Kommer en SSD att lösa min mammas problem?

Permalänk
Medlem

baserat på vad som verkar vara i övrigt så har den troligen ett par portar.

men BIOS är ju lite mer överskådligt att titta runt i annnars, och där står alla P/SATA uppradae tydligt.

ingen kan misslyckas med att trycka på F2, såvida det inte ska tryckas DEL eller nått annat istället alltså..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför inte installera Linux på den istället för att köpa en SSD? Om den bara används till lotto och att kolla bloggar ska Linux utan problem räcka för det.

Du tror själv att en "mamma" som är van vid windows miljön. och lärt sig de mest där. skulle vilja ha en dator med ett helt nytt OS?

Jo, jag vet att det går att få linux att se ut som windows. men ändå, jag skulle aldrig installera Linux åt mina föräldrar. ändå har dom bra kunskap om datorer.

Permalänk
Medlem

Får man en duglig dator för typ 3k eller är budgeten alldeles för låg?

Permalänk
Skrivet av Gubbkroppen:

Du tror själv att en "mamma" som är van vid windows miljön. och lärt sig de mest där. skulle vilja ha en dator med ett helt nytt OS?

Jo, jag vet att det går att få linux att se ut som windows. men ändå, jag skulle aldrig installera Linux åt mina föräldrar. ändå har dom bra kunskap om datorer.

Har installerat Ubuntu till mina föräldrar och det har varit mindre krångel nu än med Windows. Köpte en SSD till dom och drog in Windows 8 och det var direkt lite svårare tack vare alla dolda menyer och annat. Det att Linux är enormt svårt att lära sig är en myt anser jag det handlar mest om att lära sig det som med vilket operativsystem som helst även Windows.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Får man en duglig dator för typ 3k eller är budgeten alldeles för låg?

det borde räcka.

tex. http://www.asedo.se/products/Datorer/Stationara/Asus/ASUS-BP63-Series-BP6320-Core-i3-3220T-2-8-GHz-?ref=prisjakt&prodid=1298222

eller http://www.billigteknik.se/surfdator/10057-lenovo-thinkcentre-edge-72.html

eller den dator som någon posta tidigare i tråden med AMD prolle.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Har installerat Ubuntu till mina föräldrar och det har varit mindre krångel nu än med Windows. Köpte en SSD till dom och drog in Windows 8 och det var direkt lite svårare tack vare alla dolda menyer och annat. Det att Linux är enormt svårt att lära sig är en myt anser jag det handlar mest om att lära sig det som med vilket operativsystem som helst även Windows.

du kan ju inte jämföra windows 7 & övriga versioner som är i snitt lika varandra & windows 8 med allt nytt och krångel som bara den... sedan så kanske man inte vill sitta och behöva lära sig nytt operativ system när man kanske inte är van att använda datorer i överlag

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Du tror själv att en "mamma" som är van vid windows miljön. och lärt sig de mest där. skulle vilja ha en dator med ett helt nytt OS?

Jo, jag vet att det går att få linux att se ut som windows. men ändå, jag skulle aldrig installera Linux åt mina föräldrar. ändå har dom bra kunskap om datorer.

eftersom mamsen inte kan kolla upp vilka resurser burken ifråga har så har ju knappast Windows lärts in ivf, än mindre det mesta, eller hur?

och som påtalt, eftersom de flesta Linuxdistar redan ser mer ut som Windows än Windows gör numera så lär antagligen det visuella heller bli en chock direkt. vilket det brukar bli med Windows ivf varje gång nån tvingas byta upp sig en eller ett par versioner.

hitta en ikon det står webbläsare på, klick, inlärningsfasa över.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför inte installera Linux på den istället för att köpa en SSD? Om den bara används till lotto och att kolla bloggar ska Linux utan problem räcka för det.

Det kan ju vara värt ett försök men även nyare Linux-distar blir sega av en seg dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Du tror själv att en "mamma" som är van vid windows miljön. och lärt sig de mest där. skulle vilja ha en dator med ett helt nytt OS?

Jo, jag vet att det går att få linux att se ut som windows. men ändå, jag skulle aldrig installera Linux åt mina föräldrar. ändå har dom bra kunskap om datorer.

Linux i desktopmiljö är inte på något sätt svårare än Windows, du gör allt på i princip samma sätt. Enda är om man är van att använda Internet Explorer så måste man nu vänja sig vid ny webläsare..

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Får man en duglig dator för typ 3k eller är budgeten alldeles för låg?

Plus chassi då (inte fixat listan på ett tag och får finslipa det i morgon):) riktigt prisvärt för surf dock utan os.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1041286&view=l

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ok att vilja hjälpa till men när inlägg utformas som rena annonser bryter det mot §9 i reglerna och då ska Marknaden användas istället. Alternativt skickar man helt enkelt ett PM.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Plus chassi då (inte fixat listan på ett tag och får finslipa det i morgon):) riktigt prisvärt för surf dock utan os.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1041286&view=l

Saknar även RAM?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Saknar även RAM?

aj, får fixa det direkt

Så klart

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat t.ex en Vivo PC till henne.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175924

Drygt 3k, liten och färdigbyggd. Går att montera bak på en skärm med VESA fäste också.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

Herregud alltså, denna trådne. Ni rekommenderar TS att installera Linux, byta till SSD och annat skit. TS verkar inte veta även de grundläggande sakerna om datorer och ni ber honom/henne att göra lite mer avancerade grejer än de. Glöm de. Köp ny dator TS, du behöver ingne hög budget ens, de nuvarande datorn din mamma har består av för lite RAM, du behöver minst 2 gig om du ska köra XP, 4 gig hade varit toppen. Så bara köpa mer RAM-minne å räcker de. Du behöver verkligen inte mer om din mamma bara sitter och kollar bloggar och spelar lotto. Hade varit bra om du även skrev vad det är för bredband hon har. Det kan ju även vara därför det upplevs som slött.

Men hade jag varit du så hade jag nog köpt en helt ny dator. 3k räcker långt ör en ny dator för din mammas behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Har installerat Ubuntu till mina föräldrar och det har varit mindre krångel nu än med Windows. Köpte en SSD till dom och drog in Windows 8 och det var direkt lite svårare tack vare alla dolda menyer och annat. Det att Linux är enormt svårt att lära sig är en myt anser jag det handlar mest om att lära sig det som med vilket operativsystem som helst även Windows.

Men skojar du. Tror du verkligen föräldrar vill sitta och lära sig terminalen om de endast vill göra enkla saker som att se på en film eller spela upp en låt. I windows behöver man bara klicka på filen medans i Linux kommer föräldrarna knappt att hitta filen. Glöm de.

Permalänk
Medlem

Tycker som en del andra att det är bra om din mamma köper sig en ny dator:
Då får hon ett os som uppdateras och som fungerar med dagens krav.

Det finns ju olika sätt att lösa det på:
Billigteknik har denna t.ex denna dundermaskin som begagnad. (har I7 och ssd)

Eller denna nya minidator från Inet. Tänk på att skärmen måste ha hdmi eller displayport / eller konverter.. (också länkad förut i trådan) En liten dator gillar nog mammor så de inte ska ta plats

Eller kanske en billig bärbar med en i3:a eller liknande.

En kundvagn för att jämföra med:

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Herregud alltså, denna trådne. Ni rekommenderar TS att installera Linux, byta till SSD och annat skit. TS verkar inte veta även de grundläggande sakerna om datorer och ni ber honom/henne att göra lite mer avancerade grejer än de. Glöm de. Köp ny dator TS, du behöver ingne hög budget ens, de nuvarande datorn din mamma har består av för lite RAM, du behöver minst 2 gig om du ska köra XP, 4 gig hade varit toppen. Så bara köpa mer RAM-minne å räcker de. Du behöver verkligen inte mer om din mamma bara sitter och kollar bloggar och spelar lotto. Hade varit bra om du även skrev vad det är för bredband hon har. Det kan ju även vara därför det upplevs som slött.

Men hade jag varit du så hade jag nog köpt en helt ny dator. 3k räcker långt ör en ny dator för din mammas behov.

Skrivet av Alibaba123:

Men skojar du. Tror du verkligen föräldrar vill sitta och lära sig terminalen om de endast vill göra enkla saker som att se på en film eller spela upp en låt. I windows behöver man bara klicka på filen medans i Linux kommer föräldrarna knappt att hitta filen. Glöm de.

För det första skriv ordentligt om du vill bli tagen på allvar först och främst. För det andra citera flera inlägg om du ska skriva flera saker i en tråd.

Om du på fullaste allvar tror att man måste använda terminalen för att spela upp ett videoklipp visar det bara på hur lite du vet om Linux och datorer så jag föreslår att du läser på betydligt mer innan du säger något om Linux och hur det fungerar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Hade jag varit i din morsas läge och bara använder datorn ytterst lite,men vill ändå ha någorlunda prestanda.Köp en färdig stormarknadsdator för typ 4000 kr.Blir ju både bättre processor och windovs 8.Är den hon har 6-7 år gammal har hon troligtvis windows vista vilket är rena skitet

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.