Fläkt för intag i botten samt bak?

Permalänk
Medlem

Fläkt för intag i botten samt bak?

Hej!
Har gått och blivit med i9 14900K samt ett Asus 4070 ti super.
Har även köpt mig en Arctic Freezer 420 AIO vilket kommer med 3st 140mm fläktar, tanken är att montera denna i toppen och med utblås.
Jag hade innan ett Kraken 280, trodde att jag skulle kunna nyttja fläktarna på denna för insug.. men fanns inga "skruvhål" på dessa.. är det vanligt förekommande för fläktar på AIOs?
Hursomhelst.. har satt dit två st Fractal design gp14 fläktar för insug.. men misstänker att jag behöver mer. Min tanke va att sätta in ännu ett Fractal design gp14 i botten (bara där jag får plats med en till 140mm:are).. men upptäckte då att det bara gick att skruva fast fläkten på ett håll.. andra sidan likt NZXT fläktarna för kraken saknade "fäste" för skruv...

Så då min(a) frågor..
Om jag ska köra med en 120mm bak för intag samt en 140mm i botten för intag.. vad hade ni rekommenderat?

Hade det vart bättre att byta min nuvarande två 140mm i fronten mot tre 120mm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Isug front och botten, ut i taket och bak.... Simple as that

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Isug front och botten, ut i taket och bak.... Simple as that

Några tips på fläktar för insug i botten? Som sagt.. gick bet på alla fläktar jag tidigare haft.. så antar att det är någon omvänd typ av fläkt för insug i botten? Eller så hade jag bara en jäkla otur med nuvarande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Isug front och botten, ut i taket och bak.... Simple as that

Frågade lite också pga att jag läst lite om negativt och positivt tryck.. så tänkte att med tanke på monstret i toppen.. så behöver jag få in så mycket luft som möjligt för att hamna på positivt-tryck.. men kanske över tänker det hela och bara är något om man nu vill klocka eller liknande.. mitt bruk är för standard på alla komponenter och spela lite spel och lite programmering (där det sista förmodligen kan göras på en potatis.. men en potatis med många trådar..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Frågade lite också pga att jag läst lite om negativt och positivt tryck.. så tänkte att med tanke på monstret i toppen.. så behöver jag få in så mycket luft som möjligt för att hamna på positivt-tryck.. men kanske över tänker det hela och bara är något om man nu vill klocka eller liknande.. mitt bruk är för standard på alla komponenter och spela lite spel och lite programmering (där det sista förmodligen kan göras på en potatis.. men en potatis med många trådar..)

Flödet kan du ju ändra med hjälp av rpm.
Vad har du för chassi? Aldrig sett fläktar utan 4 skruvhål tidigare.

Bästa fläktar är noctua och be quiet i 140mm, Arctic p14 max tätt efter, problem med 140mm är att de KAN ha en viss ljudbild som vissa stör sig på pga turbulensen mellan fläkt, chassi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Flödet kan du ju ändra med hjälp av rpm.
Vad har du för chassi? Aldrig sett fläktar utan 4 skruvhål tidigare.

Bästa fläktar är noctua och be quiet i 140mm, Arctic p14 max tätt efter, problem med 140mm är att de KAN ha en viss ljudbild som vissa stör sig på pga turbulensen mellan fläkt, chassi

Är ett Fractal Design Define R6.
Och min tidigare AIO vart ett NZXT Kraken 280mm.. misstänker att flödet på dom fläktarna är bättre.. men ja.. tycks saknas skruvhål..

Toppen, då vet jag vad jag kanske ska unna mig om detta inte vill sig 🙂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Är ett Fractal Design Define R6.
Och min tidigare AIO vart ett NZXT Kraken 280mm.. misstänker att flödet på dom fläktarna är bättre.. men ja.. tycks saknas skruvhål..

Toppen, då vet jag vad jag kanske ska unna mig om detta inte vill sig 🙂.

Bäst hade varit front mount aio men står max 360.
Du borde klara sig på aio+bak utblås och 3 fram med högre rpm än Arctic fläkten så du får in mer luft

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bäst hade varit front mount aio men står max 360.
Du borde klara sig på aio+bak utblås och 3 fram med högre rpm än Arctic fläkten så du får in mer luft

Toppen! Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Toppen! Tusen tack!

Om du kikar på fläktar så kolla deras cfm så kan du se flödet av luft.

Generellt är det ju snabbare ju mer flödet samt dB

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Är ett Fractal Design Define R6.
Och min tidigare AIO vart ett NZXT Kraken 280mm.. misstänker att flödet på dom fläktarna är bättre.. men ja.. tycks saknas skruvhål..

Toppen, då vet jag vad jag kanske ska unna mig om detta inte vill sig 🙂.

Det är inte bara så att det sitter gummi i/för hålen på fläktarna? För att det ska se bättre ut rent visuellt En fläkt har ju inte en "rätt" sida utan det beror helt på vart du vill flytta luften åt för håll... Push eller Pull helt enkelt (trycka in/ut luften, eller dra in/ut luften).

Att sedan anta att fläktarna som sitter på en dyrare kylare fungerar bättre stämmer inte. Fläktar för kylare har i regel högre statiskt tryck (för att orka pressa igenom kylflänsar/radiator) medan fläktar för chassit flyttar mer luft (men orkar inte riktigt pressa igenom något lika bra).

Alltså: Fläkt med högt statiskt tryck = fläkt för kylare/radiator.
Fläkt med lågt statiskt tryck och flyttar mycket luft (hög cfm) = fläkt för chassit.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB