Permalänk
Medlem

Köpråd kamera cirka 2000

Hej!
Har då aldrig ägt en kamera förutom mobiltelefonens inbyggda!
Men kände att de är dags att köpa en riktig kamera att ha med utomlands, blir inte att man tar bilder annars, och brukar åka utomlands minst en gång per år så vore ju kul att ha de ögonblicken sparade.

Så, mest prisvärda kameran för runt 2000? Hade vart skitvärt med någon kamera som presterar bra och ligger på kampanj/rea som egentligen kostar lite mer!
Är totalt okunnig när det kommer till kameror.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Canon S110 eller Olympus XZ-2 kanske?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Permalänk

Den är kalas, tar skitbra bilder!

Permalänk

skulle nog också rekomendera den eller s110 som sas över.

S110
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412606

eos-m +speedlight 90EX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351138

S110 ä ju en kompaktkamera dvs den tar lite plats och är ganska liten och smidig att släpa runt på medans eos-m är en hybrid mellan kompakt och DSLR kamera (tänk kompaktkamera med utbytbara objektiv)

nackdelen med eos -m är att den iofs mindre än standard DSLR men klumpigare än kompaktkamera mest pga fet lins som sticker ut åt ena hållet så att ha den i fickan är bara att glömma.

S110 är ju så pass lite och platt med linsen infälld att den är inte omöjlig att knöla ner i ett par inte allt för tajta brallor men kan inte se att de t.ex skulle vara möjligt med eos-m utan den måste bäras runt halsen eller i väska.

så är hur högt du prioriterar att smidigt kunna ha med den.

så valet är är i stort sett advancerade funktioner vs smidigare format.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej, bildmässigt vilken av de där 2 är bäst?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

troligen bäst bilder med eos-m tippar att den har större sensor (hittar ingen info om storleken) samt ett högre pixelantal

dock är kitlinsen svagare ljusmässigt men skulle tro att huset är generellt bättre än S110 men att linsen som följer med drar ner kvallen lite precis som alla billiga kitlinser som oftast skickas med dslr kameror

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen bäst bilder med eos-m tippar att den har större sensor (hittar ingen info om storleken) samt ett högre pixelantal

dock är kitlinsen svagare ljusmässigt men skulle tro att huset är generellt bättre än S110 men att linsen som följer med drar ner kvallen lite precis som alla billiga kitlinser som oftast skickas med dslr kameror

EOS M har lika stor sensor som Canons xxxxD, xxxD, xxD och 7D, det vill säga APS-C. Däremot är objektivutbudet begränsat om man inte ska köra med EF-adaptern, men många köper ju knappt något annat än kitobjektivet som följer med. 18-55:an som följer med EOS M är inte alls dålig. Att bara titta på ljusstyrkan blir ganska skevt när sensorstorleken skiljer så mycket. Dessutom är S110:s objektiv bara ljusstarkare i vidvinkeländen. Det man också kan säga är att S110 har möjlighet till mer tele, men sannolikt så kan man lika gärna beskära en bild från EOS M i efterhand rent kvalitetsmässigt.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

EOS M har lika stor sensor som Canons xxxxD, xxxD, xxD och 7D, det vill säga APS-C. Däremot är objektivutbudet begränsat om man inte ska köra med EF-adaptern, men många köper ju knappt något annat än kitobjektivet som följer med. 18-55:an som följer med EOS M är inte alls dålig. Att bara titta på ljusstyrkan blir ganska skevt när sensorstorleken skiljer så mycket. Dessutom är S110:s objektiv bara ljusstarkare i vidvinkeländen. Det man också kan säga är att S110 har möjlighet till mer tele, men sannolikt så kan man lika gärna beskära en bild från EOS M i efterhand rent kvalitetsmässigt.

sa inte att kitlinsen var dålig. är riktigt förtjust i min 18-55mm till min 600d då den är väldigt universal men märks att den är i svagare laget om de e riktigt dåligt belyst och får då hänga på nått starkare om jag ändå ska jobba runt 50mm

under det är jag tyvärr fast med min kitlins då det är sjukt dyra linser om man kolla på liknande fasta i 18mm änden som finns. hade gärna ägt en lins på 16-28mm lins men när man jobbar med starkt bantad budget så får man leta begagnat me bra pris då nyköp är att glömma.

hade gärna sett att de funnits en lins typ som canon ef 50mm 1.8 som är min favolins i väskan fast med brännvid på ca 25mm eller så till typ samma pris. men nya runt den längden får man typ 4dubbla priset för att få nå liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det värt att sträcka sig upp till 3000 eller kan jag lika gärna köra på EOS M?
Tänkte om man får mycket mer för pengarna för 3000 istället för 2000.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080