Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Råd till SSD!

Hejsan!

Som ni ser på min signatur så är det "äntligen" dags att uppgradera lite saker på min dator eftersom de inte längre klarar vissa spel. De första jag ska köpa är då ram-minme eftersom jag har endast 4 gb och inser att den kör 100% på varje spel jag kör och hinner inte med längre heller.

Samt har jag tänkt köpa ssd men har verkligen ingen koll vilken jag ska köpa och det första jag såg var då http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sams... som kag fundera på att läpa,
men vad tycker ni isåfall!?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Bra SSD. Kan rekommenderas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Mycket bra disk, slå till!
Så slår du till på detta: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/Cors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Mycket bra disk, slå till!
Så slår du till på detta: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/Cors...

Tänkte köpa de fast i 8GB istället (Ekonomin som inte är riktigt passande justnu)

http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/c...

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Bara tänk dig att om du har en vanlig brukning av en SSD, så är den Samsung Evo toppen för pengarna.
Men vanlig brukning betyder att du kräver inte mer från din hårddisk än att läsa och skriva bara lite hit och dit.
Om du sysslar med video redigering eller spelar in video när du spelar online, då kan du inte räkna med att
en Samsung EVO kommer att klara sig på det långa löpet.
Den är INTE tänkt för att skriva mycket på.
I så fall skulle jag rekommendera Sandisk Extreme II eller den PRO varianten av Samsung SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Bara tänk dig att om du har en vanlig brukning av en SSD, så är den Samsung Evo toppen för pengarna.
Men vanlig brukning betyder att du kräver inte mer från din hårddisk än att läsa och skriva bara lite hit och dit.
Om du sysslar med video redigering eller spelar in video när du spelar online, då kan du inte räkna med att
en Samsung EVO kommer att klara sig på det långa löpet.
Den är INTE tänkt för att skriva mycket på.
I så fall skulle jag rekommendera Sandisk Extreme II eller den PRO varianten av Samsung SSD.

Blir det någon stort skillnad mellan de två? Pruset är ungefär 400kr emellan. För det mesta jag kommer använda mig utav min dator är att kunna starta dator samt programmer snabbt, kan va ibland för redigering men inte så väldigt krävande men det medta för att programmer ska fungerare snabbt och smidigt.

Kommer dessutom använda en extern hårddisk där t.ex. gilmer,
musik, dokuemnter kommer att bli sparade

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Om du ska redigera video bara IBLAND, och om du INTE tänker dig spela in Online spel, så kör den Samsung EVO!
För att starta datorn och programmer, den är enastående i sin klass.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Ska man spela in och redigera videor och sånt skaffa separat hårddisk. Just precis det jag fått göra. Också bra att ha till spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tack för ert svar. Kommer troligtvis köpa ssd:en idag. Hur rekommenderar ni att jag ska installera SSD? Windows 7 på nytt eller det jag har justnu, för jag formaterade den ungefär för 2 månader sedan ungefär.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är värt risken att få mindre prestanda för att slipa installera windows med tänke på att det går otroligt fort att installera windows och dina programmer med en SSD!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att du bör göra en helt ny installation av windows, i denna video guide ser du hur man aktiverar AHCI i BIOS och installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Då kör jag på en ny installation av windows 7 så fort jag får SSD då

Men vet ni ungefär hur jag kan liksom slippa leta alla saker i min nuvarande C: disk. (Jag har delat hårddisken på två, dvs jag har 500 gb på C: och 500 gb på D:) Så går det möjligt liksom att skicka över alla C filer till disk D på ett snabbt sätt?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Jag använder drag-and-drop metoden men jag vet inte om det finns andra metoder som är snabbare http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/moving-and-c...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan samsungs PRO och EVO diskar?

De tester jag sett så är EVO ganska markant snabbare än PRO på det mesta (30-50%), PRO typ 10% snabbare på någon enstaka grej. Varför är PRO då dyrare och bättre?