Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Program att konvertera negativ->positiv

Permalänk
Medlem

Program att konvertera negativ->positiv

Har avfotograferat analog negativa filmer till diggikamera (RAW+JPG).
Bilderna går som vanligt att visa upp i kamerans eget redigeringsprogram (Canon, Nikon, Sony) men då som de ser ut i kameran, negativ alltså.

MEN....

jag vill ju ha bilderna positiva. Har rotat runt i menyerna men kan inte hitta en så enkel sak att konvertera svart->vitt och vitt->svart.

Antar tillverkarna "missat" denna enkla praktiska funktion.

SÅ....

nu undrar jag VAR (länk tack) det kan finnas ett enkelt konverteringsprogram.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Det räcker väl med att invertera "färgerna"? Det borde kunna göras med enklaste möjliga program (utom möjligen Paint).

Går att göra genom pixlr.com om du inte vill köra något program...

Permalänk
Medlem

Om du har Photoshop tillgängligt markerar du lagret och trycket CTRL+I

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Funkar med .jpg men ej på .raw

Permalänk
Medlem

Konvertera om RAW till DNG med Camera RAW så kan du öppna RAW filerna med Photoshop. Sen gör du som dencre beskrev ovan, trycker på CTRL+I så inverterar du färgerna från negativ färg till naturlig färg. Sen är det bara att spara.

Om du inte har Photoshop: https://creative.adobe.com/products/photoshop

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Om man inte vill att bilden ska se ut som skräp behöver man i regel göra lite mer än att enbart invertera den med "CTRL+I". Den kommer sannolikt att ha ett kraftigt cyanstick om man gör så och man behöver då, MHA levels eller curves justera så att färgerna åtminstone inte blir helt koko.
Det bör rimligen finnas plugins till PS för att göra såntär enklare/mer autoimatiskt, men det har jag inte koll på.

Oavsett så behöver man ju inte göra det på RAW-filen, men det är mer lämpligt att använda TIFF isf JPEG.

Permalänk
Medlem

Har inte PS och/eller LR (ännu) kostar ju inte gratis, dessutom vet jag inte hur mycket tid man skall behöva ägna åt efterprocessing framför datorn, lägger hellre tid på själva fotograferandet isf datorpill. Adobe tycks ha mer eller mindre monopol (vilket knappast gynnar oss konsumenter), söker därför i första hand efter Adobe-alternativ, kanske finns hyggliga Open Source?

Kameratillverkarna har sin egen variant av RAW vilket kräver konvertering till tex. TIFF som gör bildfilen 3-5 ggr större (100MB+) vilket är ett mer standardiserat format (än RAW) men praktiskt otympligt vid tex. publicering såvida man inte konverterar ner till .jpg, antar som i många andra konverteringssammanhang (tex. ljudfiler) att varje konverteringssteg ger kvalitetsförluster?

Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova Digikam vilket är opensource och gratis, gissar att motsvarar något i stil med Photoshop Elements / Lightroom. Senaste jag provade så fungerade lite sisådär på windows för mig men har fungerat bra under Linux (är väl 1-2 år sen).

http://alternativeto.net/software/adobe-lightroom/?license=fr... <-- lista på alternativ till Lightroom som är gratis och/eller opensource

Edit: Denna ser inte så dum ut http://rawtherapee.com/downloads, kan batchprocessa också

Permalänk

annars har vi ju gimp! använder det rätt mycket själv!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

PaintShop Pro kanske eller AfterShot Pro som är mer inriktat på foto.
har mest använt PaintShop till mindre jpg redigering men är bra att ha program.. kostar kanske 450kr.

Skulle nog hellre välja Lightroom än AfterShot men det kostar säkert dubbla priset.
AfterShot är på gång med ny version till Maj.. eller ja det kan vara beta.. dom har inte vart så specifika med information.
Tror Lightroom 6 kommer senare under året också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

PaintShop Pro kanske eller AfterShot Pro som är mer inriktat på foto.
har mest använt PaintShop till mindre jpg redigering men är bra att ha program.. kostar kanske 450kr.

Skulle nog hellre välja Lightroom än AfterShot men det kostar säkert dubbla priset.
AfterShot är på gång med ny version till Maj.. eller ja det kan vara beta.. dom har inte vart så specifika med information.
Tror Lightroom 6 kommer senare under året också.

699 SEK för AfterShot Pro på deras hemsida. Vet inte om det tillkommer moms eller något, vem vet.
Lightroom 5.4 kostar runt 1000-lappen och då får man skiva och inte klassad som pirat med bara fil(er).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

699 SEK för AfterShot Pro på deras hemsida. Vet inte om det tillkommer moms eller något, vem vet.
Lightroom 5.4 kostar runt 1000-lappen och då får man skiva och inte klassad som pirat med bara fil(er).

1205kr från officiella sidan.. men kanske går att få billigare på andra ställen.
http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

Vaddå klassad som pirat
alla program jag har köpt dom senaste 5 åren har vart filer att ladda.
undantaget är Windows som jag köpt på skiva.. men annars så är väl tveksammt om man vinner så mycket på att få med skiva idag.
skulle vara om man får med en vettig manual, men kan säga att det får man iaf inte ens med Windows Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Du skulle kunna prova Digikam vilket är opensource och gratis, gissar att motsvarar något i stil med Photoshop Elements / Lightroom. Senaste jag provade så fungerade lite sisådär på windows för mig men har fungerat bra under Linux (är väl 1-2 år sen).

http://alternativeto.net/software/adobe-lightroom/?license=fr... <-- lista på alternativ till Lightroom som är gratis och/eller opensource

Edit: Denna ser inte så dum ut http://rawtherapee.com/downloads, kan batchprocessa också

Då har jag rotat runt och laddat ner 25+ appar som påstås hantera (RAW) editering, konvertering mm.
Lär ta nån dag eller 2 att utvärdera - återkommer med feedback.

Blir väl PS och LR vad det lider - kanske kommer nåt "erbjudande" för nån hundring vad det lider?

Permalänk
Medlem

Nikon Transfer kan batch-konvertera många (Nikon)raw-filer om jag inte minns fel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Du får 30 dagars gratis provtid med photoshop, behöver du mer än så?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du får 30 dagars gratis provtid med photoshop, behöver du mer än så?

Vet ej - det handlar om 300-500 sv-v neg å cirka 100-tal i färg som skall avfotograferas + efterbehandlas.
Innan dess skall jag bygga en duplikator. Har en Canonskanner men den duger inte enl. mina krav.

Antar 30 dagar räcker för själva efterbehandlingen. Därefter kommer jag troligen ha nytta av PS och LR även i framtiden, tycks ju finnas i alla seriösa fotografers dator. PS och LR tycks vara komplicerade/avancerade produkter, finns ju många böcker och DVD'er på 100-tals timmar för nybörjare och som sagt jag ägnar hellre tid bakom kameran än framför datorn men man tycks inte komma undan. Jaja, nåt skall man göra i vintermörkret. Därtill skall det analoga våtlabbet återinvigas efter 25 års ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

1205kr från officiella sidan.. men kanske går att få billigare på andra ställen.
http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

Vaddå klassad som pirat
alla program jag har köpt dom senaste 5 åren har vart filer att ladda.
undantaget är Windows som jag köpt på skiva.. men annars så är väl tveksammt om man vinner så mycket på att få med skiva idag.
skulle vara om man får med en vettig manual, men kan säga att det får man iaf inte ens med Windows Ultimate.

Runt 1000-lappen genom kampanjer. Köpte min för 895 kr på Dustinhome.se

Du vet hur FRA och APB är här i landet. Alla filer som man laddar ned tror de är piratkopior... ^^

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

PS och LR tycks vara komplicerade/avancerade produkter, finns ju många böcker och DVD'er på 100-tals timmar för nybörjare och som sagt jag ägnar hellre tid bakom kameran än framför datorn men man tycks inte komma undan.

De är väl lite vad man gör dem till. De kan vara väldigt avancerade (särskilt photoshop) om man vill, men man behöver ju inte titta på hundratals timmar video för att komma igång. Lightroom har jag skaffat en licens av just för att jag tycker det är smidigt och sparar tid i bearbetningen. Just Photoshop har jag fortsatt använda för att jag en gång i tiden börjat med det. Annars finns ju tex GIMP, som skulle kunna göra det LR inte kan, som jag har behov av ibland.

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan så räcker det inte med att invertera bilden. Svartvita negativ kräver typiskt sett justering av tonkurvan och färgnegativ kräver ganska rejäla färgjusteringar. Filmen är tänkt att göra papperskopior ifrån och har därför inte ett neutralt utseende på det sätt som positiv färgfilm (dia) har.

Ett sätt att invertera bilden i en råkonverterare, om den har ett kurvverktyg som så tillåter, är att helt enkelt dra upp ändren i nedre vänstra hörnet till det övre vänstra, och tvärtom på högersidan. Vissa andra kontroller i råkonverteraren kan då börja bete sig lite lustigt, beroende på i vilken ordning saker och ting hanteras.