Här är funktionerna Microsoft tar bort i Windows 11 24H2

Permalänk
Melding Plague

Här är funktionerna Microsoft tar bort i Windows 11 24H2

Cortana och Wordpad är bara ett par av Windows-komponenterna som snart försvinner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge inte Paint och Notepad försvinner så överlever jag i alla fall .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Get Help
Get Started

De två vad jag vet går fortfarande inte att ta bort.

Permalänk

Så gött vbscript kommer försvinna. Så många konsulttimmar det skapar att göra om dessa vbscript och så mycket pengar dessa konsultbolag kommer att få... * jag är ironisk*

Jag själv tillhör skaran som var uppvuxen då vbs virus flödade och det tar så mycket emot att göra vbs script så jag har knappt gjort detta.

Permalänk
Medlem

"Att Notepad går till de sälla jaktmarkerna har vi skrivit om tidigare." Missförstår jag uttrycket eller betyder inte det att det försvinner? För det gör det inte, det är WordPad som försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Att Notepad går till de sälla jaktmarkerna har vi skrivit om tidigare." Missförstår jag uttrycket eller betyder inte det att det försvinner? För det gör det inte, det är WordPad som försvinner.

Tar de bort Notepad så är det färdig-uppdaterat. Ge mig virus istället, det är det värt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Så länge inte Paint och Notepad försvinner så överlever jag i alla fall .

Både Paint och Notepad är numera smått värdelösa appar för allt som de tidigare versionerna användes till.

Känns numera som Paint.NET Lite och NotePad++ Lite med funktioner som ingen efterfrågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Tar de bort Notepad så är det färdig-uppdaterat. Ge mig virus istället, det är det värt.

De kommer säkert ta bort och sen baka in Notepad i Microsoft 365-prenumerationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både Paint och Notepad är numera smått värdelösa appar för allt som de tidigare versionerna användes till.

Känns numera som Paint.NET Lite och NotePad++ Lite med funktioner som ingen efterfrågat.

Tyvärr kommer ju inte Paint.NET eller NotePad++ som standard så man måste ju ladda ner det. Vilket inte alltid går.

Därför har notepad och paint fortfarande ett syfte. Även om jag gärna såg att något likt NotePad++ var standard.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tyvärr kommer ju inte Paint.NET eller NotePad++ som standard så man måste ju ladda ner det. Vilket inte alltid går.

Därför har notepad och paint fortfarande ett syfte.

Men samtidigt har numera Notepad stöd för både textformatering och rättstavning samt går att avinstallera, när allt jag vill ha är något liknande Vi eller Pico/Nano från Linux. Samt att det numera även går att avinstallera(?).

Detsamma gäller Paint som med sitt stöd för lagerhantering brutit all form av bakåtkompabilitet. Det i ett gränssnitt där ribbons inte går att minimera, vilket tar bort 1/3 av skärmytan på en vanlig laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Men samtidigt har numera Notepad stöd för både textformatering och rättstavning samt går att avinstallera, när allt jag vill ha är något liknande Vi eller Pico/Nano från Linux. Samt att det numera även går att avinstallera(?).

Detsamma gäller Paint som med sitt stöd för lagerhantering brutit all form av bakåtkompabilitet. Det i ett gränssnitt där ribbons inte går att minimera, vilket tar bort 1/3 av skärmytan på en vanlig laptop.

Jo men notepad klarar inte att söka i flera filer, använda regex, hantering av olika språk (beroende på t.ex vad för kod man kollar på).

Visst kan man sitta i WSL och söka flera filer med grep mm men lite jobbigare och inte lika fint när man visar på t.ex Teams.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tyvärr kommer ju inte Paint.NET eller NotePad++ som standard så man måste ju ladda ner det. Vilket inte alltid går.

Därför har notepad och paint fortfarande ett syfte. Även om jag gärna såg att något likt NotePad++ var standard.

Ett moment 22 problem.

Microsoft byggde in produkter/funktioner i windows, de blev stämda för konkurrensbrott. Då nuvarande aktörer fick svårt att motivera kunder installera deras separata programvara. Och Microsoft fick distansera Internet explorer osv.
När Microsoft byggde in stöd för att extrahetera iso filer, så är det väl få som har ett separat sådant program idag?

Problemet är att på väldigt många datorer är det en hel del byråkrati att installera en mjukvara, det är inget man bara gör. Det innebär att om man tar bort Microsoft Word, så kan alternativet vara notepad. Tar man även bort notepad, så får folk använda Powershell ISE som texteditor eller vad?

Permalänk
Medlem

Min förhoppning är att dom förbättrar taskbaren och gör så att det går att ställa storleken på klockan.
Gärna att dom gör en snyggare klocka där man kan välja olika teman.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

RIP in piece Cortana. You was always the hot one in Halo..

I typed stupid stuff and rargrettarted et.
Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När Microsoft byggde in stöd för att extrahetera iso filer, så är det väl få som har ett separat sådant program idag?

Winrar forever!

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Winrar forever!

jag hade andra program som jag ej tänker namnge. Vi var många som skapade isofiler för att sedan bränna ut där mindre bra cd/dvdspelare skulle klara av.

Jag ser det lite ironisk att iso som nog de flesta för 20år sedan förknippade med piratkopiering. Nu istället är ett standardformat för vissa programvaror från megastora tillverkare som Microsoft.

Problemet är som sagt att Microsoft fullständigt kan konkurrera ut andra aktörer. Jag påstår att ICQ blev utslagen av MSN p.g.a. att MSN ingick. Senaste är att Tile har blivit utslagen av Apple Airtags av liknande anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag påstår att ICQ blev utslagen av MSN p.g.a. att MSN ingick.

I just fallet ICQ var det även att de blev uppköpta av ett ryskt bolag och det var många av oss som redan då kände oss skeptiska mot att låta ett ryskt bolag ha tillgång till våra chattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

I just fallet ICQ var det även att de blev uppköpta av ett ryskt bolag och det var många av oss som redan då kände oss skeptiska mot att låta ett ryskt bolag ha tillgång till våra chattar.

Fast det var tydligen först 2010? Känns som att folk i allmänhet slutat använda ICQ långt innan dess?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Min förhoppning är att dom förbättrar taskbaren och gör så att det går att ställa storleken på klockan.
Gärna att dom gör en snyggare klocka där man kan välja olika teman.

Verkar inte bli stora uppdateringar just där för 24H2. Både start-menyn och aktivitetsfältet behöver förbättringar tycker jag. Vad Microsoft jobbar hårt med är att lägga in sin egen AI överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är som sagt att Microsoft fullständigt kan konkurrera ut andra aktörer. Jag påstår att ICQ blev utslagen av MSN p.g.a. att MSN ingick. Senaste är att Tile har blivit utslagen av Apple Airtags av liknande anledning.

Det var ju så att kvinnorna valde MSN istället för ICQ...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både Paint och Notepad är numera smått värdelösa appar för allt som de tidigare versionerna användes till.

Känns numera som Paint.NET Lite och NotePad++ Lite med funktioner som ingen efterfrågat.

Jag använder förvisso Paint.NET de flesta gångerna jag gör något istället för Paint, men Notepad går fortfarande varmt hos mig.
För simpla texter som inte kräver någon avancerad texteditering så är en supersimpel texteditor väldigt bra att ha.
Tror dessutom att icke tekniska användare uppskattar en simpel editor istället för ett bloatat och avskräckande GUI.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Så länge inte Paint och Notepad försvinner så överlever jag i alla fall .

Tänkte detsamma, men hur ser dom ut i 11?
Samma som alltid eller har dom lagt till massa funktioner som ingen vill ha?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tänkte detsamma, men hur ser dom ut i 11?
Samma som alltid eller har dom lagt till massa funktioner som ingen vill ha?

Tror det är samma som i W10, men kan ha fel.

  • Flikar

  • Zoom

  • Man kan markera en hel rad med ett klick längst till vänster

  • Inställningar öppnas i samma fönster iställer för i ett eget

  • Kan öppna dokument i nytt fönster eller ny flik

  • När Notepad startar så kan senaste dokumentet visas om man vill

  • Mörkt tema

  • Emoji stöd

  • Säkert något jag missar

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tror det är samma som i W10, men kan ha fel.

Vet inte om man kan installera "nya notepad" i Windows 10 (isf via Store), men Windows 10 har ju som standard samma gamla notepad som tidigare. Det är väl samma med paint.

Skrivet av ELF:
  • Flikar

  • Zoom

  • Man kan markera en hel rad med ett klick längst till vänster

  • Inställningar öppnas i samma fönster iställer för i ett eget

  • Kan öppna dokument i nytt fönster eller ny flik

  • När Notepad startar så kan senaste dokumentet visas om man vill

  • Mörkt tema

  • Emoji stöd

  • Säkert något jag missar

Den autosparar det man håller på med i någon undanskuffad fil någonstans också. Vilket inte är helt oproblematiskt om bara ville "mellanlagra" något man jobbar med utan att få det permanentat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den autosparar det man håller på med i någon undanskuffad fil någonstans också. Vilket inte är helt oproblematiskt om bara ville "mellanlagra" något man jobbar med utan att få det permanentat.

Ställer man in att Notepad ska öppna ett nytt fönster när man startar det så öppnar det inte senaste dokumentet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.