Permalänk
Medlem

BOOTMGR saknas....

När jag startade datorn, så får jag endast upp en svart bild med texten: " BOOTMGR saknas. Tryck på Ctrl + Alt + Del för omstart"
När jag gör det så startas datorn om och texten kommer upp igen. Vad / hur ska jag göra för att komma fram om man säger så.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Tänk på att lägga tråden i rätt del av forumet så får den mer uppmärksamhet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Googla på repair bootmanager. Kan vara trixigt att fixa till om du inte har en skiva med en Windows backup på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är nog enklast att installera om Windows.

Permalänk
Medlem

har du försökt fixa dualboot ellerpå annat sätt mixtrat med operativsystemet på sistone?
formaterat någon hårddisk kanske?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nardds:

Är nog enklast att installera om Windows.

Beror helt och hållet på felet. Om inte BIOS hittar systemdisken blir det både svårt att boota och att installera om.

TS: hittar du systemdisken i BIOS?

Permalänk
Medlem

http://www.sevenforums.com/tutorials/104341-bootmgr-missing-f...

Jag misstänker att du nyss kopplat ifrån en hårddisk som du hade inkopplad när du installerade OS (och kanske hade en gammal win-installation kvar på disken). Man ska alltid koppla ur alla andra diskar innan man installerar windows annars kan man få exakt detta fel. (om du vet vad du håller på med kan du självklart ha flera diskar inkopplade utan att lägga bootmgr på fel disk, men då har du förhoppningsvis även vett nog att ignorera föregående mening)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

När jag startade datorn, så får jag endast upp en svart bild med texten: " BOOTMGR saknas. Tryck på Ctrl + Alt + Del för omstart"
När jag gör det så startas datorn om och texten kommer upp igen. Vad / hur ska jag göra för att komma fram om man säger så.

Att säga följande går mot principen med forum, men likväl; du löste ett problem som du tidigare sade att du hade, men valde att inte meddela tråden hur du hade gjort, hur kan du då förvänta dig att få hjälp igen? Du sade i annan tråd att du föredrar information på svenska, så:

http://support.microsoft.com/kb/2622803

Dags att plocka fram installationsmedia, slipstream-CD eller liknande. Enklast är väl att följa ovanstående och kliva in i WinRE.

Permalänk
Medlem

kan vara dålig överklockning med

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Är nog enklast att installera om Windows.

Har testat att sätta on Windows skivan. Och inget händer. När jag startar igång dator så får jag upp en svart bild med en vitt text
" BOOTMGR saknas tryck ned Ctrl + Alt + Del för om start. Och när jag gör det så kommer samma text upp igen.

Permalänk
Medlem

Eller kan man köpa ett ny pocessor av samma märke som jag har på min nuvarande dator, så har man löst problemet ? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Eller kan man köpa ett ny pocessor av samma märke som jag har på min nuvarande dator, så har man löst problemet ? Eller?

Det är ditt operativsystem det är fel på inte din processor

Stoppa i Windows skivan och försök reparera windows

Går det inte får du formatera och installera om Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Eller kan man köpa ett ny pocessor av samma märke som jag har på min nuvarande dator, så har man löst problemet ? Eller?

Nej tror inte det är nåt fel . Testa att starta datorn med rätt hårddisk eller cd . BOOTMGR har med AHCI att göra så i värsta fall får du ställa allt i IDE eller göra så att inget annat än din ssd körs i AHCI mode.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nej tror inte det är nåt fel . Testa att starta datorn med rätt hårddisk eller cd . BOOTMGR har med AHCI att göra så i värsta fall får du ställa allt i IDE eller göra så att inget annat än din ssd körs i AHCI mode.

Nu är du allt ute och cyklar. Ställer du in fel sata mode kommer du aldrig få felet "bootmgr is missing".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nu är du allt ute och cyklar. Ställer du in fel sata mode kommer du aldrig få felet "bootmgr is missing".

Jo man kan visst få det felet har själv fått det och fixat det. Skaffa kunskap innan du argumenterar LemonIllusion

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jo man kan visst få det felet har själv fått det och fixat det. Skaffa kunskap innan du argumenterar LemonIllusion

Det enda som kommer att hända är att du får BS. Om du fick något annat än BS gjorde du något annat, troligtvis bytte ut någon hårddisk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Gå in i bios och kolla så datorn bootar från rätt disk!