Sapphire Radeon R9 280X kompitabel med 550w nätaggregat?

Permalänk

Sapphire Radeon R9 280X kompitabel med 550w nätaggregat?

Hej,

Ska köpa ett R9 280X http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2266018. Det står att den bör ha 750W men jag äger ett XFX Core Edition 550W 80+ Bronze.

Kommer det att fungera ändå?
Andra komponenter jag har:
MSI 970A-G46 SLI
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
SSD 840 Evo 250gb
AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det är lugna puckar. Kortet drar maximalt 300w, resten omkr 150w. Du lär aldrig se 300w sustained på det heller, det är mer vid benchmarks/mining som det ligger där omkring.

Permalänk

OK. Skönt att höra. Det tungaste datorn lär göra är att spela några tunga spel.

Tack för svaret!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har samma kort och samma nätagg, och ungefär samma av de andra komponenterna och det fungerar utan problem. bara att köra!

Permalänk
Skrivet av jonasf95:

Har samma kort och samma nätagg, och ungefär samma av de andra komponenterna och det fungerar utan problem. bara att köra!

Härligt. Tack återigen Sweclockers medlemmar!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk

Jag har nu installerat mitt nya kort, men spelet stängs ner när det har varit igång i ca 15 sekunder. Far Cry 3 var spelet jag testade och det har fungerat felfritt innan.

Hur kan jag ta reda på vart problemet ligger?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixxor:

Jag har nu installerat mitt nya kort, men spelet stängs ner när det har varit igång i ca 45 sekunder. Far Cry 3 var spelet jag testade och det har fungerat felfritt innan.

Hur kan jag ta reda på vart problemet ligger?

Har du använt två riktiga pcie strömkablar till grafikkortet? Det medföljer en adapter molex-pcie ström men den är det ingen idé att använda. Särskilt om du redan har andra prylar på samma molexlina som den du kopplat in adaptern på.

Permalänk
Medlem

Är det bara spelet som stängs eller är det hela datorn som stängs efter 45 sekunder?

Permalänk

Spelet stängs bara ner eller jag kan fortfarande höra spelet och det ska fortfarande vara igång står det. Jag kan dock inte klicka mig in på det igen.

Jag har använt de kablarna som sitter i PSU. Den ena står det PCIe på men den andre står det inte på. Det är dock exakt samma slots. Har också för mig att jag använt samma innan, då det bara finns två stycken.

EDIT: Nu fungerar det av någon konstig anledning. Efter den sjunde gånger fungerade det o det enda jag har gjort egentligen är att stänga av AMD Evolved Gaming. Visste inte att jag hade det programmet installerat, men catalyst gjorde väl det automatiskt.

Någon mer som har problem med sådant?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixxor:

Spelet stängs bara ner eller jag kan fortfarande höra spelet och det ska fortfarande vara igång står det. Jag kan dock inte klicka mig in på det igen.

Jag har använt de kablarna som sitter i PSU. Den ena står det PCIe på men den andre står det inte på. Det är dock exakt samma slots. Har också för mig att jag använt samma innan, då det bara finns två stycken.

Jag ser att moderkortet har en 6+2pin och en 6-pin pcie strömkabel. utöver detta finns en 8-pin som är till för att kopplas in i moderkortet (ATX12V/EPS12V). Det borde inte gå att använda den till en gpu pga skillnader i formen på pins, men dubbelkolla ändå

Vad hade du för grafikkort innan bytet?

Permalänk

Tack för att du tar din tid o hjälpa mig! Jag var väldigt noga med o titta så att "pinsen" skulle passa ihop.

Hade en Gigabyte 7870.

Tror du att det var pga av Evolved?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixxor:

Tack för att du tar din tid o hjälpa mig! Jag var väldigt noga med o titta så att "pinsen" skulle passa ihop.

Hade en Gigabyte 7870.

Tror du att det var pga av Evolved?

Vet inte, jag har inte spelat något krävande på länge Det verkar konstigt att det skulle minimera sig sådär, men å andra sidan, funkar det efter avstängningen av gaming evolved så har det ju sannolikt med det att göra Fint att det löste sig!

Permalänk

Kan eventuellt vara gamla drivrutiner som ligger och spökar?

EDIT: Oj, såg inte din edit om att du löste det.

Permalänk

Jag har tagit bort alla drivrutiner, men jag ska testa på ngt annat spel. Far Cry 3 är fruktansvärt dåligt gjort. FPSen var helt knäpp. Kunde inte inte få spelet o fungera i 60 fps på low.

Återkommer om en stund när jag testat något annat.

EDIT: Har fått detta i många utav mina spel nu. Av någon anledning kan jag inte Printscreena bilden..
VAD ÄR DETTA?
http://imgur.com/WaYTz4W

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixxor:

Jag har tagit bort alla drivrutiner, men jag ska testa på ngt annat spel. Far Cry 3 är fruktansvärt dåligt gjort. FPSen var helt knäpp. Kunde inte inte få spelet o fungera i 60 fps på low.

Återkommer om en stund när jag testat något annat.

EDIT: Har fått detta i många utav mina spel nu. Av någon anledning kan jag inte Printscreena bilden..
VAD ÄR DETTA?
http://imgur.com/WaYTz4W

Kan du berätta vilket spel det är?
Och ta gärna en bild av samma problem i de andra spelen!

Medan du spelar och det beter sig såhär, kan du ha igång ett monitoreringsprogram med historik så du kan se hur dina temperaturer/användningsgrad/clock speeds har varit under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Kan du berätta vilket spel det är?
Och ta gärna en bild av samma problem i de andra spelen!

Medan du spelar och det beter sig såhär, kan du ha igång ett monitoreringsprogram med historik så du kan se hur dina temperaturer/användningsgrad/clock speeds har varit under tiden?

Det är watch dogs (?).

TS: Är du 100% att du kopplat in kortet ordentligt? Det ska vara två stycken strömkablar direkt från PSU till grafikkortet, 6+6 pins. Är dessa ikopplade?

Ladda hem MSI afterburner eller liknande och kolla vilken power % kortet ligger på. Du kan även prova att dra hem Unigine Heaven och kolla så du får en bra benchmark.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jag fick det att fungera sent igår. Nu fungerar de tre spelen som inte fungerade igår. Portal 2, Tomb Raider och Mafia 2. Det jag gjorde var att ta bort alla drivrutiner(vilket jag trodde att jag hade gjort) och installerade en annan version av Catalyst Center. Tydligen var några gamla drivrutiner på en annan partition. Jag vet inte vilken utav dessa som var boven, men nu funkar dessa spel iaf.

Om jag inte hade kopplat pins rätt så hade det väl aldrig fungerat o spela dessa spel? Jag testade även att kolla på MSI afterburner och värmen är inte onormalt hög och GPU Usage är ju väldigt hög, men det är väl normalt?

Detta är min 3mark score: http://www.3dmark.com/3dm/3650366? Vet inte varför jag får så dålig combined score dock.

Jag ska testa Crysis 2 och Battlefield hur de fungerar. Det är nog de tyngsta spelen jag äger. Återkommer!!

EDIT: Jag testar Crysis 2 på högsta inställningarna och det flyter perfekt. Det dropar aldrig under 60fps, men sen stängs spelet ner. Jag kan inte öppna det igen, men jag hör fortfarande spelet. Det står även att Crysis är igång, men det går som sagt inte starta det. Testade o sänka iställningarna till Extreme o då hade den knappt 60% GPU Usage och spelet slutade fungera.

Jag såg att GPU Usage gick upp i 99% som högst innan det stängdes ner. Högsta temperaturen var 72 grader.

Det visar sig också att jag inte kan spela BF3 och Crysis 2 i Fullscreen av någon anledning. Har testat två olika skärmar o även testat ha i båda samtidigt. Grejen är att jag inte kan trycka på ngt i battlefield för så fort jag trycker på ngt i BF(inkl alt+enter) rutan så försöker datorn skicka mig till fullscreen men sedan skickar den tillbaka mig i window.

Vart ligger felet?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5