Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce Maxwell ska fördubbla prestanda per watt

Permalänk
Melding Plague

Geforce Maxwell ska fördubbla prestanda per watt

Med bara timmar kvar till lanseringen läcker bilder och specifikationer på Geforce GTX 750 Ti, där det framgår att tyngdpunkten ligger på hög effektivitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder det då Titan prestanda på under 150 Watt, grymt nice för alla som vill bygga tyst och kompakt

Permalänk
Medlem

Låter som ett recept för bra överklockningspotential, och för riktigt grymma prestandakort i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Då kanske vi återigen får se prestandaorienterade passivt kylda kort. Härligt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, en intressant fråga är just om dessa vinster skalar även till mer kraftfulla GPU:er. Det vore ju fenomenalt med GTX780-klassade kort som drar 40% av dagens strömförbrukning. Frågan är om det också resulterar i en markant minskning av värmeutveckling. Spännande hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då kanske vi återigen får se prestandaorienterade passivt kylda kort. Härligt!

Nej. Inte om det gäller alla Maxwellkort, då kommer fortfarande ett kort på 75W ligga lika mycket efter ett kort på 250W som idag. Och då kommer folk tycka korten på 75W är för dåliga.
Redan idag kan du köpa passiva kort med prestanda som var riktigt bra för några år sedan. Men allt eftersom du kan få den prestandan till lägre förbrukning har du också kunnat få mer prestanda till hög förbrukning. Om inte 25% av topprestanda på 75W duger idag så lär det väl inte göra det imorgon heller.

Det folk efterfrågar är ju typ 75% av topprestanda fast passivt, det kommer inte att hända.

Permalänk
Medlem

Högpresterande lågprofilskort, yes please

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Och allt detta kommer resultera i lägre ljudnivå. Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Verkar som lite lägre prestanda per shader sett, men ökad prestanda totalt då de fått plats med fler shaders. Kan TMU:erna gjorts om eller har de bara tagit bort överflödiga TMU:er?

Nej. Inte om det gäller alla Maxwellkort, då kommer fortfarande ett kort på 75W ligga lika mycket efter ett kort på 250W som idag. Och då kommer folk tycka korten på 75W är för dåliga.
Redan idag kan du köpa passiva kort med prestanda som var riktigt bra för några år sedan. Men allt eftersom du kan få den prestandan till lägre förbrukning har du också kunnat få mer prestanda till hög förbrukning. Om inte 25% av topprestanda på 75W duger idag så lär det väl inte göra det imorgon heller.

Det folk efterfrågar är ju typ 75% av topprestanda fast passivt, det kommer inte att hända.

I vilket fall som helst så bör ju de passiva korten kunna komma närmare de aktiva, rent prestandamässigt.

Sedan så kan man göra kort som drar hyffsat mycket ström och ändå är passivt kylda. Nu har det inte kommit ut nya modeller på ett tag så jämförelsen haltar något, men titta t. ex på Gigabytes "Silent cell"-serie.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

sött kort

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa, får vi ner kort i 780/Titan/Ti's prestanda klassen till i alla fall 200 watt vore det enormt! Temperaturerna skulle bli riktigt bra med dem kylare som finns idag. Gaah ska bli häftigt å se hur Maxwell överklockar!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Den pyttelilla fläkten lär låta rätt illa.. nästan så att dom medvetet vill att folk ska välja andra kort än referensmodellen.

ang tidigare diskussioner varför referensmodeller har så dålig kylare var pga deras krav på kylare ska "trycka ut" luft från lådan verkar inte stämma i det lägre segmentet, ändå klarar dom inte av att göra en vettig kylare, riktigt illa må jag säga. Gör om gör rätt

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I vilket fall som helst så bör ju de passiva korten kunna komma närmare de aktiva, rent prestandamässigt.

Sedan så kan man göra kort som drar hyffsat mycket ström och ändå är passivt kylda. Nu har det inte kommit ut nya modeller på ett tag så jämförelsen haltar något, men titta t. ex på Gigabytes "Silent cell"-serie.

Nej det är det de inte borde. Om du får 20FPS med ett kort som drar 75W idag och 60FPS med ett kort som drar 250W och sedan fördubblar prestandan vid samma watt på arkitekturen med nästa generation så kommer du ju ha 40FPS vid 75W och 120FPS vid 250W. Fortfarande samma procentuella skillnad.
Självklart skalar inte saker linjärt och det finns flera faktorer, men det är ett exempel.
Därför kommer man inte bli nöjd, för folk som är så dumma att de tror att de kan få kakan och äta den kommer fortsätta klaga.

2008 kom 4870 och alla var glada och nöjda, det presterade riktigt bra, 3,5 år senare kom 7750 passivt med liknande prestanda. Men då var det inte roligt längre. Då var det prestandan från 7870 eller 7970 om man ville ha passivt. Kort ger mer prestanda/W varje generation, men eftersom korten också blir snabbare överlag så ökar kraven och man blir aldrig nöjd med att offra prestanda för att få ett passivt kort.

Permalänk

Kan ni avslöja om ni kommer att ha en recension färdig "om några timmar"?

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 660 har 960 cuda kärnor, inte 640.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej det är det de inte borde. Om du får 20FPS med ett kort som drar 75W idag och 60FPS med ett kort som drar 250W och sedan fördubblar prestandan vid samma watt på arkitekturen med nästa generation så kommer du ju ha 40FPS vid 75W och 120FPS vid 250W. Fortfarande samma procentuella skillnad.
Självklart skalar inte saker linjärt och det finns flera faktorer, men det är ett exempel.
Därför kommer man inte bli nöjd, för folk som är så dumma att de tror att de kan få kakan och äta den kommer fortsätta klaga.

2008 kom 4870 och alla var glada och nöjda, det presterade riktigt bra, 3,5 år senare kom 7750 passivt med liknande prestanda. Men då var det inte roligt längre. Då var det prestandan från 7870 eller 7970 om man ville ha passivt. Kort ger mer prestanda/W varje generation, men eftersom korten också blir snabbare överlag så ökar kraven och man blir aldrig nöjd med att offra prestanda för att få ett passivt kort.

Det säger väl sig själv att ett aktivt kylt kort alltid kommer ha en fördel rent prestandamässigt, men skillnaden nu är ju att det blir ett såpass stort lyft "per watt" jämfört med förra generationen, och eftersom "passivt" eller "aktivt" kylt kort är ett binärt värde så blir mer prestanda tillgänglig på den passiva sidan. Det var så jag menade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik.dv:

Ja, en intressant fråga är just om dessa vinster skalar även till mer kraftfulla GPU:er. Det vore ju fenomenalt med GTX780-klassade kort som drar 40% av dagens strömförbrukning. Frågan är om det också resulterar i en markant minskning av värmeutveckling. Spännande hur som helst.

Det är egentligen ingen fråga. Enkel termodynamik ger dig svaret att det garanterat kommer att ge upphov till mindre värme från GPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det säger väl sig själv att ett aktivt kylt kort alltid kommer ha en fördel rent prestandamässigt, men skillnaden nu är ju att det blir ett såpass stort lyft "per watt" jämfört med förra generationen, och eftersom "passivt" eller "aktivt" kylt kort är ett binärt värde så blir mer prestanda tillgänglig på den passiva sidan. Det var så jag menade.

Jo men Maxwell kommer nog ge mer prestanda även på den aktiva sidan. När man jämför 750Ti med GTX 880 så kommer man börja klaga över att tillräckligt bra prestanda inte finns passivt igen. Man har hört förut, när en generation blir effektivare än den förra så kommer folk och pratar om att de ska få bra prestanda passivt när de hör ryktena. Men när hela serien är släppt sedan så klagas det igen.

Med Kepler så får man mainstream Fermiprestanda under 100W. Men sitter folk med low-end Kepler för det? Nej, för nu är inte Fermiprestanda så spännande längre.

EDIT:
Eftersom 750Ti är på 28nm men övriga Maxwell är på 20nm så kan skillnaden i prestanda vara STÖRRE mellan GTX 750Ti och GTX 880 än motsvarande Keplerkort. Passivt kylda kort kan alltså komma ännu mer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Ja, en intressant fråga är just om dessa vinster skalar även till mer kraftfulla GPU:er. Det vore ju fenomenalt med GTX780-klassade kort som drar 40% av dagens strömförbrukning. Frågan är om det också resulterar i en markant minskning av värmeutveckling. Spännande hur som helst.

Om du har 40% mindre effektförbrukning så har du 40% mindre värmeutveckling.
Värmeutvecklingen är alltid exakt densamma som effektförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Kanske uppgraderar till ett kort med samma (170W) eller lägre TDP än mitt nuvarande 560 Ti då. 20 nm borde rimligtvis ge ännu lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är fel i tabellen över antalet kärnor. Det förövrigt är det intressant att de lyckas få ut bättre prestanda med färre kärnor, färre texturenheter men med en något högre klockfrekvens. Det skulle vara intressant att veta om det är någon skillnad i tillverkningsprocessen också, om de använder någon ny typ av process och om den i sig är mer strömsnål men sämre på att klocka.

Permalänk
Avstängd

Vad nice att man kan köra det utan extra strömförsörjning. Önskade alla kort var så!
Bra att det är halv-längd också (tänk om det var halv-höjd också!).

Bra att det bara tar upp en expansionsplats, inte två.
Fast det är klart, fläkten kanske gör att den tar upp två ändå även om den inte har två paneler.

Permalänk
Medlem

Det där är en kylartyp jag inte sett på länge...

Permalänk
99:e percentilen

Detta är positivt, men jag ser mycket hellre att riktiga Maxwell blir fetbra kort och inte släpps överdrivet sent. Inte sådär extremt euforiframkallande när budgetklassen och låg energiförbrukning prioriteras över prestandakorten.

EDIT: Med "prioriteras" syftar jag på att de första Maxwell-korten som lanseras är budgetkort och inte flaggskepp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo men Maxwell kommer nog ge mer prestanda även på den aktiva sidan. När man jämför 750Ti med GTX 880 så kommer man börja klaga över att tillräckligt bra prestanda inte finns passivt igen. Man har hört förut, när en generation blir effektivare än den förra så kommer folk och pratar om att de ska få bra prestanda passivt när de hör ryktena. Men när hela serien är släppt sedan så klagas det igen.

Med Kepler så får man mainstream Fermiprestanda under 100W. Men sitter folk med low-end Kepler för det? Nej, för nu är inte Fermiprestanda så spännande längre.

EDIT:
Eftersom 750Ti är på 28nm men övriga Maxwell är på 20nm så kan skillnaden i prestanda vara STÖRRE mellan GTX 750Ti och GTX 880 än motsvarande Keplerkort. Passivt kylda kort kan alltså komma ännu mer efter.

Ja, som jag sa så är det fullt logiskt att ett aktivt kylt kort har potensial att prestera bättre är en passivt, men den här generationen verkar vara snäppet vassare än vanligt när det kommer till effektivitet. Sedan tror jag vi kan räkna med 20nm passiva kort framöver också. Det brukar bli så. Dies där alla kärnor inte fixar testerna t. ex, brukar bli lågbudgetkort med någon eller några kärnor inaktiverade.

Men visst.. Folk kommer alltid gnälla över att passiva kort presterar sämre än aktiva. Inget konstigt med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får e-bånge.
Förstå vad massa godis så pass minskad värmeutveckling för med sig. Kanske slipper vi vara "tvungna" att köpa vatten för att överclocka ordentligt:)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Om du har 40% mindre effektförbrukning så har du 40% mindre värmeutveckling.
Värmeutvecklingen är alltid exakt densamma som effektförbrukningen.

Passa dig för ord som "exakt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, som jag sa så är det fullt logiskt att ett aktivt kylt kort har potensial att prestera bättre är en passivt, men den här generationen verkar vara snäppet vassare än vanligt när det kommer till effektivitet. Sedan tror jag vi kan räkna med 20nm passiva kort framöver också. Det brukar bli så. Dies där alla kärnor inte fixar testerna t. ex, brukar bli lågbudgetkort med någon eller några kärnor inaktiverade.

Men visst.. Folk kommer alltid gnälla över att passiva kort presterar sämre än aktiva. Inget konstigt med det.

Mitt argument är inte att aktiva kort är snabbare än passiva. Utan att skillnaden procentuellt sett antagligen kommer vara lika stor som idag, om inte större. Därför kommer 75W-kort duga lika lite nästa generation som de duger idag. Svalt och snabbt med Keplermått kommer vara för långsamt med Maxwellmått.

Historien har upprepat varje generation, varför skulle det vara annorlunda nu?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HurMycket:

Detta är positivt, men jag ser mycket hellre att riktiga Maxwell blir fetbra kort och inte släpps överdrivet sent. Inte sådär extremt euforiframkallande när budgetklassen och låg energiförbrukning prioriteras över prestandakorten.

Så länge det skalar hyfsat bra så är det trevligt! Vi får väl se om Nvidia lyckas med tillgången på de nya kretsarna. Hoppas att det inte blir en ny Fermi!

Du kan nog räkna med slutet av året däremot.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej det är det de inte borde. Om du får 20FPS med ett kort som drar 75W idag och 60FPS med ett kort som drar 250W och sedan fördubblar prestandan vid samma watt på arkitekturen med nästa generation så kommer du ju ha 40FPS vid 75W och 120FPS vid 250W. Fortfarande samma procentuella skillnad.
Självklart skalar inte saker linjärt och det finns flera faktorer, men det är ett exempel.
Därför kommer man inte bli nöjd, för folk som är så dumma att de tror att de kan få kakan och äta den kommer fortsätta klaga.

2008 kom 4870 och alla var glada och nöjda, det presterade riktigt bra, 3,5 år senare kom 7750 passivt med liknande prestanda. Men då var det inte roligt längre. Då var det prestandan från 7870 eller 7970 om man ville ha passivt. Kort ger mer prestanda/W varje generation, men eftersom korten också blir snabbare överlag så ökar kraven och man blir aldrig nöjd med att offra prestanda för att få ett passivt kort.

Mitt argument är inte att aktiva kort är snabbare än passiva. Utan att skillnaden procentuellt sett antagligen kommer vara lika stor som idag, om inte större. Därför kommer 75W-kort duga lika lite nästa generation som de duger idag. Svalt och snabbt med Keplermått kommer vara för långsamt med Maxwellmått.

Historien har upprepat varje generation, varför skulle det vara annorlunda nu?

Håller delvis med dig, men tittar man på CPU-marknaden så ser man att det där går mot strömsnålare över lag med minskad vinst för de CPUer med hög TDP kontra de med lägre. Nu konstrueras GPUer med större möjlighet till parallellisering i sin arkitektur men en krympning kommer sannolikt innebära stora svårigheter att kyla kraftfulla kretsar vilket kommer minska prestandaökningen med ökad förbrukning.
Däremot kan jag se framför mig fler kort som senaste Mars med flera lite lägre presterande GPUer på samma kort. Blir SLI/Crossfire mer sömlöst skulle vi kunna se quad-GPU-kort för att på så sätt ha flera små ytor att kyla istället för en supervarm.

Titta bara på hur svårkyld Hawaii verkar vara jämfört med GK110 och krymp sedan kylningsytan ytterligare.

Så jag tror på lägre TDP även i toppskiktet också just för kylningsproblemen gör att bara överklockare (och gamers utan känslighet för hög elräkning) kommer anse att prestandaökningen av de sista 50W är värt ljud, förbrukning och värmen.

Edit: La in ditt senaste inlägg i citatet också

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W