Koppla in fläkt till moderkortet/fan controller

Permalänk

Koppla in fläkt till moderkortet/fan controller

Tjena!

Har köpt en Arctic L2 Plus fläkt till mitt grafikkort men jag har lite problem att koppa in det.
Fläkten kopplas in via 3-pin eller 4-pin PWM (tror jag att det heter?) men det finns ju inget sånt på moderkortet så alltså behöver jag någon kabel för att kunna koppla in det. Men vad?

Har även en Fractal Desigt Adjust 108 fan controller men har inte tillgång till att se om denna typ av kabel passar där. Var tror ni? Bifogar bild.
Följde även med en 3-pin --> strömkabel men vill gärna inte vända den för då får jag bygga om i hela lådan.

Vill bara kunna koppla in detta till min controller (helst) eller moderkortet.

Bilden blev enorm, hoppas inte det gör nåt.

Hoppas någon kan komma med tips. Ska ni länka till någon kabel så kör gärna på Inet. Enda jag handlar av.

Tack!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

74 visningar och ingen vet hur man ska koppla in detta? Verkar ju konstigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Drar en chansning här, men borde du inte koppla in den på grafikkortet så den håller koll på temp och varvtal.. dvs skippa moderkortet och fläktkontrollen.

mvh

ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Men.. sorry jag är rätt trött just nu.

Du har en 3 pin fläktkontakt (Hane) från din nya GPU kylare. ( http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-l2-plus.html )

Du har en fläktkontroller med fläktkontakt (Hona) ( http://www.fractal-design.com/home/product/accessories/discon... )

Koppla den nya GPU kylaren till din fläktkontroller med respektive kablar? .. Blir det för kort?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Drar en chansning här, men borde du inte koppla in den på grafikkortet så den håller koll på temp och varvtal.. dvs skippa moderkortet och fläktkontrollen.

mvh

ethnic

2-pin på grafikkortet så det går tyvärr inte.

Skrivet av HenKenny:

Men.. sorry jag är rätt trött just nu.

Du har en 3 pin fläktkontakt från din nya GPU kylare. ( http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-l2-plus.html )

Du har en fläktkontroller ( http://www.fractal-design.com/home/product/accessories/discon... )

Koppla den nya GPU kylaren till din fläktkontroller med respektive kablar? .. Blir det för kort?

Det hade ju varit det ultimata, men jag vet inte om den typen av kontakt passar på fläktkontrollern? Har ingen möjligthet att kolla vad det är för uttag där.

Kabeln är dessutom väldigt kort, men det finns väl förlängning att köpa isf antar jag.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern har ju förlängningar på varje kabel, borde räcka en bit beroende på ditt chassi.

De två kontakterna du håller i handen på bilden liknar men ser lite annorlunda ut från hur jag föreställer mig en 3 respektive 4 pin fläktkontakter.

Testa och stoppa i kabeln från gpu kylare till fläktkontrollern.

Annars

---------

Jag hittar inte någon adapter som skulle behövas men om det finns så köp det.

Annars

---------
Jag hade klippt av kontakten på gpu kylaren och på fläktkontrollern och kopplat ihop kablarna rak av om de inte passar ihop med den kontakten som sitter på just nu. Koppla rätt, eltejp och kolla igen om du kopplat rätt. Är du inte så vass på el så ta hjälp av någon som är det. I manualen till din fläkt så står det bland annat:

Main Cable Set
Pin No. Color Description
Pin 1 Black Ground
Pin 2 Red VDC
Pin 3 Yellow Signal
Pin 4 Blue PWM

http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/409/accelero_...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Fläktkontrollern har ju förlängningar på varje kabel, borde räcka en bit beroende på ditt chassi.

De två kontakterna du håller i handen på bilden liknar men ser lite annorlunda ut från hur jag föreställer mig en 3 respektive 4 pin fläktkontakter.

Testa och stoppa i kabeln från gpu kylare till fläktkontrollern.

Annars

---------

Jag hittar inte någon adapter som skulle behövas men om det finns så köp det.

Annars

---------
Jag hade klippt av kontakten på gpu kylaren och på fläktkontrollern och kopplat ihop kablarna rak av om de inte passar ihop med den kontakten som sitter på just nu. Koppla rätt, eltejp och kolla igen om du kopplat rätt. Är du inte så vass på el så ta hjälp av någon som är det. I manualen till din fläkt så står det bland annat:

Main Cable Set
Pin No. Color Description
Pin 1 Black Ground
Pin 2 Red VDC
Pin 3 Yellow Signal
Pin 4 Blue PWM

http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/409/accelero_...

Dom förlängningskablarna fungerar inte. Går inte att stoppa i kabeln från fläkten i dom. Se bild längst ner.
Det är om man kan stoppa i den direkt i fläktkontrollern tänkte jag. Ser inte riktigt hur det ser ut på bilden, om det är sån kontakt som jag håller i. Förlängning går inte iaf.

Det sista alternativet låter inte som nåt jag vill ge mig på. Känner heller ingen som skulle kunna det där vad ja vet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350