Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det där ser tokigt ut.

1920x1080 = 2073600 pixlar
2560x1080 = 2764800 pixlar

Det är alltså 33% fler pixlar i den mer högupplösta 2560x1080-skärmen.

Så det kommer funka med BF4 på High? då typ?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Så det kommer funka med BF4 på High? då typ?

Borde göra det, Testa som sagt med resolution scaling i BF4 så kan du se själv hur det fungerar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har bara EN fråga.

Hur mycket tyngre är en 2560x1080 än 1920x1080?

Tänker mest på BF4 och datorn i sign.

Jag har 8GB ram, i5 gen 3 3.4GZ och Radeon HD 7970 med 3gb minne 2560x1080 så inte dom mordernaste grejerna
Jag har inga problem att köra BF4 på high/ultra, dock inte högsta AA osv, har det inte installerat nu men FPS'en var lägre än 60 men högre än 30 vill minnas att det var i det högre intervallet med lite dippar ibland och i högsta graden spelbart för mig

Gick iofs ifrån 5760x1080 low/medium låg FPS till det så är du typen som sitter med en 120hz skärm vill ha 120FPS så kan jag tänka mig att det inte är spelbart med den hårdvaran jag har i alla fall.

Kolla swecklockers benchmark finns prestandatester i 2550x1440 http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skyrim funkar ju perfect med Flawless Widescreen.

Eyefinity har inte de problemen du beskriver, det var ganska många år sedan. Taskbaren kan vara på vilken skärm du vill och med Hydra grid kan du själv välja exakt vart program skall visas i fullscreen, eller 2/3-skärm etc etc.

Vissa spel krånglar både i 21:9 och 28:5, de som inte funkar bra kör iallafall jag oftast i window mode, men jag har märkt att jag numera ofta kollar upp hur Eyefinity-stöder ser ut för ett spel innan jag köper det.

När det funkar bra är Eyefinity sjukt coolt, blir otrolig inlevelse. 21:9 är bra och kräver mindre hårdvara, men det når inte riktigt ända fram. Man kommer ha samma problem i 21:9 och 28:5, bara det att det märks mindre i 21:9 - Om UI't inte använder Eyefinity API för att lokalisera mittenskärmen kommer typ minimap hamna på ena sidan rummet och chat i andra änden av rummet, vilket i vissa spel så klart inte är spelbart, medan i andra spelar det inte så stor roll.

Eftersom 21:9 är lättare för hobbyister hoppas jag att det slår ordentligt, för det kan leda till att Eyefinity kommer funka bättre också.

Tack för sammanfattningen av vad jag skrev, inklusive att skyrim inte fungerar utan flawless även på 21:9
Jag sålde grejerna för ca 8månader sedan men hade extra skärmarna i desktopläge och körde enbart på en skärm under 3månader till, eyefinity i dekstop fungerade inte bra för mig, bra att det är fixat

Det problemet jag försökte framföra var att så fort eyefinity kommer på tal så rekommenderas det direkt utan någon kritik, eller information om hårdvara "byt rakt av" superbra om man sitter på en i'3'a med 4gb ram och sitter och kör den klumpen av spel som inte fungerar alls med flera skärmar.

Det finns ingen fördel att sitta med 3skärmar i desktop heller, det är fysiskt utmattande i alla fall om man sitter på 24" skärmar, om man inte gillar att ha 200 fönster öppet samtidigt och vrida nacken vänster och höger för att se något.
2skärmar räcker och fungerar väldigt bra om man behöver det, för mig räcker det med 21:9 skärmen uppdelat i 2skärmar

EDIT : fel blev rättad av xefler eyefinity stödjer inte PLP vilke var vad jag tänkte på, 3skärmar gäller inte två i landskaps läge kan bli problem med att skarven stör hoppar annars.
Och med det sagt vill man köra flera skärmar så bör ju eyefinity mixed resolution vara att föredra om man nu vill ha den extra skärmen som tappas med 21:9. Gäller att GPU'n stöder mixed resolution.

Det är ju väldigt lätt att komplettera med en extra skärm i efterhand om man nu vill det, skaffar man 3skärmar så är man fast i 3x 16:9/16:10[/B]
Det går ju inte att vinkla ytterskärmarna inåt om man nu vill det isf får man komplettera med en tredje skärm, har för mig att jag hade mina platt så för mig skulle det fungera.
1x21:9 29" + .......... fel
1x21:9 34" + .......... fel

http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...
EDIT: vad jag vet så är det AMD som gäller för mixed resolution just nu, tror inte att NVIDIA har något stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tack för sammanfattningen av vad jag skrev, inklusive att skyrim inte fungerar utan flawless även på 21:9
Jag sålde grejerna för ca 8månader sedan men hade extra skärmarna i desktopläge och körde enbart på en skärm under 3månader till, eyefinity i dekstop fungerade inte bra för mig, bra att det är fixat

Det problemet jag försökte framföra var att så fort eyefinity kommer på tal så rekommenderas det direkt utan någon kritik, eller information om hårdvara "byt rakt av" superbra om man sitter på en i'3'a med 4gb ram och sitter och kör den klumpen av spel som inte fungerar alls med flera skärmar.

Det finns ingen fördel att sitta med 3skärmar i desktop heller, det är fysiskt utmattande i alla fall om man sitter på 24" skärmar, om man inte gillar att ha 200 fönster öppet samtidigt och vrida nacken vänster och höger för att se något.
2skärmar räcker och fungerar väldigt bra om man behöver det, för mig räcker det med 21:9 skärmen uppdelat i 2skärmar

Och med det sagt vill man köra flera skärmar så bör ju eyefinity mixed resolution vara att föredra om man nu vill ha den extra skärmen som tappas med 21:9. Gäller att GPU'n stöder mixed resolution.
Det är ju väldigt lätt att komplettera med en extra skärm i efterhand om man nu vill det, skaffar man 3skärmar så är man fast i 3x 16:9/16:10

Det går ju inte att vinkla ytterskärmarna inåt om man nu vill det isf får man komplettera med en tredje skärm, har för mig att jag hade mina platt så för mig skulle det fungera.

1x21:9 29" + 19" 16:9/16:10
1x21:9 34" + 24" 16:9/16:10

http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...
EDIT: vad jag vet så är det AMD som gäller för mixed resolution just nu, tror inte att NVIDIA har något stöd.

Jag har googlat lite men hittar inte riktigt nån som visar på nåt bra sätt. Går det alltså att splitta skärmen till två skärmar? Alltså att den lägger som två separata skrivbord bredvid varandra? Och till exempel LG UM95 verkar ju ha nån 4-split-screen funktion. För funkar det på ett smidigt sätt så ser jag inte varför jag inte skulle skaffa mig en 21:9 skärm istället för 3 st. Då blir det garanterat 21:9.

Men sen måste jag bara kolla en sak här så jag inte missförstått nåt. Blir det inte samma höjd på:
34" 21:9 + 27" 16:9
29" 21:9 + 24" 16:9

Och inte som du skrev tidigare. Om man nu skulle skaffa en extra skärm i efterhand. Eller kanske två...

Permalänk
Inaktiv

Jag ska ge mig på en U2913WM nu i dagarna...kan återkomma med "betyg" sen.

Jag känner själv att tre skärmar är lite överdrivet mycket och tar för stor plats, så en 21:9 skärm känns som ett bra alternativ.

För filmtittande som är ett stort intresse för mig, så känns detta ännu mer optimalt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xefler:

Jag har googlat lite men hittar inte riktigt nån som visar på nåt bra sätt. Går det alltså att splitta skärmen till två skärmar? Alltså att den lägger som två separata skrivbord bredvid varandra? Och till exempel LG UM95 verkar ju ha nån 4-split-screen funktion. För funkar det på ett smidigt sätt så ser jag inte varför jag inte skulle skaffa mig en 21:9 skärm istället för 3 st. Då blir det garanterat 21:9.

Men sen måste jag bara kolla en sak här så jag inte missförstått nåt. Blir det inte samma höjd på:
34" 21:9 + 27" 16:9
29" 21:9 + 24" 16:9

Och inte som du skrev tidigare. Om man nu skulle skaffa en extra skärm i efterhand. Eller kanske två...

Ajdå du har helt rätt, jag tänkte nog på PLP (portrait,landscape,portrait) läge med 19(P), 29(L), 19(P). Eyefinity stödjer inte mixning av lägen heller
http://www.displaywars.com/29-inch-21x9-vs-19-inch-16x9 (enligt länken 23 och 27 16:9 som verkar matcha bäst, vet inte om det stämmer i verkligheten dock)

däremot kan man använda softh för PLP läge men vad jag vet så om surround/eyefinity saknar en del stöd så är stödet obefintligt för softh (kan ha fel) det var en av anledningarna till att jag skippade eyefinity tyckte att det blev för brett. http://hardforum.com/showthread.php?t=1737321

Det kan isåfall bli lite problem med en extra skärm nu när det inte går att mixa, skarvarna som går att leva med när man kör 3skärmar kommer eventuellt att hamna lite mer i mitten. Ex med skarven helt i mitten http://youtu.be/tL6ZorbIj48?t=33s , det räcker med lite grann så kommer text, hud osv att hamna på skarven (gissar jag) och det är nog inte något att eftersträva.

Det ska finnas något program för uppdelning av skärmen som LG tillhandahåller, bara testat det lite kort och det fungerar som förväntat, däremot så känner jag att 29"'s skärmen är lite liten för att splitta upp. Det programmet gör är att dela uppskrivbordet i flera delar (inte flera skrivbord) som man kan docka fönstrena i.
LG's har också inbyggd KVM switch/usb 3.0 hubb eller vad det kallas så du kan koppla in flera enheter (tgbord, mus osv flyttas då med till enheten som visas på skärmen), jag har en windows PC och en liten nuc monterad bakom skärmen som kör linux och det går att switcha eller dela upp skärmen beroende på vilka enheter du vill visa, ingen aning om hur många den kan visa har bara erfarenhet av uppdelat i 2delar. Däremot verkar inte linux stödja skalningen så det slutar med att ena sidan windows ser bra ut och nuc'en linux ser konstig ut. För min del byter jag bara, tycker fortfarande att 29" skärmen är lite liten för uppdelning, tror att 34" passar mycket bättre om man vill visa två källor samtidigt