Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Se när dörren öppnas Arduino/Pi?

Permalänk
Medlem

Se när dörren öppnas Arduino/Pi?

Tjenare, jag funderade på om man skulle koppla en magnetkontakt till en Arduino/pi. Jag har en Pi hemma men har aldrig kopplat något på den, endast haft som "dator". I skolan har vi dock kopplat lite Arduino, så det har jag lite koll på hur det funkar. Går det ens att koppla och programmera sånt på en Pi? och isf, hur gör man det och är det svårare än arduino?

Det jag har i tankarna är att jag ska kunna ha dörren olåst medans jag sitter vid datorn så jag slipper springa och öppna mitt i en match på något spel och då vill jag ha en lampa som börjar lysa så att jag ser om dörren öppnas om jag har headset på och dunkar musik. Så jag tänker att om man kopplar en magnetkontakt som man kan sätta på dörren och en led som lyser när kontakten bryts på magnetkontakten.

Borde jag köpa en arduino eller kommer jag klara det lika bra på en Pi?(vill ha det simpelt och har ju redan lite hum om Arduino.)

Skulle det gå att logga när dörren öppnas? det är flera personer som har nyckel till min lägenhet men ingen säger att som varit där, så det kan ju vara intressant att se hur ofta någon är där. Jag åker hem till mina päron på helgerna så då skulle det vara kul att se om det var någon aktivitet där.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, det går både att notifiera och att logga! Vet inte på rak arm hur man gör, men har grundläggande kunskaper i ämnet så tror att jag skulle klara det. Har själv en Pi, och måste säga att detta var ett roligt och bra sätt att använda den, så följer tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det går både att notifiera och att logga! Vet inte på rak arm hur man gör, men har grundläggande kunskaper i ämnet så tror att jag skulle klara det. Har själv en Pi, och måste säga att detta var ett roligt och bra sätt att använda den, så följer tråden.

Vet du om det går/ är lika enkelt på PI som Arduino? och behöver man något speciellt program när man ska programmera PIn? Är det micro usb kabel som gäller vid programmering av PI?

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att göra detta på en Pi och det är bättre än Arduino om du vill utöka systemet till att logga och ev. notifiera mobilen.

Magnetbrytare är precis det du ska använda. I princip är de helt vanliga strömbrytare så följ valfri tutorial på hur du kopplar en strömbrytare och LED till RPi så är hårdvarudelen klar. Till mjukvaran är det lite upp till dig själv men Python är det lättaste för att styra GPIO.

Byggde själv ett litet "larm" som loggar alla händelser i en textfil och skickar notifikationer till mobilen:

Hur långt har du från dörren till datorn förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Det går utmärkt att göra detta på en Pi och det är bättre än Arduino om du vill utöka systemet till att logga och ev. notifiera mobilen.

Magnetbrytare är precis det du ska använda. I princip är de helt vanliga strömbrytare så följ valfri tutorial på hur du kopplar en strömbrytare och LED till RPi så är hårdvarudelen klar. Till mjukvaran är det lite upp till dig själv men Python är det lättaste för att styra GPIO.

Byggde själv ett litet "larm" som loggar alla händelser i en textfil och skickar notifikationer till mobilen:
https://www.youtube.com/watch?v=B6hBekioIY8

Hur långt har du från dörren till datorn förresten?

Skulle tro att det är 10-12 meter i en kabellist som redan är dragen till nätverkskabeln utifrån. Så jag tänkte att man kunde dra det i samma.

Är det ett OS man lägger på PIn eller hur funkar det? Och programmerar jag rakt på eller kopplar jag den till en riktig dator och använder något program där?(vad heter det isf?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Skulle tro att det är 10-12 meter i en kabellist som redan är dragen till nätverkskabeln utifrån. Så jag tänkte att man kunde dra det i samma.

Är det ett OS man lägger på PIn eller hur funkar det? Och programmerar jag rakt på eller kopplar jag den till en riktig dator och använder något program där?(vad heter det isf?)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en lagom längd och borde funka utan problem.

Pi:n kör ett riktigt OS(linux) så du programmerar direkt på den som på en vanlig dator, antingen genom att koppla bildskärm och tangentbord till den eller genom SSH/VNC från en annan dator. Man flashar alltså inget program som på Arduino.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Det är en lagom längd och borde funka utan problem.

Pi:n kör ett riktigt OS(linux) så du programmerar direkt på den som på en vanlig dator, antingen genom att koppla bildskärm och tangentbord till den eller genom SSH/VNC från en annan dator. Man flashar alltså inget program som på Arduino.

Okej, är der valfri Linux dist eller finns det någon speciell?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Okej, är der valfri Linux dist eller finns det någon speciell?

Skickades från m.sweclockers.com

Standard är att köra t.ex. Raspbian, Debian är fint och stabilt och kommer fungera alldeles utmärkt! Om du av någon anledning inte vill köra Raspbian så kan du köra Arch (det är coolare), men gör inte det - kör Raspbian.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Standard är att köra t.ex. Raspbian, Debian är fint och stabilt och kommer fungera alldeles utmärkt! Om du av någon anledning inte vill köra Raspbian så kan du köra Arch (det är coolare), men gör inte det - kör Raspbian.

Jag tror att jag har NOOBS installerat som har ett flertal olika OS i, och bl.a har jag kört Raspbian på den om jag inte minns fel Hur programmerar jag den sedan? Är det via SSH?
Kan man köpa sånna kablar som man sätter på pinnarna någon stans?

Permalänk

Ja, det går utmärkt att göra det på en RPI, det är bara lite jobbigare jämfört med på en Arduino. Arduino är ganska straight forward, plugga in Arduinon i datorn, skriv ditt program och bygg ihop din krets - klart! Att hålla på med loggar kan dock bli lite jobbigare men det borde inte vara några problem på Arduino heller.

Om du väljer att jobba med din raspberry pi så ska du först välja ett OS, jag håller med övriga i tråden att Raspbian är smidigt för nybörjaren.

När det kommer till programmeringsbiten så kan du i princip välja det språk du är bekväm med Python, Java, C, C++ etc. de funkar alla lika bra och det finns färdiga bibliotek för GPIO kommunikation. Du kan programmera direkt på din RPI eller på din dator, kom ihåg att om du väljer C/C++ så måste du kompilera programmen så att de kan köras på ARM-processorn i din RPI (det är inte samma sorts processor som du har i datorn).

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Ja, det går utmärkt att göra det på en RPI, det är bara lite jobbigare jämfört med på en Arduino. Arduino är ganska straight forward, plugga in Arduinon i datorn, skriv ditt program och bygg ihop din krets - klart! Att hålla på med loggar kan dock bli lite jobbigare men det borde inte vara några problem på Arduino heller.

Om du väljer att jobba med din raspberry pi så ska du först välja ett OS, jag håller med övriga i tråden att Raspbian är smidigt för nybörjaren.

När det kommer till programmeringsbiten så kan du i princip välja det språk du är bekväm med Python, Java, C, C++ etc. de funkar alla lika bra och det finns färdiga bibliotek för GPIO kommunikation. Du kan programmera direkt på din RPI eller på din dator, kom ihåg att om du väljer C/C++ så måste du kompilera programmen så att de kan köras på ARM-processorn i din RPI (det är inte samma sorts processor som du har i datorn).

Lycka till!

Okej, jag ska göra ett försök med detta och se om jag lyckas knåpa ihop något. Raspbian har jag testat att installera på min pi och använt det lilla jag haft den igång, så det tänkte jag köra efter era rekommendationer. Jag har tyvärr inga programmeringskunskaper mer än lite HTML/CSS, men jag ska göra mitt bästa och jag kommer säkert få massor med hjälp när jag frågar här

Jag greppar dock inte riktigt hur jag programmerar och hur jag får scriptet att rulla, men det får jag kolla mer på när jag kommer hem. Som jag förstått det just nu så kan jag connecta via SSH och skriva scriptet i en fil som ligger någon stans. Det är så som jag har förstått det, men jag vet inte vart jag ska ha den eller om jag ens förstått det rätt. Så har du lust att förklara lite om det så hade det varit super, men jag kommer som sagt kolla mer på det när jag kommit hem till min lägenhet igen

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Jag greppar dock inte riktigt hur jag programmerar och hur jag får scriptet att rulla, men det får jag kolla mer på när jag kommer hem. Som jag förstått det just nu så kan jag connecta via SSH och skriva scriptet i en fil som ligger någon stans. Det är så som jag har förstått det, men jag vet inte vart jag ska ha den eller om jag ens förstått det rätt. Så har du lust att förklara lite om det så hade det varit super, men jag kommer som sagt kolla mer på det när jag kommit hem till min lägenhet igen

Okej, så du är helt grön på programmeringen, då rekommenderar jag di verkligen att välja Python! Det är extremt enkelt att lära sig sen så kan du testa allt förutom GPIO kommunikationen på din dator. (Kör du windows, OS X eller någon Linuxdist på din vanliga dator?)

Lite exempel: http://makezine.com/projects/tutorial-raspberry-pi-gpio-pins-and-python/

Om jag har läst rätt så ska de senaste versionerna av Raspbian redan ha bibiotek för GPIO kommunikation installerat.

Om du vill programmera på din RPI:
Öppna valfri texteditor (lista på förinstallerade här) och skriv din pythonkod.

Kör sedan dina pythonskript genom terminalen (ctrl+alt+t):

sudo python thepythonfile.py

Notera: för GPIO-kommunikation behöver du root access, därav sudo.

Om du vill programmera på din dator:
Finn din RPI's IP genom att skriva följande i terminalen:

ifconfig

Leta reda på raden med eth0, det är ditt IP.

Anslut med SSH om du vill slippa att överföra filer från din dator till din RPI. Om du kör Windows så använder du PuTTY, kör du Linux använder du bara SSH-kommandot.

När du loggat in kan du skriva:

nano

För att öppna en texteditor där du kan skriva dina program.

Om du vill skriva dina program på datorn så kan du använda SCP (i linux) och PSCP(samma sida som PuTTY)/WINSCP i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Okej, så du är helt grön på programmeringen, då rekommenderar jag di verkligen att välja Python! Det är extremt enkelt att lära sig sen så kan du testa allt förutom GPIO kommunikationen på din dator. (Kör du windows, OS X eller någon Linuxdist på din vanliga dator?)

Lite exempel: http://makezine.com/projects/tutorial-raspberry-pi-gpio-pins-and-python/

Om jag har läst rätt så ska de senaste versionerna av Raspbian redan ha bibiotek för GPIO kommunikation installerat.

Om du vill programmera på din RPI:
Öppna valfri texteditor (lista på förinstallerade här) och skriv din pythonkod.

Kör sedan dina pythonskript genom terminalen (ctrl+alt+t):

sudo python thepythonfile.py

Notera: för GPIO-kommunikation behöver du root access, därav sudo.

Om du vill programmera på din dator:
Finn din RPI's IP genom att skriva följande i terminalen:

ifconfig

Leta reda på raden med eth0, det är ditt IP.

Anslut med SSH om du vill slippa att överföra filer från din dator till din RPI. Om du kör Windows så använder du PuTTY, kör du Linux använder du bara SSH-kommandot.

När du loggat in kan du skriva:

nano

För att öppna en texteditor där du kan skriva dina program.

Om du vill skriva dina program på datorn så kan du använda SCP (i linux) och PSCP(samma sida som PuTTY)/WINSCP i windows.

Ja, jag är som sagt helt ny på detta. Jag kör Windows 7 på min maindator och har en mac frän skolan. Python får bli språket jag använder mig av då Putty har vi använt i skolan för att programmera routrar och switchar, så det börjar jag bli bekant med. Är SCP/PSCP för att skicka över filer till PIn? Well.. jag börjar nog greppa lite iaf, blir att dra till Kjell o CO och köpa en magnetbrytare på måndag

EDIT: Dom kke inte hade såna på Kjell o Co, vart kan man hitta det då? Jag bor på Gotland så inte så mycket butiker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Det går utmärkt att göra detta på en Pi och det är bättre än Arduino om du vill utöka systemet till att logga och ev. notifiera mobilen.

Magnetbrytare är precis det du ska använda. I princip är de helt vanliga strömbrytare så följ valfri tutorial på hur du kopplar en strömbrytare och LED till RPi så är hårdvarudelen klar. Till mjukvaran är det lite upp till dig själv men Python är det lättaste för att styra GPIO.

Byggde själv ett litet "larm" som loggar alla händelser i en textfil och skickar notifikationer till mobilen:
https://www.youtube.com/watch?v=B6hBekioIY8

Hur långt har du från dörren till datorn förresten?

Hur skickar du notifikationerna till telefonen?

Skrivet av jakob55:

Ja, jag är som sagt helt ny på detta. Jag kör Windows 7 på min maindator och har en mac frän skolan. Python får bli språket jag använder mig av då Putty har vi använt i skolan för att programmera routrar och switchar, så det börjar jag bli bekant med. Är SCP/PSCP för att skicka över filer till PIn? Well.. jag börjar nog greppa lite iaf, blir att dra till Kjell o CO och köpa en magnetbrytare på måndag

EDIT: Dom kke inte hade såna på Kjell o Co, vart kan man hitta det då? Jag bor på Gotland så inte så mycket butiker..

Sök på magnetkontakt så får du upp en hög.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

En grej att tänka på är att varken Arduino eller hallonpajen* har någon ordentlig klocka, vilket kan vara bra att ha om man inte bara vill ha ett omedelbart meddelande utan även loggning med tidstämplar.
Till bägge plattformarna finns färdiga moduler med batteribackup baserade på kretsen DS1307.

* I alla fall inte de första varianterna, det kan ha lagts till senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

En grej att tänka på är att varken Arduino eller hallonpajen* har någon ordentlig klocka, vilket kan vara bra att ha om man inte bara vill ha ett omedelbart meddelande utan även loggning med tidstämplar.
Till bägge plattformarna finns färdiga moduler med batteribackup baserade på kretsen DS1307.

* I alla fall inte de första varianterna, det kan ha lagts till senare.

Ja, timestamps skulle ju vara bra att ha vid loggning av öppningar. Så man kan köpa en sådan modul, så ska klockan fungera klokt eller är det bara som ett BIOS batteri i en dator?

Jag funderade på en annan ska åxå, en av mina kompisar kom hit helt random en dag medans jag satt och spelade competetive på cs. Så jag sprang och öppnade och lät honom komma in, så satt han helt tyst på en stol i typ 45 min o sen pratade vi lite när jag hade spelat klart. Och sen gick han o jag har ingen aning om varför han egentligen kom. Så då funderade jag på om det går att koppla in en titthålskamera med S-Video(om jag minns rätt) på något vis till en Pi och lägga upp videon jag streamar på en webbsida? Det är antagligen komplicerat om det ens går, men om det inte går med S-Video men den ska kunna ta emot signalen så kan man ju löda om kontakten eller något. Så har någon testat att koppla en kamera till en Pi så hade det varit kul att höra om ni har lust att berätta.
Kameran jag tänker på är en sån man sätter i dörren istället för titthål

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Så man kan köpa en sådan modul, så ska klockan fungera klokt eller är det bara som ett BIOS batteri i en dator?

Något sådant. Arduino och Raspberry Pi räknar tid som förflutit sedan de startade, men de vet inte vad klockan var när de startades.

Med en nätverksansluten hallonpaj går det naturligtvis att lösa ganska bra med NTP i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Något sådant. Arduino och Raspberry Pi räknar tid som förflutit sedan de startade, men de vet inte vad klockan var när de startades.

Med en nätverksansluten hallonpaj går det naturligtvis att lösa ganska bra med NTP i stället.

Okej, då vet jag det Alltid lär man sig något nytt!