Kan man flytta tangenter från ett laptoptangentbord till annat?

Permalänk
Medlem

Kan man flytta tangenter från ett laptoptangentbord till annat?

Hej!

Jag har köpt en Lenovo Thinkpad T420 från USA och ett passande svenskt tangentbord från ebay (avsett för Lenovo T410s men det ska vara samma typ). Tyvärr var det svenska tangentbordet böjt (skadat i frakten). Håller på att tjafsa lite med säljaren om detta men jag tänkte som alternativ (utifall det inte går att använda det böjda tangentbordet och det inte smidigt går att byta ut det utan massa fraktkostnader), kan man så flytta över de svenska tangenterna från det svenska tangentbordet till det amerikanska på ett enkelt sätt utan att skada något? Eller tror ni man kan böja tillbaka det böjda (inga tengenter ser skadade ut men hela bottenplattan i metall än böjd så den sticker upp lite i högra översta hörnet)?

Permalänk
Entusiast

Jag har själv böjt och bänt på sådana tangentbord. Det brukar gå bra så länge böjarna inte är för skarpa.
Vill man vara extra försiktig, kan man pilla bort tangenterna samt ryttarna under, för att hörhindra att de skadas när man böjer och bänder. Mycket pill, men se det som ett terapijobb
Men annars kan man byta tangenter mellan tangentborden utan problem. Dock så behöver man inte flytta själva ryttarna, utan det räcker med tangenterna när man byter emellan.
Tänk på att det blir en duktig bunt tangetner att byta ändå, eftersom sifferraderna, skiftlägena och andra kombinationer skiljer sig mellan Amerikansk och Svensk layout. Det räcker alltså inte bara med Å, Ä och Ö

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hittade detta på YouTube:

När du skriver "ryttarna" är det samma sak som "switch" i videon?

Ser onekligen något pilligt ut men samtidigt känns det inte så omöjligt att fixa det hela. Det är en rund böj så att tangentbordet är något konkavt (sticker upp i ett hörn) så det kanske går att böja tillbaka det. Skulle jag sabba något har jag ju originaltangentbordet i reserv och kan flytta över tangenterna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Hittade detta på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=EU-iMa4WbZw

När du skriver "ryttarna" är det samma sak som "switch" i videon?

Ser onekligen något pilligt ut men samtidigt känns det inte så omöjligt att fixa det hela. Det är en rund böj så att tangentbordet är något konkavt (sticker upp i ett hörn) så det kanske går att böja tillbaka det. Skulle jag sabba något har jag ju originaltangentbordet i reserv och kan flytta över tangenterna.

Med ryttarna, så tänker jag på den korliggande "ställningen" runtom som ser till att tangenten har en parallell rörelse. Själva switchen, eller i det här fallet "gummitutten" (I brist på bättre ord ) är limmade. Dock kan det hända att de lossnar, men går enkelt att bara ställa tillbaks när man sätter dit tangenten igen om så skulle hända. De behöver inte vara limmade, men är det för enkelhetens skull.
Under gummituttarna sitter en plastfilm med kontaktledningar. Den sitter klämd mellan två plåtar. Där finns inte mycket att göra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Behövde bara böja tillbaka tangentbordet lite försiktigt så blev det plant igen. Tog inte loss några tangenter innan jag böjde eftersom jag inte behövde ta i särskilt mycket. Allt verkar fungera utom insert-knappen konstigt nog. Men jag använder aldrig den knappen så det gör inget.

Det amerikanska tangentbordet till Thinkpad T420 hade en irriterande enter-knapp som inte var vinklad som de brukar utan snarare rektangulär som en shift-knapp. Men tack och lov var enter-knappen på det svenska tangentbordet (från en Thinkpad T410s) helt OK, vinklad på rätt sätt så man slapp trycka fel hela tiden. Så tangentbordet jag bytte till kändes mycket bättre.