Kompakt, tyst och förhållandevis kraftfull arbetsdator - Färdigbyggd med bilder! Fractal Design Node 304, 4670K, 280X

Permalänk
Medlem

Kompakt, tyst och förhållandevis kraftfull arbetsdator - Färdigbyggd med bilder! Fractal Design Node 304, 4670K, 280X

Datorn är nu färdigbyggd, bilder och kommentarer från byggandet kan ses längre ned, inlägg #17:
#14475673

Originalinlägg:

Hej!

Det här blir nog en ganska lång första post. Komponentlista etc för er som inte vill läsa allt finns längre ned.

Jag har eget företag och behöver en vettig arbetsdator. Hittills har jag gjort allt jobb på mina gamla privata datorer, men det går långsammare och långsammare för varje år, och högljudda fläktar etc stör när det för övrigt är knäpptyst på kontoret, så jag tänkte ta och slå till på en vettig arbetsdator eftersom mycket arbete utförs via datorn.

Datorn ska användas både till vanligt kontorsarbete (mail, bankärenden, office, fakturor, bokföring etc), men även lite mer "yrkresspecifika" uppgifter, där det ingår en hel del mer beräkningsintensivt: 3D-CAD och simuleringar/beräkningar.

De tyngsta simuleringarna som körs tar 3-4 timmar med en sju år gammal AMD X64 4000+, och jag väntar mig inte att en ny processor kommer göra att de går på några sekunder, men de enklare simuleringarna som tar runt 15 minuter i dagsläget går kanske att göra medan man väntar med en lite mer kraftfull, modern processor.

För 3D-CAD är det främst Autodesk Inventor som används, det är inte allt för tungt med enkla modeller, men ju mer detaljerade modeller som används desto mer tungkört blir det, så tanken är att även satsa på en vettig grafiklösning för att på så vis framtidssäkra datorn, så den klarar även mer avancerade/detaljerade modeller som kan bli aktuella längre fram.

Datorn får gärna vara kompakt också, då verksamheten bedrivs på två olika platser, och datorn kommer behöva flyttas då och då, hellre en liten smidig dator då än en miditowervariant.

Budget
Från början var planen att hålla en låg budget, ca 4000 kr, och använda en integrerad grafikkrets. Problemet skulle antagligen bli att en budgetvariant behöver bytas ut inom hyfsat kort tid, så det är lika bra att fördubbla den budgeten och få en dator som håller minst dubbelt så länge, och dessutom är snabbare/trevligare att jobba med under tiden. Alltså: Ca 8000 kr, och då är inte operativsystem och kringutrustning inräknat, bara självaste datorn.

Tilltänkta komponenter

Chassi
Fractal Design Node 304
Efter att ha tittat på lite olika småchassin, bland annat Silverstone Sugo fastnade jag för Fractal Node 304. Smart lösning med kylning, då kalluft strömmar framifrån bakåt, verkar vara tyst och har filter överallt så man slipper damm i datorn och litet format. Tycker Sweclockers videorecension gick igenom allt på ett bra sätt:

Processor
Intel Core i5 4670K
Som jag förstått det är det bland det bästa i processorväg man får tag i sett till prisklassen.

Processorkylare
Cooler Master Hyper 212 Evo
Jag har läst en del tester, och den verkar ha en vettig ljudnivå, hålla processorn vid låg temperatur (så varvtalen hålls låga och därmed även ljudnivån), och med rätt moderkort får man perfekt luftflöde genom datorn, där kalluften från framsidan passerar processorfläkten och sedan fortsätter bakåt till utblåset. Se bild längre ned under moderkort.

Moderkort
Asus H81I-Plus
Plats för processorn i mitten av moderkortet. Viktigt eftersom då får kylaren plats i rätt riktning, som det här bygget:

Med moderkort där processorn sitter för långt åt sidan måste man montera kylaren annorlunda eftersom chassit är trångt, det ser ut så här:

Känns inte alls lika effektivt, att kylaren blåser luften i sidled istället för att följa chassits luftflöde. H81I-Plus har två externa USB3 samt två interna som man kan koppla till framsidan på chassit, helt perfekt. Jag kommer inte överklocka datorn, och tror inte heller att H81I-Plus har stöd för det, så det spelar ingen roll. Annars kan jag inte se några nackdelar med moderkortet, bara fördelar, då priset även ligger på en vettig nivå.

Minne
Tänkte mig 8GB, kanske den här?
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB

Hårddiskar
Jag vill ha en SSD för operativsystem och programvara, så de kan startas snabbt, den här verkar prisvärd:
Kingston SSDNow V300 120 GB.
Jag kommer knappast behöva mer än 120GB för SSD. Däremot kommer det behövas en hel del utrymme för att spara alla simuleringar (så man slipper göra om dem), en simulering kan bli uppåt 1GB, så en mekanisk hårddisk för att spara dem på kommer behövas:
Seagate Momentus ST1000LM024 8MB 1TB
Den verkar vettig och inte så farligt dyr.

Grafikprocessor
Först var siktet inställt på ett inte allt för dyrt proffskort för CAD som AMD Firepro V5900, som jag vet att en del arbetsstationer på högskolan jag studerat på använt sig av. Jag läste dock en artikel om att AMDs nya konsumentprodukter kommit upp i så pass hög nivå att de utmanar proffskorten i prestanda. Jag hittade följande testdata för Autodesk Inventor:
http://www.tomshardware.com/charts/workstation-graphics-2013/...
Ett 280X presterar 3-4 gånger bättre än ett V5900, och det rör sig om nästan halva priset. Just Inventor är det störst skillnad på, men tittar man på mer tungjobbade program som Catia (som jag antagligen aldrig kommer köra i min egna firma, eftersom en Catia-licens kostar runt 8000€ om jag inte minns fel, jobbar jag med ett sådant program så är det som anställd på ett stort företag som står för programvaran) så presterar V5900 ungefär dubbelt så bra som ett 280X, men då som sagt till ungefär dubbla priset:
http://www.tomshardware.com/charts/workstation-graphics-2013/...

Det låter helt enkelt som väldigt bra prestanda för pengarna att satsa på ett billigt konsumentkort som 280X jämfört med ett proffskort när det främst är Inventor som kortet ska jobba med. Jag har kollat runt efter det tystaste 280X, och det verkar vara:
Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB

Nätaggregat
Eftersom chassit är lite trångt ska man helst ha ett nätaggregat som är max 15 cm djupt, gärna mindre, och ett modulärt verkar vara att föredra för att kunna dra kablarna. Effektmässigt: ett 280X på fullt verkar dra runt 250-300W, och processorn runt 100W, plus resten av systemet gör att ett 450W-aggregat kanske är underdimensionerat?
Corsair CX600M 600W är bra prissatt, borde räcka till gott effektmässigt även för "worst case", och är endast 14 cm djupt, så kabeldragningen borde inte bli några problem.

[u]Sammanfattning av komponenter:[/u]
Chassi: Fractal Design Node 304
Moderkort: Asus H81I-Plus
Processor: Intel Core i5 4670K
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
SSD: Kingston SSDNow V300 120 GB
HDD: Seagate Momentus ST1000LM024 8MB 1TB
Grafik: Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB
Nätaggregat: Corsair CX600M 600W

Totalt: Ca 8100 kr lägsta pris enligt prisjakt. Windows 8 och mus/tangentbord tillkommer, men det har jag räknat med.

Vad säger ni, tror ni det blir bra? Det är mest moderkortet jag är osäker på, kommer det fungera till resten? Andra komponenter är det väl svårare att göra fel med.

När jag kommit fram till vad som är rätt att köpa bjuder jag självklart på en byggtråd med bilder!

Permalänk
Medlem

Jag började titta på komponenter någon gång januari/februari redan, såg precis att de ändrat om Kingston-SSD:n och att den inte alls rekommenderas längre:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Det blir till att hitta någon annan lämplig SSD som presterar bra. Samsung 840 EVO? Synd att den kostar 150 kr mer än Kingstonvarianten, men hög prestanda är ju tanken med en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Hej!

Det här blir nog en ganska lång första post. Komponentlista etc för er som inte vill läsa allt finns längre ned.

Jag har eget företag och behöver en vettig arbetsdator. Hittills har jag gjort allt jobb på mina gamla privata datorer, men det går långsammare och långsammare för varje år, och högljudda fläktar etc stör när det för övrigt är knäpptyst på kontoret, så jag tänkte ta och slå till på en vettig arbetsdator eftersom mycket arbete utförs via datorn.

Datorn ska användas både till vanligt kontorsarbete (mail, bankärenden, office, fakturor, bokföring etc), men även lite mer "yrkresspecifika" uppgifter, där det ingår en hel del mer beräkningsintensivt: 3D-CAD och simuleringar/beräkningar.

De tyngsta simuleringarna som körs tar 3-4 timmar med en sju år gammal AMD X64 4000+, och jag väntar mig inte att en ny processor kommer göra att de går på några sekunder, men de enklare simuleringarna som tar runt 15 minuter i dagsläget går kanske att göra medan man väntar med en lite mer kraftfull, modern processor.

För 3D-CAD är det främst Autodesk Inventor som används, det är inte allt för tungt med enkla modeller, men ju mer detaljerade modeller som används desto mer tungkört blir det, så tanken är att även satsa på en vettig grafiklösning för att på så vis framtidssäkra datorn, så den klarar även mer avancerade/detaljerade modeller som kan bli aktuella längre fram.

Datorn får gärna vara kompakt också, då verksamheten bedrivs på två olika platser, och datorn kommer behöva flyttas då och då, hellre en liten smidig dator då än en miditowervariant.

Budget
Från början var planen att hålla en låg budget, ca 4000 kr, och använda en integrerad grafikkrets. Problemet skulle antagligen bli att en budgetvariant behöver bytas ut inom hyfsat kort tid, så det är lika bra att fördubbla den budgeten och få en dator som håller minst dubbelt så länge, och dessutom är snabbare/trevligare att jobba med under tiden. Alltså: Ca 8000 kr, och då är inte operativsystem och kringutrustning inräknat, bara självaste datorn.

Tilltänkta komponenter

Chassi
Fractal Design Node 304
Efter att ha tittat på lite olika småchassin, bland annat Silverstone Sugo fastnade jag för Fractal Node 304. Smart lösning med kylning, då kalluft strömmar framifrån bakåt, verkar vara tyst och har filter överallt så man slipper damm i datorn och litet format. Tycker Sweclockers videorecension gick igenom allt på ett bra sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=WrWpfSKemhs

Processor
Intel Core i5 4670K
Som jag förstått det är det bland det bästa i processorväg man får tag i sett till prisklassen.

Processorkylare
Cooler Master Hyper 212 Evo
Jag har läst en del tester, och den verkar ha en vettig ljudnivå, hålla processorn vid låg temperatur (så varvtalen hålls låga och därmed även ljudnivån), och med rätt moderkort får man perfekt luftflöde genom datorn, där kalluften från framsidan passerar processorfläkten och sedan fortsätter bakåt till utblåset. Se bild längre ned under moderkort.

Moderkort
Asus H81I-Plus
Plats för processorn i mitten av moderkortet. Viktigt eftersom då får kylaren plats i rätt riktning, som det här bygget:
http://dclnvkt1mpguh.cloudfront.net/static/forever/images/use...

Med moderkort där processorn sitter för långt åt sidan måste man montera kylaren annorlunda eftersom chassit är trångt, det ser ut så här:
http://dclnvkt1mpguh.cloudfront.net/static/forever/images/use...

Känns inte alls lika effektivt, att kylaren blåser luften i sidled istället för att följa chassits luftflöde. H81I-Plus har två externa USB3 samt två interna som man kan koppla till framsidan på chassit, helt perfekt. Jag kommer inte överklocka datorn, och tror inte heller att H81I-Plus har stöd för det, så det spelar ingen roll. Annars kan jag inte se några nackdelar med moderkortet, bara fördelar, då priset även ligger på en vettig nivå.

Minne
Tänkte mig 8GB, kanske den här?
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB

Hårddiskar
Jag vill ha en SSD för operativsystem och programvara, så de kan startas snabbt, den här verkar prisvärd:
Kingston SSDNow V300 120 GB.
Jag kommer knappast behöva mer än 120GB för SSD. Däremot kommer det behövas en hel del utrymme för att spara alla simuleringar (så man slipper göra om dem), en simulering kan bli uppåt 1GB, så en mekanisk hårddisk för att spara dem på kommer behövas:
Seagate Momentus ST1000LM024 8MB 1TB
Den verkar vettig och inte så farligt dyr.

Grafikprocessor
Först var siktet inställt på ett inte allt för dyrt proffskort för CAD som AMD Firepro V5900, som jag vet att en del arbetsstationer på högskolan jag studerat på använt sig av. Jag läste dock en artikel om att AMDs nya konsumentprodukter kommit upp i så pass hög nivå att de utmanar proffskorten i prestanda. Jag hittade följande testdata för Autodesk Inventor:
http://www.tomshardware.com/charts/workstation-graphics-2013/...
Ett 280X presterar 3-4 gånger bättre än ett V5900, och det rör sig om nästan halva priset. Just Inventor är det störst skillnad på, men tittar man på mer tungjobbade program som Catia (som jag antagligen aldrig kommer köra i min egna firma, eftersom en Catia-licens kostar runt 8000€ om jag inte minns fel, jobbar jag med ett sådant program så är det som anställd på ett stort företag som står för programvaran) så presterar V5900 ungefär dubbelt så bra som ett 280X, men då som sagt till ungefär dubbla priset:
http://www.tomshardware.com/charts/workstation-graphics-2013/...

Det låter helt enkelt som väldigt bra prestanda för pengarna att satsa på ett billigt konsumentkort som 280X jämfört med ett proffskort när det främst är Inventor som kortet ska jobba med. Jag har kollat runt efter det tystaste 280X, och det verkar vara:
Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB

Nätaggregat
Eftersom chassit är lite trångt ska man helst ha ett nätaggregat som är max 15 cm djupt, gärna mindre, och ett modulärt verkar vara att föredra för att kunna dra kablarna. Effektmässigt: ett 280X på fullt verkar dra runt 250-300W, och processorn runt 100W, plus resten av systemet gör att ett 450W-aggregat kanske är underdimensionerat?
Corsair CX600M 600W är bra prissatt, borde räcka till gott effektmässigt även för "worst case", och är endast 14 cm djupt, så kabeldragningen borde inte bli några problem.

[u]Sammanfattning av komponenter:[/u]
Chassi: Fractal Design Node 304
Moderkort: Asus H81I-Plus
Processor: Intel Core i5 4670K
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
SSD: Kingston SSDNow V300 120 GB
HDD: Seagate Momentus ST1000LM024 8MB 1TB
Grafik: Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB
Nätaggregat: Corsair CX600M 600W

Totalt: Ca 8100 kr lägsta pris enligt prisjakt. Windows 8 och mus/tangentbord tillkommer, men det har jag räknat med.

Vad säger ni, tror ni det blir bra? Det är mest moderkortet jag är osäker på, kommer det fungera till resten? Andra komponenter är det väl svårare att göra fel med.

När jag kommit fram till vad som är rätt att köpa bjuder jag självklart på en byggtråd med bilder!

Eftersom du behöver processorprestanda och du ska inte överklocka, så är Xeon e3 1230v3 ett bättre val för dig än i5 4670k.

Xeon e3 1230v3 är i princip samma som i7 4770 (som du ej kan överklocka). Priset för Xeon e3 1230v3 är endast ca 300kr högre än 4670k (det vill säga betydligt billigare än i7 4770k)

Moderkortet som du har valt funkar utmärkt med Xeon processorer. Du kan kolla CPU kompatibilitetslistan på ASUS hemsida för att verifiera detta (kan ej länka pga att jag skriver på mobilen).

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska genast kolla upp det. Det ska bli intressant att se hur stor skillnad det är i prestandan, jag vill inte att priset kryper iväg allt för långt över 8000, särskilt när jag redan ställt in mig på en något dyrare SSD, men är prestandaskillnaden större än prisskillnaden så att säga kan det ju vara ett intressant alternativ!

Permalänk
Avstängd

Tog en annan aproch och körde på en i7, kommer korta renderingstiderna jämfört mot en i5:a.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Intressant, hur tror du det blir utan dedikerad grafikprocessor? Det där paketet hamnar ungefär på samma ställe prismässigt, men då utan grafik. Jag har kört en del på laptops med integrerad grafik (Intel HD3000/4000 eller vad det nu heter), och tycker att det känns märkbart "ryckigare" om det är lite mer avancerade saker på skärmen. Det kan ju kanske bero på lägre processorkraft i de bärbara datorerna också, jag är ingen expert på området, men från egna erfarenheter och vad jag läst mig till har fått intrycket av att en vettig grafikenhet hjälper till en hel del.

Beräkningarna tar ju tid, och de hänger mest på processorn, men - de brukar jag köra medan jag gör annat/över natten etc, så det som är viktigast är snarare att ha flyt i det mer grafikintensiva, då man faktiskt sitter med det uppe på skärmen, än att snabba upp beräkningarna 20-30%. Eller, allra viktigast är nog att ha bra allmänprestanda, snabba programstarter, växla mellan program etc så det inte blir olidligt som det kan bli på långsammare äldre datorer - men oavsett vad det landar på tror jag ändå det kommer bli ett ordentligt lyft på den fronten med SSD och modern processor.

Angående I5 vs Xeon hittade jag det här:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-E3-1230-v3-vs-Intel-Core-i...
Inget ingående test utan mer en specifikationsjämförelse, men skillnaderna verkar inte gigantiska. Har dock inte så stor koll på vad hyperthreading etc innebär för prestandan.

Prismässigt ligger en i5 4670K på 1599 inkl frakt, medan Xeon E3 1230 V3 hamnar på 2087 (något billigare från Proshop, men de finns i Danmark, vill hålla mig inom Sverige så det inte blir krångel med moms), dvs nästan 500 kr skillnad.

Jag har ingen riktig anledning att välja just 4670K av alla processorer, men den verkar vara allmänt högt hållen och ge mycket prestanda för pengarna, men jag är öppen för förslag. Kul med feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Intressant, hur tror du det blir utan dedikerad grafikprocessor? Det där paketet hamnar ungefär på samma ställe prismässigt, men då utan grafik. Jag har kört en del på laptops med integrerad grafik (Intel HD3000/4000 eller vad det nu heter), och tycker att det känns märkbart "ryckigare" om det är lite mer avancerade saker på skärmen. Det kan ju kanske bero på lägre processorkraft i de bärbara datorerna också, jag är ingen expert på området, men från egna erfarenheter och vad jag läst mig till har fått intrycket av att en vettig grafikenhet hjälper till en hel del.

Beräkningarna tar ju tid, och de hänger mest på processorn, men - de brukar jag köra medan jag gör annat/över natten etc, så det som är viktigast är snarare att ha flyt i det mer grafikintensiva, då man faktiskt sitter med det uppe på skärmen, än att snabba upp beräkningarna 20-30%. Eller, allra viktigast är nog att ha bra allmänprestanda, snabba programstarter, växla mellan program etc så det inte blir olidligt som det kan bli på långsammare äldre datorer - men oavsett vad det landar på tror jag ändå det kommer bli ett ordentligt lyft på den fronten med SSD och modern processor.

Angående I5 vs Xeon hittade jag det här:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-E3-1230-v3-vs-Intel-Core-i...
Inget ingående test utan mer en specifikationsjämförelse, men skillnaderna verkar inte gigantiska. Har dock inte så stor koll på vad hyperthreading etc innebär för prestandan.

Prismässigt ligger en i5 4670K på 1599 inkl frakt, medan Xeon E3 1230 V3 hamnar på 2087 (något billigare från Proshop, men de finns i Danmark, vill hålla mig inom Sverige så det inte blir krångel med moms), dvs nästan 500 kr skillnad.

Jag har ingen riktig anledning att välja just 4670K av alla processorer, men den verkar vara allmänt högt hållen och ge mycket prestanda för pengarna, men jag är öppen för förslag. Kul med feedback!

Det enda som skiljer i5 4670k från i7 4770k är Hyperthreading, 2mb mindre L3 cache (och 100Mhz)

Det enda som skiljer Xeon e3 1230v3 från i7 4770k är Hyperthreading, ingen integrerad grafik, enterprisefunktioner som du inte kommer att använda, överklockning (och 100Mhz).

Xeon e3 1230v3 är alltså på samma prestandanivå som i7 4770k om man bortser från överklockning. Hyperthreading kan ge dig upp till 30% högre prestanda (källa wikipedia, kan ej länka från mobil) om du använder alla trådarna (som du gör i rendering).

Prestandaskillnaden mellan Xeon e3 1230v3 och i5 4670k är alltså 30% i bästa fall.

Prestandaskillnaden mellan Xeon e3 1230v3 och i7 4770k är ca 3% i fördel för i7 på grund av att i7 är 100Mhz snabbare.

Xeon e3 1230v3 är däremot 9% snabbare än i7 4770S tack vare 9% snabbare bas frekvens.

Siffrorna ovan är räknade utan överklockning.

Jag räknade på att i5 kostade 1800kr (var ej uppdaterad i huvudet på priset), men jag tycker att 500kr är ändå värt 30% snabbare renderingar.

Du kan kolla på Cinebench testen i Sweclockers test av i7 4770k för att få en uppfattning av hur mycket du tjänar på Hyperthreading i rendering. Som sagt, Xeon e3 1230v3 är i princip samma som i7 4770k med 3% lägre basfrekvens, ingen överklockning, ingen integrerad grafik + vissa enterprise funktioner, så prestandan är snarlik.

Hur mycket skillnad ett grafikkort gör i rendering kan jag inte svara på, eftersom det är inte mitt område.

Permalänk
Avstängd

Man kan aldrig riktigt jämför en Desktop Processor mot en mobility Processor, de har inte samma "kraft" även om specifikationerna på pappret är snarlika.

Värt att tänka på är att Xeon processorn saknar integrerad grafik så där tillkommer kostnaden för ett grafikkort.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, det blev lite att fundera på.

Permalänk
Medlem

Tack igen alla.

Som man säger: "It's on!":

DjRaven, jag gick lite på din linje initialt och testar med enbart integrerad grafik. Dock snålade jag lite och valde 4670K istället för 4770 för att hålla budgeten nere något. Av den anledningen valde jag bort alternativen med Xeon-processor.

Jag ska testa med någon tung assembly och se hur det fungerar grafikmässigt. Går det trögt finns det ju möjlighet att lägga till grafik.

Jag återkommer senare, tänkte som sagt bjuda på en byggtråd också. Det ska bli spännande att plocka ihop allting, har inte byggt ihop en dator på säkert 7-8 år, och då var det i ett normalstort chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Tack igen alla.

Som man säger: "It's on!":
http://s14.postimg.org/bzxxrsdsh/komponenter_jobbdator.jpg

DjRaven, jag gick lite på din linje initialt och testar med enbart integrerad grafik. Dock snålade jag lite och valde 4670K istället för 4770 för att hålla budgeten nere något. Av den anledningen valde jag bort alternativen med Xeon-processor.

Jag ska testa med någon tung assembly och se hur det fungerar grafikmässigt. Går det trögt finns det ju möjlighet att lägga till grafik.

Jag återkommer senare, tänkte som sagt bjuda på en byggtråd också. Det ska bli spännande att plocka ihop allting, har inte byggt ihop en dator på säkert 7-8 år, och då var det i ett normalstort chassi.

Det ser riktigt trevligt ut!

Ett litet tips innan du drar igång bygget är att INTE köra den inbyggda fläktkontrollen på Node 304 på 7v. Du kan nämligen bränna processorn om du har otur: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Jag har kopplat bort min Node 304 fläktkontroller helt.

Permalänk
Avstängd

Med 4670k och 8gb ram kommer det gå tungt vid rendering utan ett starkt grafikkort.

Tyvärr kommer du ångra ganska snart att du inte tog i7:an.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Det ser riktigt trevligt ut!

Ett litet tips innan du drar igång bygget är att INTE köra den inbyggda fläktkontrollen på Node 304 på 7v. Du kan nämligen bränna processorn om du har otur: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Jag har kopplat bort min Node 304 fläktkontroller helt.

Tack för tipset. Som jag förstår det är 7V-koppling någonting man bara får till om man modifierar kontakterna, stämmer det? Jag tänkte koppla in processorfläkten till kontakten på moderkortet och när det gäller chassifläktarna: koppla till kabelhärvan som medföljer chassit och bara ansluta molex-kontakten med en molex från PSU. Finns det risk att det blir fel då?

Skrivet av DjRaven:

Med 4670k och 8gb ram kommer det gå tungt vid rendering utan ett starkt grafikkort.

Tyvärr kommer du ångra ganska snart att du inte tog i7:an.

När du skriver rendring, menar du "uppdateringsfrekvensen" medan man jobbar i programvaran eller bildrendrering, raytracing etc, dvs att rita upp någonting i 3D och sedan låta datorn processera fram en verklighetstrogen bild? Om det är det senare så är det inte riktigt vad jag sysslar med, jag gör beräkningar, ritar upp komponenter/detaljer i CAD, monterar ihop dem i system, och sedan använder jag det framtagna 3D-systemen som grund för FEM-simuleringar, dvs undersöker hur konstruktionen beräknas bete sig under statisk/dynamisk belastning, identifierar svagheter, optimerar etc. Det kan ta en stund när det är ett större system där man vill få ut mycket data som avser dynamisk belastning. De mer krävande simuleringarna kör jag i dagsläget över natten, så det är inte avgörande med 30% extra prestanda som en 4770 kan ge.

Det som grafiken behöver kunna hantera är att rita upp allt medan man jobbar i CAD-systemet. Det är segt på äldre datorer/laptops när man kör större komponentsystem och exempelvis vill rotera/zooma in för att bättre kunna se/redigera en viss detalj, och skärmen uppdaterar ett fåtal gånger per sekund, så man vrider/zoomar för långt etc, det blir svårt att jobba då.

Därför tänkte jag att ett vettigt grafikkort kunde lösa den biten om den integrerade grafiken inte hänger med. Se testet tidigare där man kunde se att ett 280X presterar dubbelt så bra som ett Firepro V5900, som jag vet fungerar bra, och dessutom till ett lägre pris, så det verkar vara ett väldigt vettigt köp för pengarna. Jag tänkte i alla fall passa på att testa hur det går utan grafikkort först eftersom 4670K ändå har integrerad grafik. Fungerar det är det bra. Annars är det bara att lägga till ett. Rätt grafikkort verkar göra väldigt stor skillnad för prestandan i Inventor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Tack för tipset. Som jag förstår det är 7V-koppling någonting man bara får till om man modifierar kontakterna, stämmer det? Jag tänkte koppla in processorfläkten till kontakten på moderkortet och när det gäller chassifläktarna: koppla till kabelhärvan som medföljer chassit och bara ansluta molex-kontakten med en molex från PSU. Finns det risk att det blir fel då?

Du behöver inte modifiera kontakterna för att få 7V. Den inbyggda fläktkontrollen har nämligen följande spänningsvärden: L = 5V, M = 7V, H = 12V.

Om du läser tråden som jag länkade tidigare, så fanns det en snubbe som fick sin dator att starta om när han bytte från L/H till M på sin Fractal Design fläktkontroller (den som följer med chassit). Om datorn fortsätter som vanligt, startar om, eller bränner CPUn beror alltså på vilket nätagg man har.

Det finns alltså risk att något kan gå åt skogen om du kör på Medium (M) läget på fläktkontrollen. Om du kör endast på Low (L) och High (H), varav du stänger av datorn för att byta läge (så att du inte passerar Medium (M) när datorn är igång), så är det inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av t184:

Tack för tipset. Som jag förstår det är 7V-koppling någonting man bara får till om man modifierar kontakterna, stämmer det? Jag tänkte koppla in processorfläkten till kontakten på moderkortet och när det gäller chassifläktarna: koppla till kabelhärvan som medföljer chassit och bara ansluta molex-kontakten med en molex från PSU. Finns det risk att det blir fel då?

Nej, chassit kommer med en integrerad fläktkontroller, fläkten på cpu-kylaren skall kopplas till moderkortet och inget annat! Chassifläktarna kopplar du förslagsvis in på fläktkontrollern.

Citat:

När du skriver rendring, menar du "uppdateringsfrekvensen" medan man jobbar i programvaran eller bildrendrering, raytracing etc, dvs att rita upp någonting i 3D och sedan låta datorn processera fram en verklighetstrogen bild? Om det är det senare så är det inte riktigt vad jag sysslar med, jag gör beräkningar, ritar upp komponenter/detaljer i CAD, monterar ihop dem i system, och sedan använder jag det framtagna 3D-systemen som grund för FEM-simuleringar, dvs undersöker hur konstruktionen beräknas bete sig under statisk/dynamisk belastning, identifierar svagheter, optimerar etc. Det kan ta en stund när det är ett större system där man vill få ut mycket data som avser dynamisk belastning. De mer krävande simuleringarna kör jag i dagsläget över natten, så det är inte avgörande med 30% extra prestanda som en 4770 kan ge.

Okej, då har jag missförstått arbetsuppgifterna från början. Med facit i hand kommer du klara dig på i5:an.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Du behöver inte modifiera kontakterna för att få 7V. Den inbyggda fläktkontrollen har nämligen följande spänningsvärden: L = 5V, M = 7V, H = 12V.

Om du läser tråden som jag länkade tidigare, så fanns det en snubbe som fick sin dator att starta om när han bytte från L/H till M på sin Fractal Design fläktkontroller (den som följer med chassit). Om datorn fortsätter som vanligt, startar om, eller bränner CPUn beror alltså på vilket nätagg man har.

Det finns alltså risk att något kan gå åt skogen om du kör på Medium (M) läget på fläktkontrollen. Om du kör endast på Low (L) och High (H), varav du stänger av datorn för att byta läge (så att du inte passerar Medium (M) när datorn är igång), så är det inga problem.

Ok, då är jag med på det, tack för förtydligandet. Var inte med på att han som datorn startade om för hade Node 304.

Skrivet av DjRaven:

Okej, då har jag missförstått arbetsuppgifterna från början. Med facit i hand kommer du klara dig på i5:an.

Ingen fara! Det känns som en vettig lösning att gå på en prisvärd men ändå förhållandevis kraftfull processor med integrerad grafik, och skönt att det går att hoppa över grafikkortet om det inte behövs, men enkelt att lägga till om det visar sig behövas.

Ser fram emot att montera ihop komponenterna till helgen.

Permalänk
Medlem

Så, efter att ha testat komponenterna halvt hopmonterade (utanför chassit), med en annan hårddisk med allting installerat på tyckte jag inte att grafikprestandan var allt för imponerande vid tunga filer. Jag lade till ett 280x som tänkt. Här kommer mina byggerfarenheter:

Bild på alla komponenter innan grafikkort inhandlades:

Dessutom hade jag en extra SSD-disk som också fick följa med.

Dags att börja montera i komponenterna, Node 304 under nedmontering:

Alla tre hårddiskvaggor samt den tvärgående skenan de vilar på monteras bort för att komma åt allting ordentligt vid monteringen.

Moderkortet, Asus H81I-Plus ser ganska så trevligt ut:

Instruktionerna för Node 304 säger att nätaggregatet ska monteras först, gör inte det. Mer om det senare.

Montering av processorkylaren förbereds, plattan på undersidan av moderkortet skruvas fast. Som man kan se på skruven längst upp till höger medföljer en hylsa så man kan skruva åt muttrarna med en vanlig PH2-mejsel.

Kylaren är rätt stor i förhållande till moderkortet...

Bra val att ta lågprofilminnen!

I det här läget kan man montera moderkortet i chassit, skulle nätaggregatet sitta på plats gick det inte att få in. Det går inte heller att skjuta in nätaggregatet åt samma håll som det monteras när moderkortet sitter på plats, så man får skjuta in det på sidan, och sedan rotera ned det på plats, det gick precis.

Hälften klart! I det här läget dras alla kablar som blir svårare att komma åt när resten kommer på plats. Nätaggregatet är s.k. semimodulärt, nackdelen är att varje kabelhärva som monterades fast i nätaggregatet hade fler kontakter än vad som behövdes. Exempelvis behövdes bara en 4-pin molex till chassifläktarna, men för att få dit den behövdes en härva med fyra kontakter, dvs en hel del onödig extrakabel att gömma undan.

Det medföljde ganska trevliga SATA-kontakter till moderkortet.

Det hade nog varit bättre med enbart raka kontakter i det här bygget, då de vinklade kunde krocka med anslutningarna till nätaggregatet på disken bredvid, men genom att sätta de vinklade längst ut gick det ändå.

Raka kontakter hade gett snyggare resultat.

Hårddiskvaggorna i Node 304 tillät bara att tre skruvar gick in i SSD-diskarna, medan den mekaniska disken fungerade fint.

Att ansluta hårddiskarna till nätaggregatet var också lite knepigt, eftersom hårddiskarna sitter "åt vartannat håll", vilket betyder att kabeln från det här nätaggregatet måste roteras ett halvt varv mellan varje hårddisk. Det fungerade att koppla in alla tre, men det var lite bökigt.

Sista saken att få på plats var grafikkortet. Trångt med alla kablar i chassit, och här är det bra om man är två, en som håller undan kablar och en som placerar kortet. Det blir en del kablar över...

Sista steget var att snygga till kabeldragningen, det blev inte perfekt, men helt ok. Bilden ovanför är alltså tagen innan tillsnyggning.

Problemlösning
Det första som hände vid uppstart var "CPU Fan error". Inte så roligt, mardrömmen var att behöva montera ned allt för att få bort kylaren för att reklamera. Som tur var visade det sig att kablarna från hårddiskarna gick ut lite för långt och krockade med CPU-fläkten. Lite justering av kablarna löste problemet.

Nästa problem: Ingen signal från grafikkortet. Ingen fara, eftersom det gick att använda skärmanslutningen på moderkortet (som jag gissar kör på processorns integrerade grafikkrets). Jag gissade att det skulle lösa sig efter installation av drivrutiner etc.

Här började en lång huvudvärk. Drivrutinerna gick inte att installera, jag googlade och försökte hitta olika lösningar: att välja PCI-E över integrerad grafik i BIOS gjorde bara att ingen grafik längre fungerade, provade att lossa kortet och sätta fast det igen flera gånger om, ingen skillnad. Allt jag läste på forum tydde på ett "DOA"-kort, dvs bara reklamation som gäller.

En sak jag tyckte var märkligt var att det lyste en grön och en röd lampa vid nätaggregatsanslutningarna på grafikkortet. Jag hade sökt på det tidigare och läst att det var en lastindikator, ingenting att bry sig om. Jag provade att ta bort båda kontakterna, och undersökte den delbara 6+2-kontakten lite bättre. Det visade sig att 2-delen behöver monteras först, eftersom 6-delen har en plastbit som trycker ned 2-delen, och samtidigt låser fast i grafikkortet. Monterar man tvärt om (vilket det måste ha blivit) sitter 2-delen löst, och samtidigt inte lika långt ned som annars.

Efter att ha monterat 2-delen först och sedan testat igen lyste båda lampor grönt, och allting fungerade.

Skönt!

Resultat
En väldigt snabb och viskningstyst dator. Den gör precis vad jag hoppats på, och jag är mer än nöjd med ljudnivån och formatet. Trevligt att det går att trycka ned så mycket kraft i ett så litet paket och ändå få det tyst. Har inte börjat jobba med den ännu mer än några snabba test (vad allt flyter på!), just nu står den hemma och laddar ned Windows 8.1-uppdateringen, men jag tar med den till kontoret då allt är klart. Då passar jag på att ta några färdig-bilder också.

Recension av komponenter ur byggsynpunkt

Fractal Design Node 304: Ett trevligt chassi som färdig produkt, men vid byggandet var det några saker att anmärka på. Exempelvis skruvhålen till hårddiskarna som inte var 100%, sedan hade jag även en skruv till chassilocket som var snedmonterad från fabrik. Det är även ganska mjukt gods i lådan, skruvarna som håller hårddiskvaggorna vill gärna sätta sig snett.
Färdigt resultat: 5/5
Under montering: 3/5

Corsair CX600M: Prisvärt, kraftfullt och förvånansvärt tyst nätaggregat. Trevligt att det bara är 14 cm djupt, det förenklade en hel del vid monteringen, men - kablarna som medföljer lämnar en del att önska. Kombinerat med Node 304 är det inte optimalt, någon som eftersträvar ett snyggt slutresultat, kabeldragningsmässigt, bör titta på ett annat nätaggregat.
Färdigt resultat: 5/5
Under montering: 3/5

Övriga komponenter måste jag ge 5/5 i alla avseenden, det känns som kvalitetskomponenter rakt igenom, och jag är väldigt nöjd över hur allting blev.

Rekommendationer till andra
Vill man ha en liknande konfiguration så är det bara att köra på. Ska man ha ett annat moderkort, tänk på att processorn ska vara placerad i mitten av moderkortet för att kylaren ska få plats åt rätt håll, kolla gärna första inlägget för mer information om det.

Lågprofilminnen är nog ett måste för att fungera med Hyper 212 Evo.

Att bara ha två 2.5"-enheter (en SSD, en mekanisk HDD?) underlättar en del, då det blir mer plats över för kabeldragning om man klarar sig med en hårddiskvagga. Det blir genast trångt om man lägger till hårddiskvagga nr 2. Den tredje försvinner för att ge plats åt grafikkortet, så med ett långt grafikkort är det max fyra enheter.

Sedan, som nämnt tidigare: CX600M fungerar, ger mycket för pengarna (499 kr när jag köpte det) men ger inte bästa möjliga resultat om man vill ha minimalt med kablar.

Mitt omdöme
Lite krångel vid byggandet gör inte så mycket för mig, och jag fick precis vad jag var ute efter. Jag kan leva med att jag vet att det ligger tre oanvända molexkontakter och någon halvmeter kabel hopbuntade mellan grafikkortet och chassits framsida.

Jag är nästan förvånad över hur tyst den blev, resultatet blev över förväntan. Trycker man örat mot chassit så hör man fläktarna gå, men sitter man någon halvmeter ifrån är det mer som en viskning.

Det här är en dator jag kommer kunna jobba med i många år framöver, väldigt skönt med SSD och snabb processor för korta uppstartstider etc, och grafikmässigt flyter allt på väldigt bra för mina nuvarande och framtida behov.

[u]Betyg: 5/5[/u]

Permalänk
Medlem

Väldigt kul med en beskrivning av monteringen och dina tankar och reflektioner om produkterna du valt. Hjälper de som går i tankarna att bygga något liknande. Hade tänkt göra något liknande när jag byggde en dator för en tid sedan men kom aldrig till skott. Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Tack! Jag tänkte lite i de banorna med inläggen. Jag gjorde en del efterforskningar och började planera ett bra tag innan, så det kändes som en trevlig sak att kunna dela med sig av till andra. Helt enkelt en forumtråd som jag hade önskat fanns innan jag satt igång Hoppas det är till nytta för någon framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Tack! Jag tänkte lite i de banorna med inläggen. Jag gjorde en del efterforskningar och började planera ett bra tag innan, så det kändes som en trevlig sak att kunna dela med sig av till andra. Helt enkelt en forumtråd som jag hade önskat fanns innan jag satt igång Hoppas det är till nytta för någon framöver.

Det blev ju riktigt bra tillslut!

Ett tips: du kan temperaturstyra fläktarna i ASUS AI-suite 3 (FanXpert) om du kopplar fläktarna till moderkortet. Temperaturstyrningen funkar även med 3 pins fläktar.

Jag är skeptisk till 7v kopplingen i chassits fläktkontroller som jag skrev tidigare i tråden. Av den anledningen använder jag ASUS egna fläktstyrning istället, som dessutom är smidigare eftersom den automatiskt justerar fläkthastigheten efter temperatur.

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips igen. Jag har faktiskt valt att undvika mittenläget efter det du skrev, men för min användning tror jag det kommer räcka med L-läget.

Intressant med temperaturstyrning. Mitt moderkort har bara en kontakt för chassifläktar, jag gissar att det skulle behövas två av denna för att få det att fungera:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/install...

Orkar en moderkortskontakt med alla tre fläktarna, fungerar det riskfritt?

Har du koll på om chassifläktarna går långsammare/tystare vid låg belastning än på L-läget med chassits fläktkontroller? Hur tidigt ökar de i hastighet/ljudstyrka med avseende på belastning?

Jag ska testa lite med chassits fläktkontroll, men att ha temperaturstyrning av chassifläktarna låter helt klart intressant, särskilt om man kan sänka ljudnivån ytterligare vid låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Tack för bra tips igen. Jag har faktiskt valt att undvika mittenläget efter det du skrev, men för min användning tror jag det kommer räcka med L-läget.

Intressant med temperaturstyrning. Mitt moderkort har bara en kontakt för chassifläktar, jag gissar att det skulle behövas två av denna för att få det att fungera:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/install...

Orkar en moderkortskontakt med alla tre fläktarna, fungerar det riskfritt?

Har du koll på om chassifläktarna går långsammare/tystare vid låg belastning än på L-läget med chassits fläktkontroller? Hur tidigt ökar de i hastighet/ljudstyrka med avseende på belastning?

Jag ska testa lite med chassits fläktkontroll, men att ha temperaturstyrning av chassifläktarna låter helt klart intressant, särskilt om man kan sänka ljudnivån ytterligare vid låg belastning.

Moderkortet klarar 1A per kontakt enligt manualen (kapitel 1 sid 14 (1-14)): http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H81I-PLUS/E8425_H...

1A betyder att du har 12w tillgängligt.

92mm fläktarna tar 0.48w/styck: http://www.fractal-design.com/home/product/case-fans/disconti...

140mm fläkten tar 2.4w: http://www.fractal-design.com/home/product/case-fans/disconti...

Det blir alltså totalt 3.36w för alla 3 fläktarna. Eftersom du har 12w tillgängligt (1 ampere) så bör det inte vara några problem (om ASUS eller Fractal inte har ljugit i specifikationen).

AI-Suite (FanXpert) har ett "auto tuning" läge, där den testar hur långsamt fläktarna kan snurra utan att stanna. Därefter genererar den en fläktkurva som den tycker är optimal. Du kan i efterhand justera den genererade fläktkurvan efter din preferens.

Det är svårt att säga om det blir tystare än den inbyggda fläktkontrollen, men det bör bli minst lika tyst vid låg belastning, eftersom fläktarna snurrar på sina minimalhastigheter.

Observera att när du kopplar alla 3 fläktarna på 1 kontakt, så tror AI-Suite att det är en trög fläkt istället för 3 vanliga.

AI suite på min dator har detekterat att de minsta startvarven för fläktarna är:
40% för 92mm
25% för 140mm

Genom att koppla alla 3 på samma kontakt leder till att 140mm kommer att köras på 40% minimalt (på grund av 92mm fläktarna), vilket kan leda till lite högre ljudnivå jämfört med om den hade kört på 25%. 5v från fläktkontrollen är 42%, så det bör inte bli någon försämring (dock vild spekulation).

Jag kör på ASUS VI Impact (som har 4 fläktkontakter), så jag har 1 kontakt per fläkt. Eftersom mitt moderkort är av en annan modell, så kan jag ej vara säker på hur ditt moderkort kommer att fungera.

Jag är iallafall helnöjd med AI-Suite (FanXpert), men som sagt, måste man prova innan man vet till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jag är iallafall helnöjd med AI-Suite (FanXpert), men som sagt, måste man prova innan man vet till 100%

Tack för ett riktigt bra svar. Mycket intressant! Jag ska först få tillfälle att testa chassit som det är nu innan jag funderar vidare.

En annan bra sak med att koppla via moderkortet skulle vara att det blir lite mindre kablar att gömma undan, två Y-kablar från moderkortet tar mindre plats än en massa kabel plus fyra molexkontakter från nätaggregatet till fläktkontrollern.

Permalänk
Medlem

Jag har missat att uppdatera här på ett tag, men här kommer en liten uppdatering:

Jag blev tipsad om att köra programvaran "FurMark" för att testa hur varma komponenterna blir vid belastning.

Testade både med chassifläktarna på low och high, samt med processorfläkt/GPU-fläkt på både auto respektive max.

Resultat:
Chassifläkt på "Low"
Övriga fläktar på auto:
Idle: CPU 35° GPU 35°
Load: CPU 66° GPU 82°

Övriga fläktar på 100%:
Idle: CPU 34° GPU 34°
Load: CPU 65° GPU 74°

Chassifläkt på "High"
Övriga fläktar på auto:
Idle: CPU 33° GPU 33°
Load: CPU 63° GPU 75°

Övriga fläktar på 100%:
Idle: CPU 31° GPU 32°
Load: CPU 62° GPU 67°

GPU-fläkten låter alldeles för mycket på 100%. Vid auto går den max upp i 50%, och skillnaden i temperatur mellan 50% och 100% är inte så stor. Lika bra att lämna den på auto istället för att manuellt ställa in 100%. Vill man ha ned temperaturen några grader är den enklaste, och tystaste lösningen att köra chassifläkten i H-läget, det ger mer än att köra "komponentfläktarna" på 100%. Det ser jag som en god indikator på bra luftflöde genom chassit. Ökar man hastigheten på chassifläktarna så får man verkligen ut mer varmluft, och ned temperaturen på komponenterna.

Återkommer med lite ljudmätningar och inspelningar på ljudnivå.

Permalänk
Medlem

"Worst case" (chassi på L, resten på auto) är alltså:
Idle: CPU 35° GPU 35°
Load: CPU 66° GPU 82°

Svalaste man kommer ned i (Chassi H, resten på 100%, men då väsnas det en del):
Idle: CPU 31° GPU 32°
Load: CPU 62° GPU 67°

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men skulle inte en enklare Xeon eller U-modell vara lämpligare än en K-modell, då du inte ska överklocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Jag har missat att uppdatera här på ett tag, men här kommer en liten uppdatering:

Jag blev tipsad om att köra programvaran "FurMark" för att testa hur varma komponenterna blir vid belastning.

Testade både med chassifläktarna på low och high, samt med processorfläkt/GPU-fläkt på både auto respektive max.

Resultat:
Chassifläkt på "Low"
Övriga fläktar på auto:
Idle: CPU 35° GPU 35°
Load: CPU 66° GPU 82°

Övriga fläktar på 100%:
Idle: CPU 34° GPU 34°
Load: CPU 65° GPU 74°

Chassifläkt på "High"
Övriga fläktar på auto:
Idle: CPU 33° GPU 33°
Load: CPU 63° GPU 75°

Övriga fläktar på 100%:
Idle: CPU 31° GPU 32°
Load: CPU 62° GPU 67°

GPU-fläkten låter alldeles för mycket på 100%. Vid auto går den max upp i 50%, och skillnaden i temperatur mellan 50% och 100% är inte så stor. Lika bra att lämna den på auto istället för att manuellt ställa in 100%. Vill man ha ned temperaturen några grader är den enklaste, och tystaste lösningen att köra chassifläkten i H-läget, det ger mer än att köra "komponentfläktarna" på 100%. Det ser jag som en god indikator på bra luftflöde genom chassit. Ökar man hastigheten på chassifläktarna så får man verkligen ut mer varmluft, och ned temperaturen på komponenterna.

Återkommer med lite ljudmätningar och inspelningar på ljudnivå.

Mycket bra information!

FurMark belastar dock primärt grafikkortet. Om CPUn blir 62c med FurMark load (med fläkt på 100%), så kan du nog räkna med minst 80c CPU temp med intelburntest. Det är dock fortfarande helt OK temperatur, men du kan få ned temperaturen (med 5-10c) utan att sänka prestandan om du undervoltar processorn.