SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Kul att så många uppskattat reportaget om vårt lager och vår PC-produktion!

Det har diskuterats en hel del kring hur vi skyddar oss mot ESD. Vi har ESD-golv som innehåller kol, ESD-stolar, ESD-skor och ESD-bord. Syftet med ESD-skydden är att undgå elektriska laddningar mellan utrustning och personal. I det rum där vi handskas med komponenter och bygger Komplett-PC har vi ansträngt oss för att anpassa miljön i största möjliga mån för att säkerställa att inga komponenter tar skada. Vi testar även alla färdiga datorer utförligt innan leverans.

Självklart lämnar vi 3 års garanti om det mot förmodan skulle uppstå några problem. Synpunkterna från er läsare är värdefulla för oss och vi tar med oss detta i vår framtida utveckling av produktionsmiljön.

Tack för allt engagemang i tråden!

Vänligen

/Mikael – Komplett.se

Hejsan Mikael och kul att ni svarar!

Som du säkert läst av det jag skrivit så är det fortf väldigt många brister på dessa arbetsplatser där era datorbyggen byggs. För att nämna några så står det saker på bordet som är en ren ESD fara: Pappersmuggar, plastlådor, icke ESD verktyg, vattenflaskor, stor soptunna, kartonger i olika storlekar och på olika platser med mera. Dessutom saknar arbetarna det grundliga ESD armbandet eftersom det är ett sittandes arbete och därmed behövs för ett komplett skydd. (ESD stolarna leder inte bort en kropp eftersom det är kläder emellan, och när arbetaren sitter har denne inte full kontakt med ESD golvet, vilket är förklaringen till att ESD armband krävs vid all sittandes arbete).

Golvet, som du säkerligen vet, har bara delvis kolbitar i sig som leder bort laddningen, detta är ett problem oftast med stolar då chansen är stor att stolen står på ytor där kolen inte finns. Så, att redan förlita sig på att stolen ska avleda här, är ett dubbelt no no istället för ett no.

Som också nämnts så märks inte ESD skador alltid, man kan märka av problemen direkt, timmar, veckor, månader, år etc, det finns inga garantier att testa en burk på plats i några timmar och kunna bevisa att datorn inte är ESD skadad.

Ni har en bra början, men ni har några restpunkter tycker jag. Dessutom, har de anställda fått gått ESD kurser (inklusive cheferna som bestämmer?).

Tacksam för svar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Kul att så många uppskattat reportaget om vårt lager och vår PC-produktion!

Det har diskuterats en hel del kring hur vi skyddar oss mot ESD. Vi har ESD-golv som innehåller kol, ESD-stolar, ESD-skor och ESD-bord. Syftet med ESD-skydden är att undgå elektriska laddningar mellan utrustning och personal. I det rum där vi handskas med komponenter och bygger Komplett-PC har vi ansträngt oss för att anpassa miljön i största möjliga mån för att säkerställa att inga komponenter tar skada. Vi testar även alla färdiga datorer utförligt innan leverans.

Självklart lämnar vi 3 års garanti om det mot förmodan skulle uppstå några problem. Synpunkterna från er läsare är värdefulla för oss och vi tar med oss detta i vår framtida utveckling av produktionsmiljön.

Tack för allt engagemang i tråden!

Vänligen

/Mikael – Komplett.se

Tackar för att ni släppte in Sweclockers redaktion så vi fick se robotlagret, riktigt häftigt!

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Tozzi, du får ju tänka på de anställdas arbetsmiljö också. Skyddet som finns där är mer än tillräckligt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tozzi, du får ju tänka på de anställdas arbetsmiljö också. Skyddet som finns där är mer än tillräckligt.

Du, som så många andra envisas med att säga att skyddet där är tillräckligt, eller t.om. mer än tillräckligt.
Men vi som jobbar i branschen och kanske t.om. har en utbildning inom ämnet håller ju uppenbarligen inte med om att det är tillräckligt, som du kan se i många tidigare inlägg från mig, Tozzi, med flera.

Jag vågar fortfarande påstå att de inte använder tillräckligt, definitivt inte "mer än tillräckligt", skydd.
Som sagt; det finns så många enkla och billiga åtgärder så de borde vara en självklarhet att införa. Speciellt när man ändå har valt att ha ett skydd mot ESD-skador så borde man ta några få extra steg för att få en betydligt säkrare miljö.

Permalänk
Medlem

Det känns inte som om vi kommer längre i diskussionen runt ESD-skydd, och huruvida det är tillräckligt eller inte. Med tanke på att trådarna som direkt berör ESD & skydd brukar hamna någon form för oavgjort, där ena sidan anser att ESD inte är ett problem, och bara är propaganda, och där andra sidan förespråkar ett visst minimum av skydd, så är det kanske inte helt oväntat att samma ämne i en annan tråd inte riktigt når något resultat. Vi kan kanske nöja oss med att vi som anser att ESD skyddet är bristfälligt inte köper hårdvara med montering utförd av Komplett, och att vi inte rekommenderar våra bekanta att nyttja den tjänsten, och så får de som inte ser problemet göra som de vill?

Oavsett, jag håller med tidigare talare som poängterat att robotarna för lagerhållningen är skit-coola. Att status-skärmen ser ut som MS röj i någon form, är ju bara bonus.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tozzi, du får ju tänka på de anställdas arbetsmiljö också. Skyddet som finns där är mer än tillräckligt.

What? Då vill jag fråga dig först, sitter du med en utbildning inom ESD? Skyddet är inte tillräckligt! Mitt tips är att lsäa alla de inlägg jag skrivit här.
Hur menar du med deras arbetsmiljö? Att verktygen är av ESD, hur gör det jobbet jobbigare? Eller att plastlådorna är av ESD godkänt plast? Det enda är att de inte ska ha egna sker på bordet eller flaskor etc. Det har inte ens jag på mitt bord, jag går på rast/fika när jag behöver kaffe eller vatten.

Men, du kanske tycker det är OK att man riskerar att skada elektronik för att få ha vatten vid arbetsplatsen? Det finns säkert ESD godkända vattenflaskor att beställa in i värsta fall isf.

EDIT: Efter snabbt googlande hittade jag detta, ESD godkända vattenflaskor: http://www.esd-center.se/produkter/esd-skydd/arbetsplats-till...

Skrivet av Brasse:

Du, som så många andra envisas med att säga att skyddet där är tillräckligt, eller t.om. mer än tillräckligt.
Men vi som jobbar i branschen och kanske t.om. har en utbildning inom ämnet håller ju uppenbarligen inte med om att det är tillräckligt, som du kan se i många tidigare inlägg från mig, Tozzi, med flera.

Jag vågar fortfarande påstå att de inte använder tillräckligt, definitivt inte "mer än tillräckligt", skydd.
Som sagt; det finns så många enkla och billiga åtgärder så de borde vara en självklarhet att införa. Speciellt när man ändå har valt att ha ett skydd mot ESD-skador så borde man ta några få extra steg för att få en betydligt säkrare miljö.

Tackar, huvudet på spiken här!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det känns inte som om vi kommer längre i diskussionen runt ESD-skydd, och huruvida det är tillräckligt eller inte. Med tanke på att trådarna som direkt berör ESD & skydd brukar hamna någon form för oavgjort, där ena sidan anser att ESD inte är ett problem, och bara är propaganda, och där andra sidan förespråkar ett visst minimum av skydd, så är det kanske inte helt oväntat att samma ämne i en annan tråd inte riktigt når något resultat. Vi kan kanske nöja oss med att vi som anser att ESD skyddet är bristfälligt inte köper hårdvara med montering utförd av Komplett, och att vi inte rekommenderar våra bekanta att nyttja den tjänsten, och så får de som inte ser problemet göra som de vill?

Oavsett, jag håller med tidigare talare som poängterat att robotarna för lagerhållningen är skit-coola. Att status-skärmen ser ut som MS röj i någon form, är ju bara bonus.
B!

Nej, det är ingen diskussion om vad folk tycker och tänker och därmed på en sandlådenivå anser att folk har rätt/fel. Vi är några här som faktiskt är utbildade inom ESD och faktiskt talar för samma sak, är inte det bevis nog för er som inte är lärda inom ämnet att kanske tro en snutta på oss om vad vi vill ta upp? Varför tar folk det som att vi attackerar dem personligen, när det enda vi vill upplysa folk om ämnet. Detta börjar likna en "Bill Nye vs Ken Ham" diskussion, där vi som talar om ESD känner oss som Bill Nye just nu.

Men, jag ber er, kom med ETT enda motbevis som motbevisar oss i ESD frågan. Jag har frågat om det tidigare men inte fått ett enda. Även det borde tala för sin sak.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det känns inte som om vi kommer längre i diskussionen runt ESD-skydd, och huruvida det är tillräckligt eller inte. Med tanke på att trådarna som direkt berör ESD & skydd brukar hamna någon form för oavgjort, där ena sidan anser att ESD inte är ett problem, och bara är propaganda, och där andra sidan förespråkar ett visst minimum av skydd, så är det kanske inte helt oväntat att samma ämne i en annan tråd inte riktigt når något resultat. Vi kan kanske nöja oss med att vi som anser att ESD skyddet är bristfälligt inte köper hårdvara med montering utförd av Komplett, och att vi inte rekommenderar våra bekanta att nyttja den tjänsten, och så får de som inte ser problemet göra som de vill?

Oavsett, jag håller med tidigare talare som poängterat att robotarna för lagerhållningen är skit-coola. Att status-skärmen ser ut som MS röj i någon form, är ju bara bonus.
B!

Skrivet av Tozzi:

What? Då vill jag fråga dig först, sitter du med en utbildning inom ESD? Skyddet är inte tillräckligt! Mitt tips är att lsäa alla de inlägg jag skrivit här.
Hur menar du med deras arbetsmiljö? Att verktygen är av ESD, hur gör det jobbet jobbigare? Eller att plastlådorna är av ESD godkänt plast? Det enda är att de inte ska ha egna sker på bordet eller flaskor etc. Det har inte ens jag på mitt bord, jag går på rast/fika när jag behöver kaffe eller vatten.

Men, du kanske tycker det är OK att man riskerar att skada elektronik för att få ha vatten vid arbetsplatsen? Det finns säkert ESD godkända vattenflaskor att beställa in i värsta fall isf.

EDIT: Efter snabbt googlande hittade jag detta, ESD godkända vattenflaskor: http://www.esd-center.se/produkter/esd-skydd/arbetsplats-till...

Nej, det är ingen diskussion om vad folk tycker och tänker och därmed på en sandlådenivå anser att folk har rätt/fel. Vi är några här som faktiskt är utbildade inom ESD och faktiskt talar för samma sak, är inte det bevis nog för er som inte är lärda inom ämnet att kanske tro en snutta på oss om vad vi vill ta upp? Varför tar folk det som att vi attackerar dem personligen, när det enda vi vill upplysa folk om ämnet. Detta börjar likna en "Bill Nye vs Ken Ham" diskussion, där vi som talar om ESD känner oss som Bill Nye just nu.

Men, jag ber er, kom med ETT enda motbevis som motbevisar oss i ESD frågan. Jag har frågat om det tidigare men inte fått ett enda. Även det borde tala för sin sak.

Jag tror att som Mr B försökte säga så predikar man för blinda och döva. Nu är inte alla utan det finns ett par av oss som håller med dig Tozzi. Och som Mr B skrev har den skaran som inte tror på ESD eller tycker det är tillräckligt med skydd ett val. Antingen beställer de hela paketet med montering och chansar eller så tar man bara delarna.
Så kan vi andra som tycker att montera med lite sunt förnuft och ett esd-band göra det.

Jag avslutar inlägget med nåt stämmer in i den här tråden
It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Jag tror att som Mr B försökte säga så predikar man för blinda och döva. Nu är inte alla det utan det finns ett par av oss som håller med dig Tozzi. Och som Mr B skrev har den skaran som inte tror på ESD eller tycker det är tillräckligt med skydd ett val. Antingen beställer de hela paketet med montering och chansar eller så tar man bara delarna.
Så kan vi andra som tycker att montera med lite sunt förnuft och ett esd-band göra det.

Jag avslutar inlägget med nåt stämmer in i den här tråden It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Tack för fina avslutande ord, dessutom två mycket kloka citat!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Nej, det är ingen diskussion om vad folk tycker och tänker och därmed på en sandlådenivå anser att folk har rätt/fel. Vi är några här som faktiskt är utbildade inom ESD och faktiskt talar för samma sak, är inte det bevis nog för er som inte är lärda inom ämnet att kanske tro en snutta på oss om vad vi vill ta upp?

Dude. Tagga ner. Jag har arbetat med PC montage i ESD certifierad miljö, och jodå, vi använde armband. Sånt, för amatörer du vet... Om du läser mitt inlägg en gång till, tror jag att du inser vilken sida jag står på.

Skrivet av Juicis:

Jag tror att som Mr B försökte säga så predikar man för blinda och döva. Nu är inte alla utan det finns ett par av oss som håller med dig Tozzi. Och som Mr B skrev har den skaran som inte tror på ESD eller tycker det är tillräckligt med skydd ett val. Antingen beställer de hela paketet med montering och chansar eller så tar man bara delarna.
Så kan vi andra som tycker att montera med lite sunt förnuft och ett esd-band göra det.

Vi har ju alla ett val att göra. Jag kan inte med gott samvete rekommendera någon att få sitt system monterat på den arbetsplatsen vi ser i klippet. Men å andra sidan har jag alltid varit den som monterat, så mina vänner har aldrig riktigt fått den rekommendationen i alla fall. Det är ju valet jag kommer fortsätta göra.
De som tycker att vi överdriver risker & effekter, kan ju göra det andra valet, och få sitt monterat av Komplett. Fri värld, fritt val.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

...... Det finns säkert ESD godkända vattenflaskor att beställa in i värsta fall isf.

EDIT: Efter snabbt googlande hittade jag detta, ESD godkända vattenflaskor: http://www.esd-center.se/produkter/esd-skydd/arbetsplats-till...
....

Alla flaskor, burkar, etc, vi använder hos oss är ESD-säkra. Inklusive vattenflaskor, så helt rätt, det finns att få tag på. Och som jag tidigare har sagt, det är ingen jätteinvestering.

Skrivet av Juicis:

Jag tror att som Mr B försökte säga så predikar man för blinda och döva. Nu är inte alla utan det finns ett par av oss som håller med dig Tozzi. Och som Mr B skrev har den skaran som inte tror på ESD eller tycker det är tillräckligt med skydd ett val. Antingen beställer de hela paketet med montering och chansar eller så tar man bara delarna.
Så kan vi andra som tycker att montera med lite sunt förnuft och ett esd-band göra det.

Jag avslutar inlägget med nåt stämmer in i den här tråden
It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Jag som hopplös optimist tror definitivt inte att man predikar för blinda och döva, jag är helt övertygad att det finns många som läser inläggen här och tar åt sig av all matnyttig information utan att skriva egna inlägg. Det man bör tänka på är att alla som skriver angående det här har förmodligen en massa egna åsikter redan, men långt ifrån alla skriver ju inlägg om det. Är man motspråkare, då kommer man motspråka, är man förespråkare så kommer man att förespråka, är man neutral eller medvetet oinsatt så kommer man förmodligen bara övervaka och absorbera.
Jag tycker det är viktigt att man framför vad man har att säga när det gäller sånt här, det är ju definitivt frågan om hur hög kvalitet slutprodukten mot kund håller och sitter man på kunskap som kan vara viktig så är det bara positivt att dela med sig.

Och som hopplös optimist så hoppas jag även att Komplett(i det här fallet) också kanske kan snappa upp lite tips för att förbättra deras slutprodukt och därmed bidra till att höja kvalitetsnivån på marknaden om än så lite.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är bra för komplett att vi som kan lite om ESD har synpunkter om var/vad riskerna är och påpekar detta för dem, hade jag gjort audit så hade samma punkt kommit fram och då hade jag gjort det mot betalning:)

Sen är det ju upp till företaget att förbättra på dessa punkter om dem har budget/tid och prioritering. Så jag tycker om kompletts (mikaels) svar här toppen. Och önskar att ni granskar 5S och gör interna audits för att erhålla hög kvalite inom produktion och ren arbetsplats för elektronik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

What? Då vill jag fråga dig först, sitter du med en utbildning inom ESD? Skyddet är inte tillräckligt! Mitt tips är att lsäa alla de inlägg jag skrivit här.
Hur menar du med deras arbetsmiljö? Att verktygen är av ESD, hur gör det jobbet jobbigare? Eller att plastlådorna är av ESD godkänt plast? Det enda är att de inte ska ha egna sker på bordet eller flaskor etc. Det har inte ens jag på mitt bord, jag går på rast/fika när jag behöver kaffe eller vatten.

Men, du kanske tycker det är OK att man riskerar att skada elektronik för att få ha vatten vid arbetsplatsen? Det finns säkert ESD godkända vattenflaskor att beställa in i värsta fall isf.

EDIT: Efter snabbt googlande hittade jag detta, ESD godkända vattenflaskor: http://www.esd-center.se/produkter/esd-skydd/arbetsplats-till...

Tackar, huvudet på spiken här!

Nej, det är ingen diskussion om vad folk tycker och tänker och därmed på en sandlådenivå anser att folk har rätt/fel. Vi är några här som faktiskt är utbildade inom ESD och faktiskt talar för samma sak, är inte det bevis nog för er som inte är lärda inom ämnet att kanske tro en snutta på oss om vad vi vill ta upp? Varför tar folk det som att vi attackerar dem personligen, när det enda vi vill upplysa folk om ämnet. Detta börjar likna en "Bill Nye vs Ken Ham" diskussion, där vi som talar om ESD känner oss som Bill Nye just nu.

Men, jag ber er, kom med ETT enda motbevis som motbevisar oss i ESD frågan. Jag har frågat om det tidigare men inte fått ett enda. Även det borde tala för sin sak.

Vem bryr sig då?Tycker du inte att komplett har ett tillräckligt bra esd skydd på deras pc produktion så är lösningen enkel,handla inte av dom.Sen tror jag iofs att du bygger nog allt själv så återigen det kvittar.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vem bryr sig då?Tycker du inte att komplett har ett tillräckligt bra esd skydd på deras pc produktion så är lösningen enkel,handla inte av dom.Sen tror jag iofs att du bygger nog allt själv så återigen det kvittar.

Fått detta svar tidigare. Det är för att lyfta kunskapen hos andra, alla som läser här kommenterar inte, men tar nog in av det som sägs här. Om jag kan få åtminstone en person att ta in den kunskapen jag har, så är jag nöjd, men målet är ju alltid så många som möjligt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Intressant film, bra gjort!

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Fel på moderkort och minne

Datorn som jag fick från komplett hade fel på både moderkort och ramminne så jag fick skicka in det direkt efter att jag fått den...
och när jag nu ser filmen så förstår jag ju varför... men de visste man inte innan, jag tänker i alla fall personligen inte låta dom bygga datorer till mig igen.

Skulle vara intressant att se reportage från Inet och andra som bygger datorer

Permalänk
Inaktiv

Bra och informativ film men tyvärr har de svikit mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Bra och informativ film men tyvärr har de svikit mig.

En liten motivering till hur och varför de svikit dig? Annars är det bara tomma ord.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av MrShark:

Datorn som jag fick från komplett hade fel på både moderkort och ramminne så jag fick skicka in det direkt efter att jag fått den...
och när jag nu ser filmen så förstår jag ju varför... men de visste man inte innan, jag tänker i alla fall personligen inte låta dom bygga datorer till mig igen.

Skulle vara intressant att se reportage från Inet och andra som bygger datorer

Inet använder sig av ett liknande system, dock en underleverantör som sköter detta. Kan ha ändrat sig, men var så för ett par år sedan sedan.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag går igång på reportaget och tycker det är häftigt så tycker jag nästan det borde annonsmärkas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tozzi:

En liten motivering till hur och varför de svikit dig? Annars är det bara tomma ord.

Jag beställde en NAS som det var extra pris på. Det var 4st i lager (3 efter jag hade beställt). Efter en månad skickar jag mail till dom och frågar vart min NAS har tagit vägen. Då får jag som svar att dom är slut och att de inte kommer att beställa in dom igen. Slutsats: de har gett den till någon annan kund eller till någon arbetskamrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Jag beställde en NAS som det var extra pris på. Det var 4st i lager (3 efter jag hade beställt). Efter en månad skickar jag mail till dom och frågar vart min NAS har tagit vägen. Då får jag som svar att dom är slut och att de inte kommer att beställa in dom igen. Slutsats: de har gett den till någon annan kund eller till någon arbetskamrat.

Har du fått pengarna tillbaka då..?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det bör han ju ha fått, men jag förstår besvikelsen när man beställer en vara som är "i lager" med ett tydligt lagersaldo, och sen inte får varan.
Det spelar inte så stor roll att man får tebax slantarna, man ville ju ha varan, mycket för att den kanske inte gick att få tag i någon annanstans för samma pris. Själv sitter jag och väntar på en vara från Inet med obestämbart leveransdatum, men där jag är lovad att varan SKA dyka upp, till utlovat pris, och att det bara är en tidsfråga. Om de helt plötsligt tvärvänder, återbetalar mitt guld, och säger att varan aldrig kommer, kommer även jag känna mig rätt besviken. Jag har väntat i 6-7 veckor, och har absolut inget emot att vänta, de tog kontakt med mig efter 2 veckor och erbjöd mig ett byte, men varorna är inte likvärdiga, och dyrare, så jag skrev att det inte var ett alternativ, utan att jag hellre väntade, så länge jag bara fick rätt vara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tozzi:

Har du fått pengarna tillbaka då..?

Betalningssätt: Postförskott

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Lagret var något utav det häftigaste jag har sett. Bockar och bugar för Sweclockers ypperliga reportage.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nlc:

Jag beställde en NAS som det var extra pris på. Det var 4st i lager (3 efter jag hade beställt). Efter en månad skickar jag mail till dom och frågar vart min NAS har tagit vägen. Då får jag som svar att dom är slut och att de inte kommer att beställa in dom igen. Slutsats: de har gett den till någon annan kund eller till någon arbetskamrat.

Slutsats: Man kan inte lita på lagersaldot på hemsidan när det är attraktiva extraprisvaror.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Jag beställde en NAS som det var extra pris på. Det var 4st i lager (3 efter jag hade beställt). Efter en månad skickar jag mail till dom och frågar vart min NAS har tagit vägen. Då får jag som svar att dom är slut och att de inte kommer att beställa in dom igen. Slutsats: de har gett den till någon annan kund eller till någon arbetskamrat.

Det finns ett par anledning så som lagerfel och skadade varor.
Sedan skulle man ju kunna ha erbjudit dig en liknande model.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nlc:

Bra och informativ film men tyvärr har de svikit mig.

Skrivet av nlc:

Jag beställde en NAS som det var extra pris på. Det var 4st i lager (3 efter jag hade beställt). Efter en månad skickar jag mail till dom och frågar vart min NAS har tagit vägen. Då får jag som svar att dom är slut och att de inte kommer att beställa in dom igen. Slutsats: de har gett den till någon annan kund eller till någon arbetskamrat.

Skrivet av Tozzi:

Har du fått pengarna tillbaka då..?

Skrivet av nlc:

Betalningssätt: Postförskott

Med andra ord, du beställde en vara vars lagersaldo online förmodligen inte hunnit uppdaterats, du betalade aldrig något i förskott, mailade dem och fick svar att det var slut. Slutsats: Du förlorade inga pengar, du låg inte ute med några pengar. Varför ens säga att dem "svikit" dig. Det var ju inte direkt värsta grejen. Upp med hakan nu gosse.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fortfarande tycka att det är dåligt att man inte meddelar kunden att varan är slut, och inte kommer tas hem igen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Väldigt roligt att se hur det fungerar där. själv jobbar jag på lager och hos en elgrossist. vi har fyra robotar och sedan två personer som plockar minst 120varor/h.

Hoppas på fler besök på andra lager

/Spikey