Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Posten (Borttappat paket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Beställde den 6:e september och leveranstiden skulle vara 10-20 dagar.
Jag har ett trackingnummer (SWP9919446243, ingen värdehandling precis väl?), men i en tabell under står det: Tracking Number: Not Available, Why

Det är ett påhittat nummer eller i alla fall inget REK-nummer från Swiss Post.

Sen var det nationaldag i Kina den här veckan så de flesta är lediga hela veckan och det mesta står stilll. Jag har två beställningar som inte ens kommit igenom tullen UT från Kina på snart två veckor.

Leveranstiden är nog "minst 10-20 dagar". Innan det gått en månad kan du inte göra så mycket mer än vänta.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är visst skickat med något som heter swisspost, och deras sida är inte helt enkel att förstå. Jag antar att de bara har hand om en del av frakten och att någon av posten och schenker kommer att dela ut det här i Sverige. Det är ju lite svårt att anmäla ett paket försvunnet när man inte vet till vem man ska anmäla det.
Har iaf mailat återförsäljaren nu. Om någon har erfarenhet av Lightinthebox får de gärna berätta hur deras leverans gick och vem som levererade paketet.

Jag har handlat av dem två gånger innan. Båda gångerna var det UPS som skötte leveransen. Kolli fanns att hitta på kontosidan på lightinthebox.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hubertus:

En chaufför redde ut det problemet för mig. Det är en försäkringsfråga. Om han halkar på trappen när han gör något extra blir det diskussion om det är en arbetsskada eller inte. Alla vet väl hur besvärligt det kan bli vid oklarheter om försäkringar så chaufförer undviker om möjligt sådana risker.

Visst är det försäkringsfråga.

Fick hem en soffa från Stalands med Bring (kanske) han ville inte gå in i lägenheten med den, han sa samma sak att om nåt händer så skulle det bli ett jävla liv.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med posten. En gång skickade de ett paket fel så det tog en extra dag men värre än så var det inte. Värre är det med DHL som levererat ett halvt kök fel på vår garageuppfart som min kompis familj i motsvarande hus på gatan bredvid skulle ha. En annan gång var de vid kompisens hus och försökte leverera mitt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är visst skickat med något som heter swisspost, och deras sida är inte helt enkel att förstå. Jag antar att de bara har hand om en del av frakten och att någon av posten och schenker kommer att dela ut det här i Sverige. Det är ju lite svårt att anmäla ett paket försvunnet när man inte vet till vem man ska anmäla det.
Har iaf mailat återförsäljaren nu. Om någon har erfarenhet av Lightinthebox får de gärna berätta hur deras leverans gick och vem som levererade paketet.

En sak till angående Lightinthebox. De är rätt sega, de kan ta flera dagar innan de ens packat ett paket, men de kan fortfarande redan bokat frakten så det kan mycket väl vara så att ditt kolli är korrekt men paketet har inte lämnar Lightinthebox ännu. Det tog 4 veckor för första paketet att komma 3 veckor för andra när jag beställde. Båda gångerna som sagt var det UPS som leverera och de kom ganska tidigt (runt 13 tiden) på dagen så jag ringde och boka om dem att lämna sakerna på mitt jobb eftersom jag inte var hemma. Så har du UPS som leverantör ring snabbt som fan och se till att de kör paketet till där du är särskilt om du har leverans på dagen. UPS begär att tull betalas kontant i rätt summa till förare eller i förskott, annars lämnar de inte över paketet. Det är vad de sa till mig över telefon, men jag fick ändå en faktura(som jag kunde bortse ifrån) skickad till mig senare. Detta strulet hade med UPS att göra dock.

Eftersom Lightinthebox har sådan dum auto i fyllnad så kontrollera att du inte råkat få en schweizisk adress av misstag så det inte är därför de skickar med swiss post.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

En sak till angående Lightinthebox. De är rätt sega, de kan ta flera dagar innan de ens packat ett paket, men de kan fortfarande redan bokat frakten så det kan mycket väl vara så att ditt kolli är korrekt men paketet har inte lämnar Lightinthebox ännu. Det tog 4 veckor för första paketet att komma 3 veckor för andra när jag beställde. Båda gångerna som sagt var det UPS som leverera och de kom ganska tidigt (runt 13 tiden) på dagen så jag ringde och boka om dem att lämna sakerna på mitt jobb eftersom jag inte var hemma. Så har du UPS som leverantör ring snabbt som fan och se till att de kör paketet till där du är särskilt om du har leverans på dagen. UPS begär att tull betalas kontant i rätt summa till förare eller i förskott, annars lämnar de inte över paketet. Det är vad de sa till mig över telefon, men jag fick ändå en faktura(som jag kunde bortse ifrån) skickad till mig senare. Detta strulet hade med UPS att göra dock.

Eftersom Lightinthebox har sådan dum auto i fyllnad så kontrollera att du inte råkat få en schweizisk adress av misstag så det inte är därför de skickar med swiss post.

Adressen stämmer.
Det var bara lite usb-pryttlar och småskit åt kompisar så värdet uppgick inte till 1300kr, så de kan väl inte begära någon tull? Moms däremot är jag med på

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Adressen stämmer.
Det var bara lite usb-pryttlar och småskit åt kompisar så värdet uppgick inte till 1300kr, så de kan väl inte begära någon tull? Moms däremot är jag med på

Ja, det kommer kallas för import avgift i slutänden, om du betalar så lite så är det antagligen bara moms du betalar hade det varit med så hade det varit tull också, men det hade bakats ihop i samma faktura/kostnad och kallats för importavgift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Nja, då snackar vi dvärg-lägenheter isf... 2 meter är det.

Tackar för rättningen, du har helt rätt i 2m. Ursäktar för felaktigheten
2m är fortfarande hög höjd för ett datorchassi eller all annan elektronik och falla.

Permalänk

Av bekvämlighetskäl röstade jag posten, nästan alla registrerade försändelser har kommit fram, 1 rekommenderat brev hade öppnats och 1 rekommenderat brev hade öppnats och innehållet stulits.

Schenker/dhl har jag inte så mycket erfarenhet av men det har fungerat, schenker har varit väldigt långsamma dock.

Permalänk
Inaktiv

Fick hem paketet för 1 vecka sedan ungefär.
Problemet var att Posten hade lite krångel med sorteringen i Örebro-terminalen.

Paketet / innehållet hade inte en skråma när jag fick hem det

Permalänk
Medlem

Schenker är botten. Får åka drygt en mil ut på landet för att hämta paket hos dem. Har kontaktat dem för att kunna ändra till en ICA affär inne i stan som de också har utlämning hos, och som jag passerar dagligen, men det går inte.....

Kontenta - Ska man skicka med Schenker måste man ha bil för att kunna hämta paketen....

Sämsta kundservicen på länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

Schenker är botten. Får åka drygt en mil ut på landet för att hämta paket hos dem. Har kontaktat dem för att kunna ändra till en ICA affär inne i stan som de också har utlämning hos, och som jag passerar dagligen, men det går inte.....

Kontenta - Ska man skicka med Schenker måste man ha bil för att kunna hämta paketen....

Sämsta kundservicen på länge.

Det har med avtal att göra, Schenker har uppenbarligen inte det avtal som krävs för att kunna lämnas ut på den ICA affär du vill ha det till, Schenker är annars väldigt bra, lite långsammare än posten men mycket billigare och generösare med hur stort paket du får skicka

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Lättast brukar vara att ringa till utlämningsstället eller om paket inte finns där till posten och göra en eftersökning eller anmäla paket som försvunnet. Men mycket av senaste årets besvär har varit med den här uppgraderingen att göra.

Beställde produkter från Inet för ett halvår sedan. Detta paket skulle kommit fram dagen efter; det skickades på kvällen. Den "fastnade" i sorteringsterminalen i Örebro och stod still där en hel dag innan det åkte vidare. Ganska irriterande när man beställt för att det skall komma fram dagen efter.

Nu var detta inte egentligen något jätteproblem men vill med detta påpeka att Posten börjat krångla till den grad att paket inte kommer fram dagen efter längre vilket i sin tur lett till att dataföretag inte vågar skriva att paketet kommer fram nästa arbetsdag längre. Dessutom har de tidigarelagt senaste inlämningstid till terminaler och brevlådor vilket lett till problem för många där Posten är en central del i arbetet. Självklart lyssnar de inte ens där utan kör på efter eget tycke. Det är ganska uppenbart att Posten sparat bort för mycket resurser någonstans.

Gillar heller inte att Svenska Lådbollslaget (Posten) haft en spelmatch med paketen ibland. Det är en katastrof i vissa situationer och det är speciellt allvarligt när det är saker som är unika och oersättliga.

Har själv varit med om att paket försvunnit och trodde att det var en sällsynthet men det verkar tydligen ganska vanligt; 3‰. Själv tycker jag att 3‰ risk att paketet spårlöst försvinner är oacceptabelt högt. En på 10 000 hade varit mer rimligt. Det är så jag funderar på om det är en strategi för att tjäna pengar på "försäkringar".

Dessutom är det oroväckande när man ser oöppnade kuvert sticka ut ur blå soptunnor (pappersåtervinning) utanför Posten. Tror inte att det är Posten själva som fått brev som är addresserade till dem och som de sedan är ointresserade av att öppna utan här är det brev som "försvunnit" spårlöst som är addresserade till t.ex. privatpersoner. Funderar på hur mycket lagen om att post skall nå sin slutdestination är värd här.

Jag vet inte hur hög motsvarande siffra är för Schenker och DHL men i och med att åtminstone Schenker försäkrat sina paket antar jag att de har en policy för att se till att så lite paket som möjligt hamnar på villovägar.

Schenker är inte helt perfekta på att adressera ut paketen till närmaste utlämningsställe. Paketen brukar komma fram till ett utlämningsställe som ligger väldigt långt bort istället för det närmaste. Ibland har man haft "tur" att få det till sitt närmaste ombud, för att sedan få höra när man kommit dit för att hämta ut paketet att det "skickats vidare" till "rätt" utlämningsställe. Idiotförklaring.

Det är svårt att veta vilket som är bäst av dessa då det är många aspekter som väger in. Men jag prioriterar att man värderar tillförlitligheten högst så här har Schenker en fördel framför Posten.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Posten är helt outstanding vid snabba leveranser, beställde igår en leverans ifrån Norge som kund behövde idag, vid 10 idag så kom posten in med paketet och överlämnade det, visst, det kanske kostade mer än produkterna i sig, men det kan det vara värt när det är saker som får gå före i kön på tullterminalen för att sedan köras ifrån gränsen till mottagaren.

Schenker finns inte så mycket att säga om, mer än att de helst tappar bort så stora saker som möjligt, badkar, värmepumpar, rörbuntar som är fem meter långa, det är inga bekymmer, men kartonger lyckas de genererellt sett med att leverera. Hämtningar kan vara lite klurigt att få igenom, speciellt samma dag som du bokar hämtningen, innan deadline.

DHL är väl ett mellanting mellan Posten och Schenker, tyvärr använder inte så många av mina leverantörer DHL, annars hade man kanske fått träffa personalen ifrån Björk's åkeri i Fjugesta lite mer.

UPS gör vad de skall, gods man beställt ifrån Tyskland eller Belgien kommer fram helt och rent, mindre än 24h efter man beställt det.

Bring och Jetpak, verkar mest vara ute och glida, för att få dagarna att gå.

Dock jobbar jag på ett företag som tar emot mellan 75 och 150 kollin varje dag, vi skickar mellan 0 och 15 kollin vidare var dag, så man får rätt mycket kontakt med speditörer.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är ganska uppenbart att Posten sparat bort för mycket resurser någonstans.

Gillar heller inte att Svenska Lådbollslaget (Posten) haft en spelmatch med paketen ibland. Det är en katastrof i vissa situationer och det är speciellt allvarligt när det är saker som är unika och oersättliga.

Oh ja, posten har som sagt utnyttjat ett system som så sakteligen uppdaterats med nya moduler men som i grund och botten är samma maskiner som de använt sedan 70-talet. Tänk dig på 70-talet introducerades ett hypermodernt system som skulle flytta paket och skanna av streckkoder och släppa ner dem i enskilda fack ifrån en höjd på runt 1 meter ner i en behållare. Detta systemet används fortfarande på många terminaler. Bara att de fått nya moduler som gör att den kan fotografera handskrift och få fram rätt postnummer osv(för det mesta). Samma system blev designat att ta emot brev, paket osv av en särskild storlek, se C-storlekarna på brev. Om inte dimensionerna följdes till punkt och pricka var man tvungen att handsortera det eller så fastnade breven i maskinerna och den agerade dokumentförstörare snarare än sorteringsmaskin. Koppla ihop det med datorer som FORTFARANDE drivs i dos-miljö och du har ett recept för totalt kaos. Men det var hypermodernt på 70-talet. Nu så där 45 år senare ska allt byggas om och rätt... FAN TA MIG PÅ TIDEN!

Summan av det hela.
1. Paket som skulle sorteras måste vara av en viss specificerad storlek för att kunna gå genom maskinerna, givetvis kommer personalen prova om det går genom maskinerna ändå vilket resulterar i att paket blir skadade.
2. Ifrån rullbandet ner i en tom behållare är det 1 meter, dvs paketet MÅSTE vara packat för att klara ett fall på 1 meter. Så förhoppningsvis var det inget känsligt som packades, tyvärr ignoreras "Varning omtåligt" lappar på paket nästa alltid.
3. Maskinerna agerar gärna dokument förstörare när det är brev som är mindre eller större än C-storlekarna. Vilket är anledningen till att vykort än idag sorteras för hand! Vill du ha jobb i jul, posten söker alltid villiga arbetar som tycker om att läsa andras vykort... jag menar sortera vykort.

Schenker har jag bara haft problem med när det kommer till företag, de kommer aldrig i tid för att hämta paket många gånger jag fått sitta kvar efter jobb och vänta på dem på föra jobbet jag hade.

UPS är de jag haft positivast intryck med. De är dock dyra och ibland är deras förare helt dumma och fullkomligen ignorerar att ens nummer står på paketet så de kan ringa med sin tjänstetelefon om det skulle vara något... ringer man sedan till deras kundtjänst hävdar de att de inte har en tjänstetelefon... så varför har vart enda förare jag stött på haft en telefon med UPS logotyp som bakgrundsbild på en billig nokia telefon!? Är det bara en grej de fått för sig att reta sina kunder med? No body knows...

Hur som helst. Det här med logistik är sjukt invecklat och fungerar inte helt som man tänkt sig.

Visa signatur