Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem att läsa från minneskortet

Permalänk

Problem att läsa från minneskortet

Hej ville kopiera över bilder till datorn. Var ganska mycket bilder och strul följde.

Händelseförlopp:
1 Sätter minneskortet i en usb adapter och väljer dock klipp ut och klistra in.
2 Efter ett par bilder tappar W7 anslutningen med minneskortet, det blinkar till.
3 Minneskortet är inte formaterat är fel msg från windows 7 och samma från kameran.

Hur kan jag kopiera/fixa minneskortet utan ta bort alla bilder? Ca 12gb bilder.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Kändes lite luddigt i din beskrivning mot slutet.. men du kommer alltså inte åt minneskortet alls längre?

Personligen skulle jag testat något rescue-program.. t.ex. Recuva vilket många talar varmt om.
Men det finns fler och själv använder jag Object Rescue Pro.

Har själv lärt mig att inte göra som du gjorde den hårda vägen och har sen flera år alltid kopierat och sedan formaterat korten i kameran.
Aldrig ett fel eller strul sedan jag började med det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Formatera och sedan recuva fungerade för mig med liknande situation.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Minneskortet säger bara att det inte är formaterat så blev väl ngt fel på ngn fil.. Man kan formatera det men då tar man ju bort bilderna och filmerna. Ska kolla Recuva, återkommer.

Recova ser fint ut verkligen, bra tips som jag ska spara, den säger dock den inte kan se vilket filsystem det är vilket stämmer med felet som uppstod på minneskortet.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Formatera och sedan recuva fungerade för mig med liknande situation.

Will do in a sec, men känns otäckt

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Formatera i kameran..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Formaterade i datorn, recuva hittade 15 bilder och 1 film, så än så länge är ett år av min son borta av de 1.5 år han är mer lr mindre. Fortsätter mitt jobb men ångrar formateringen lite.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMauser:

Formaterade i datorn, recuva hittade 15 bilder och 1 film, så än så länge är ett år av min son borta av de 1.5 år han är mer lr mindre. Fortsätter mitt jobb men ångrar formateringen lite.

Backup, backup, backup. Om du nu i stället enbart har bilderna på datorn så är du en diskkrasch ifrån att förlora allting likväl, så se till att ha de på fler ställen. Diskar går sönder, det är bara en tidsfråga.

Data som du inte har på mer än ett ställe är närmast per definition data som du inte bryr dig om den försvinner eller inte. Förr eller senare lär sig alla detta på mer eller mindre hårda sätt. Se till att ta lärdom av denna händelse så att liknande saker inte behöver ske i framtiden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jag höll ju på göra backup, så blev det fel på minnet under tiden så lite otur. Jag har mina bilder på två diskar alltid och har planer till en till kopia för nätverkets skull, dock hann jag inte pga ngt strul med windows under kopieringen. Antagligen skulle jag inte tagit klipp ur klistra in men man vet aldrig vad som hände. Jag formaterade inte i kameran, det var nog fel gjort av mig, men fortsätter, det går nog lösa hoppas jag. Iallafall ger jag inte upp

Så backup i all ära men det är en singelpoint of failiure sålänge som det går fel när man gör backup.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk

Update fick fram ca 500 bilder med cardrecovery som är ett betalprogram, testat ett par andra gratis utan resultat. Alla filmer är fortfarande ospelbara dock men fått dem i filformat utan bild. Kommer kanske gå fixa. Vilket knäppt problem. Varning för klipp ut från minneskort utfärdas.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMauser:

Jag höll ju på göra backup, så blev det fel på minnet under tiden så lite otur. Jag har mina bilder på två diskar alltid och har planer till en till kopia för nätverkets skull, dock hann jag inte pga ngt strul med windows under kopieringen. Antagligen skulle jag inte tagit klipp ur klistra in men man vet aldrig vad som hände. Jag formaterade inte i kameran, det var nog fel gjort av mig, men fortsätter, det går nog lösa hoppas jag. Iallafall ger jag inte upp

Så backup i all ära men det är en singelpoint of failiure sålänge som det går fel när man gör backup.

Jo, men problemet förvärrades av att du hade 1 år av material på en "single point of failure" under tiden materialet enbart fanns i kameran. Hade någon stulit kameran hade allt varit borta. Hade du tappat den i vatten kanske den varit körd. Hade minneskortet gått sönder av sig själv, eller filsystemet korrumperats (vilket kanske var just det som hände, om än det nu gick att rädda saker) så skulle allt kunna ha varit borta. Hade någon råkat trycka "Ta bort" så hade materialet varit försvunnit.

"Lektionen" är att sätta i system att säkerhetskopiera oftare, så att du minimerar de skadliga följderna av problem med folk/mjukvara/material/stöld/brand/etc. Man kan inte skydda sig mot varje sekund av möjliga "faror", men att exempelvis synka kameran direkt efter semestern bör vara rutin. Har man dator med sig och/eller internettillgång på plats så kan det ske än oftare. Att man har dagsutflyktens eller semesterns bilder på enbart ett medium är svårt att undvika, men mer än så är att bjuda in problem.

Allra helst ska backup vara automatisk för att ens få kallas "backup" (och gärna vara geografiskt skiljd, och hålla tidshistorik), men just vad gäller minneskort på kameror och annat så brukar det krävas fysisk insats.

Det brukar inte vara så poppis att höra "du borde haft backup!" när man precis förlorat data, men det är viktigt att man tänker över situationen och ser vad man kan förändra för att inte uppleva det igen, och minimera följderna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Update fick fram ca 500 bilder med cardrecovery som är ett betalprogram, testat ett par andra gratis utan resultat. Alla filmer är fortfarande ospelbara dock men fått dem i filformat utan bild. Kommer kanske gå fixa. Vilket knäppt problem. Varning för klipp ut från minneskort utfärdas.

Jo, olika recovery-program är olika bra.. Det bästa jag hittat, är det jag skrev att jag använder där uppe.. som också är ett betalprogram.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD