Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Klättrade upp och såg att wifiroutern är denna
http://pctidningen.se/tester/natverk/netgear-3gumts-mobile-br...
som inte har WAN och vi använder LAN, inte USB som ingång. Fungerar den som en switch då utan DHCP?

http://support.netgear.se/product/MBRN3000

Du är för skön... ger liksom aldrig upp.

Ja switchdelen i den funkar som en switch.
Och nej, den har en inbyggd dhcp-server. Och har du inte stängt av dhcpservern så kommer det funka dåligt i ditt hemmanät.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Du är för skön... ger liksom aldrig upp.

Ja switchdelen i den funkar som en switch.
Och nej, den har en inbyggd dhcp-server. Och har du inte stängt av dhcpservern så kommer det funka dåligt i ditt hemmanät.

Den som ger upp får inget gjort. Routern står i fruns sovrum så det finns liksom sällan tid att riva ner det dom använder och dessutom fungerar klanderfritt idag, då finns det bättre att göra en månad innan ett val.
Snart är fibern uppkopplad med ett nytt nät och antagligen nya problem, då blir gamla routern ledig.

Trevligt att något som ska funka så dåligt fungerar nu till allt i huset, märkligt va. DHCP på från ISP men av här hos mitt modem och statiska.
Till fibern kan vi prova allt per automatik och se om det håller, eller leka med några andra först.

Men tack för ditt besked, svärfar kanske har stängt av DHCP när vi har statiska. Hur viktigt det är när allt fungera, jag brukar lösa det som inte fiungerar.
Det finns större världsproblem att prioritera än att riiva i det som fungerar.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Den som ger upp får inget gjort. Routern står i fruns sovrum så det finns liksom sällan tid att riva ner det dom använder och dessutom fungerar klanderfritt idag, då finns det bättre att göra en månad innan ett val.
Snart är fibern uppkopplad med ett nytt nät och antagligen nya problem, då blir gamla routern ledig.

Trevligt att något som ska funka så dåligt fungerar nu till allt i huset, märkligt va. DHCP på från ISP men av här hos mitt modem och statiska.
Till fibern kan vi prova allt per automatik och se om det håller, eller leka med några andra först.

Men tack för ditt besked, svärfar kanske har stängt av DHCP när vi har statiska. Hur viktigt det är när allt fungera, jag brukar lösa det som inte fiungerar.
Det finns större världsproblem att prioritera än att riiva i det som fungerar.

Varför tror du att ISPens DHCP kan påverka ditt interna nät?
Du nämner det hela tiden fast vi har förklarat för dig flera gånger att så är inte fallet..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Börjar tro att TS är politiker. Samma oförmåga att ta till sig information, samma osammanhängande pladder, samma envisa ältande av "talking points" oavsett vad andra säger och dessutom verkar det viktigt att det snart är val.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Varför tror du att ISPens DHCP kan påverka ditt interna nät?
Du nämner det hela tiden fast vi har förklarat för dig flera gånger att så är inte fallet..

Glömde det med Löfven i radion och Hägglund i TVn

Det var min ISP som tog upp något som man inte behöver diskutera men kan tydligen påverka fjärrstyrning, dock inte vår.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Det finns större världsproblem att prioritera än att riiva i det som fungerar.

Men om allt fungerar, varför fråga om hjälp?
Vi har påtalat att ett fel i nätverket kan mycket väl bero på nån annan utrustning i ditt nät (ex: Flertal routrar på samma lan)

Vad ska vara så svårt att riva bort allt, ägna dig 5min till en 300 kr´s router sen sätta hela nätverket bakom i DHCP?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Börjar tro att TS är politiker. Samma oförmåga att ta till sig information, samma osammanhängande pladder, samma envisa ältande av "talking points" oavsett vad andra säger och dessutom verkar det viktigt att det snart är val.

Nästan rätt och typiskt svenskt, först en ordentlig utredning med alla fakta, sedan ställer man förslag och går till aktion.
Dessutom har jag varit säljare.
Så nu är det liksom mer tidsbrist än vanligt och sällan tid att leka med något som fungerar.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Men om allt fungerar, varför fråga om hjälp?
Vi har påtalat att ett fel i nätverket kan mycket väl bero på nån annan utrustning i ditt nät (ex: Flertal routrar på samma lan)

Vad ska vara så svårt att riva bort allt, ägna dig 5min till en 300 kr´s router sen sätta hela nätverket bakom i DHCP?

Först funkade nästan inget, modem misstänktes inte då det var nybytt men antagligen begagnat, så vi tittade på nätet frun rotat med, när det skalades ner var det bara modemet kvar som byttes och allt var uppe igen, justerades lite, fungerar nu klanderfritt och snabbt.

Efter allt felsök och fel besked från support, har jag fått det att fungera ändå, delvis med tips här och är en idiot om jag börjar om med något som hustrun minns inte fungerar. Varför ändra i det som fungerar och ska rivas snart igen när fibern är uppkopplad. Men jag testar och leker lite ändå emot alla råd, så jag stängde DHCP i natt och det fungerar ännu bättre.
Siimultant ser jag på Aktuellt nu för att undvika timewasting.

Ska ringa vår fiber-ISP och koppla en wifi till omvandlaren.
Tråden bevakas inte här, men här

http://dsp.forum24.se/dsp-post-274.html#274

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har kollat lite andra trådar du skapat, och jag skulle nog sammanfatta din kunskapsnivå såhär;

Glad amatör som gärna lär sig utav sina misstag.

Som du säkert märkt, är flera användare på forumet här väldigt duktiga på att snabbt svara och ge respons på hur ett ev. problem kan lösas och i vissa fall felsökas (om man har någorlunda grundläggande kunskap i ämnet).

Problemet, som flera redan påpekat, är att du inte riktigt vill lyssna på vad man säger. Du väljer att beskriva dina problem och fel i väldigt svårtydda meningar och vill inte rita upp en hel bild av hur scenariot ser ut. Inte heller vid direkt frågan om hur ditt nät (i detta fall) ser ut svarar du inte på.

Detta får dig att målas ut som ett troll.... inte bra. :/

Bra att det fungerar nu iaf, skulle nog säga att det smidigaste hade varit att installera grejerna som man antingen får med en leverans och leva med de ev. begränsningarna som finns, eller ta in lite hjälp för att få det uppsatt som man vill ha det (jag tar in hjälp med el och bygg, det är inte mitt område.. tex.)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte peka ut någon men är DSP en samling schizofrena SD-anhängare? Liknar sörja av folk som vägrar ta sin psykofarmaka. Tror du verkligen någon vill skriva där? Har du den insikten? Var det du som skrev Andreas inlägg där?

Kontakta moderator om du vill dela med dig av ditt nät och lås upp din gamla tråd. Det är inte PK-hysteri som fick den låst. Folk kommer inte ta dig mer seriöst för att du skriver på något omodererat ställe ingen läser. De ställer sig bara mer frågande varför du inte kan visa god diskussionsstil, hålla ett bra samtalsklimat och verkar provocera istället för att följa regler. Även när moderatorer säger till.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Spotnick:
Skrivet av Petterk:

Nu vill jag inte peka ut någon men är DSP en samling schizofrena SD-anhängare? Liknar sörja av folk som vägrar ta sin psykofarmaka. Tror du verkligen någon vill skriva där? Har du den insikten? Var det du som skrev Andreas inlägg där?

Kontakta moderator om du vill dela med dig av ditt nät och lås upp din gamla tråd. Det är inte PK-hysteri som fick den låst. Folk kommer inte ta dig mer seriöst för att du skriver på något omodererat ställe ingen läser. De ställer sig bara mer frågande varför du inte kan visa god diskussionsstil, hålla ett bra samtalsklimat och verkar provocera istället för att följa regler. Även när moderatorer säger till.

Men va F*N rent ut sagt?
Kopierar du mitt inlägg och lägger ut på något randomforum?
Skärpning...
Hade inte Petterk taggat mig hade jag aldrig läst url'en.

Att utge sig för att vara någon annan är inte ok.
Och på tal om "timewasting", som du så fint kallar det, så är det precis vad dina inlägg är.

Folk vill så gärna hjälpa, men du svarar avvikande och/eller i gåtor.
En sådan som du är inte ute efter att få hjälp av andra, bara njuta av att leka med deras goda vilja. I slutändan resulterar det i att folk inte kanske bara struntar i att hjälpa dig, utan även andra.

Jag hoppas vi slipper detta beteende mer eller att du flyttar från detta forum...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Legendarisk

Vill du diskutera med andra i forumet så ska det, föga förvånande, göras i forumet...

*** Tråd låst ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.