Fractal Design Node304, få in 8 diskar?

Permalänk

Fractal Design Node304, få in 8 diskar?

Hej alla glada,

Är det någon här som har en aning om huruvida det går att montera 2 extra 3.5"-diskar i ett Node304? Behöver 8 diskar totalt så standardutförandet är lite för klent.

Har funderat på om det kanske går att göra genom att montera dem vertikalt på "väggarna" ovanför moderkortet eller dyl...

Tacksam för svar/förslat/input på om jag är galen som ens funderar på det istället för att betala massa extra för ett NSC-800 eller DS380.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Inte utan modifikationer
om du ska använda den som nas hade jag gått på någon av de två chassina du länkade just för att det är enklare att komma åt diskarna DS380 kan även ha 4 2.5" diskar internt som inte går att hotplugga

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Hej alla glada,

Är det någon här som har en aning om huruvida det går att montera 2 extra 3.5"-diskar i ett Node304? Behöver 8 diskar totalt så standardutförandet är lite för klent.

Har funderat på om det kanske går att göra genom att montera dem vertikalt på "väggarna" ovanför moderkortet eller dyl...

Tacksam för svar/förslat/input på om jag är galen som ens funderar på det istället för att betala massa extra för ett NSC-800 eller DS380.

På väggarna? På noden drar du av väggarna och taket när du öppnar chassit(Som en bockad plåt över chassit).

Kommer inte ihåg hur mycket plats som finns mellan vaggorna, men där kanske det skulle kunna gå att montera en hårddisk med dubbelhäftande tejp och något "halvhårt" skumgummi för att klämma fast hårddisken mellan vaggorna. Annars vet jag att 2,5" går utmärkt att fästa där med dubbelhäftande.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Hej,

Modifiera det en aning är inga problem.

"Väggarna" var ett dålig uttryck, det jag egentligen funderar på är att försöka montera någon form av fästplattor för 2 hårddiskar i chassi-stommen, inte det avtagbara.

2.5" är tyvärr inget alternativ pga snålhet, har redan diskarna klara

Försöker I det längsta att undvika DS3880/NSC-800 då jag behöver 3st likadana uppsättningar (är en backuplösning för stora mängder hyffsat statiska mötvärden) tanken är att köra en NAS för live backup, ha 2 separata kopior av allt offsite som är lätta att uppdatera genom att åka och hämta dem, plugga in i nätverket och sedan köra en rsync/robocopy mot manuellt någon gång i veckan.
Eftersom det är 3 kopor det rör sig om är priset på Node304 klart trevligare...(runt 900 inkl nätagg för varje kopia) gentemot runt 2.5k för de andra lösningarna..

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Hej,

Modifiera det en aning är inga problem.

"Väggarna" var ett dålig uttryck, det jag egentligen funderar på är att försöka montera någon form av fästplattor för 2 hårddiskar i chassi-stommen, inte det avtagbara.

2.5" är tyvärr inget alternativ pga snålhet, har redan diskarna klara

Försöker I det längsta att undvika DS3880/NSC-800 då jag behöver 3st likadana uppsättningar (är en backuplösning för stora mängder hyffsat statiska mötvärden) tanken är att köra en NAS för live backup, ha 2 separata kopior av allt offsite som är lätta att uppdatera genom att åka och hämta dem, plugga in i nätverket och sedan köra en rsync/robocopy mot manuellt någon gång i veckan.
Eftersom det är 3 kopor det rör sig om är priset på Node304 klart trevligare...(runt 900 inkl nätagg för varje kopia) gentemot runt 2.5k för de andra lösningarna..

Rent teoretiskt skulle det gå. Så länge du inte ska ha något grafikkort i noden så finns det plats att försöka få till två fästplatser i stommen eftersom de "ihåliga" för att gömma kablar i.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |