Byta grafikkort (en djungel?!)

Permalänk

Byta grafikkort (en djungel?!)

Hej!
Har alltid haft hyfsad koll på dator delar, men halkade av spåret nu när de allra senaste har släppts från både AMD och Nvidia...

Men jag har tröttnat på mitt överhettande 7970 3GB referens från Sapphire nu.
Och när jag ändå har köpt en SSD kan jag passa på att byta grafikkortet!

Men vad ska jag ha?!

Nuvarande: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...

Prylar i datorn: I7 2700k, 12GB Dominator GT, AsRock z77 Performance, Corsair TX650w 80+, Corsair H60, Fractal Design R3, Curcial 512GB SSD, Seagate 2TB.

Tack!
/ Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Hej!
Har alltid haft hyfsad koll på dator delar, men halkade av spåret nu när de allra senaste har släppts från både AMD och Nvidia...

Men jag har tröttnat på mitt överhettande 7970 3GB referens från Sapphire nu.
Och när jag ändå har köpt en SSD kan jag passa på att byta grafikkortet!

Men vad ska jag ha?!

Nuvarande: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...

Prylar i datorn: I7 2700k, 12GB Dominator GT, AsRock z77 Performance, Corsair TX650w 80+, Corsair H60, Fractal Design R3, Curcial 512GB SSD, Seagate 2TB.

Tack!
/ Eric

Vad har du för budget? Ditt nuvarande är ju ett bra kort. Kanske skaffa en annan kylare till det om det är tempen/ljudnivån som stör.
Lr är det köpnerven som det rycket i?
Ibland vill man ju bara ha nytt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Ska du byta grafikkort är de 290x minst som gäller. ditt 7970 presterar ju som ett 280x, så 290 skulle inte ge mycket prestanda ökning.
AMD 290x eller Nvidia 780/780 ti?

Eller köpa ett begagnat 7970 till tex och en ny kylare till ditt nuvarande. De är nog billigaste lösningen + att de ger mest prestanda.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

I ditt fall tycker jag att allt under ett 290x eller 780ti skulle vara bortkastade pengar då det helt enkelt inte tillför så mycket i prestanda-väg i jämförelse med ditt kort. De är ungefär lika snabba. 780ti drar mindre ström och är oftast (men inte alltid - beroende på kylanordning) lite tystare. Om sen den skillnaden är värt 500-1000:- i prisskillnad kan bara du själv avgöra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Vad har du för budget? Ditt nuvarande är ju ett bra kort. Kanske skaffa en annan kylare till det om det är tempen/ljudnivån som stör.
Lr är det köpnerven som det rycket i?
Ibland vill man ju bara ha nytt..

Inte över 4000kr iaf..
Både temp/ljudproblem men det rycker i köp fingrarna också!;)

Skrivet av SweSparky:

Ska du byta grafikkort är de 290x minst som gäller. ditt 7970 presterar ju som ett 280x, så 290 skulle inte ge mycket prestanda ökning.
AMD 290x eller Nvidia 780/780 ti?

Eller köpa ett begagnat 7970 till tex och en ny kylare till ditt nuvarande. De är nog billigaste lösningen + att de ger mest prestanda.

Nya kylare och ett till skulle ju vara ett bra alternativ, men finns ju inga begagnade i marknaden!:(

Skrivet av Xyborg:

I ditt fall tycker jag att allt under ett 290x eller 780ti skulle vara bortkastade pengar då det helt enkelt inte tillför så mycket i prestanda-väg i jämförelse med ditt kort. De är ungefär lika snabba. 780ti drar mindre ström och är oftast (men inte alltid - beroende på kylanordning) lite tystare. Om sen den skillnaden är värt 500-1000:- i prisskillnad kan bara du själv avgöra.

Tack för svaret!

Mvh: Eric

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Inte över 4000kr iaf..
Både temp/ljudproblem men det rycker i köp fingrarna också!;)

Nya kylare och ett till skulle ju vara ett bra alternativ, men finns ju inga begagnade i marknaden!:(

Tack för svaret!

Har du problem att spela med din nuvarande setup?
Om inte, så köp en kylare till grafikkortet, går väl på ca 5-600;-
Svårt med begagnade 7970, alla ska ju minea med dom..

Kör på en ny kylare nu, o håll koll på marknaden/blocket och köp en till när tillfälle ges, d e mitt råd.
Lycka till

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Vad jag förstår så är det värme och ljudproblemen du vill slippa. Då kommer du säkert bli nöjd med en tredjeparts kylare.

http://www.inet.se/produkt/5322377/arctic-cooling-accelero-xtreme-iv-280?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Har du problem att spela med din nuvarande setup?
Om inte, så köp en kylare till grafikkortet, går väl på ca 5-600;-
Svårt med begagnade 7970, alla ska ju minea med dom..

Kör på en ny kylare nu, o håll koll på marknaden/blocket och köp en till när tillfälle ges, d e mitt råd.
Lycka till

Värme/ljud problem, men ditt råd låter faktiskt bra, tror jag kör på de!

Skrivet av fantomsmurfen:

Vad jag förstår så är det värme och ljudproblemen du vill slippa. Då kommer du säkert bli nöjd med en tredjeparts kylare.

http://www.inet.se/produkt/5322377/arctic-cooling-accelero-xtreme-iv-280?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Värme/ljud problem, men ditt råd låter faktiskt bra, tror jag kör på de!

Tack!

Ja jävlar, den kylaren. Vilket monster.. Ser ut att kunna flytta mycket värme den där..

Visa signatur