Anslutningsproblem med internet och routern.
Hej! Jag har aldrig någonsin gjort någon tråd tidigare eftersom jag egentligen aldrig har behövt göra det. Har problem uppstått har jag alltid försökt lösa det själv eller kanske bett en kompis att hjälpa mig. Men nu känner jag att detta är ett problem från en helt annan värld och jag behöver er hjälp.
Jag hoppas att ni läser detta med förståelse och låga förväntningar; dels för att jag som sagt aldrig har gjort något sånt här tidigare så jag vet inte riktigt vad som ska sägas, samt att mina IT kunskaper är verkligen inte världens bästa. Jag kommer troligen få be er om att förklara de olika begreppen ni använder er utav.. När jag har läst olika IT-trådar tidigare, är det på ett språk jag oftast har svårt att begripa. Men jag gör mitt bästa!
Jag ska försöka skriva så detaljerat som möjligt och inte utelämna något, men ifall jag skulle göra det så är det bara till att fråga:
För cirka en och enhalv vecka sedan började problemen. Jag förlorade min anslutning till internet i väldigt korta sekvenser (några sekunder per timme kanske) och la först märke till detta när jag satt och lirade ett onlinespel, att jag disconnectades hela tiden. Det var inte så problematiskt egentligen eftersom det ändå bara handlade om några sekunder. Men under veckan blev det successivt värre. Tillslut förlorade jag min internet helt och hållet, och ringde därför Telia. Jag berättade för dem om situationen och de kom med samma gamla svar som alltid: Att det finns internet fram tills routern i alla fall. Men jag fick bara anslutning till routern från min laptop, jag fick inget internet. Samma problem gällde även andra enheter i lägenheten.
Vi testade med att koppla in kabel från min laptop till routern. Funkade inte. Fabriksåterställning. Funkade inte. Byta.. Kanal? (Något han gjorde därifrån han satt) Funkade inte. Vi kom fram till att en ny router kan vara lösningen. Jag återlämnade den gamla, och hämtade den nya. Det gick jättebra till en början. Men nu sker samma sak med vad som hände den gamla routern. Jag tappar anslutningen till internet en liten stund, och den kommer snabbt tillbaka. Men idag, snart en vecka efter jag fick den nya, har det blivit jättedåligt. Nu tappar jag anslutningen i princip hela tiden, och inte bara till internet, utan även till routern i sig. Jag skriver detta från min mobil eftersom jag till en början inte hade internet, men har fått tillbaka den nu alldeles nyss. Det hade verkligen uppskattats med hjälp, då jag inte har någon aning om vad jag ska göra.
Har någon ett förslag jag skulle kunna pröva på? Tack så mycket på förhand!
Mer detaljer:
Routern/modemet är en Technicolor TG799TSvn v2. Ansluten via telejacket.
Sitter vanligtvis trådlöst, men tror inte det gör någon skillnad ändå med kabel eftersom detta redan är testat.
Har funkat felfritt fram tills förra veckan. Har haft abonnemanget sedan förra terminen.
Kommandotolken fungerar inte överhuvudtaget heller. Vet inte om det säger något... (Varje gång jag skriver ett kommando som t.ex. /ipconfig, så står det bara att det är "inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil". Fast detta är ju på min laptop. Anslutningsproblemen har drabbat alla enheter.
Har säkert glömt något jätteviktigt nu, men gjorde så gott jag kunde + att ögonen börjar tröttna.. x)