Unable to find medium containing a live file system.

Permalänk

Unable to find medium containing a live file system.

Tjo Sweclockers.

Har helt o hållet tröttnat på Windows 8 nu och vill istället installera Linux men har inte haft någon större framgång.

Som titeln säger så stöter jag på ett litet problem:

Citat:

"(initramfs) unable to find a medium containing a live file system."

Detta är vad som händer när jag bootar upp datorn från USB-minne det kommer fram en bild där de står "Ubuntu" och laddar ett tag innan det här meddelandet kommer fram, jag har testat att både installera Linux, och att testa Linux från USB med samma problem varje gång. Jag har använt mig av program såsom: "Pendrivelinux" och "unetbootin" för att göra USB-minnet bootable med samma problem. Jag har testat olika USB minnen och olika USB portar då jag hört att USB 3.0 kan krångla med Linux.

Jag har googlat runt och såg att vissa människor löst sitt problem på detta vis:

Citat:

"I changed the SATA controller type from IDE to AHCI in BIOS"

Självklart så testade jag men fortfarande utan någon framgång, jag testade också att ändra "boot ordern" så att USB var först att boota.

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre, jag vill verkligen ha Linux men Linux verkar inte vilja ha mig, så jag tänkte att kanske ni kan dela med er av eran expertis då jag inte är den bästa när det kommer till Linux.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du bara provat med en och samma .iso så kan det vara där skon klämmer. Testa att skapa livesticka med en annan distro.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Testa att byta usbport till en usb 2.0 då du troligen har den i en 3.0 som distributionen du försöker installera inte har drivrutiner för i sin ramdisk.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara?
Har du stängt av "Secure boot"?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Redan testat en annan .iso fil, samt en annan version av Ubuntu, funderar på att testa Linux Mint om detta inte löser sig.

Redan testat att använda USB 2.0.

Har läst att senaste versionerna av Ubuntu inte ska påverkas av "Secure Boot"? Kan dock ha missförstått då jag inte är så insatt i vad "Secure boot" faktiskt är, tror du det löser sig helt av att stänga av det? Låter inte så lockande att stänga av det då det låter som en säkerhetsrisk, men som sagt är inte direkt insatt i hur det fungerar.

Är tacksam för era förslag.

Permalänk
Medlem

vad gjorde du usbminnet med ?
Och stäng av secure boot och aktivera CSM i bios. Brukar oftast lösa sig för mig.
Sen om det gäller just ubuntu så brukar jag använda lili för att skapa ett bootbart usb.
Annars finns det lite olika sätt.
Win32diskimager är rätt bra ocskå.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Kan du välja att boota med EFI eller UEFI ifrån USB-stickan?

För att kunna boota i EFI så måste USB-stickan ha FAT32, och sedan när du ska installera Ubuntu så gör en boot partition i FAT32 på 128MB som du monterar i /boot.

Hittade denna guide som kanske kan hjälpa dig:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI#SecureBoot

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Entusiast

Som tidigare frågat: Hur skapade du live-systemet på USB-stickan?
Ett tips: http://www.linuxliveusb.com/

Skrivet av Lembritt:

Kan du välja att boota med EFI eller UEFI ifrån USB-stickan?

För att kunna boota i EFI så måste USB-stickan ha FAT32, och sedan när du ska installera Ubuntu så gör en boot partition i FAT32 på 128MB som du monterar i /boot.

Hittade denna guide som kanske kan hjälpa dig:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI#SecureBoot

Med USB live system behövs ingen separat boot-partition. Det räcker med att USB-minnet är formaterad med FAT32, och att den har en mapp vid namn "efi", som innehåller de filer som är nödvändiga för inläsning av EFI-filer. (Normalt brukar de flesta USB-verktygen, såsom de jag länkade ovan, skapa detta automatiskt)

Däremot så bör man, på själva systemdisken, ha en separat EFI-partition med fat32, då operativsystemen oftast använder andra filsystem som inte är kompatibla med UEFI-standarden.
Detta gäller dock bara om man skall starta datorn i EFI-läge, och inte i BIOS-läge.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)