljning" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om det handlar om en slutförsäljning av säljarens hela lager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Realisationer
Begreppet "realisationer" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Obeställda produkter
En säljare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till dig om du inte har beställt dem och försöka få dig att betala.

Garantier
En säljare som vid marknadsföringen erbjuder garanti för en vara ska informera dig om vad garantin innebär och hur du ska göra för att kunna utnyttja den. Information måste även lämnas om att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt övrig konsumenträttslig lagstiftning. Skriftlig information om garantin ska dessutom lämnas.

Obeställd reklam
En säljare får vid marknadsföring använda e-post, telefax eller automatiska uppringningssystem endast om du har tackat ja till det på förhand. Detta gäller inte om säljaren har fått din e-postadress i samband med att du har köpt en vara av säljaren om:
du inte har tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
reklamen gäller säljarens egna, likartade produkter som den du redan har köpt.
du på ett enkelt sätt kan motsätta dig att din e-postadress används i marknadsföringssyfte. Meddelandet med reklamen ska alltid innehålla en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska sluta.

Vi tar det igen: Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Och igen: Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Och för säkerhets skull, en gång till: Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Både Machinima och Microsoft, eller någon av dem, beroende på vem som ljuger, har alltså brutit mot den här lagen, och det gäller då även tröjföretaget som delade ut tröjor till inflytelserika personer.

Du kan tycka att lagen är fel, men att hävda att sådant här är tillåtet är helt enkelt inte trovärdigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns lagar och regler som bestämmer vad som är reklam och inte. Exempelvis får du inte skriva "gratis" om det ligger en motprestation inbäddad, osv... Det finns även regler för att det ska framgå att det är reklam.

Dina synpunkter verkar baseras på att det inte finns några regler alls gällande marknadsföring, men det gör det.

Här är svensk lagstiftning på området. Jag har markerat extra intressanta bitar. Andra länders lagstiftning skiljer sig inte jättemycket

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...

Förbjudna marknadsföringsmetoder

Utöver marknadsföringslagen finns en lista med 31 marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. En så kallad svart lista. Listan gäller i samtliga EU-länder och finns att ladda ner till höger. Det finns även fler överträdelser utöver de som nämns i svarta listan.

Krav som näringsidkare måste följa:

Reklamidentifiering
Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande. Till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

Vilseledande förpackningsstorlekar
En säljare får inte använda förpackningar som exempelvis är mycket större än nödvändigt.

Vilseledande efterbildningar
En säljare får inte härma någon annans kända och särpräglade produkter.

Aggressiv marknadsföring
En säljare får inte använda trakasserier, tvång, våld, hot eller liknande i sin marknadsföring.

Jämförande reklam
En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna.

Köperbjudanden
Om en säljare marknadsför en bestämd produkt tillsammans med en prisangivelse måste också annan information finnas med. Marknadsföringen måste då bland annat innehålla produktens utmärkande egenskaper, pris och betalningsvillkor.

Konkursutförsäljningar
Begreppet "konkurs" får bara användas om produkterna säljs av konkursboet eller för dess räkning.

Utförsäljningar
Begreppet "utförsäljning" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om det handlar om en slutförsäljning av säljarens hela lager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Realisationer
Begreppet "realisationer" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Obeställda produkter
En säljare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till dig om du inte har beställt dem och försöka få dig att betala.

Garantier
En säljare som vid marknadsföringen erbjuder garanti för en vara ska informera dig om vad garantin innebär och hur du ska göra för att kunna utnyttja den. Information måste även lämnas om att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt övrig konsumenträttslig lagstiftning. Skriftlig information om garantin ska dessutom lämnas.

Obeställd reklam
En säljare får vid marknadsföring använda e-post, telefax eller automatiska uppringningssystem endast om du har tackat ja till det på förhand. Detta gäller inte om säljaren har fått din e-postadress i samband med att du har köpt en vara av säljaren om:
du inte har tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
reklamen gäller säljarens egna, likartade produkter som den du redan har köpt.
du på ett enkelt sätt kan motsätta dig att din e-postadress används i marknadsföringssyfte. Meddelandet med reklamen ska alltid innehålla en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska sluta.

Vi tar det igen: Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Och igen: Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Och för säkerhets skull, en gång till: Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.

Både Machinima och Microsoft, eller någon av dem, beroende på vem som ljuger, har alltså brutit mot den här lagen, och det gäller då även tröjföretaget som delade ut tröjor till inflytelserika personer.

Du kan tycka att lagen är fel, men att hävda att sådant här är tillåtet är helt enkelt inte trovärdigt.

Wow vilken undersökning... och vilka argument. Jag är nästan förstummad. Faktiskt, du är grym! Dock en liten detalj som du verkar ha missat... Fallet vi pratar om har varken med svensk- eller EU-lagstiftning att göra. Vill du komma fram med en ny uppsats om USA?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Wow vilken undersökning... och vilka argument. Jag är nästan förstummad. Faktiskt, du är grym! Dock en liten detalj som du verkar ha missat... Fallet vi pratar om har varken med svensk- eller EU-lagstiftning att göra. Vill du komma fram med en ny uppsats om USA?

Vem har nämnt EU? Jag sa att "Andra länder" har liknande lagstiftning.

USA's rättsystem är flera magnituter mer komplext då det kan skilja sig rätt kraftigt ända ner på delstatsnivå.

Men det här handlar inte om "USA", såvida inte kampanjen gällde just Amerikanska medborgare, och det gör den ju inte, det framgår att vem som helst får delta bara man uppfyller kraven, och det ändrar knappast på ifall det kan definieras som reklam eller inte, och om de har brutit mot några lagar eller regler, men med tanke på ditt lallande svar på min utläggning så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att du lägger dig platt. För du har inte kommit med något som motsäger det som står, utan bara konstaterat att enligt dig så är inte informationen tillräckligt relevant, men som väl är så är det inte du som stiftat lagarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem har nämnt EU? Jag sa att "Andra länder" har liknande lagstiftning.

USA's rättsystem är flera magnituter mer komplext då det kan skilja sig rätt kraftigt ända ner på delstatsnivå.

Men det här handlar inte om "USA", såvida inte kampanjen gällde just Amerikanska medborgare, och det gör den ju inte, det framgår att vem som helst får delta bara man uppfyller kraven, och det ändrar knappast på ifall det kan definieras som reklam eller inte, och om de har brutit mot några lagar eller regler, men med tanke på ditt lallande svar på min utläggning så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att du lägger dig platt. För du har inte kommit med något som motsäger det som står, utan bara konstaterat att enligt dig så är inte informationen tillräckligt relevant, men som väl är så är det inte du som stiftat lagarna.

Din länk nämner Sverige och EU och det är de länder som ingår i EU som har liknande lagstiftning, det är de länder du syftar på(kanske omedvetet) och därför nämnde jag EU.
Och din förmåga att dra slutsatser är lite tveksam eftersom du kallar det lagbrott osv. Funny... brottet har inte begåtts i Sverige(eller EU) ändå vill du tillämpa våra lagar på situationen och du talar som om de gäller i detta fallet. Om de nu gjorde det, varför står det inte i nyheten om någon anmälan, ingen brottsrapport eller liknande? Troligtvis för att det inte är olagligt det Ms gjort. Eller att det är en gråzon men det är en annan sak. Det har fortfarande inget att göra med Sverige eller EU.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Din länk nämner Sverige och EU och det är de länder som ingår i EU som har liknande lagstiftning, det är de länder du syftar på(kanske omedvetet) och därför nämnde jag EU.
Och din förmåga att dra slutsatser är lite tveksam eftersom du kallar det lagbrott osv. Funny... brottet har inte begåtts i Sverige(eller EU) ändå vill du tillämpa våra lagar på situationen och du talar som om de gäller i detta fallet. Om de nu gjorde det, varför står det inte i nyheten om någon anmälan, ingen brottsrapport eller liknande? Troligtvis för att det inte är olagligt det Ms gjort. Eller att det är en gråzon men det är en annan sak. Det har fortfarande inget att göra med Sverige eller EU.

OK, då kör vi lite Amerikanskt: http://www.theverge.com/2014/1/20/5328766/microsoft-reportedl...

"However, according to FTC guidelines, endorsers are liable under the law if they don't "clearly and conspicuously" disclose that they are being paid by an advertiser for their services."

Vad kommer härnäst? Tänker du hävda att Federal Trading Commission är ett påhitt. Det här börjar bli löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.