Min nybyggda dator startar om var femte sekund

Permalänk
Medlem

Min nybyggda dator startar om var femte sekund

Hej! jag fick hem delarna till min nya dator idag och byggde ihop allt som det skulle vara, jag råkade dock ta lite mycket kylpasta som jag sen tog bort, har prövat 2 st CPU-fläktar (original och "coolermaster hyper 212 evo") men inget funkar. När jag startar datorn så startar datorn upp som vanligt men efter ca 1 sekund så börjar den "tappa" ström för att efter ca 4 sekunder stänga av sig helt även fläkten i nätaggregatet, efter 1 sekund går den på igen och fortsätter likadant tills man håller in strömknappen i några sekunder tills den slår av sig.
Chassi: Fractal Design R4 Black
Nätaggregat: FSP Hyper 600
Moderkort: GIGABYTE H97-HD3
Processor: Intel core I5-7690K
Grafikkort: Radeon R9 280X
RAM: Corsair 8GB DDR3 XMS3 Vengeance

Har någon svar på vad detta kan vara?

Permalänk
Avstängd

Satte du ditt moderkortsdistanser? Dessa ska skruvas in direkt i chassit som moderkortet sedan vilar för att sedan skruvas in i.

Permalänk
Medlem

Ja, datorn är rätt ihopsatt

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, och för mig så var det fel på cpu'n å moderkortet. hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem

vet du hur man fixar det @isselu

Permalänk
Medlem

för mig var det så att jag hade varit klumpig som satan å böjt pinnarna under cpu'n å tryck sönder cpu socketen.. men det behöver ju itt betyda att du har gjort det..

Permalänk
Medlem

Okej! vet ej om jag gjort det men tack för svar!

Permalänk
Medlem

man ska ju he upp pinnen om det är nån å så ska den som glida in.. man ska absolut inte använda något som helst våld när man sätter in cpu'n (vilket jag fick lära mig den dyra vägen...)

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med en nybyggd dator, helt hopplöst.

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Medlem

Vad har du för datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

en fråga bara har ni nya nätagg eller är de gamla??

Permalänk
Medlem

Det är helt nytt

Permalänk
Medlem

har ni kollat hur mycket watt era delar behöver å hur mycke erat agg ger ut??

Permalänk
Medlem

Allt sammanlagt skulle kräva mindre än 500, agget är på 600

Permalänk
Medlem

är allt splonkarns nytt???

Permalänk
Medlem

Det absolut första du ska testa om du inte redan gjort det är att ladda standardinställningar i BIOS (Clear CMOS).

Permalänk
Medlem

Hade likadant fel när jag satt ihop en kompis dator, provade med mitt svagare nätagg och då fungerade det..? Testade sedan han nätagg i min dator och där fungerade den klockrent så vi bytte, datorernas vägar äro outgrundliga

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Ja, det kom på posten igår och idag

Permalänk
Medlem

Jag har inte tillgång till ett svagare nätaggregat

Permalänk
Medlem

Testa att plocka ur allt förutom moderkort och nätagg (ram, cpu, gfx, hdds osv), testa sedan att starta upp och se om den fortfarande dör direkt.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

testa att plocka ur och montera i ram-minnena igen. det brukar av någon anledning funka för mig när jag har liknande situationer.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Har testat att plocka ut allt, samma problem ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoomque:

Jag har inte tillgång till ett svagare nätaggregat

Monterade du allt med ESD-band? Eller jordade du dig på något sätt innan installationen av komponenterna?

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Jag jordade mig mot mitt element

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra en reset på biosen?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte upp nog långt för att komma åt BIOSen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoomque:

Jag jordade mig mot mitt element

Du bör skruva ur även moderkort från chassit och testa det på en kartong istället. Koppla då enbart i 24pin samt 8pin kontakt och se vad som sker.

Testa även ditt nätaggregat och se om det funkar öht.
http://www.wikihow.com/Check-a-Power-Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoomque:

Datorn startar inte upp nog långt för att komma åt BIOSen

Nej jag tänkte mer på att plocka ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet och vänta någon minut och sen sätta i det igen, det nollställer biosen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Det absolut första du ska testa om du inte redan gjort det är att ladda standardinställningar i BIOS (Clear CMOS).

Skrivet av Stoomque:

Datorn startar inte upp nog långt för att komma åt BIOSen

Det är därför Clear CMOS -knappen finns...

EDIT: På ditt kort är det en jumper du ska bygla, eller så tar du bort knappcellsbatteriet en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoomque:

Jag jordade mig mot mitt element

Fel

Du ska inte jorda dig mot något element... Det har i flera trådar och guider förklarats att det kan göra allt till det sämre. Det man vill är att ha SAMMA spänningspotential som datorn och inte som elementet då det kan leda till en urladdning.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440