Permalänk

Hejsan!
Tänkte komma in i tråden jag också.
Har dock en Corsair Cooling Hydro H60 samt en 4770K.
ligger på 85 - 90 grader vid gaming bf4.
Och den pallar inte stresstest för då blir de för hög temp.
det enda jag kunnat tänka på är att kylaren tar i kondensatorena lite.
Kan det vara så för dig då? jag har monterat av och på min kylare men får inge spec bättre värden. bytt kylpasta osv.
Har en hydra h40 på min server så funderar på att ta den och testa på min dator.
Kan det annars vara nått som är fel på cpun? eller är det alltid kylarn som det är fel på?
Sorry om jag snor din tråd. men vi verkar ha samma problem.
/nystroom

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kommer det upp någonting i Corsair Link?

yes chassifläktar, grafikkortet, moderkorts temp, cpu temp samt cpu belastning

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

yes chassifläktar, grafikkortet, moderkorts temp, cpu temp samt cpu belastning

Hur högt har du klockat den eller är detta stock-temp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Hur högt har du klockat den eller är detta stock-temp?

allt är stock. dock så verkar den boosta upp till 4,4 men borde inte vara något problem med en h100i

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nystrooom:

Hejsan!
Tänkte komma in i tråden jag också.
Har dock en Corsair Cooling Hydro H60 samt en 4770K.
ligger på 85 - 90 grader vid gaming bf4.
Och den pallar inte stresstest för då blir de för hög temp.
det enda jag kunnat tänka på är att kylaren tar i kondensatorena lite.
Kan det vara så för dig då? jag har monterat av och på min kylare men får inge spec bättre värden. bytt kylpasta osv.
Har en hydra h40 på min server så funderar på att ta den och testa på min dator.
Kan det annars vara nått som är fel på cpun? eller är det alltid kylarn som det är fel på?
Sorry om jag snor din tråd. men vi verkar ha samma problem.
/nystroom

Låter som det typiska felet på 4770K och låter som samma problem med TS cpu, det är dålig kontakt mellan kärna och heatspreader vilket ger höga temperaturer, antingen får man göra delid (finns många svar på vad det är om man söker) eller byta ut cpun och hoppas på en bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

I link kommer det inte upp någon h100i temp.

Ville link uppdatera firmware när du installerade, om svaret är ja avinstallera det då sen lägger du in det igen.
Det var lösningen för mig när allt om H100i försvann i link.
Ang vart pumpen ska kopplas, manualen säger att man kan koppla in den på valfri kontakt.

I ditt fall låter det som pumpen är kaputt :/

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla så att kylflänsen är plan. Jag köpte en ny kylare och hade temp-problem och det visade sig att kylflänsen inte var plan så den fick dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

Låter som du har samma problem mig. Kan köra 4.5ghz utan problem om jag stresstestar med Aida64 eller intel extreme tuning. Men så fort jag drar igång prime95 så kan jag glömma allt över 4.2ghz. För då drar temperaturen över 90 grader.
Har du testat andra stressprogram? Och vad ligger din volt på när du kör prime95?

Visa signatur

NZXT Phantom 530 | Corsair AX 760W | MSI Z87-S02 INET EDITION | Corsair 16GB 1600MHz | I7 4770k @ 4,5GHz | Corsair H110 (2x Akasa viper) | Samsung SSD EVO 250GB | 1TB WesternDigital Green | Qnix QX2710 @ 120Hz | EVGA 780 TI SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jando:

Låter som du har samma problem mig. Kan köra 4.5ghz utan problem om jag stresstestar med Aida64 eller intel extreme tuning. Men så fort jag drar igång prime95 så kan jag glömma allt över 4.2ghz. För då drar temperaturen över 90 grader.
Har du testat andra stressprogram? Och vad ligger din volt på när du kör prime95?

I aida 64 går den max till 60 grader på varmaste kärnan. Volten ligger enligt cpu-z på 1,243 under 100% då den går i 4,5. Kanske inte är fel på kylaren, kanske är så att prime gör något speciellt som drar upp värmen.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

http://imgur.com/a/oSY2j

http://imgur.com/FuG43dX

http://imgur.com/NIbeKLj

http://imgur.com/AM0WsIk

Har monterat om den igen och var verkligen skitnoga denna gången och fortfarande ingen skillnad. För mitt otränade öga ser pastan okej ut. Börjar misstänka att det är något fel med kylaren... (redigering: Trycka på blocket gör ingen skillnad)

Ja det ser onekligen korrekt monterat ut. Vibrerar blocket om du lägger fingrarna på det? Tänkte om pumpen faktiskt går, eller om den bara visar det. Hur är temperaturerna på slangarna? Belasta CPUn "lagomt" ett tag, så den blir ordentligt varm, men utan att krascha. Känn om det är en märkbar skillnad på slang in och slang ut. Känner du en skillnad i temperatur är pumpen kass/inte korrekt kopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja det ser onekligen korrekt monterat ut. Vibrerar blocket om du lägger fingrarna på det? Tänkte om pumpen faktiskt går, eller om den bara visar det. Hur är temperaturerna på slangarna? Belasta CPUn "lagomt" ett tag, så den blir ordentligt varm, men utan att krascha. Känn om det är en märkbar skillnad på slang in och slang ut. Känner du en skillnad i temperatur är pumpen kass/inte korrekt kopplad

Att pumpen går vet jag då man kan höra den samt att man känner att slangarna blir varmare. Körde tidigare bf3 i typ 2 timmar med realtemp på och den visade en högsta temp på 62. slangarna känns jämnvarma.

Gissar faktiskt efter att ha testat flera stressprogram såsom aida64 utan några värmeproblem att det är prime som gör något extremt

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

kolla muttraran på baksidan på moderkortet och se om blocket verkligen sitter tight på CPU, testa rubba blocket och se om den rör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramcd99:

kolla muttraran på baksidan på moderkortet och se om blocket verkligen sitter tight på CPU, testa rubba blocket och se om den rör sig.

Den satt löst först men fixade det enligt bilden så den sitter tight nu och skruvarna som man skruvar i på moderkortet "vobblar" inte.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

fick en varm 4790k jag med låg på typ 75-80 grader i burntest vid stock (4.4) med en pph-tc14pe fick ner tempraturerna mkt genom att sänka spänning kör ny stock(4.4) på 1.180v ligger nu på ungefär 65 grader på varmaste kärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av basheri:

fick en varm 4790k jag med låg på typ 75-80 grader i burntest vid stock (4.4) med en pph-tc14pe fick ner tempraturerna mkt genom att sänka spänning kör ny stock(4.4) på 1.180v ligger nu på ungefär 65 grader på varmaste kärnan

Det är klart det nog skulle fungera. Dock kan man ju tycka att om man måste sänka spänningen (alltså modda sin produkt från specifikationerna och potentiellt sänka stabiliteten) så borde den räknas som defekt och returneras. Jag tycker i alla fall inte att det skall krävas modifikationer för att en ny produkt skall leverera vad den marknadsförs klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Du verkar ju inte ha koll på det här, radiatorfläktarna ska kopplas i blocket så hastigheten kan anpassa efter temperaturen.
Sen ska pumpen ha ström via SATA kabel och pumpen ska kopplas till CPU_FAN för att visa pumpens RPM.

MVH

Till TS: Testa montera om blocket, skulle gissa att det kan vara lösningen.

Det är klart bättre att köra fläktarna via moderkortet (CPU_FAN resp CPU_OPT) än via blocket.
Moderkortet har perfekt koll på hur CPU lasten och temperaturen är.
Pumpblocket däremot har inte aning om vad som händer förrän antingen någon mjukvara talar om det eller blocket faktiskt värmts upp.

Permalänk
Medlem

Har nu kört lite fler tester och kommit fram till att det bara är i prime95 som detta upstår. I tester som aida64 och occt går cpun up i max 65 grader

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |