Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Liten fundering: Du betalar varje månad 1 kr/Mbit/s ner och samma summa upp. (Runt 2 kr/Mbit/s är också vanligt för fiber.) Vi som sitter med stenålders-ADSL betalar 50 kr/Mbit/s ner och 400 kr/Mbit/s upp, alltså i det senare fallet 39900 % mer. Dessutom har vi betydligt sämre svarstid och stabilitet.

Dessa 100, 250 och 1000 Mbit/s som de flesta har låter som ouppnåeliga drömsiffror för mig.

Det finns dock ett liiiiitet problem som jag har och det kan summeras med två ord: BBB och Zyxel.

Permalänk
Medlem

Betalar också 399:- för 100/10, men när jag kollade med bostadsbolaget tänker dem inte ens dra in Fiber. Lite segt att man ska behöva flytta runt för en bra, snabb och stadig uppkoppling.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Vad står det på fakturan? Installations kostnad? Är det bara en månad? Låter lite väll högt i minna öron per månad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Oj, Det var la lite dyrt. Jag får nog sitta i mitt lilla hörn och skämmas nu då jag betalar 220kr/mån för 250Mbit

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur beställde du? Via nätet eller? Har du bindningstid?

Jag ringde och beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Varför sätter man sig i en sån situation?
Det första jag kollar när jag flyttar är just om det finns fiber i fastigheten, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en bostad med under 100Mbit/s helst 1000 som jag har idag.

Tycker det är rätt skönt att bara ha sisådär 200m till jobbet istället för att pendla 2,5 halvtimme varje dag med en dyrare lägenhet med fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Betalar 499kr för 60mbit vDSL så låter onekligen väldigt dyrt. Tyckte det jag har är dyrt, ska bli mäkta gött o flytta snart

jag har 60Mb/s vDSL för 349 i sthlm bredbandsbolaget.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

100/100 för 349:-

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

jag har 60Mb/s vDSL för 349 i sthlm bredbandsbolaget.

Vi i övriga sverige som bara kan få över 8 Mb/s i medvind och solisken gläds åt att vi har kunnat göra dig lycklig med våra subventioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Liten fundering: Du betalar varje månad 1 kr/Mbit/s ner och samma summa upp. (Runt 2 kr/Mbit/s är också vanligt för fiber.) Vi som sitter med stenålders-ADSL betalar 50 kr/Mbit/s ner och 400 kr/Mbit/s upp, alltså i det senare fallet 39900 % mer. Dessutom har vi betydligt sämre svarstid och stabilitet.

Dessa 100, 250 och 1000 Mbit/s som de flesta har låter som ouppnåeliga drömsiffror för mig.

Så är det om man bor i en ort som inte investerar i fiber. Du ska snarare vara glad över att du kan få internet. Rent logiskt sett borde personer som har längre till telefonstationen betala mer då det kräver längre ledningar. Lyx är vad det är.

Skrivet av MrNeikter:

Det finns dock ett liiiiitet problem som jag har och det kan summeras med två ord: BBB och Zyxel.

Största problemet kan summeras med ett ord: ADSL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urdatorn:

Inte rimligt, har 1000/1000 gratis från Ownit i föreningen.... B)

Samma här. Väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Stod mellan Telia 8mbit eller tele 2 mobilt 4g som kostat lika mycket, fast med 80gb max tak. Och antagligen ospelbar ping.

Roliga är att ägaren av huset hade möjlighet att dra in fiber för ca 15 tusen, kommunen hade nån deal för något/några år sedan att betala en stor del av priset. Men han avböjde. Hade ju varit ett lätt sätta att höja priset på de fyra lägenheter här är i byggnaden.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Missminner jag mig inte så snackades det år 2008-2010 om att till år 2013 skulle 99% av sveriges kommuner kunna erbjuda Fiber.

Och det gör dom säkert också. Fast inte i hela kommunen...

Permalänk
Medlem

Betalar 439kr i månaden för Telia ADSL 30/1 eller vad de kallar det. Och då ingår grundpriset för IP telefoni, inget jag använder dock, tog det för att det blev ingen installationsavgift då. Helt bizzart.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Varför sätter man sig i en sån situation?
Det första jag kollar när jag flyttar är just om det finns fiber i fastigheten, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en bostad med under 100Mbit/s helst 1000 som jag har idag.

Hur gammal är du?
Helt seriöst? Vill man att sina barn ska växa upp i en trygg miljö så går det före om det finns möjlighet till fiber utanför storstan.
Jag sa samma sak efter att ha bott i lägenhet i Malmö hela livet; "kommer aldrig flytta till ett ställe utan fiber"... det går att slänga med påståenden likt detta när man är runt 20. Sen växer man upp och inser vad som är viktigt i livet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Låter rimligt, är du villig att betala så är det rimligt. Ingen tvingar dig till att köpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svindyrt enligt mig! Själv sitter jag med 250/10 för 219 kr i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hur gammal är du?
Helt seriöst? Vill man att sina barn ska växa upp i en trygg miljö så går det före om det finns möjlighet till fiber utanför storstan.
Jag sa samma sak efter att ha bott i lägenhet i Malmö hela livet; "kommer aldrig flytta till ett ställe utan fiber"... det går att slänga med påståenden likt detta när man är runt 20. Sen växer man upp och inser vad som är viktigt i livet.

Varför är min ålder relevant i denna frågan?
Ja jag är helt seriös.
Det finns gott om fiber utanför storstäderna också så det är absolut inga problem att hitta ett vettigt boende utan kass ADSL eller liknande uppkoppling.

Se på Finland, där räknas en internetanslutning på MINST 100Mbit/s som en mänsklig rättighet från och med nästa år.
Om du vill låta dina barn växa upp utan rättigheten till ett snabbt internet så gör det, men det är inte någonting jag kommer låta mina barn genomlida.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Finland here I come!

Permalänk
Medlem

Är de ingen startavgift medräknad? Eller kanske 3 månader framåt du betalar för?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

det är inte så att du har tv också eller tele? står ju kombinationspris på fakturan tänker jag...

Permalänk

Är det någon som blir provocerad av att jag sitter i villa med 8mb adsl, fast med en fiberkabel som ligger mot väggen utanför sedan förra sommaren där sista anslutningen är betald, men jag har inte hunnit borra ett hål

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skrotnisse92:

Så är det om man bor i en ort som inte investerar i fiber. Du ska snarare vara glad över att du kan få internet. Rent logiskt sett borde personer som har längre till telefonstationen betala mer då det kräver längre ledningar. Lyx är vad det är.

Hade du varit det om du betalade mer för 8/1 Mbit/s och 40 ms än andra betalar för 250/250 Mbit/s och 4 ms?

(Du kanske också har usel uppkoppling, men att döma av ditt inlägg verkar det inte så.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är det någon som blir provocerad av att jag sitter i villa med 8mb adsl, fast med en fiberkabel som ligger mot väggen utanför sedan förra sommaren där sista anslutningen är betald, men jag har inte hunnit borra ett hål

Hädelse!

Skrivet av flukke:

Varför är min ålder relevant i denna frågan?
Ja jag är helt seriös.
Det finns gott om fiber utanför storstäderna också så det är absolut inga problem att hitta ett vettigt boende utan kass ADSL eller liknande uppkoppling.

Se på Finland, där räknas en internetanslutning på MINST 100Mbit/s som en mänsklig rättighet från och med nästa år.
Om du vill låta dina barn växa upp utan rättigheten till ett snabbt internet så gör det, men det är inte någonting jag kommer låta mina barn genomlida.

Jo, men ska ha råd till det också, dessutom jobbar min sambo här också så känns smått efterblivet att flytta härifrån.

Klarar mig gott och väl på 8mbit, duger åt att streama hd från netflix, youtube osv. Men det är mest priset jag stör mig på, känns som ett så äckligt överpris och jag tycker inte det är värt det, men jag måste ha det. Dessutom läser jag mycket distanskurser och då är det ett krav. Dock är det som vissa sa här, det var en hundralapp dyrare för att det var en längre period.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Hädelse!

Jo, men ska ha råd till det också, dessutom jobbar min sambo här också så känns smått efterblivet att flytta härifrån.

Klarar mig gott och väl på 8mbit, duger åt att streama hd från netflix, youtube osv. Men det är mest priset jag stör mig på, känns som ett så äckligt överpris och jag tycker inte det är värt det, men jag måste ha det. Dessutom läser jag mycket distanskurser och då är det ett krav. Dock är det som vissa sa här, det var en hundralapp dyrare för att det var en längre period.

Så sluta betala om det inte är värt det? För om du betalar för det så är det per definition värt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Varför sätter man sig i en sån situation?
Det första jag kollar när jag flyttar är just om det finns fiber i fastigheten, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en bostad med under 100Mbit/s helst 1000 som jag har idag.

Tro't eller ej, men en del människor prioriterar andra saker i livet än en rejäl internetförbindelse. Jag har 10 Mbit och har inte minsta intresse av att ens betala de 70 kr extra som skulle ge 100 Mbit. Varför betala för outnyttjad bandbredd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Se på Finland, där räknas en internetanslutning på MINST 100Mbit/s som en mänsklig rättighet från och med nästa år.
Om du vill låta dina barn växa upp utan rättigheten till ett snabbt internet så gör det, men det är inte någonting jag kommer låta mina barn genomlida.

Var har du fått den siffran från? Vad jag vet så är det 1 Mbit som är en lagstadgad rättighet i Finland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

men bredband 8 från telia kostar 308 kr, någon tele avgift behöver du inte betala, eller hos BBB så slipper man det.
Du måste ju kunna ändra/ångra ditt val, för du betalar för mycket.

Det är ju konstigt att inte BBB levererar dit du bor, men till en liten by på 500 pers i norrbotten, vi kanske inte har det så dåligt här uppe i skogen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matwik:

100/100 för 349:-

100/100 på genom tele? inte illa.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Var har du fått den siffran från? Vad jag vet så är det 1 Mbit som är en lagstadgad rättighet i Finland.

Hade aldrig hört talas om det heller, men snabb googling ;

http://www.bbc.co.uk/news/10461048