Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag föredrar också 16:10... Varför skulle det vara så konstigt?

De extra pixlarna på höjden man får är guld värda ibland.

Bredden är viktigare än höjden på större storlekar. 16:10 är ett uselt format över 24".

Det du vinner i fler pixlar på höjden i 16:10 förlorar du i färre pixlar än 16:9 på bredden.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Att de 160 pixlarna extra ska kosta så nedrans mycket.

Ska man vara helt korrekt så handlar det faktiskt om 230400 pixlar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Remmer:

Bredden är viktigare än höjden på större storlekar. 16:10 är ett uselt format över 24".

Det du vinner i fler pixlar på höjden i 16:10 förlorar du i färre pixlar än 16:9 på bredden.

Nej ^^,

2560x1600 ger lika många pixlar på bredden som 2560x1440. Däremot får man som sagt extra pixlar på höjden.

Har man suttit med 16:10 såhär länge så känns det jobbigt att man ska behöva byta ner sig till 16:9.

EDIT: Och varför skulle bredden vara så mycket viktigare?

Skrivet av xGreenRed:

Ska man vara helt korrekt så handlar det faktiskt om 230400 pixlar

Ja, okej, det har du rätt i

Men ändå en sjuk prisökning!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej ^^,

2560x1600 ger lika många pixlar på bredden som 2560x1440. Däremot får man som sagt extra pixlar på höjden.

Har man suttit med 16:10 såhär länge så känns det jobbigt att man ska behöva byta ner sig till 16:9.

EDIT: Och varför skulle bredden vara så mycket viktigare?

Eller så kan du säga att 3860x2160 (16:9) har fler pixlar på framförallt bredden men även höjden än 2560x1600 (16:10).

16:9 och 16:!0 har fortfarande ingenting med antalet pixlar att göra utan det anger bara relationen mellan bredd och höjd.

Bredden är viktigare vad gäller stora skärmar för att du inte vill få nackspärr. Det är ingen slump att stora skärmar snarare är på väg mot 16:9 och 21:9 medan 4:3 och 16:10 i det närmaste helt fasats ut.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Remmer:

Eller så kan du säga att 3860x2160 (16:9) har fler pixlar på framförallt bredden men även höjden än 2560x1600 (16:10).

16:9 och 16:!0 har fortfarande ingenting med antalet pixlar att göra utan det anger bara relationen mellan bredd och höjd.

Det är det ingen som har sagt heller. Vilken 27":are i ungefär samma prisklass har upplösningen 3860x2160?

Nu blev jag väldigt nyfiken, nämligen.

Skrivet av Remmer:

Bredden är viktigare vad gäller stora skärmar för att du inte vill få nackspärr. Det är ingen slump att stora skärmar snarare är på väg mot 16:9 och 21:9 medan 4:3 och 16:10 i det närmaste helt fasats ut.

Nej, men det får jag inte heller, så jag kommer fortfarande anse att 16:10 är att föredra. Alla har vi olika tycke och smak, helt enkelt.

16:9 är för avlångt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heler varför man skulle vela ha en 16:10 såvidare man inte bara ska använda den till surfande, bildredegering eller något liknande.
Formatet blir ju jobbigt i princip allt annat man gör tex när man kollar på film/videos på skärmen så blir det mer svarta kanter, mindre field of view i spel (om man inte har lust att spela med svarta kanter eller stretched)
Men det är väl en smaksak, jag har alltid haft 16:9 på skärmarna jag köpt och jag använder datorn till att mest spela kolla på film, streams osv.
Men om man använder datorn till arbete, surfande eller bildredigering så tycker jag nog också att 16:10 kan vara bättre då skärmytan man får av 16:9 inte används.
Sen är det ju ett plus med 16:9 att det är samma format som tv apparater

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av barabom:

Förstår inte heler varför man skulle vela ha en 16:10 såvidare man inte bara ska använda den till surfande, bildredegering eller något liknande.
Formatet blir ju jobbigt i princip allt annat man gör tex när man kollar på film/videos på skärmen så blir det mer svarta kanter, mindre field of view i spel (om man inte har lust att spela med svarta kanter eller stretched)
Men det är väl en smaksak, jag har alltid haft 16:9 på skärmarna jag köpt och jag använder datorn till att mest spela kolla på film, streams osv.
Men om man använder datorn till arbete, surfande eller bildredigering så tycker jag nog också att 16:10 kan vara bättre då skärmytan man får av 16:9 inte används.
Sen är det ju ett plus med 16:9 att det är samma format som tv apparater

Film ser jag på TV:n, det är mycket bättre. Streams är inga problem att se på en 16:10-skärm, jag har aldrig fullskärm ändå.
Spel funkar perfekt i 16:10, Inga svarta kanter någonstans, FOV blir inte mindre och ingenting blir "stretched".

För datorskärmar är 16:10 det bästa valet, helt enkelt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av barabom:

Förstår inte heler varför man skulle vela ha en 16:10 såvidare man inte bara ska använda den till surfande, bildredegering eller något liknande.
Formatet blir ju jobbigt i princip allt annat man gör tex när man kollar på film/videos på skärmen så blir det mer svarta kanter, mindre field of view i spel (om man inte har lust att spela med svarta kanter eller stretched)
Men det är väl en smaksak, jag har alltid haft 16:9 på skärmarna jag köpt och jag använder datorn till att mest spela kolla på film, streams osv.
Men om man använder datorn till arbete, surfande eller bildredigering så tycker jag nog också att 16:10 kan vara bättre då skärmytan man får av 16:9 inte används.
Sen är det ju ett plus med 16:9 att det är samma format som tv apparater

Det är ju sant som du säger, för spel och framför allt film så passar 16:9 bättre än mer fyrkantiga format. Men för i princip allt annat man gör på en dator så är det trevligare med mer höjd snarare än mer bredd.

Windows och de flesta OS lägger exempelvis det mesta av OS:ets gränssnitt i över och nederkant (exempelvis aktivitetsfältet, dockan i OSX, titelraden på alla fönster osv.), samma gäller webbläsare, Office-program och liknande som har all funktionalitet i överkanten. Det innebär att på en mindre bred skärm så hade mindre andel av ytan gått åt till dessa funktioner. Sen går det förstås att flytta aktivitetsfältet och liknande till sidan istället, men för många känns det väldigt fel, och webbläsare och liknande brukar inte stöda att flytta gränssnittselement till sidorna alls. Webben är exempelvis heller inte anpassad efter widescreen utan de flesta webbsidor får en väldig massa outnyttjad yta på en sådan skärm, vilket förstås gäller 16:10 också men inte i riktigt lika hög utsträckning. Mer avancerade applikationer som Photoshop eller Visual Studio brukar ha mer anpassningsbara gränssnitt så man kan flytta de olika gränssnittspanelerna dit man vill dock, så de fungerar på de flesta skärmar.

Sen kan man förstås jobba med flera fönster bredvid varandra osv. och Windows är mycket bättre på att hantera flera fönster bredvid varandra än ovanför varandra (aero-snap osv.).

En annan aspekt är att för en given diagonal så får man ju mindre yta ju bredare än skärm är, en 27'' som är 16:10 är större än en 27'' som är 16:9 och en 27'' på 21:9 blir ännu mindre och en på 4:3 ännu större. Det är därför som de här 29'' 21:9 skärmarna inte är så värst dyra: De är mindre till ytan än en 16:9 27''. Se exempelvis här.

Ytterligare en sak att tänka på är ifall man har tänkt sig att använda skärmarna på högkant någonting; ju bredare de är desto sämre passar de att ha på högkant. 21:9 blir bara löjligt men även 16:9 blir väldigt avlångt.

Allt detta är endast teoretiska diskussioner dock. Det finns inte så många olika storlekar, upplösningar och förhållanden att välja på för skärmar. Har man riktat in sig på runt 27'' så finns det i princip bara 16:9 eller 29'' 21:9 som ju ger mindre yta totalt sett. Sen finns det förstås 4K-skärmar på 28'' också, men de håller inte riktigt så hög klass ännu, inte de som inte är svindyra i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Självklart jämför jag inte 1200p med 1440p, utan 1600p och 1440p Jag hade aldrig valt 1200p på en 27":are.

Sen är det verkligen helt galet att det finns så mycket 27":are med 16:9 till vettiga priser, men inte en enda 16:10-skärm. Att de 160 pixlarna extra ska kosta så nedrans mycket.

Fast det är inte bara 160 (eller 230 000) pixlar det handlar om, utan de är också betydligt större.
Det är lätt ett steg i förstoring i webbläsaren man slipper för att få texten i hyfsad storlek, kanske två ibland. Alltså mer yta kvar.
Men visst, ni kanske kör Sweclockers i standardstorlek, vad vet jag... Med min syn och på min skärm (0,255mm stora pixlar) blir det alldeles för pyttigt.

Tack Snajk, den där jämförelsesidan var det länge sen jag såg.

Gissa först och kika sedan på länken, det är en rejäl skillnad i area som man ser.
http://www.displaywars.com/30-inch-16x10-vs-27-inch-16x9

Dessutom - de 30-tummare som säljs idag är väl alla wide gamut?
Det drar så klart upp priset. En 27a som har större färgrymd kostar som allra minst 6000.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14746680']Fast det är inte bara 160 (eller 230 000) pixlar det handlar om, utan de är också betydligt större.
Det är lätt ett steg i förstoring i webbläsaren man slipper för att få texten i hyfsad storlek, kanske två ibland. Alltså mer yta kvar.
Men visst, ni kanske kör Sweclockers i standardstorlek, vad vet jag... Med min syn och på min skärm (0,255mm stora pixlar) blir det alldeles för pyttigt.

Tack Snajk, den där jämförelsesidan var det länge sen jag såg.

Gissa först och kika sedan på länken, det är en rejäl skillnad i area som man ser.
http://www.displaywars.com/30-inch-16x10-vs-27-inch-16x9

Dessutom - de 30-tummare som säljs idag är väl alla wide gamut?
Det drar så klart upp priset. En 27a som har större färgrymd kostar som allra minst 6000.

Jo absolut. Det är tråkigt att det inte finns några 30'' alternativ för oss som inte bryr oss så mycket om 10bits färg osv. Precis som att man knappt kan köpa en skärm i "TV-storlek" utan TV-mottagare som ju innebär ett par tusen om året i avgifter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Film ser jag på TV:n, det är mycket bättre. Streams är inga problem att se på en 16:10-skärm, jag har aldrig fullskärm ändå.
Spel funkar perfekt i 16:10, Inga svarta kanter någonstans, FOV blir inte mindre och ingenting blir "stretched".

För datorskärmar är 16:10 det bästa valet, helt enkelt

Har en skärm som är 16:10, i spel som tex League of Legends så ser jag inte lika mycket som jag gör på min andra skärm, om jag vill se lika mycket åt sidorna så får jag spela med en liten svart kant över och under bilden. Ser också film på Tv:n oftast men fortfarande ofta på datorn också, men som sagt det är en smaksak.

Skrivet av snajk:

Det är ju sant som du säger, för spel och framför allt film så passar 16:9 bättre än mer fyrkantiga format. Men för i princip allt annat man gör på en dator så är det trevligare med mer höjd snarare än mer bredd.

Windows och de flesta OS lägger exempelvis det mesta av OS:ets gränssnitt i över och nederkant (exempelvis aktivitetsfältet, dockan i OSX, titelraden på alla fönster osv.), samma gäller webbläsare, Office-program och liknande som har all funktionalitet i överkanten. Det innebär att på en mindre bred skärm så hade mindre andel av ytan gått åt till dessa funktioner. Sen går det förstås att flytta aktivitetsfältet och liknande till sidan istället, men för många känns det väldigt fel, och webbläsare och liknande brukar inte stöda att flytta gränssnittselement till sidorna alls. Webben är exempelvis heller inte anpassad efter widescreen utan de flesta webbsidor får en väldig massa outnyttjad yta på en sådan skärm, vilket förstås gäller 16:10 också men inte i riktigt lika hög utsträckning. Mer avancerade applikationer som Photoshop eller Visual Studio brukar ha mer anpassningsbara gränssnitt så man kan flytta de olika gränssnittspanelerna dit man vill dock, så de fungerar på de flesta skärmar.

Sen kan man förstås jobba med flera fönster bredvid varandra osv. och Windows är mycket bättre på att hantera flera fönster bredvid varandra än ovanför varandra (aero-snap osv.).

En annan aspekt är att för en given diagonal så får man ju mindre yta ju bredare än skärm är, en 27'' som är 16:10 är större än en 27'' som är 16:9 och en 27'' på 21:9 blir ännu mindre och en på 4:3 ännu större. Det är därför som de här 29'' 21:9 skärmarna inte är så värst dyra: De är mindre till ytan än en 16:9 27''. Se exempelvis här.

Ytterligare en sak att tänka på är ifall man har tänkt sig att använda skärmarna på högkant någonting; ju bredare de är desto sämre passar de att ha på högkant. 21:9 blir bara löjligt men även 16:9 blir väldigt avlångt.

Allt detta är endast teoretiska diskussioner dock. Det finns inte så många olika storlekar, upplösningar och förhållanden att välja på för skärmar. Har man riktat in sig på runt 27'' så finns det i princip bara 16:9 eller 29'' 21:9 som ju ger mindre yta totalt sett. Sen finns det förstås 4K-skärmar på 28'' också, men de håller inte riktigt så hög klass ännu, inte de som inte är svindyra i alla fall.

Jo det har du absolut rätt i att i princip allt med tex OS använder 16:10 bättre. Köpte bara för en vecka sen en 27" 1444p och jag kan säga att när man är inne på tex facebook så används bara kanske 30-40% av skärmytan i sidleds, ser jättedumt ut med massa tomt utrymme på sidan. Men i det stora hela så om jag inte använde datorn till att spela eller kolla film/videor på så skulle jag föredra en 16:10 också, även fast skillnaden på formaten inte är så stora så ger en 16:10 bättre format för allt utom film och spel. Lite OT men det är sjukt skönt att man kan ha två fönster brevid varandra utan problem med aero snap på 1444p+, fungerar mycket bättre än vad det gjorde på min 24" 1080p

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av barabom:

Har en skärm som är 16:10, i spel som tex League of Legends så ser jag inte lika mycket som jag gör på min andra skärm, om jag vill se lika mycket åt sidorna så får jag spela med en liten svart kant över och under bilden. Ser också film på Tv:n oftast men fortfarande ofta på datorn också, men som sagt det är en smaksak.

Jo det har du absolut rätt i att i princip allt med tex OS använder 16:10 bättre. Köpte bara för en vecka sen en 27" 1444p och jag kan säga att när man är inne på tex facebook så används bara kanske 30-40% av skärmytan i sidleds, ser jättedumt ut med massa tomt utrymme på sidan. Men i det stora hela så om jag inte använde datorn till att spela eller kolla film/videor på så skulle jag föredra en 16:10 också, även fast skillnaden på formaten inte är så stora så ger en 16:10 bättre format för allt utom film och spel. Lite OT men det är sjukt skönt att man kan ha två fönster brevid varandra utan problem med aero snap på 1444p+, fungerar mycket bättre än vad det gjorde på min 24" 1080p

Jag har aldrig hört eller varit med om att man skulle se mindre när man jämför 16:10 och 16:9... Jag har spelat Dota 2 t.ex. på båda formaten och kan inte säga att jag upplevde detta. Hade Inga svarta kanter heller.

LoL kanske bara är skumt, eller så har du använt fel inställningar. 16:10 funkar som sagt perfekt för spel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Har en skärm som är 16:10, i spel som tex League of Legends så ser jag inte lika mycket som jag gör på min andra skärm, om jag vill se lika mycket åt sidorna så får jag spela med en liten svart kant över och under bilden. Ser också film på Tv:n oftast men fortfarande ofta på datorn också, men som sagt det är en smaksak.

Du ser väl inte mindre bredd för att du ser mer höjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Har en skärm som är 16:10, i spel som tex League of Legends så ser jag inte lika mycket som jag gör på min andra skärm, om jag vill se lika mycket åt sidorna så får jag spela med en liten svart kant över och under bilden.

16:10 är rena rama skiten. Jag förstår inte varför de inte slutade att sälja det tidigare men det finns väl fortfarande en mängd som lever i det förgångna och inte gått vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

16:10 är rena rama skiten. Jag förstår inte varför de inte slutade att sälja det tidigare men det finns väl fortfarande en mängd som lever i det förgångna och inte gått vidare.

Vad har du emot 16:10?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lorgix:

Vad har du emot 16:10?

Han trollar bara, han vet inte vad han går miste om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har precis fått tag i min q2770pqu. Verkar som att skärmen är helt fri från pixelfel.

Däremot vill inte mitt 560Ti fylla bilden över hela skärmen, när jag tittar noga ser jag små svarta kanter och jag anar att allt är lite blurrigt tack vare att det antagligen inte är 1:1 läge. När jag försöker skala bilden i Nvidias kontrollpanel går det bara att göra bilden mindre, inte större. Hur löser jag detta?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remmer:

16:10 är rena rama skiten. Jag förstår inte varför de inte slutade att sälja det tidigare men det finns väl fortfarande en mängd som lever i det förgångna och inte gått vidare.

Håller med dig, fast tillverkarna satsade inte på dem så länge så man får vara nöjd med det. Att leva i det förgångna är det allt för många som gör, se bara på 3D-TV, vissa skriker fortfarande efter det trots att det genomgick sin 3:e död för 1½-2 år sedan, ingen tillverkare satsar på det längre

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remmer:

16:10 är rena rama skiten. Jag förstår inte varför de inte slutade att sälja det tidigare men det finns väl fortfarande en mängd som lever i det förgångna och inte gått vidare.

Jo precis, framtiden är väl 3:2 som Surface Pro 3 eller Chromebook Pixel. Jag vet i alla fall att jag hade föredragit det för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har aldrig hört eller varit med om att man skulle se mindre när man jämför 16:10 och 16:9... Jag har spelat Dota 2 t.ex. på båda formaten och kan inte säga att jag upplevde detta. Hade Inga svarta kanter heller.

LoL kanske bara är skumt, eller så har du använt fel inställningar. 16:10 funkar som sagt perfekt för spel.

Nej jag har inte använt fel inställningar, det är bara att tänka logiskt med dimensionerna
i spel ser man alltid (alla spel jag kör cs, lol mm..) lika mycket i y-axel men man kan se mer i x-axel, det är därför man får sån stor Fov med 3 monitors, för att en 16:10 skärm ska spela i fullskärm så klipper den bort lite av kanterna på x-axeln för att visa rätt i y-axel i spelet. Kanske inte förklarar så bra men tänk dig att du zoomar in på en bild tagen horisontellt medans du har mobilen i vertikalt läge så att bilden täcker hela skärmen, då kommer du ju inte se allt på sidorna av bilden
Klistrar in ett exempel så kanske du förstår skillnaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo precis, framtiden är väl 3:2 som Surface Pro 3 eller Chromebook Pixel. Jag vet i alla fall att jag hade föredragit det för det mesta.

Är inte riktigt samma sak, 16:10 är dåtid

Skrivet av barabom:

Nej jag har inte använt fel inställningar, det är bara att tänka logiskt med dimensionerna
Klistrar in ett exempel så kanske du förstår skillnaden
http://i233.photobucket.com/albums/ee76/WildCatZA/Counter-Str...

Jag hjälper till lite med ytterligare en bild

4:3 Vs. 16:10 Vs. 16:9

Ser man inte skillnaden på 16:10 och 16:9 så är man blind

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av barabom:

Nej jag har inte använt fel inställningar, det är bara att tänka logiskt med dimensionerna
i spel ser man alltid (alla spel jag kör cs, lol mm..) lika mycket i y-axel men man kan se mer i x-axel, det är därför man får sån stor Fov med 3 monitors, för att en 16:10 skärm ska spela i fullskärm så klipper den bort lite av kanterna på x-axeln för att visa rätt i y-axel i spelet. Kanske inte förklarar så bra men tänk dig att du zoomar in på en bild tagen horisontellt medans du har mobilen i vertikalt läge så att bilden täcker hela skärmen, då kommer du ju inte se allt på sidorna av bilden
Klistrar in ett exempel så kanske du förstår skillnaden
http://i233.photobucket.com/albums/ee76/WildCatZA/Counter-Str...

Såååå varför kan jag då spela utan svarta kanter, stretching eller lägre FOV?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska debattera skärmformat kanske vi bör tänka på vilken yta man får per tum också...

en "optimal" rektangulär skärm är såklart en kvadrat, där får man så mycket yta man kan få vi en given diagonal.

jämfört med denna kan vi lista de andra vanligare formaten:

4:3 -> 96% Utnyttjat
16:10 -> 89.9% Utnyttjat
16:9 -> 85.5% Utnyttjat
21:9 -> 72.4% Utnyttjat

Anledningen till att vi går mot bredare och bredare skärmar är för att tillverkarna vill sälja mindre yta, dvs färre pixlar och fabriksutrymme, med ett större diagonalmått. folk tänker bara 27", inte på arbetsytan som finns tillgänglig.

för att visa mitt exempel lite tydligare: en 27" 4:3 skärm har samma yta som en 35.8" 21:9 skärm!
Det är inget man tänker på i vanliga fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Såååå varför kan jag då spela utan svarta kanter, stretching eller lägre FOV?

För att du spelar med mindre FOV utan att märka det, du kan ju testa själv att Tex gå in i cs, ställ dig i ett hörn, vänt dig om och zooma in på en punkt med en sniper, zooma ut och ta ett screenshot med 16:10, byt sedan till 16:9 och gör samma sak. Sen kollar du på dina screenshots så kan du själv se att du ser mindre med 16:10

Ett enklare test du kan göra, sätt bilden som bakgrundsbild med inställningen "Fit" först, och sen ändrar du den till "Fill" och se vad som händer, ser du det blåa?

Om du har 2560x1600: Bild 1
Om du har 1920x1200: Bild 2

Permalänk
Medlem

Jag skulle defenetivt köpt denna om jag var du;

http://www.lg.com/uk/monitors/lg-34UM95

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi nu ska debattera skärmformat kanske vi bör tänka på vilken yta man får per tum också...

en "optimal" rektangulär skärm är såklart en kvadrat, där får man så mycket yta man kan få vi en given diagonal.

Inte helt korrekt.
Cirkulär monitor är optimalt.

/Mr Matematik

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av barabom:

För att du spelar med mindre FOV utan att märka det, du kan ju testa själv att Tex gå in i cs, ställ dig i ett hörn, vänt dig om och zooma in på en punkt med en sniper, zooma ut och ta ett screenshot med 16:10, byt sedan till 16:9 och gör samma sak. Sen kollar du på dina screenshots så kan du själv se att du ser mindre med 16:10

Ett enklare test du kan göra, sätt bilden som bakgrundsbild med inställningen "Fit" först, och sen ändrar du den till "Fill" och se vad som händer, ser du det blåa?

Om du har 2560x1600: Bild 1
Om du har 1920x1200: Bild 2

Vad menar du att den bilden ska visa..?

Självklart får man en svart kant med "Fit" och det blå går utanför skärmens kanter med "Fill", men jag trodde det var spel vi diskuterade och inte Windows bakgrundsbilder?

Och om man nu skulle få en, extremt lite, mindre FOV (så att det inte ens är märkbart) så gör det mig inget då 16:10 för med sig så himla många andra fördelar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

16:10 är rena rama skiten. Jag förstår inte varför de inte slutade att sälja det tidigare men det finns väl fortfarande en mängd som lever i det förgångna och inte gått vidare.

Personligen förstår jag inte varför de ens började sälja 16:9-skärmar, eller vänta.. jo för att det är billigare att tillverka.
16:10 är i mina ögon ett bättre format för mig då du får större bildyta, och vid givet pixelantal i bredd så får du alltid mer pixlar på höjden. i de flesta fall har 16:9 och 16:10 upplösningar som motsvarar dess förhållande till varandra logiskt sett. Fler pixlar på höjden är en gudagåva vid arbete, 1080 pixlar på höjden är oanvändbart, men 1200 är okej. Generellt när man kommer över storleken ~27" och därmed även 1440 på alla 16:9-skärmar värda att nämna så blir det hela lite bättre då man plötsligt har nog med pixlar på höjden för att kunna arbeta rätt vettigt. Men ärligt talat vill jag inte ha skärmen bredare än den är redan, så skulle därmed föredra en 16:10 27" före en 16:9, men sådant existerar tyvärr inte.

16:9 är bra för 2 saker, i min värld och det är TV-serier och Billigare tillverkning. Förresten har i nästan alla nyare spel värda att spelas justerar FoV, något som borde vara standard.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad menar du att den bilden ska visa..?

Självklart får man en svart kant med "Fit" och det blå går utanför skärmens kanter med "Fill", men jag trodde det var spel vi diskuterade och inte Windows bakgrundsbilder?

Och om man nu skulle få en, extremt lite, mindre FOV (så att det inte ens är märkbart) så gör det mig inget då 16:10 för med sig så himla många andra fördelar.

Om det barabom påstår i #80 stämmer, alltså att man alltid får se lika mycket i y-led, ja då stämmer det också att x-leden begränsas med 16:10 relativt 16:9.
Själv vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad menar du att den bilden ska visa..?

Självklart får man en svart kant med "Fit" och det blå går utanför skärmens kanter med "Fill", men jag trodde det var spel vi diskuterade och inte Windows bakgrundsbilder?

Och om man nu skulle få en, extremt lite, mindre FOV (så att det inte ens är märkbart) så gör det mig inget då 16:10 för med sig så himla många andra fördelar.

Bilden visar det jag försöker förklara, du ser alltid lika mycket i y-led (från botten av bilden till toppen), vilket gör att den klipper bort på kanterna, i dethär fallet det blåa. Om jag har fill på min 16:9 skärm så ser jag fortfarande det blåa = jag har lite mer FOV. Ett spel gör exakt samma sak och "klipper" bort det blåa.
Säger inte att det är extremt märkbart men du verkade inte fatta att det är så, och det är därför jag försöker förklara. Jag märkte direkt att jag såg mindre i lol med 16:10, men det vänjer man sig vid efter ett tag