Permalänk
Medlem

4 ramstickor, 2 olika par

Halloj!

Tänkte bara gör en extra koll här innan jag ploppar in 2 extra stickor med RAM.

Jag har Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE ( http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600... ) i burken just nu och fick dessa

Kingston HyperX DDR3-1600 CL9 12GB (4GB 512M x 64-Bit x 3 pcs Kit ( http://www.kingston.com/datasheets/KHX1600C9D3T1BK3_12GX.pdf )

Ett paket med 3 stickor, och tänkte ploppa i 2 av dom i burken. Tyvärr är det ett paket med 3 stickor, så kommer bara använda 2, använder dual channel moderkort. Vad jag ser så är det i stort sett bara tillverkaren som skiljer sig?

Tror ni det kommer ha någon negativ påverkan på prestandan om jag kör med dessa 2 olika par?

Förövrigt fick jag dessa av en polare som flyttade till Australien för tillfället, lite synd att dom ligger och samlar damm.

Permalänk

Vet inte om det är andra minnen till tripple channel. Det verkar ju vara samma timings och klock på minnena, så testa du. Jag kör olika märken på minnen i min burk.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Som sagt, det är inga problem alls. Bör funka rakt av.

Permalänk
Medlem

Verkade funka problemfritt. Datorn läste 16gb, starta utan problem och har haft det 1 vecka drygt.

Dock under denna vecka så har datorn startat om sig helt random. Om det nu är dom 2 extra stickorna vet jag inte, men har tagit ur dom nu för att se om problemet återstår. Med största sannolikhet så är det dom två nya stickorna som skapade random omstarter.

Tack för svaren förövrigt.

Edit

Skulle uppskatta om ni har några idéer på varför min burk startar om sig helt random, bara för att man ploppar in 2 nästintill identiska ramstickor?
Eller vad problemet annars kan var?

Permalänk
Skrivet av Densetsu:

Verkade funka problemfritt. Datorn läste 16gb, starta utan problem och har haft det 1 vecka drygt.

Dock under denna vecka så har datorn startat om sig helt random. Om det nu är dom 2 extra stickorna vet jag inte, men har tagit ur dom nu för att se om problemet återstår. Med största sannolikhet så är det dom två nya stickorna som skapade random omstarter.

Tack för svaren förövrigt.

Edit

Skulle uppskatta om ni har några idéer på varför min burk startar om sig helt random, bara för att man ploppar in 2 nästintill identiska ramstickor?
Eller vad problemet annars kan var?

Minnen kan vara lite underliga. Stoppa i alla stickor och kör programet memtest86, resultatet kanske säger dig något?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Egentligen bör man undvika det då olika kretsar ofta har helt olika sub-timings. Och kolla primary timing, ena kanske har 9-10-10 tex? Öka isf i bios till det par som har högst timings.

Du kan kolla alla subtimings med mera på varje sticka med hwinfo64

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla om det finns BIOS-uppdateringar som nämner något om RAM-kompatibilitet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Densetsu:

Verkade funka problemfritt. Datorn läste 16gb, starta utan problem och har haft det 1 vecka drygt.

Dock under denna vecka så har datorn startat om sig helt random. Om det nu är dom 2 extra stickorna vet jag inte, men har tagit ur dom nu för att se om problemet återstår. Med största sannolikhet så är det dom två nya stickorna som skapade random omstarter.

Tack för svaren förövrigt.

Edit

Skulle uppskatta om ni har några idéer på varför min burk startar om sig helt random, bara för att man ploppar in 2 nästintill identiska ramstickor?
Eller vad problemet annars kan var?

Testa att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, något man bör göra varje gång man uppdaterar hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Testa att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, något man bör göra varje gång man uppdaterar hårdvaran.

Absolut, bra råd.

Permalänk
Medlem

Corsair-minnena är DDR3-1600@1,5 volt (enl. Inet)
Kingston-minnena är DDR3-1333@1,5 volt. För 1600 är specifikationen 1,65 volt.
Du får pröva dig fram till en kombination av frekvens, timing och spänning där båda minnesparen trivs.
Även processorns förmåga att driva fyra minnen påverkar vilka värden som är möjliga.

Från länken

Citat:

Each module kit has been tested to run at DDR3-1600 at a low
latency timing of 9-9-9-27 at 1.65V. The SPDs are programmed
to JEDEC standard latency DDR3-1333 timing of 9-9-9 at 1.5V

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara