Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan ej öppna extern hårddisk!!! Hjälp

Permalänk
Medlem

Kan ej öppna extern hårddisk!!! Hjälp

Hej. Jag har en extern hårddisk från samsung som av någon anledning inte längre kan öppnas (syns ej i utforskaren). Jag har provat att byta enhetsbeteckning och det fungerar ej. Vill inte heller formatera om då det står att all data kommer försvinna. Hårddisken syns i diskhantering och under status står det "Felfri ( Aktiv,Primär partition)" Har för tillfället inget internet då bredbandsbolaget fuckat ur, så sitter här och skriver på mobilen. Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J1992:

Hej. Jag har en extern hårddisk från samsung som av någon anledning inte längre kan öppnas (syns ej i utforskaren). Jag har provat att byta enhetsbeteckning och det fungerar ej. Vill inte heller formatera om då det står att all data kommer försvinna. Hårddisken syns i diskhantering och under status står det "Felfri ( Aktiv,Primär partition)" Har för tillfället inget internet då bredbandsbolaget fuckat ur, så sitter här och skriver på mobilen. Kan någon hjälpa mig?

Har du provat den i en annan dator? Vad händer om du skriver enhetsbeteckningen i adressfältet?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Aa har provat annan dator och en annan sladd, problemet kvarstår. Dock så syns den i utforskaren nu men det står "lokal disk (F)" och när jag dubbelklickar så kommer det en popup där det står CRC-fel. Håller på att starta om datorn nu men ska testa att söka på enhetsbeteckning så snart det kommer igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av J1992:

Aa har provat annan dator och en annan sladd, problemet kvarstår. Dock så syns den i utforskaren nu men det står "lokal disk (F)" och när jag dubbelklickar så kommer det en popup där det står CRC-fel. Håller på att starta om datorn nu men ska testa att söka på enhetsbeteckning så snart det kommer igång

Folk med liknande problem..

http://eforum.idg.se/topic/344197-crc-fel-vid-initiering-av-d...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

När jag söker på beteckning så kommer det upp massa mappar typ "amd64_microsoft-windows-d..andlinepropertytool_31bf3856ad364e35_6.3......."

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att demontera disken ur den externa lådan och montera den internt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en bärbar dator...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J1992:

Jag har en bärbar dator...

Du bör hur som helst prova att plocka bort den ur den låda den sitter så att du kan utesluta att det är fel på lådan/interfacet, crc fel kan bero på dålig kommunikation med disken, felet behöver inte var i disken utan kan ligga i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en liten 2,5" disk som får ström via USB kabeln?

Förut brukade det vara små sata diskar av samma typ som i laptops med löstagbar USB del så de gick att koppla i stationär dator osv. Men på många nya är dom ihop så att det inte går att utesluta USB delen.

Är det så illa har du bara 2 val. Chansa på att formatera disken och ta risken att förlora allt eller vara beredd att betala 10_000_kr för att låta ett räddnings (recovery) företag göra jobbet. JA flera tusen.

Vanliga butiker har inte klarar inte av det. Frågar du företagen kan de bara svara att priset börjar på 4000-6000kr men slutpriset kommer vara högre. Många tar ett undersöknings pris om man ånga sig eller vill få ett exakt pris innan de gör jobbet.

Edit:
Oavsett hur din externa mår så är det hög tid fixa backup och fixa nya diskar så du har det viktiga på 2 st diskar.