Bäst bang for the buck Nätagg?

Permalänk
Medlem

Bäst bang for the buck Nätagg?

Nu är det snart lön, dvs på måndag, och då ska det köpas ny dator. Har efter många om och men tillslutt beslutat mig för samtliga delar, men lite ångest kvar när det gäller Nätagget.

Tänkte gå för 1000w direkt så man är lite framtidssäkrad.

Finns några jag kollat in mer på, först tänkte jag RM1000e, men efter att ha läst recensioner så verkar den knastra en del så den gick bort.

Sen har jag kolla på dessa två framförallt, vilken är bäst bang for the buck. Man vet ju att det går att lita på Seasonic, men Gamerstorm är ju typ 500 kr billigare vilket är passande för mig. Dock inte mkt recensioner alls så är mer en "chansning".
Eller ska man köra på något där emellan kanske?
Den vita Phanteks skulle passa fint i mitt vita bygge, iofs ser man inte nätagget från sidan, men ändå.

Oavsett vilken man väljer, hur stor skillnad blir det egentligen?

Seasonic Focus GX 1000w
Corsair SF1000 Platinum
be quiet! Pure Power 13M 1000w
Phanteks amp gh 1000w Platinum
Gamerstorm pn1000
NZXT c1000 1000w

Ska gå för ett 9070XT, 7800X3D, 32 gb RAM ifall det har någon betydelse när man väljer en PSU förutom Watten.

Permalänk
Medlem

Av just dom där så är enligt mig be quiet! Pure Power 13 M 1000W det jag hade valt.

Bäst betyg från Cybenetics samt 10 års garanti.

Värt att notera att Corsair psu'n är av minfre SF formatet, samt har själv dålig erfarenhet av dom då jag fick problem med mitt 750w som inte klarade av transienter från mitt 7900xt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Nu är det snart lön, dvs på måndag, och då ska det köpas ny dator. Har efter många om och men tillslutt beslutat mig för samtliga delar, men lite ångest kvar när det gäller Nätagget.

Tänkte gå för 1000w direkt så man är lite framtidssäkrad.

Finns några jag kollat in mer på, först tänkte jag RM1000e, men efter att ha läst recensioner så verkar den knastra en del så den gick bort.

Sen har jag kolla på dessa två framförallt, vilken är bäst bang for the buck. Man vet ju att det går att lita på Seasonic, men Gamerstorm är ju typ 500 kr billigare vilket är passande för mig. Dock inte mkt recensioner alls så är mer en "chansning".
Eller ska man köra på något där emellan kanske?
Den vita Phanteks skulle passa fint i mitt vita bygge, iofs ser man inte nätagget från sidan, men ändå.

Oavsett vilken man väljer, hur stor skillnad blir det egentligen?

Seasonic Focus GX 1000w
Corsair SF1000 Platinum
be quiet! Pure Power 13M 1000w
Phanteks amp gh 1000w Platinum
Gamerstorm pn1000
NZXT c1000 1000w

Ska gå för ett 9070XT, 7800X3D, 32 gb RAM ifall det har någon betydelse när man väljer en PSU förutom Watten.

Den här sidan kan nog hjälpa dig på traven: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1akCHL7Vhzk_EhrpIGkz8z...

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Av just dom där så är enligt mig be quiet! Pure Power 13 M 1000W det jag hade valt.

Värt att notera att Corsair psu'n är av minfre SF formatet, samt har själv dålig erfarenhet av dom då jag fick problem med mitt 750w som inte klarade av transienter från mitt 7900xt.

Tack för svar. Kikat lite extra på be quiet senaste dagarna faktiskt, bra rea på den just nu också. Och tack för info om Corsair agget. Den går bort då haha😎

Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack för den länken😎💪

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tack för svar. Kikat lite extra på be quiet senaste dagarna faktiskt, bra rea på den just nu också. Och tack för info om Corsair agget. Den går bort då haha😎

Well går fortfarande att använda med atx (adapter medföljer) och angående mina problem så tänk på att det är 1 psu som inte rickigt vill samarbeta, vågar inte påtala om det överlag är som så att corsairs sf serie har problem med transienter.

Samt kan även jag starkt rekomendera den listan du fick länkad ovan, har själv spenderat flertalet timmar i den för att lite enklare kunna jämföra PSU'er.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För info:
Gamerstorm = Deepcool och verkar vara ett helt OK agg. Fanns recension på tex hardwarebusters vill jag minnas.

Är nog rätt hugget som stucket vad man väljer av de där
(skulle nog säga Seasonic verkar överprissatt jämförelsevis även om det är ett bra agg)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well går fortfarande att använda med atx (adapter medföljer) och angående mina problem så tänk på att det är 1 psu som inte rickigt vill samarbeta, vågar inte påtala om det överlag är som så att corsairs sf serie har problem med transienter.

Samt kan även jag starkt rekomendera den listan du fick länkad ovan, har själv spenderat flertalet timmar i den för att lite enklare kunna jämföra PSU'er.

Ah kollade lite snabbt i listan på dom jag länkade.
Och nuu står det mellan be quiet och NZXT nätagget, båda fick riktigt bra betyg. Men lutar nog åt be quiet som även du hade valt. Som sagt bra rea på den just nu, det gillar man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För info:
Gamerstorm = Deepcool och verkar vara ett helt OK agg. Fanns recension på tex hardwarebusters vill jag minnas.

Är nog rätt hugget som stucket vad man väljer av de där
(skulle nog säga Seasonic verkar överprissatt jämförelsevis även om det är ett bra agg)

Jo den är ju ganska "dyr" i jämförelse, men antar att det är ett välkänt märke och produkt i nätagg världen, så dom kan man ju lita på, också fått bäst betyg på Inet. Så där kan man nog vara så gott som säker att det blir bra men till högre kostnad förstås.

Permalänk
Medlem

Tack för svar och den där listan (spreadsheet) var väldigt nice. Gjorde att jag nu bestämt mig, när dessutom be quiet!- nätagget är på finfin rea så är valet enkelt.

💪😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hmm , mitt sf750 hade 0 problem med mitt 7900xt.
SF1000 som är från 2024 verkar klarat tillfälligt höga belastningar relativt väl här https://hwbusters.com/psus/corsair-sf1000-atx-v3-1-psu-review...

Men ja, bygger man inte sff där chassit kräver sfx så finns ingen direkt anledning att titta på Corsairs sf-serie.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Evga gör otroligt bra psu också. De tillverkas av Superflower som också tillverkar Seasonic aggregat. 10+ år garanti

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Evga gör otroligt bra psu också. De tillverkas av Superflower som också tillverkar Seasonic aggregat. 10+ år garanti

Är med på att Superflower tillverkar åt EVGA mfl men vart ifrån kommer infon att Superflower tillverkar åt Seasonic?

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Seasonic har alltid tillverkat sina egna PSUer.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Skrivet av pixel8:

Är med på att Superflower tillverkar åt EVGA mfl men vart ifrån kommer infon att Superflower tillverkar åt Seasonic?

Nej, det känns som att ena delen av påståendet är gammal information (Superflower producerade nätagg åt EVGA för typ 10 år sedan, bland annat Supernova G2 som ju var en sån där dundersuccé) och den andra är helt fel (åtminstone såvitt jag vet så är fortfarande alla Seasonic-modeller producerade av Seasonic, samt en hel hög påkostade modeller åt andra märken).

SPL-listan är betydligt mer användbar i sammanhanget:

Skrivet av Fenrisulvfan:
Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Seasonic Focus GX är 140mm långt, dvs det uppfyller ATX-specen. Det är dessvärre ganska få som gör det idag om de har så hög effekt som 1000W, även om det glädjer mig att se att Phantek faktiskt gör det också. Alla de andra är ”för långa” enligt specen. Sannolikt är det därför Seasonic kan ta lite mer.

Det kan ju naturligtvis funka med 160mm också (ingen här verkar vara uppåt 180mm som en del storfotade kan vara), det är något man får kolla med den låda och grafikkort man har valt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Modeller byggda av FSP Group vet jag inte om de finns i 1000W men de håller bra kvalitet likt Seasonic.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om den rent elektriska kvalitén, men jag har så sent som idag monterat ett Lian-Li Edge som i mitt chassin, dubbel kammare Lian-Li O11 Dynamic, fungerade väldigt bra, speciallt med extra USB headers för fläktar, pump och lite sånt.

Jag vet inte om det funkar så bra i "vanliga" chassin, men dessa "dual chamber chassi" verkar bli allt vanligare och de flesta tillverkare har dem... en artikel om dem skriven av Corsair: https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/cases/dual...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hmm , mitt sf750 hade 0 problem med mitt 7900xt.
SF1000 som är från 2024 verkar klarat tillfälligt höga belastningar relativt väl här https://hwbusters.com/psus/corsair-sf1000-atx-v3-1-psu-review...

Men ja, bygger man inte sff där chassit kräver sfx så finns ingen direkt anledning att titta på Corsairs sf-serie.

Ja som jag nämnde innan, är en psu med problemet. Säkert något som skulle gå på garanti men sitter i en dator med 3060 ti nu och fungerar felfritt så.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

FSP Hydro Ti Pro är antagligen den bästa PSU:n som existerar i 1000W. Även enligt tier-listan länkad ovan så är den en "insane performer, extremely quiet." Dock är det kanske irrelevant för den är relativt dyr vilket inte var vad du efterfrågade (strax över 2700 kr). Själv köpte jag den till den dator jag ska bygga ihop nästa vecka. Det står på många håll att den är ATX 3.0 istället för 3.1, men det stämmer inte riktigt då den numera är 3.1.

Jag har en Dark Power Pro 11 1000W i min nuvarande (soon-to-be tidigare dator) och den har fungerat tyst och utan problem i 8 år. Det enda besväret jag stötte på var att den var multi-rail istället för single-rail vilket gjorde att när jag uppgraderade mitt grafikkort till ett 7900 XTX så kunde den inte hantera det utan att spelen kraschade stup i kvarten. Men nätagget har ett s.k. "överklockningsläge" man kunde slå på vilket gjorde om det till ett single-rail vilket löste det problemet. Du har dock valt ett betydligt nyare nätagg som knappast har det problemet.

Permalänk
Medlem

Bra SFX nätagg, Thermaltake Toughpower 1000w SF
Lite och nät, körde först ett 4090/7800x3D helt vattenkylt system och nu med ett 5090. Jätte stabilt och sval. Dock är 5090 undervoltat

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra länk. Kändes grymt att se A+ på mitt! Ren slump. Köpte det som fanns under värsta pandemi-bristen på komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Seasonic har alltid tillverkat sina egna PSUer.

/Homer_S

Har samma fast 850watt aggregatet tlll min rigg.
7900xt
Ryzen 7950x3d
Har ännu inte hört näraggagget.

Sådan galen kvalitet o deras grejer.

Permalänk
Medlem

Seasonic Focus GX 1000w A- Gold 10 år
Corsair SF1000 Platinum A+ Platinum 7 år
be quiet! Pure Power 13M 1000w A- Gold 10 år
Phanteks amp gh 1000w Platinum A Platinum 8 år
Gamerstorm pn1000 B- Gold 10 år
NZXT c1000 1000w A+ Gold 10 år
GamerStorm PN1200-M ATX 3.1 1200W B- Gold 10 år
Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 B+ Gold 7 år
ASUS TUF Gaming 1000W Gold ATX 3.1 B Gold 10 år

Med dagens priser är C1000 vinnaren med sina A+ och priset 1749.
Andra plats Pure Power 13 M A- och 1699 kr.
Budget GamerStorm PN1000-M B- och 1559 kr. Även 1200W för 1799.

Resten går väl bort då de är minst 250 kr dyrare eller kortare garanti.

Jag hade tagit C1000 då det är A+, nätagg ska man inte snåla med.

RM850E för 1199 https://www.inet.se/produkt/6906764/corsair-rm850e-2025-atx-3...
PN850-M för 1226 kr på proshop https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13432031
Thermaltake Toughpower GT 850W kanske B då den är otestad. Gold 5 år 888 kr https://www.amazon.se/dp/B0DCZJSJ7Z

Lade till några nätagg
Permalänk
Medlem

Själv sitter man på ett EVGA GQ 1000W då Inet hade rea på det när jag köpte ett 9070XT samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan nu inte säga något om de andra, men jag har bequiet pure power 12M sen två år tillbaka och är ruskigt nöjd. Den är tyst och har inte haft några som helst problem. 13M lär ju vara ännu bättre med den senaste ATX-standarden.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Det blev ett Be quiet! Pure Power 13 M iaf.

Kanske hade ett NZXT varit ännu bättre med tanke på A+ istället för A-, men hade mer feeling för Be quiet denna gång. Lär nog inte bli besviken ändå, skillnaden är nog inte så jävla mkt så det märks för en noob som mig.

Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Kanske hade ett NZXT varit ännu bättre med tanke på A+ istället för A-, men hade mer feeling för Be quiet denna gång. Lär nog inte bli besviken ändå, skillnaden är nog inte så jävla mkt så det märks för en noob som mig.

Men men.

Hur som så har Be Quiet längre garantitid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Men men.

Jadå Be quiets fördel är Platinum i effektivitet och A++ i ljudnivå vs Gold och A mot NZXT.

Det var bara 3.3V som ej fick godkänt på 200% transient. Och 3.3V används typ bara till m2-diskar och nätagget klarar 120W med 3.3V så tror inte du behöver vara orolig så länge du inte ska köra typ 12 st m2-diskar. Så är nog det bättre nätagget förutom just 3.3V.

Skrivet av Patrik356b:

Hur som så har Be Quiet längre garantitid

Jaså har inte både be quiet! och NZXT 10 år? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jadå Be quiets fördel är Platinum i effektivitet och A++ i ljudnivå vs Gold och A mot NZXT.

Det var bara 3.3V som ej fick godkänt på 200% transient. Och 3.3V används typ bara till m2-diskar och nätagget klarar 120W med 3.3V så tror inte du behöver vara orolig så länge du inte ska köra typ 12 st m2-diskar. Så är nog det bättre nätagget förutom just 3.3V.

Jaså har inte både be quiet! och NZXT 10 år? (:

När jag kollade NZXT hade de 7 år eller åtta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett NXZT C1000. Funkar finfint och är tyst. Överhuvudtaget inga problem alls. Inga som helst instabilitetsproblem här. Stödjer också ATX 3.1 vilket är senaste standarden. Finns också i vitt!