Irriterande "lagg" vid skrivbordsanvändning (Windows 7)

Permalänk

Irriterande "lagg" vid skrivbordsanvändning (Windows 7)

Kära forum,

Min nya PC på jobbet lider utav någon vidrig sjukdom (uppenbarligen) som gör att ingenting flyter vid skrivbordsanvändning, förutom muspekaren.

Exempelvis:
- Klicka och dra för att markera flera ikoner, själva markeringen flimrar och hackar fram.
- Flytta runt en ikon eller fönster görs med fula släpningar och hack
- Öppnar SQL-programmet från taskbar i "delar" som byggs fram på skärmen (börjar som en svart fyrkant som sedan fylls i med programmets färger, delikat beskrivet).

Youtube-klipp och annat jox flyter på. Det är alltså förmodligen något skräp som Active Desktop eller GPO (gissar jag på i alla fall) som jävlas med mig.

Finns inget värre än sånt här smålagg, kan inte fokusera för fem öre - kanske 2 öre på sin höjd.

Har provat uppdatera drivrutiner för grafiken (Intel HD 2000) - Ingen skillnad.
Provade att installera drivrutiner för bildskärmarna (Dell P2210) - Ingen skillnad.
Provat med olika teman in Windows - Ingen skillnad.
Provat stänga av allt bling bling (aero, skuggor etc) - Ingen skillnad.
Provade att köra en "sfc /scannow" - Ingen skillnad.
Provat att köra med en bildskärm istället för två - Ingen skillnad.
Provat att köra med en bildskärm fast den andra som primär - Ingen skillnad.

Processorn är en Intel i5-2400s och det är alltså den integrerade grafiken som används.

Vad ska man göra? Acceptera sitt öde helt enkelt?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dysenteri:

Kära forum,

Min nya PC på jobbet lider utav någon vidrig sjukdom (uppenbarligen) som gör att ingenting flyter vid skrivbordsanvändning, förutom muspekaren.

Exempelvis:
- Klicka och dra för att markera flera ikoner, själva markeringen flimrar och hackar fram.
- Flytta runt en ikon eller fönster görs med fula släpningar och hack
- Öppnar SQL-programmet från taskbar i "delar" som byggs fram på skärmen (börjar som en svart fyrkant som sedan fylls i med programmets färger, delikat beskrivet).

Youtube-klipp och annat jox flyter på. Det är alltså förmodligen något skräp som Active Desktop eller GPO (gissar jag på i alla fall) som jävlas med mig.

Finns inget värre än sånt här smålagg, kan inte fokusera för fem öre - kanske 2 öre på sin höjd.

Har provat uppdatera drivrutiner för grafiken (Intel HD 2000) - Ingen skillnad.
Provade att installera drivrutiner för bildskärmarna (Dell P2210) - Ingen skillnad.
Provat med olika teman in Windows - Ingen skillnad.
Provat stänga av allt bling bling (aero, skuggor etc) - Ingen skillnad.
Provade att köra en "sfc /scannow" - Ingen skillnad.
Provat att köra med en bildskärm istället för två - Ingen skillnad.
Provat att köra med en bildskärm fast den andra som primär - Ingen skillnad.

Processorn är en Intel i5-2400s och det är alltså den integrerade grafiken som används.

Vad ska man göra? Acceptera sitt öde helt enkelt?

Hur mycket minne har datorn?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Prova installera nya moderkortdrivers, INF-paketet från Intel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulel chansa på tråkigt virusprogram (McAffee får t.ex vilken dator som hellst att kännas gammal).
I kombination med en långsam mekanisk disk.
Sitter man på SSD diskar vanligtvis så är steget tillbaka till mekaniskt markant.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hur mycket minne har datorn?

8 GB. Den har precis samma specs som den jag hade innan.

Skrivet av Dimman:

Prova installera nya moderkortdrivers, INF-paketet från Intel.

Skall kika på det!

Skrivet av Svensktiger:

Skulel chansa på tråkigt virusprogram (McAffee får t.ex vilken dator som hellst att kännas gammal).
I kombination med en långsam mekanisk disk.
Sitter man på SSD diskar vanligtvis så är steget tillbaka till mekaniskt markant.

Vi kör Symanatec, men det fungerade fint på förra burken (samma hårdvara, så det är lite irriterande).

Det är inte något livsfarligt problem egentligen men för mig som vill ha allt fungerande och prydligt utan skavanker är det en mardröm...

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

En sak man kan kolla är att sätta igång aktivitetshanteraren och kolla vilka processer som är igång och hur mycket CPU de tar, kanske något skicker ut där och är "boven i dramat".

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Skrivet av synapz:

En sak man kan kolla är att sätta igång aktivitetshanteraren och kolla vilka processer som är igång och hur mycket CPU de tar, kanske något skicker ut där och är "boven i dramat".

Har inte sett något märkvärdigt där faktiskt, oavsett om jag stänger ner maximalt med processer och program så är det samma jobbiga "lagg". Det är troligtvis grafikrelaterat då en kollega fick bättre flyt om han använde en vit bakgrundsbild.

Jag tror att man får ge med sig bara, det känns inte som om att det finns en direkt "fix" och jag kan inte sitta och installera om prylar hej vilt för då blir väl IT-grabbarna irriterade om det skiter sig

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Har inte sett något märkvärdigt där faktiskt, oavsett om jag stänger ner maximalt med processer och program så är det samma jobbiga "lagg". Det är troligtvis grafikrelaterat då en kollega fick bättre flyt om han använde en vit bakgrundsbild.

Jag tror att man får ge med sig bara, det känns inte som om att det finns en direkt "fix" och jag kan inte sitta och installera om prylar hej vilt för då blir väl IT-grabbarna irriterade om det skiter sig

Har du felanmält det till ditt företags support/IT-grabbar?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Har du felanmält det till ditt företags support/IT-grabbar?

Näe, jag funderade på att slå en signal, men jag har varit lite fördomsfull och antagit att det förmodligen inte kommer räknas som ett "problem".

Känner mig lite fånig när jag skall ringa för ett sån sak egentligen.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Näe, jag funderade på att slå en signal, men jag har varit lite fördomsfull och antagit att det förmodligen inte kommer räknas som ett "problem".

Känner mig lite fånig när jag skall ringa för ett sån sak egentligen.

Jag jobbar på en IT-avdelning, har verkligen svårt att se varför det inte skulle vara ett problem?
Om allting fastnar kvar och trasslar endast för dig och det fungerar mycket bättre för kollegor så får de ju självklart hjälpa till att fixa det. Misstänker att du iaf inte jobbar på samma företag som mig, för här ringer folk om alla möjliga konstiga problem..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag jobbar på en IT-avdelning, har verkligen svårt att se varför det inte skulle vara ett problem?
Om allting fastnar kvar och trasslar endast för dig och det fungerar mycket bättre för kollegor så får de ju självklart hjälpa till att fixa det. Misstänker att du iaf inte jobbar på samma företag som mig, för här ringer folk om alla möjliga konstiga problem..

Frågan är dock vad de kan göra för att fixa det som jag inte redan försökt med och om det är värt besväret. Nu när jag fått en ny PC och all mjukvara installerad och ställt in allt som jag vill ha det, så kanske de löser det genom att ge mig en ny PC igen - och det känns lagom segt.

Vilket i-landsproblem...

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Frågan är dock vad de kan göra för att fixa det som jag inte redan försökt med och om det är värt besväret. Nu när jag fått en ny PC och all mjukvara installerad och ställt in allt som jag vill ha det, så kanske de löser det genom att ge mig en ny PC igen - och det känns lagom segt.

Vilket i-landsproblem...

Och den funkade som den skulle innan du ställde in saker?

Permalänk
Medlem

Installerade du windows + alla program var för sig eller har du använt dig utav en avbildningsfil? Har själv stött på liknande patrull när jag har använt mig utav avbildningsfiler.

Hoppas du får till det snart

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Skrivet av aluser:

Och den funkade som den skulle innan du ställde in saker?

Nä, den bråkade från första stunden. Det jag menar med att ställa in saker är i princip hur saker och ting skall se ut i programmen och så vidare, har alltså inte mekat med några Windows-relaterade prylar.

Skrivet av Snoffa:

Installerade du windows + alla program var för sig eller har du använt dig utav en avbildningsfil? Har själv stött på liknande patrull när jag har använt mig utav avbildningsfiler.

Hoppas du får till det snart

Det sköts utav IT via fjärranslutning. Dom hoppar in på datorn och börjar smälla in programmen. Kan dock inte säga med 100% säkerhet att det inte fungerade flytande när jag loggade in absolut första gången, minns inte om jag testade "flytet" innan de började trycka in mjukvaran.

Men det är som med det är med datorer. Hade allting precis identiskt på förra PC:n och där gick allt som en dröm...

Kanske är läge att kräva en "utvecklar-dator" med lite extra kräm i

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Näe, jag funderade på att slå en signal, men jag har varit lite fördomsfull och antagit att det förmodligen inte kommer räknas som ett "problem".

Känner mig lite fånig när jag skall ringa för ett sån sak egentligen.

Eftersom jag själv jobbar inom just denna sektorn så föreslår jag att du felanmäler. Om ingen felanmäler så är det garanterat inget problem.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts