Olika program för lagring

Permalänk
Medlem

Olika program för lagring

Hej!
Jag använder några program för att ha backup och filsortering men jag söker några till som säkerligen finns.

Efterfrågas: Ett program som mergar 2 mappar med samma filer. Typ så har jag en hel del random dokument på datorerna och sen har jag en extern där jag försöker föra över allt. Genom auslogic file duplicator kan jag rätt lätt deleta kopior men problemet är att det ej finns alternativ för att massdeleta bara på ena partitionen. Vad jag brukar göra blir att jag tar "delete one of the duplicates" och då kommer antagligen hälften av filerna deletas på externa och hälften på interna. Vad som skulle vara grymt vore om man hittar typ c:\Dokument\Familjefoto.jpg och d:\Grymma mappen\Kisskorv\Familjefoto.jpg så kunde man välja att d: t ex blev mappen där båda filerna flyttas till. Det är btw en av flera "lösningar"

Alternativ: Hitta unika filer. Det vore grymt om man kunde jämföra 2 foldrar med varandra och att den kunde lista hur många unika filer som finns på vardera sida. Vore grymt om den kunde säga att typ c:\Dokument har 1500 filer varav 300 unika och 200 av dessa är nyare jämfört med d:\Dokument som har 1300 filer. Ofta är det ju så att det är nån mapp man glömt föra över.

Mina program som rekommenderas
Windirstat (open source). Funkar skitbra för att hitta stora filer och är bra för oss som typ kör SSDs och fyller vårat utrymme snabbt. Ibland vet man inte vad man ska deleta men genom att göra en omgång där hittar man snabbt och lätt filer som man inte tänkte på som man kan flytta/deleta. Typ så tog mitt itunes-podcastarkiv typ 12gb innan, jag hade chansat på typ 1gb.

Auslogic file duplicate finder (bra gratisversion med alternativ att köpa nåt tror jag)
Säger ju allt men fungerar rätt bra. Hade önskat lite mer alternativ då det ändå blir en hel del mergande och flyttande osv ändå men det hjälper iaf.

Dirsync pro (open source)
Detta är ett backupprogram som låter en flytta över filer på ett ganska bra sätt mellan vissa mappar/partitioner osv. Kan typ sätta att varje måndag speglas x: till y: och på så sätt kan man skapa en säker billig backup för oss studenter som väntar med naslösningar. Själv för jag över mina skolarbeten (rätt stora grejer) varje sommar till denna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd