Mozilla överger utvecklingen av Firefox för Windows 8 efter bristande intresse

Permalänk
Melding Plague

Mozilla överger utvecklingen av Firefox för Windows 8 efter bristande intresse

Till följd av bristande intresse läggs utvecklingen av pekskärmsbaserade Firefox på is. Istället planerar Mozilla lägga resurserna på annat håll där de kan nå ut till fler användare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Metro? Ahhh, de menar "Modern UI" :P...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Läste bara "Mozilla överger utvecklingen av Firefox" till att börja med och fick nästan en hjärtattack

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Läste bara "Mozilla överger utvecklingen av Firefox" till att börja med och fick nästan en hjärtattack

Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Läste bara "Mozilla överger utvecklingen av Firefox" till att börja med och fick nästan en hjärtattack

Det om nåt hade varit en stor nyhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, har testat den och den är under all kritik, klart den absolut sämsta webbläsaren på en surfplatta i Windows 8 miljö tyvärr. Chrome var värre men två uppdateringar sedan så har de löst de största problemet den hade (zoom). Ironiskt nog så är fortfarande IE den bästa webbläsaren på en Windows platta.

Så att inte många använde Firefox är inte förvånande i huvud taget ifall ni frågar mig. Den är den långsammaste, jobbigaste att navigera och tja zoom funktionerna funkar riktigt riktigt dåligt. O.s.v. Varför använder man den då på en surfplatta som normalt sett har lägre prestanda till att börja med?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

En prestigeförlust för Microsoft men jag tror det är helt rätt beslut av Mozilla. Det är ju ingen mening att utveckla en produkt om det visar sig att det saknas efterfrågan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

En prestigeförlust för Microsoft men jag tror det är helt rätt beslut av Mozilla. Det är ju ingen mening att utveckla en produkt om det visar sig att det saknas efterfrågan.

Nä och det är klart att det inte finns någon efterfrågan när den inbyggda pek-varianten av IE11 är så bra, jag förstår att det är svårt att konkurrera med den. Betan av Firefox för pek var dessutom usel. Helt rätt beslut av Mozilla att lägga ner.

Av alla webbläsare jag har testat till alla möjliga olika plattformar på pekplatta/telefon, är IE11 till Windows 8.1 enligt mig den bästa.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Så kan det gå när de flesta inte vill ha dessa rutor i sina datorer och surfplattor. Helt rätt av Mozilla att lägga ner det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Målgruppen för denna version är kanske inte dom som går runt och betatestar. Lite semi-casual typ

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Nä och det är klart att det inte finns någon efterfrågan när den inbyggda pek-varianten av IE11 är så bra, jag förstår att det är svårt att konkurrera med den. Betan av Firefox för pek var dessutom usel. Helt rätt beslut av Mozilla att lägga ner.

Av alla webbläsare jag har testat till alla möjliga olika plattformar på pekplatta/telefon, är IE11 till Windows 8.1 enligt mig den bästa.

Inte särskilt märkligt:
- IE finns bara tillgänglig för MS egna plattform
- Windows 8 håller styrfart men inte mer
- MS har fått stor konkurrens om vi ser bortom PC etiketten
- konkurrenter behöver därför inte längre slåss på samma plattform

Permalänk
Medlem

Synd, då jag nyss installerade det på min Asus T100 för att slippa IE. Desktop mode är inte alls lika smidigt på en så liten skärm...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingen större skada skedd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Synd, då jag nyss installerade det på min Asus T100 för att slippa IE. Desktop mode är inte alls lika smidigt på en så liten enhet...

vad är det med IE11 i metroläget du inte gillar förutom att det är IE? Jag tycker det är den absolut bästa touch-browsern just nu.

provade också firefox-betan, men den var ju helt uselt dålig, seg som sirap och swipe-navigeringen fungerade inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: också på min T100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Inte särskilt märkligt:
- IE finns bara tillgänglig för MS egna plattform
- Windows 8 håller styrfart men inte mer
- MS har fått stor konkurrens om vi ser bortom PC etiketten
- konkurrenter behöver därför inte längre slåss på samma plattform

Jag försöker förstå vad det är du svarar på men lyckas inte. Utveckla gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det om nåt hade varit en stor nyhet

Skickades från m.sweclockers.com

Framförallt en dålig nyhet

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt Firefox på ett bra tag, förmodligen över år. Har bara blivit Chrome.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Ingen förlust direkt.. Däremot så är det ända jag saknar till modern ui en riktigt bra opera app..

Permalänk
Medlem

Om bara äckel-silverlight (och överlag mediakonsumtion a la viaplay etc) hade fungerat bättre hade jag inte haft något att klaga på.

Sen har jag full förståelse för att de flesta inte vill beta-testa en webbläsare. Det vill inte jag heller. produkter som släpps idag är ju redan beta så det räcker.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Borde redigera övertexten. Mozilla skrotar inte browsern för hela windows 8 utan bara versionen för metro-UI eller vad de nu vill kalla det numera.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag försöker förstå vad det är du svarar på men lyckas inte. Utveckla gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

När Mozilla började utmana främst IE, än om det från början varit en multiplattform, fanns inget annat alternativ än att utmana MS på dess egen plattform Windows. Det som kunde tyckas vara omöjligt blev möjligt tack vare att:

  • MS hade negligerat utvecklingen av IE och produkten var därför inte särskilt bra

  • MS hade inte haft något incitament att arbeta för bättre webbstandarder

  • Internet tog mer fart än vad MS först trott

Idag är situationen en annan. Alla tar utvecklingen av webbläsare på allvar. Det finns ett bättre ramverk av gemensamma standarder. MS är inte längre ensam herre på täppan i och med att läsplattor och mobiltelefoner tagit stor del av det datoranvändande som en gång var exklusivt för PC och Mac. Därför kan samma punkter beskrivas utförligare som följer:

  • IE är inte en multiplattform produkt och MS kan därför koncentrera all utveckling på den egna plattformen

  • Windows 8 har hittills inte blivit en försäljningssucce och därför är det inte ett vinna eller försvinna att stödja Modern UI

  • Android, OSX, ChromeOS och ännu några potentiella plattformar gör Windows till ett alternativ och inte ett måste

Permalänk

Varför inte bygga Firefox i HTML5/JavaScript så kan alla enheter köra den direkt i sin webbläsare?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Varför inte bygga Firefox i HTML5/JavaScript så kan alla enheter köra den direkt i sin webbläsare?!

Köra en webbläsare i en webbläsare?

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Köra en webbläsare i en webbläsare?

Ja? Så är vi tvungna att göra på jobbet när vi ska behöver kunna köra Grease Money. Kör bara skiten sandboxat så funkar det klockrent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

När Mozilla började utmana främst IE, än om det från början varit en multiplattform, fanns inget annat alternativ än att utmana MS på dess egen plattform Windows. Det som kunde tyckas vara omöjligt blev möjligt tack vare att:

  • MS hade negligerat utvecklingen av IE och produkten var därför inte särskilt bra

  • MS hade inte haft något incitament att arbeta för bättre webbstandarder

  • Internet tog mer fart än vad MS först trott

Idag är situationen en annan. Alla tar utvecklingen av webbläsare på allvar. Det finns ett bättre ramverk av gemensamma standarder. MS är inte längre ensam herre på täppan i och med att läsplattor och mobiltelefoner tagit stor del av det datoranvändande som en gång var exklusivt för PC och Mac. Därför kan samma punkter beskrivas utförligare som följer:

  • IE är inte en multiplattform produkt och MS kan därför koncentrera all utveckling på den egna plattformen

  • Windows 8 har hittills inte blivit en försäljningssucce och därför är det inte ett vinna eller försvinna att stödja Modern UI

  • Android, OSX, ChromeOS och ännu några potentiella plattformar gör Windows till ett alternativ och inte ett måste

Allt det där är säkert jättebra och sant till viss del, men jag undrar vad det har med mitt inlägg att göra vilket var vad du svarade på? Alltså, vad är kopplingen till mitt inlägg som du citerade?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Är helt OK med beslutet. Bättre att de fokuserar på Firefox för Android, Firefox OS, Firefox för smartTV och såklart Firefox för desktop. Det är alla projekt som har större potential än Metro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Allt det där är säkert jättebra och sant till viss del, men jag undrar vad det har med mitt inlägg att göra vilket var vad du svarade på?

Du skrev IE fungerade bäst för Windows för pekplatta/mobiltelefon, eller hur? Jag fyllde på, alltså ifrågasatte jag inte vad du skrev, att det inte är så konstigt utifrån hur annorlunda marknaden ser ut idag. Normal dialog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En prestigeförlust för Microsoft men jag tror det är helt rätt beslut av Mozilla. Det är ju ingen mening att utveckla en produkt om det visar sig att det saknas efterfrågan.

Snarare prestigeförlust för Mozilla iom att dom visat att dom inte är lika kompetenta utvecklare som de andra. Liksom deras webbläsare är horribel jämfört med konkurrenterna (på aktuell plattform då).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Framförallt en dålig nyhet

Indeed.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Du skrev IE fungerade bäst för Windows för pekplatta/mobiltelefon, eller hur? Jag fyllde på, alltså ifrågasatte jag inte vad du skrev, att det inte är så konstigt utifrån hur annorlunda marknaden ser ut idag. Normal dialog.

Inte riktigt, det jag ville uttrycka var att jag tycker att IE11 för Metro på Windows 8.1 är den bästa webbläsaren jag har testat på någon pek-plattform öht. Alltså i jämförelse med webbläsare för iOS/Android/Firefox för Windows 8 m.fl.

Jag tror att du har missuppfattat det jag skrev och därför svävade diskussionen ut i något som jag inte kände igen mig i.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...