Ångrat köpet, problem med återbetalning (Greattech)
Jag tänker VARNA för detta bolag. Jag har skapat denna profil idag för att varna er andra!
Beställde en stationär dator från företaget Greattech. Men kort efter beställningen ångrade jag köpet, jag ringde upp och förklarade men de nekade min avbeställning och istället hänvisade till att göra en retur så fort jag fått in paketet. Så dum som jag var accepterade jag detta. Leveransen var färdig, och jag hämtade ut varan. Jag skapade en retur via deras hemsida . När de väl fick in varan ,och efter att de gjorde en värdeminskning på den samt godkände den 25 Juli(1295kr arbete för montering etc.), därefter meddelade de om att utbetalning sker inom 20 dagar.
De hänvisar till mig om att skriva mina bankkonto uppgifter till deras ekonomi avdelning, vilket jag gjorde.
Mer än 20 dagar senare, mailar jag dem igen mina bankkonto uppgifter och förklarar om att pengarna inte är på kontot, får svaret som lyder då om att betalning kommer ske slutet av månaden, dvs slutet av augusti.
Nu har 30 dagars gränsen passerat förbi för återbetalning, 24 augusti som var deadline. Jag mailar dem igen angående denna situation, de besvarar en vecka senare (8e september), om att de ska kolla ekonomin och återkomma. Därefter återkom de och påstod att jag redan fått pengarna. Och att jag ska kontakta banken samt ge dem min bankadress och någon kontakt person.
Jag kontaktar min bank, där min polare jobbar, och han talar om för mig att de inte har skickat ut några pengar och att dessa situationer sker väldigt ofta med ''oseriösa'' bolag. Har jag inte fått några pengar på kontot så har de inte skickat något. De dem behöver göra är visa bevis för att de sänt pengar till mitt konto. Jag meddelade dem detta och då vill de ha något '' mottagare (namn) '', dvs någon person på banken de kan kontakta och skicka in bevis. Ringde upp banken och de blev chockade av vad jag hade att berätta. De talade om att detta bestrider deras policy och att de aldrig hade hört något liknande. Mailade då över detta till dem och återkom med att de skulle kolla ekonomin (igen?) och därefter skicka bevis/kvittens till mig. Detta har de inte gjort.
Nu har jag reklamerat företaget och även vänt mig till kronofogden. På kronofogden kollade de upp företaget och talade om att företaget har varit i 6 liknande situationer tidigare. Där mitt falll inte har reglerats, de kunde alltså inte hitta min summa som utbetald under augusti månad.
De har brytit mot distanshandelslagen, specifikt ångersrätten där företag har 30 dagar på sig att betala tillbaka. Jag har reklamerat och väntar på svar från ARN, samt kommer att ingå i förhandlig med min jurist och även kronofogden.
Jag kommer även anmäla företaget för falsk marknadsföring, detta eftersom de har en falsk ''Trygg E-handel'' certifikat (http://www.greattech.se/Butik.html) Klicka på ''Trygg E-handel'' och se vad som kommer upp... Hoppsan
PS. glömde nämna summan från början var 9k. Ränta är 9% efter 30 dagar ...