Permalänk
Medlem

flashuppspelning hackar

Jag har problem då min htpc hackar vid uppspelning av flashklipp (svt play och youtube m.m.).

Kabelansluten till teliafiber
Asus E45M1-M Pro http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968435
8GB minne (ddr3)

Vad är det för fel?
(Uppspelningen funkar förövrigt felfritt på min stationära, med samma anslutning.)

Permalänk
Medlem

Min gissning är att din hårdvaruaccelerering inte är påslagen. Kolla hur CPUn jobbar när du tittar så ser du om det är den som flaskar.

Om det är CPUn som är problemet så se till så att hårdvaruaccelerering är på överallt. Om det ändå inte fungerar så har jag löst det genom att testa lite olika webbläsare. Bäst resultat har jag fått med firefox.

Permalänk
Medlem

Den hårdvaruaccelerering som jag vet är på, är den som man högerklickar på ett flashfönster och sedan under en flik där. Finns det någon annan? (I windows?)
Jag har ej kollat vad som händer i systemet när en flashfilm spelas. (Bra förslag som jag borde tänkt på...)
Jag använder firefox.

Permalänk
Medlem

Hur går det om du spelar upp en vanlig film med tex MPC HC eller liknade bra spelare?

E-450 är ganska klen, och är lite frustrerande att försöka använda i HTPC, speciellt om grafikdelen inte användes med DVXA osv.

Och flash är ju flash, kan fungera lite som den själv vill, eller inte alls :p.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den kan spela upp stora mkv filmer (remux) utan några problem.
( Ska snart kolla vad som flaskar...)

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer på det nu...
Det hackar även när man ej har helskärm
cpn peakar ej någon gång under uppspelningen. Minnet ligger helt oförändrat. Grafikdelen vet jag ej hur man testar.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en ny HTPC just eftersom att min E45M1-M Pro inte pallade trycket med flash. Men det fungerade utan problem med 1080p .mkv i XBMC.
Framförallt tyckte jag inte att E45M1 funkade något bra i Netflix,p vilket kör Silverlight. Så tyvärr kan jag bara råda dig att uppgradera.
Om inte någon annan har en lösning.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Hade samma bekymmer med min gamla HTPC med Intel Atom 330. Lösningen för mig var att byta från Chrome till Explorer.

Permalänk
Medlem

Ska kolla ifall det funkar med exporer istället...
Om det nu inte skulle funka, är det ett separat grafikkort som är lösningen? Vilket skulle passa?

Permalänk
Hedersmedlem

Yes. Explorer fungerar bättre för mig med. Chrome är helkass på min e-350 HTPC.

I catalyst control center finns det en undermeny i någon av inställningarna (kommer inte ihåg var riktigt) där man kan ställa in om hårdvaruacceleration ska få användas av webbläsare. Den var urkryssad som standard på min dator. När denna hade kryssats i så gick det bättre med flash.
720p funkar bra nu men 1080p tar säkert 15 sekunder innan det börjar flyta på bra. Min e-350 är å andra sidan ännu klenare än din e-450plattform.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Grafikkort har jag dålig koll på...

Min gamla HTPC (asus ion3 deluxe) var för klen till mycket vilket jag löste med att bygga en ny kring en i3 3225. Den nya är som en rymdraket i jämförelse och några problem med flash eller svt play finns inte. i3an har Intel HD 4000 grafik.

Men som sagt Explorer fick det att fungera mkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Grafikkort har jag dålig koll på...

Min gamla HTPC (asus ion3 deluxe) var för klen till mycket vilket jag löste med att bygga en ny kring en i3 3225. Den nya är som en rymdraket i jämförelse och några problem med flash eller svt play finns inte. i3an har Intel HD 4000 grafik.

Men som sagt Explorer fick det att fungera mkt bättre.

Cpu:n är bättre än amds motsvarande, men gpu:n något klenare dock för flash behövs stark cpu

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Igår installerade ja nya drivrutiner till grafiken och testade även med Explorer.
Det är nog inte det där stora hängningarna var 30s, istället är det nog lite sämre flyt i bilden... inte riktigt lika följsam.
Är annars mkt nöjd med systemet och vill helst ej byta cpu.