Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

Det där var en riktig fullträff, både fjäril och tussilago, snyggt!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

åhå, trevlig kamera du skaffat dig! det är inte så att du varit på botaniska?

Visst har jag det. Perfekt ställe att bli bättre vän med kameran på

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Finns en miljarrd liknande men den togs idag.

Tulipaner-2 by Christian Stohlander, on Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Det där var en riktig fullträff, både fjäril och tussilago, snyggt!

Tack! Otroligt mycket fjärilar ute nu, aldrig sett så många på samma gång som nu i helgen. Roliga fotomotiv men man får allt vänta tills de sätter sig...

Permalänk
Medlem

Cherry Blossom Fisheye by Zarako, on Flickr

Road Fisheye by Zarako, on Flickr

Tunnel Noir by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Gatuspolning är ju rätt vårigt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Anemone by attila96, on Flickr

Primula by attila96, on Flickr

Anemone by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vass by Christian Stohlander, on Flickr

Permalänk
Medlem

IMGP1017 by Oyegie, on Flickr

IMGP1019 by Oyegie, on Flickr

IMGP1020 by Oyegie, on Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Lite bilder från Östkusten i Småland

Hemsida: www.elitesweden.se

Permalänk
Medlem

Från Påskhelgen, grillning vid sjöstranden och avnjutning av solnedgången.

Easter Sunset by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Gjorde ett första försök med närbildsfiltret i påsk. Nu sitter jag och drömmer om makroobjektiv...

Get Fly by qwarngard, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Från Påskhelgen, grillning vid sjöstranden och avnjutning av solnedgången.

https://farm8.staticflickr.com/7232/13987841215_33bb143a38_c....
Easter Sunset by miskasaarikko, on Flickr

Mycket vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

Gjorde ett första försök med närbildsfiltret i påsk. Nu sitter jag och drömmer om makroobjektiv...

https://farm8.staticflickr.com/7254/13982842756_cb59d50f88_c....

Get Fly by qwarngard, on Flickr

Kör du på Close-up filtren? Jag hade såna, blev väl "ok" tyckte jag, men ett riktigt macroobjektiv klår ingenting.

Skrivet av Coke_Smurf:

Mycket vackert!

Tackar, dina var lika vackra de med!
Måste vara härligt att bo nära havet?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Grymt snygga bilder gott folk, blir så sugen på att gå ut med min kamera också... Ska försöka så fort den värsta pollenattacken gått över.

Skrivet av HCOC:

Kör du på Close-up filtren? Jag hade såna, blev väl "ok" tyckte jag, men ett riktigt macroobjektiv klår ingenting.

Dum fråga kanske, men länge gått i tankarna att köpa antingen ett macroobjektiv eller bara filter. Du menar väl att inget klår ett macroobjektiv? Eller ska det tolkas som att ett macroobjektiv inte klår någonting?

Antar att du menar det förstnämnda men vill bara kolla för att vara säker! På tal om macro, är 100mm på cropsensor en lagom instegspunkt? Gissar att kortare än så gör det svårt med skuggor osv medans ett längre blir alltför bökigt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

IMGP1027 by Oyegie, on Flickr

IMGP1039 by Oyegie, on Flickr

IMGP1040 by Oyegie, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Grymt snygga bilder gott folk, blir så sugen på att gå ut med min kamera också... Ska försöka så fort den värsta pollenattacken gått över.

Dum fråga kanske, men länge gått i tankarna att köpa antingen ett macroobjektiv eller bara filter. Du menar väl att inget klår ett macroobjektiv? Eller ska det tolkas som att ett macroobjektiv inte klår någonting?

Antar att du menar det förstnämnda men vill bara kolla för att vara säker! På tal om macro, är 100mm på cropsensor en lagom instegspunkt? Gissar att kortare än så gör det svårt med skuggor osv medans ett längre blir alltför bökigt.

Haha, jag hade precis kommit från att ha bråkat med Fotosidans e-penis och maktgalna forumvärd och skrev det där inlägget.

Menade såklart det förstnämnda. Tack för korrigeringen!

Köp ett 90mm istället. Nikon och Canons egna är sjukt dyra och Tamron har lagom billigt som fungerar lika bra.
Det borde fungera lika bra med en 60mm, men 40mm är för nära och då kan du inte fota t.ex levande flugor på samma sätt som med de längre som kräver att du ska kunna stå längre bort från motivet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

[porr][/porr]

Fick mitt grepp idag, helt plötsligt känns min lilla kamera som en stor. Med den lilla fördelen att om jag vill ha en resesetup så skruvar jag bort det bara!

E-M5 iShoot grip 01 by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Ute och kröp runt lite med mitt samyang 16mm. Otroligt skarp optik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Kör du på Close-up filtren? Jag hade såna, blev väl "ok" tyckte jag, men ett riktigt macroobjektiv klår ingenting.

Ja den på flugan är tagen med ett +10 close up-filter. Som du säger är det ju inget att ha jämfört med riktigt ett riktigt makroobjektiv men filtret kostade en hundring så jag gav det ett försök. Funderar på att investera i ett 90mm men kostar ju uppåt 4000... Dyr hobby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Tackar, dina var lika vackra de med!
Måste vara härligt att bo nära havet?

Bor egentligen i skogen 3.5 mil till havet, men relativt nära ändå.

Bjuder väl på ett gäng till då, precis nytagna för kvällen

Hemsida: www.elitesweden.se

Permalänk
Medlem

Kvällskort vid vattnet

Olidan by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Vackra, men låter du vignetting vara kvar på bilderna efter fotograferingen och varför, om jag får fråga?

Kit-glugg (18-55) ?
Du kan få låna min 17-50/2.8 annars...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vackra, men låter du vignetting vara kvar på bilderna efter fotograferingen och varför, om jag får fråga?

Jag trodde den var ditlagt i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag trodde den var ditlagt i efterhand?

Vissa glugg ger vignetting från början också. Jag har det problemet med ett par av mina gluggar, medan min vidvinkel ger ingen vignetting alls.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vackra, men låter du vignetting vara kvar på bilderna efter fotograferingen och varför, om jag får fråga?

Kit-glugg (18-55) ?
Du kan få låna min 17-50/2.8 annars...

Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag trodde den var ditlagt i efterhand?

Det mörka i ovankant på dessa bilder kommer från ett 6x4" Reverse ND Graduated 0.9 filter och inget som är ditlagt i efterhand. Eftersom filtret är rätt kraftigt så rullar ljuset av fortare och det ger ju förvisso en typ av vignetting, men det kommer i detta fallet inte ifrån själva linsen i sig.

Filtret använder jag för att det är roligare att få med allt i en enda exponering än att labba ihop flera expo till en HDR i efterhand. Gillar djupet filtret ger och inget jag vill korrigerar bort i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Det mörka i ovankant på dessa bilder kommer från ett 6x4" reverse ND 0.9 filter och inget som är ditlagt i efterhand. Eftersom filtret är rätt kraftigt så rullar ljuset av fortare och det ger ju förvisso en typ av vignetting, men det kommer i detta fallet inte ifrån själva linsen i sig.

Filtret använder jag för att det är roligare att få med allt i en enda exponering än att labba ihop flera expo till en HDR i efterhand. Gillar djupet filtret ger och inget jag vill korrigerar bort i efterhand

Aha. Jag har Cokin P-filterhållare som jag köpte. Det är väl "sådär" tycker jag...
Men mitt filter till objektivet är däremot bra. Inga probs med den och ingen vignetting heller. Men alla har sin smak.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain